همه تخم مرغ ها در سبد گووگل

همه تخم مرغ ها در سبد گووگل

 

شاید یکی از مهم ترین اخبار در ماه های اخیر تنش میان هواوی و آمریکا باشد که علاوه بر تاثیر مستقیم بر زندگی افراد زیادی در سراسر جهان میتواند نشان دهنده جنس تقابل ها و تنش ها برای آینده نزدیک باشد.

تنش میان هواوی و به ظاهر شخص ترامپ یا قشر پوپولیست آمریکا به همین سادگی ها نیست و از جوانب مختلف میتواند پیام های زیادی داشته باشد.

در میان این معرکه نقش گووگل بسیار چشم گیر است . چرا؟ با بالا گرفتن تنش و سخت تر شدن شرایط قطعا گووگل به طبع پیروی قانونی از دستورات دولت آمریکا ممکن است مجبور شود به گوشی های هواوی و اندرویدشان خدمات ارائه ندهد ، البته خود اندروید یک سیستم اوپن سورس بوده و خطری خودش را تهدید نمیکن ولی تا کنون فکر کردید که یک گوشی با سیستم عامل اندروید ( مثل همه گوشی های هواوی ، سامسونگ و ... ) بدون خدمات گووگل چقدر میتواند ارزشمند باشد ؟ آیا حاضرید بدون دسترسی به پلی استور گووگل و انبوه اپلیکیشن های کاربردیش از یک گوشی استفاده کنید ؟  نقش خدمات ارزش افروده گووگل مثل مپ MAP ، پلی استور Playstor و ... در کاربری گوشی های همراه و اندروید به هیچ وجه قابل انکار نیست. 

حال فرض کنید که یک گوشی پرچم دار از هواوی دارید و صبح که بیدار میشوید گووگل خیلی مودبانه با شما خداحافظی کرده و به شما هیچ خدماتی نمیدهد ، آن لحظه گوشی شما چقدر می ارزد؟ کمپانی هواوی چقدر می ارزد ؟ این دقیقا نکته بسیار مهمی است که از جدل ها و بحث های پیرامون این خبر میتوان برداشت کرد و دقیقا همان خطری است که همه تولید کننده های گوشی حتی اپل را تهدید میکند چرا که کاربران اپل نیز به گستردگی از خدمات گووگل در گوشی های خود استفاده میکنند.

سرمایه گذاری های بزرگ شرکت های تولید کننده گوشی برای راه اندازی اکوسیستم های داخلی از سیستم عامل گرفته تا اپ استور ها یکی از پر هزینه ترین و کم بازده ترین اقدامات این شرکت ها بوده است ولی همه اینها نشان دهنده زنگ خطری است که انحصار بی مانند و همه جانبه گووگل در عرصه خدمات و مدیریت اطلاعات در ذهن ما به صدا در می آورد.

بهتر است به عنوان یک فرد عادی در جنبه های زندگی و یا حتی یک شرکت بزرگ در کل پروسه تولید یا خدمات برای یک روز هم که شده به وابستگی های خودمان به خدمات گووگل و یا هر شرکت مشابه دیگری فکر کنیم ، چقدر کیفیت زندگی ما وابسته به این غول های اطلاعاتی است ، چقدر و چطور میتوانیم از تاثیر نبودشان کم کرد و سوال های بسیار دیگر.

نظر خود را بنویسید