مشتریان چگونه به یک فروشگاه آنلاین اعتماد می‎کنند؟

مشتریان چگونه به یک فروشگاه آنلاین اعتماد می‎کنند؟

برای موفقیت در هر تجارتی باید مشتریان خواهان کالا و یا خدمت ارائه شده توسط آن کسب و کار وجود داشته باشد و اعتماد آنها به فروشگاه جلب گردد. این امر در فروشگاه‎های اینترنتی اهمیت زیادتری پیدا می‎کند، چرا که مشتریان هنگام خرید از فروشگاه اینترنتی به دلیل ندیدن فروشنده و محصولات، صحبت نکردن با او، قابل لمس نبودن اجناس، عدم امکان تست محصولات و ... احساس آسیب پذیری زیادی می‎کنند. پس یکی از معضلات فروشگاه‎های اینترنتی جلب اعتماد کاربرانی است که وارد سایت می‎شوند تا بتوان آنها را به مشتریان اجناس خود تبدیل کرد. در این راستا راهکارهایی وجود دارد که با بکار بستن آنها می‎توان تا حد زیادی اعتماد مشتریان وب‎سایت را به خود جلب کرد. در ادامه به بررسی این راهکارها می‎پردازیم.

راهکارهای جلب اعتماد مشتریان به فروشگاه آنلاین

برای جلب اعتماد مشتریان به فروشگاه اینترنتی راهکارهای مختلفی وجود دارد که از سه منظر فنی، طراحی و سیاست‎های مدیران فروشگاه قابل بحث و پیگیری هستند، که در ادامه به بررسی آنها می‎پردازیم.

طراحی فروشگاه آنلاین

 

1- وجود صفحه‎ ی ارتباط با ما

در وب سایت و یا فروشگاه اینترنتی می‎بایست اطلاعات آدرس فیزیکی فروشگاه به همرا شماره تماس، ایمیل و ... وجود داشته باشد. این اطلاعات در سایت‎های مختلف غالبا در صفحه‎ایی به نام ارتباط با ما قرار می‎گیرد. وجود این قبیل از اطلاعات باعث اعتماد هر چه بیشتر مشتریان به فروشگاه اینترنتی می‎شود.

2- وجود قابلیت پرداخت درب منزل

یکی از روش‎های اعتماد سازی پرداخت به صورت نقدی می‎باشد، به این صورت که بعد از تحویل بسته توسط مامور پست درب منزل، پرداخت توسط مشتری انجام می‎گیرد. در این حالت مشتری بدون هیچگونه نگرانی در رابطه با عدم تحویل کالا اقدام به خرید از فروشگاه اینترنتی می‎کند.

3- وجود سیستم نظر سنجی و ثبت دیدگاه در رابطه با محصولات

وجود سیستم نظر سنجی و ثبت دیدگاه در فروشگاه باعث می‎شود مشتریان با اطلاع از نظر مشتریان قبلی با دید بازتری اقدام به خرید محصولات مورد نظر خود کنند و تصمیم بهتری در رابطه با تهیه‎ی محصول بگیرند، که این موضوع خود باعث جلب اعتماد مشتری می‎شود. 

4- امکان ایجاد فروم در فروشگاه

برای ایجاد اعتماد در فروشگاه اینترنتی می‎توان صفحه‎ی فروم در آن تعبیه کرد، که در آن مشتریان به بحث و تبادل نظر در مورد محصولات بپردازند. این صفحه که با کمک مشتریان اداره می‎شود؛ باعث ایجاد اعتماد و وفاداری آنها به فروشگاه خواهد شد.

5- ایجاد وبلاگ

با نگارش وبلاگ‎های تخصصی در فروشگاه این حس به مشتری القا می‎گردد که یک تیم فنی قوی در فروشگاه مشغول به کار هستند، که این خود باعث جلب اعتماد مشتریان می‎گردد.

6- ظاهر و طراحی به روز فروشگاه

ظاهر فروشگاه می‎بایست به گونه‎ایی باشد که حس امنیت و اعتماد را به کاربر القا کند. در طراحی تم فروشگاه می‎بایست با رعایت اصول روانشناسی و رنگ شناسی حس امنیت در خرید به کاربر القا شود و همچنین از تبلیغات نامناسب و بی ارزش در فروشگاه استفاده نشود.

فنی

 

 

1- کسب مجوز نماد اعتماد الکترونیکی

یکی از مهم‎ترین اجزاء کسب و کار آنلاین، ایجاد محیطی امن می‎باشد، به طوریکه مشتریان بتوانند با اطمینان اقدام به خرید نمایند. در این میان یکی از راهکارهای اصلی جلب اعتماد مشتریان به فروشگاه‎های‌ اینترنتی، اخذ لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی بنام اختصاری Enamad می‎باشد. "اینماد" توسط سازمان مرکز توسعه‎ی تجارت الکترونیکی صادر می‎شود. با گرفتن "ای نماد" فعالیت فروشگاه اینترنتی قانونی می‌گردد و کاربران می‎توانند با اطمینان از فروشگاه اینترنتی، خرید ‌خود را انجام دهند. 

