پشتیبانی و بروزرسانی ها

برای اینکه فروشگاه اینترنتی شما همیشه بدون مشکل کار کند و مطابق با جدیدترین استانداردها به‌روز بماند، پشتیبانی و بروزرسانی نقش کلیدی دارند. در این بخش می‌توانید پاسخ سوالات خود را درباره انواع خدمات پشتیبانی، نحوه دریافت آپدیت‌ها، رفع مشکلات فنی و ارتقاء سیستم پیدا کنید. هدف ما این است که همیشه در کنار شما باشیم تا فروشگاهتان در بهترین حالت ممکن فعالیت کند.

  • تغییرات کوچک و یا رفع ایرادات همیشه مناسب و مفید هستند ولی تغییرات گسترده در بازه های کوتاه ممکن است ایراداتی برای دسترس پذیری کاربران و یا سئو ایجاد کند که پیشنهاد میشود تم یا قالب فروشگاه آنلاین حدود هر 3 سال یکبار بازطراحی شود. در زیر به چند مزایای آن اشاره میکنیم:

    • استفاده از امکانات جدید که به سیستم یا تم های جدید اضافه شده اند.
    • بهینه سازی و بروزرسانی کدهای برنامه نویسی که بر سرعت بالا آمدن سایت تاثیر دارند.
    • بروزرسانی ترند طراحی گرافیکی و یا بهبود رابط و تجربه کاربری UX/UI.
    • بهینه سازی و بروزرسانی سئو تکنیکال که مربوط به تم هستند.
  • بکاپ یا نسخه پشتیبان از دیتاهای فروشگاه آنلاین برای سیستم‌هایی که از هاست فروش‌گستر استفاده میکنند به صورت ماهانه ذخیره سازی میشود و هر مشتری در صورت نیاز در زمان بهره‌مندی از خدمات پشتیبانی با ثبت تیکت میتواند لینک دانلود آن را دریافت کند.

    همچنین مشتریانی که از هاست اختصاصی خود استفاده میکنند میتوانند از طریق پنل سیستم "منو -> سیستم -> نگهداری و پاکسازی" برای دریافت نسخه پشتیبان یا بکاپ اقدام کنند.

  • بله، فعالیت های مختلفی در سیستم ثبت میشوند:

    1. ثبت تغییرات موجودی کالاها که مشخص میشود موجودی در چه زمان با چه تعداد و توسط چه کسی تغییر یافته است.
    2. گزارش فعالیت تمامی کاربران مانند: ایجاد و یا ویرایش هر صفحه برای اوپراتورها یا ادمین‌ها و ثبت فعالیت مشتریان در فروشگاه (این اطلاعات همیشه در دیتابیس ذخیره میشوند.)
    3. ثبت لاگ‌های مهم فروشگاه در وضعیت های اطلاع، هشدار و خطر مانند: نمایش آدرسهای اشتباه، خطاهای درگاه بانکی و ... (این اطلاعات در بازه های مشخص حذف میشوند.)
  • در بخش «لیست کاربران آنلاین» سیستم فروش‌گستر، ممکن است مشاهده کنید که در هر روز تعداد زیادی کاربر مهمان ثبت شده‌اند، که اغلب موقعیت آن‌ها به‌صورت آمریکا نمایش داده می‌شود. این موضوع طبیعی است و دلیل آن وجود ربات‌ها و خزنده‌های اینترنتی است که به‌صورت خودکار از صفحات سایت بازدید می‌کنند.

    سرویس‌هایی مانند Google Search Console و Google Analytics، پس از شناسایی این ربات‌ها، آن‌ها را از آمار نهایی حذف می‌کنند تا فقط رفتار کاربران واقعی نمایش داده شود. به همین دلیل، آمار کاربران آنلاین در سیستم مدیریت فروش‌گستر ممکن است بیشتر از آمار ثبت‌شده در ابزارهای تحلیلی گوگل باشد.

