داستان آمازون بزرگترین سایت فروش آنلاین در جهان

داستان آمازون بزرگترین سایت فروش آنلاین در جهان

شرکت آمازون بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در سراسر جهان است که در ابتدا فقط در زمینه‎ی فروش کتاب فعالیت می‎کرد ولی بعد از مدتی محصولات متنوع دیگری مانند غذا، اسباب بازی، مبلمان، نرم افزار و ... به فروشگاه خود اضافه کرد تا جایی که هم اینک به عنوان بزرگترین سایت فروشگاهی در کل جهان شناخته می‎شود و کاربران اینترنتی می‎توانند برای تهیه‌ی اکثر مایحتاج زندگی خود به این سایت مراجعه کنند. در ادامه به بررسی پیشینه و روند پیشرفت این سایت فروشگاهی نگاهی می‎اندازیم تا ببینیم چه اتفاقاتی آمازون را آمازون کرد!

موسس سایت آمازون چه کسی است؟

سایت آمازون را جف بزوس در سال 1994 در گاراژ خانه‌اش تاسیس کرد. جف بزوس (jeff bezos) با نام اصلی جفری پرستون جورگنسون در سال ۱۹۶۴ در شهر آلبوکرکی ایالت نیومکزیکوی آمریکا متولد شد. بعد از تولد جف، پدر و مادر او پس از یکسال زندگی مشترک از هم جدا شدند و سرپرستی جف به مادرش واگذار شد. 4 سال بعد از جدایی آنها، سرانجام مادر جف با فردی بنام میگوئل بزوس ازدواج کرد و میگوئل سرپرستی جف را بر عهده گفت و نام فامیل او را از پرستون جورگنسون به بزوس تغییر داد تا اینکه او در 10 سالگی متوجه شد میگوئل پدر واقعی‎اش نیست.

موسس آمازون

جف دوره‎ی دبیرستان خود را به عنوان دانش آموزی نمونه‎ در شهر میامی فلوریدا گذراند و برای ادامه‌ی تحصیل به دانشگاه پرینستون رفت و در سال ۱۹۸۶ در رشته‌ی مهندسی برق و دانش کامپیوتر از آن دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. بعد از اتمام دوره‎ی دانشگاه جف در شرکت‌های Fitel، Bankers Trust و D. E. Shaw & Co به اشتغال پرداخت و در سال 1993 با یکی از همکاران خود که در حال حاضر رمان نویس است ازدواج کرد و از او صاحب 4 فرزند شد. با وجود کارنامه‎ی موفقی که جف در این شرکت‎ها داشت، علیرغم نصیحت‌های رئیس شرکت، پدر و مادرش سر انجام کار خود را به ‌عنوان نایب رئیس در شرکت D. E. Shaw & Co رها کرد و در سال ۱۹۹۴ با ایده‌ی راه‎اندازی فروشگاه آنلاین که با مشاهده‎ی سرعت رشد زیاد اینترنت به ذهنش رسیده بود، شرکت خود در زمینه‎ی فروش اینترنتی را راه‎اندازی کرد که بعدها نام آمازون به خود گرفت.

تاریخچه‎ی شکل‎گیری شرکت آمازون

شرکت آمازون به طور رسمی در سال 1995 با دعوت از 300 دوست برای شرکت در تست بتا آغاز به کار نمود. محصولاتی که در ابتدا آمازون در سایت فروشگاهی‎اش به فروش می‎رساند کتاب، CD ،DVD و نرم افزار بود. این اجناس بعد از تحقیق بر روی 20 کالا، برای فروش اینترنتی کاندید شدند که بیشترین مانور بر روی کالای کتاب بود و بدین ترتیب آمازون در ابتدا به عنوان یک کتاب فروشی آنلاین با منابع نامحدودی ازکتاب شناخته شد، چرا که محدودیت فضایی یک کتاب فروشی در دنیای واقعی را نداشت.

