در فروشگاه های اینترنتی یکی از مهم ترین مراحل که آخرین مرحله نیز در پروسه خرید می باشد، پرداخت مبلغ توسط خریدار است. این که مشتری چگونه می تواند مبلغ جنس خریداری شده را پرداخت نماید مهم بوده و روش های مختلفی دارد که در متن زیر آن ها را برای شما توضیح خواهیم داد.
روش های پرداخت توسط مشتری
برای هر کدام از روش های گفته شده از ابزار خاصی برای پرداخت استفاده می شود. به طور نمونه برای پرداخت نقدی می توان از درگاه بانکی و یا واسطه استفاده نمود. بنابراین ابزار های پرداخت می توانند به صورت درگاه واسطه ای، سیستم اعتبار داخل سایت، درگاه بانکی و ... باشند.
ماژول پرداخت در محل
ماژول پرداخت در محل یا در واقع همان پرداخت درب منزل یکی از روش های پرداخت توسط خریدار است. منظور از پرداخت درب محل این است که فرد کالایی را خریداری می کند و پس از دریافت کالا مبلغ آن را به مامور پست یا پیک و یا نماینده فروشنده تحویل می دهد.
ویژگی های روش پرداخت در محل
پرداخت در محل دارای یک سری ویژگی های خاص میباشد که هم میتواند نقش مثبت در بازده فروشگاه داشته باشد و هم میتواند در مواردی نا مناسب باشد. واریز نقدی نوعی پرداخت است که هنگام تحویل انجام می شود نه پیش پرداخت از طریق پرداخت آنلاین یا حواله بانکی. با اصطلاح "جمع آوری هنگام تحویل" است زیرا امروزه همچنین شامل معاملات با کارت های اعتباری یا نقدی و سایر اشکال پرداخت بدون پول است. بنابراین، این نام لزوماً به معنای داشتن پول به شکل فیزیکی واحد پول نیست. با این وجود، در صورت موجود بودن یا نبودن این روش پرداخت ، باید با شرکتی که از آن کالا انتظار دارید تماس بگیرید.
ویژگی های روش پرداخت در محل :
- موجب افزایش اعتماد مشتری می شود. یکی از سیاست های سایت های فروشگاهی و مارکتینگ استفاده از این روش است چرا که این روش موجب می شود مشتری کالا را ببیند و پس از تایید مبلغ آن را پرداخت نماید. این روش معمولا توسط فروشگاه هایی که تازه تاسیس و یا تازه کار هستند استفاده می شود تا رضایت و اعتماد مشتری نسبت به سایت فروشگاهی افزایش یابد.
- برای کالا هایی که نیازمند تایید مشتری هستند از این روش استفاده می شود. به طور مثال کالا هایی همانند لباس و یا کفش که در گروه پوشاک هستند در مواردی نیازمند تایید مشتری هستند و فروشنده ی سایت می تواند چند نوع از کالا را درب منزل برده و فرد پس از تایید شکل ظاهری و یا سایز آن اقدام به خرید نموده و مبلغ را پرداخت نماید.
- از دیگر موارد سودمندی که در استفاده از روش پرداخت در محل می توان نام برد، شرکت های ارائه دهنده خدمات هستند. به طور مثال وقتی فردی درخواست نیروی انسانی جهت انجام امور و خدمات می کند. مبلغ مورد نظر را پس از اتمام کار نیرو و در صورت رضایت از کار فرد پرداخت می نماید که این موضوع از مزایای روش پرداخت در محل است.
ویژگی های منفی استفاده از روش پرداخت در محل به شرح زیر است:
- اولین نکته ی منفی در مورد این روش دوری از روح فروش آنلاین است. منظور این است که جامعه به سوی فروش آنلاین پیش می رود. و ترجیح این است که تقریبا همه کار های فروش، دریافت و خرید کالا به صورت آنلاین باشد. در حال حاظر بعضی از فروشگاه ها مانند فروشگاه آمازون پروسه تحویل کالا به مشتری را نیز توسط رباط انجام داده و نیروی انسانی برای تحویل را نیز حذف کرده اند.


- افزونه پرداخت در محل را نمی توان برای بعضی از اجناس و کالا ها استفاده نمود. این موضوع به ویژه در مورد کالا هایی که دارای تاریخ انقضا می باشند و یا اجناس خوراکی صدق می کند. به طور مثال برای خرید میوه و یا سبزیجات و کالا هایی از این قبیل نمی توان از این روش استفاده نمود چرا که در صورت عدم خرید و یا عدم پرداخت پول و به هر دلیلی بازگشت، کالا در پروسه حمل و نقل از بین رفته و خراب می شود.
- از طرفی فردی که کالای شما را جا به جا می کند می بایست امین شما بوده و مبلغ دریافتی را به شما تحویل دهد این موضوع به ویژه برای بردن کالا به مکان های دور و شهرستان ها صادق است. بنابراین می بایست از فردی امین در این مورد استفاده نمود و یا از سیستم های جانبی جهت دریافت مبلغ استفاده شود.
افزونه پرداخت در محل فروش گستر برای سایت های فروشگاهی
سیستم فروش گستر برای وبسایت های فروشگاهی افزونه امکان پرداخت در محل را طراحی کرده که با توجه به نیاز مدیر فروشگاه هر ویژگی و امکانات خاصی با توجه به نوع کالا و خدمات فروشگاه میتواند پشتیبانی کند.
همچنین اتصال کامل به سیستم فروش و حسابداری منجر میشود کمترین خطا در پروسه دریافت مبلغ و ثبت آن صورت گیرد
نسخه استاندار آن رایگان میباشد.