    این اختلاف به معنای وجود مشکل در سایت نیست و بخشی از فرآیند طبیعی فعالیت وب‌سایت‌هاست.

  • در سیستم فروش گستر، مشخصات فنی محصولات به‌صورت جدا از اطلاعات اصلی کالا و در یک ساختار داده‌ای مجزا ذخیره می‌شوند. این مشخصات باید به‌صورت سیستمی و استاندارد تعریف شوند تا امکان استفاده آن‌ها در بخش‌هایی مانند فیلتر محصولات، جستجو پیشرفته و سایر اقدامات خودکار سیستم به‌درستی فراهم شود.

    به همین دلیل، فرآیند ویرایش یا ایمپورت گروهی مشخصات فنی، پیچیده‌تر از اطلاعات معمول محصول (مانند قیمت یا موجودی) است و برای حفظ پایداری و دقت عملکرد سیستم، این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض در هسته اصلی فروش گستر ارائه نشده است.

    با این حال، در صورت نیاز می‌توان یک ماژول اختصاصی طراحی و پیاده‌سازی کرد که امکان ایمپورت یا ویرایش گروهی مشخصات فنی را فراهم کند و در عین حال استانداردهای سیستمی لازم را رعایت نماید.

  • بله، تا زمانی که صفحات دامنه مورد نظر در گوگل ایندکس شده‌اند، تمدید SSL توصیه می‌شود؛ زیرا اجرای صحیح ریدایرکت‌ها با اتصال امن مانع افت رتبه صفحات در نتایج جست‌وجو شده و از بروز اخطارهای امنیتی جلوگیری می‌کند.

  • اگر از هاست‌های فروش‌گستر استفاده می‌کنید، سیستم به‌صورت خودکار هر ماه از اطلاعات سایت شما بکاپ کامل تهیه و ذخیره می‌کند. در صورت نیاز، می‌توانید با ثبت یک تیکت در بخش پشتیبانی، آخرین نسخه بکاپ دیتابیس را دریافت کنید.

    اما اگر از سرور اختصاصی استفاده می‌کنید، لازم است نرم‌افزارهای مدیریت بکاپ را روی سرور خود نصب کرده و از آن‌ها برای زمان‌بندی و تهیه خودکار نسخه‌های پشتیبان بهره ببرید. این نرم‌افزارها امکان تنظیم بازه‌های دلخواه (روزانه، هفتگی، ماهانه) و مدیریت آسان نسخه‌های ذخیره‌شده را فراهم می‌کنند.

  • برای راه‌اندازی مجدد فروشگاه آنلاین خود، مراحل زیر را انجام دهید:

    1. بررسی دامنه (Domain):

      • اگر دامنه شما .com است، وضعیت آن را از طریق سایت whois.com بررسی کنید.
      • اگر دامنه شما .ir است، از طریق سایت irnic.ir اقدام نمایید.
    2. تنظیم DNS (Name Server):
      اطمینان حاصل کنید که مقادیر NS دامنه بر روی سرورهای سرویس‌دهنده هاست تنظیم شده باشد.

    درصورتی که هاست شما از فروش‌گستر بوده است، مقادیر را به صورت زیر تنظیم کنید:

        • ns1.arsina.net
        • ns2.arsina.net
    1. تمدید هاست:
      در صورتی که قبلاً از هاست‌های فروش‌گستر استفاده می‌کردید، وارد صفحه هاستینگ شوید، پلن مورد نظر خود را انتخاب کرده و ثبت سفارش نمایید.

    2. تمدید SSL:
      برای فعال‌سازی مجدد گواهینامه امنیتی (SSL)، از طریق صفحه گواهینامه SSL اقدام به خرید یا تمدید نمایید.

    3. بازیابی اطلاعات (Backup):
      پس از انجام موارد فوق، در صورتی که از آخرین فعالیت هاست مدت زیادی نگذشته باشد، سایت شما حداکثر تا یک روز کاری آینده با آخرین نسخه بکاپ موجود فعال خواهد شد.