درآمد شرکت آمازون طی دو ماه اول به 20 هزار دلار در هفته رسید که بسیار بیشتر از مقداری بود که صاحبانش پیش بینی کرده بودند. این روند رو به رشد سوددهی با شیب ملایم 4 سال ادامه داشت تا جاییکه بزوس اطمینان کسب کرد، می‎تواند تجارتش را وسعت بخشد. بنابراین او در سال 1998 کالاهای فروشگاهش را متنوع‎تر کرد و وسایل الکترونیکی، اسباب‌بازی و لباس را نیز به سایت خود اضافه نمود و با استقبال خوبی نیز روبه‌رو شد؛ تا آنجا که مجله‎ی تایمز در سال 1999 جف بزوس را به عنوان مرد سال انتخاب کرد.

سایت آمازون

 

هم اکنون شرکت آمازون در صدر لیست کسب و کارهای آنلاین قرار دارد و دارایی‎های این شرکت حدود 57 میلیون دلار تخمین زده شده است و تعداد کل کارمندان تمام‌ وقت و پاره‌ وقت این شرکت در سرتاسرجهان 306800 می‎باشد. علاوه بر کارمندان و کارگران استخدامی، این شرکت، ربات‎هایی را نیز برای جابجایی اجناس به کار گرفته است، به این صورت که ربات‎ها قفسه‎های مربوط به کالاهای درخواست شده را برای کارگران می‎آورند و کار جابجایی را برای آنها ساده‎تر می‎کنند.

انتخاب نام آمازون

شرکت آمازون در ابتدا به نام Cadabra شروع بکار کرد، اما پس از یک سال به دلیل تشابه اسم Cadabra به Cadaver به معنای جسد به آمازون تغییر نام داد. 2 دلیل اصلی، عامل این انتخاب نام بودند، یکی اینکه اسم Amazon با حرف A شروع می‎شود و در لیست‎های مختلف که به ترتیب حروف الفبا چیده می‎شوند این نام در صدر می‎آید و دیگری به خاطر تشابه کسب و کار هدف جف بزوس با جنگل آمازون به خاطر عجیب و غریب بودنش و رود آمازون به دلیل وسعتش، این دقیقا همان توصیفی بود که جف بزوس از آینده‌ی کسب ‌و‌ کار خود داشت چرا که او مصمم بود که کسب‌ و‌ کار خود را تبدیل به بزرگ‌ترین فروشگاه دنیا کند.

انتخاب لوگوی آمازون

لوگوی آمازون

با توجه به تصویر روبرو در لوگوی آمازون فلشی از حرف A به حرف Z، به صورت لبخند کشیده شده است. این لوگو ناخودآگاه این مفهوم را به ذهن مخاطب می‎رساند که همه چیز در این فروشگاه به بهترین نحوه ممکن موجود است چرا که حرفA اولین حرف الفبا و Z آخرین حرف آن است و در نهایت مشتری از خرید خود راضی خواهد بود.

آینده‎ی شرکت آمازون

درآمد شرکت آمازون درحال حاضر تنها از تجارت الکترونیک نمی‎باشد، بلکه این شرکت در سال‎های اخیر اقدام به ساخت و فروش دستگاه‌های پخش تلویزیون، بلندگوها، تلفن‌ هوشمند و کتابخوان و تبلت‌هایی به نام کیندل فایر (Kindle Fire) کرده و حدودا ۸ میلیارد دلار از این طریق درآمد داشته است.

همچنین این شرکت اقدام به خرید برند‎های دیگری نیز کرده است مانند سایت الکسا محاسبه‎گر رتبه‎ی سایت‎های اینترنتی، شرکت هوا فضایی مستقر در سیاتل به نام Blue Origin، روزنامه‌ی واشنگتن پست و تمام نشریات متعلق به آن که هر کدام از این شرکت‎ها درآمدی به درآمد 57 میلیون دلاری تجارت الکترونیک آمازون افزوده می‎کنند و این شرکت را بیش از پیش قدرتمندتر می‎سازند.

نظر خود را بنویسید