2- کسب گواهینامه SSL

با کسب گواهینامه SSL مشتریان فروشگاه می‎توانند در بستری امن اطلاعات کارت اعتباری خود را در اختیار وب سرور فروشگاه قرار دهند. گواهی SSL تأییدیه‎ای است برای تبادل اطلاعات میان وب سایت فروشگاه و مرورگر کاربران که به وسیله‎ی پروتکل استاندارد SSL امن و رمزگذاری شده است.

3- نبود لینک خراب

وجود لینک خراب در سایت باعث بی اعتمادی مشتریان به فروشگاه می‎شود. منظور از لینک خراب لینکی است که مشتری با کلیک روی آن با صفحه‎ی خطا مواجه می‎شوند.

4- پشتیبانی 24 ساعته

یکی از کارهایی که در فروشگاه اینترنتی برای جلب اعتماد مشتریان انجام می‎پذیرد این است که باید به ایمیل ها و پیام‎های مشتریان پاسخ داده شود. چرا که با پاسخ ندادن به آنها و یا دیر پاسخ دادن مشتری از خرید خود منصرف می‎گردد.

5- تهیه هاست مناسب

هاست (فضای ذخیره سازی اطلاعات) یکی از مهمترین بخش‎های یک وبسایت فروشگاهی می‎باشد. سرعت بالا و پایداری هاست به انجام فرآیندها و تراکنش‎های مختلف وب‎سایت کمک می‎کند؛ بنابراین هاست باید از شرکتی معتبر و با تجربه خریداری گردد. چرا که یک وب سایت معتبر نباید با مشکل قطعی سایت مواجه شود و باید به صورت شبانه روزی در دسترس کاربران قرار گیرد. بدین طریق اعتماد کاربران به وب‎سایت فروشگاهی جلب می‎شود.

سیاست‎های مدیران فروشگاه

 

 

1- امکان مرجوع کالا در صورت نارضایتی

اگر در فروشگاه اینترنتی ذکر گردد که در صورت نارضایتی از جنس امکان مرجوع آن وجود دارد، مشتریان با خیال راحت ناشی از عدم ضرر محتمله اقدام به خرید جنس از فروشگاه می‎کنند.

2- ضمانت کالا

اگر در فروشگاه کالایی عرضه شود که قابلیت گارانتی شدن داشته باشد، می‎بایست محصول به همراه گارانتی آن در معرض دید کاربران قرار گیرد، چرا که با اینکار مشتری به فروشگاه اعتماد می‎کند.

3- ذکر تمام خصوصیات کالا

اگر هنگام معرفی محصول مزایا و معایب محصول هر دو با هم عنوان شود باعث جلب اعتماد بیشتر مشتری می‎گردد، حتی اگر به ضرر فروشگاه تمام شود. اما به طور قطع این روش در دراز مدت مثمر ثمر واقع می‎شود.

4- نگارش متون به شکل صحیح

غالب اوقات وجود غلط املایی در سایت فروشگاهی و استفاده از لغات عامیانه تاثیر منفی بر روی کسب و کار فروشگاه می‎گذارد. بنابراین باید سعی شود تا حد ممکن در متون ایجاد شده در فروشگاه ایرادی از این دست وجود نداشته باشد تا کاربر به فروشگاه و محصولاتش اعتماد بیشتری کند.

5- استفاده از شبکه های اجتماعی

با توجه به گسترش روز افزون شبکه‎های اجتماعی برای جذب مشتریان به فروشگاه بهتر است هر فروشگاه اینترنتی در شبکه‎های اجتماعی مرسوم فعالیت داشته باشد و به صورت منظم آنها را بروز رسانی کند. به این شکل به اعتبار کسب و کار فروشگاه افزوده شده و مشتریان آن بیشتر می‎شوند.

اگر قصد راه‎اندازی فروشگاه اینترنتی را دارید و از کسب اعتماد و اعتبار نزد کاربران اینترنتی نگران هستید، با رعایت تمامی موارد بالا، کاربران اینترنتی به طور قطع راحت تر به فروشگاه شما اعتماد می‎کنند و می‎توانند به مشتریان دائمتان تبدیل شوند.

در این راستا فروش گستر با طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ایی خود و گنجاندن مواردی از قبیل وجود صفحه وبلاگ، فروم، ارتباط با ما، قابلیت پرداخت درب منزل، نظر سنجی، ثبت دیدگاه و ... همچنین طراحی تم مناسب، اخذ اینماد، گواهینامه SSL، تهیه‎ی هاست معتبر و موارد دیگر به صاحبان مشاغل در راه اندازی کسب و کار آنلاین مطمئن کمک می‎کند.

نظر خود را بنویسید

نظرات 1 نظر
avatar
ممنونم عالی بود