آموزش رفع خطاهای گوگل وبمستر (سرچ کنسول)

آموزش رفع خطاهای گوگل وبمستر (سرچ کنسول)

کنسول جستجوی گوگل (Search Console)  یا همان گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) ابزاری است که شرکت گوگل در اختیار افراد قرار داده تا بتوانند از طریق آن بر عملکرد گوگل در مورد سایتی که مدیریت آن را بر عهده دارند آگاهی یابند.

گوگل کنسول بسیار کارآمد و تاثیر گذار است زیرا از طریق آن می توان پیشرفت سایت را رصد کرد و همچنین در راستای توسعه سیستم تلاش کرد. اما کار با این ابزار قدرتمند مراحل و اصول منحصر به فردی دارد که اگر آنها را رعایت نکنید نمی توانید نتایج مطلوبی را دریافت کنید.

در ابتدا نیاز است تا گوگل وبمستر سایت فروشگاهی خود را فعال نمایید سپس نقشه سایت (site map) را به وبمستر اضافه کنید، اگر سایت شما به تازگی شروع به فعالیت کرده نیز زمان زیادی میبرد تا ایندکس شود و خطاهای سایت شناسایی شوند اما اگر از فعالیت سایت بیش از یک سال میگذرد این مراحل زودتر طی خواهند شد.

زمانی به سمت خطاها و ارورهای موجود در وبسمتر بروید که ساختار سایت و فعالیت آن به ثبات رسیده باشد و نیازی به تغییر و یا جا به جایی صفحات نباشد زیرا این فعالیت ها در خطاهای وبمستر شدیدا تاثیر گذار هستند.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در هر دسته بندی که خطاها قرار دارند نیز ممکن است 100 الی 3000 خطا وجود داشته باشد اما کمتر از ده درصد از لینک ها با خطا مواجه شده اند و مابقی لینک ها هیچ مشکلی نداشته باشند.

بعنوان مثال در بخش ارور Soft 404 ممکن است 200 لینک شما به عنوان خطای 404 شناسایی شده باشد اما هنگامی که لینک ها را تک تک باز کنید متوجه خواهید شد که صرفا ممکن است 10 لینک را با خطای 404 مشاهده کنید و مابقی لینک ها به درستی به صفحاتشان هدایت شوند.

در این هنگام صرفا کافیست این 10 لینک را ریدایرکت کنید و گزینه Validate fix را بزنید تا تمامی ارورهای موجود مجددا بررسی شوند.

ارورهای متفاوت وبمستر

  • Page with redirect

آدرس هایی که لیست شده اند باید به صفحات دیگری هدایت شوند اما ریدایرکت به خوبی انجام نمی شود و آدرس ها به صفحات جایگزین انتقال داده نمی شوند.

راه حل: در این مواقع باید آدرس ها را چک کرده و تست کنید که آیا دقیقا آدرس ها به همان صفحه ای انتقال داده می شوند که ریدایرکت کرده اید. اگر تمام آدرس ها دقیقا به همان صفحه ای که شما درخواست داده بودید که ریدایرکت شود انتقال داده می شوند پس مشکلی در آدرس ها نیست و می توانید بررسی مجددا را در خواست کنید.

  • Duplicate without user-selected canonical

آدرس هایی که لیست شده است با صفحات دیگری مشابه هستند و نیاز است تا یکی از این دو صفحه را انتخاب کنید تا در نتایج گوگل دوگانگی بوجود نیاید و هر یک از این صفحات مانع از رنگینک صفحه دیگری نشوند.

راه حل: در جزئیات هر یک از آدرس ها می توانید صفحه ای که گوگل تشخیص داده است که مشابه آن می باشد را مشاهده کنید و از بین این دوصفحه یکی را به آن صفحه که مهمتر است کنونیکال کنید تا دیگر با مشکلی مواجه نشوید.

  • Alternate page with proper canonical tag

این صفحات با یک صفحه AMP جایگزین شده اند و یا به یک صفحه کنونیکال شده اند اما جستجوگر کنسول نمی تواند زبان صفحات جایگزین را شناسایی کند.

راه حل: نیازی به ویرایش و یا بررسی صفحات وجود ندارد و صرفا درخواست بررسی مجددا توسط کنسول را بدهید.

  • Soft 404

این ارور مربوط به صفحات 404 سایت است که شناسایی شده اند. صفحاتی که قبلا حذف کرده اید و فراموش کرده اید آنها را ریدایرکت کنید به صفحات دیگر در این بخش لیست می شوند.

راه حل: آدرس های لیست را کامل چک کنید و هر صفحه ای که 404 شده بود را به صفحات مرتبط ریدایرکت کنید و سپس درخواست بررسی بدهید.

  • Blocked by robots.txt

آدرس هایی که لیست شده اند در  robots.txtبلاک شده اند در صورتی که این لینک ها ایندکس شده اند به همین خاطر جستجوگر کنسول این صفحات را خطا اعلام می کند.

راه حل: ممکن است یکسری آدرس ها را در فایل robots.txt بلاک کنید تا گوگل آنها را شناسایی نکند اما احتمال ایندکس کردن آنها توسط گوگل وجود دارد و در صورتی که شناسایی شوند شما با ارور مواجه خواهید شد پس بهتر است تا در کد آنها تگ noindex را قرار دهید.

  • Discovered - currently not indexed

این صفحات ایندکس نشده اند اما در صف جستجوی گوگل قرار دارند و گوگل آنها را شناسایی کرده و در زمان مناسب آنها را ایندکس می کند.

راه حل: نیاز به ویرایش و یا بررسی وجود ندارد و صرفا بررسی مجددا را بزنید تا گوگل صفحات را ایندکس کند

  • Crawled - currently not indexed

این صفحات توسط گوگل بازدید شده و چک شده است اما ایندکس آن به آینده موکول شده است.

راه حل: نیاز به ویرایش و یا بررسی وجود ندارد و صرفا بررسی مجددا را بزنید تا گوگل صفحات را ایندکس کند

  • Duplicate, Google chose different canonical than user

گوگل صفحه دیگری نسبت به سرچ کاربران برای نمایش در گوگل در نظر دارد و بین صفحه ای که رنکینگ آن خوب است و با صفحه ای که محتوای آن به سرچ کاربران نزدیک تر است تردید دارد.

راه حل: در جزئیات آدرس در کنسول بروید و صفحه پیشنهادی گوگل را بررسی کنید اگر از نظر شما هم صفحه جایگزین گوگل بهتر است نیست از تگ کنونیکال استفاده کنید تا نتایج صفحات جا به جا شوند.

نظر خود را بنویسید