لینک سازی چیست؟

لینک سازی چیست؟

لینک ها رو می توان عامل اتصال دادن صفحات به یکدیگر دانست که در زبان فارسی به آن پیوند گفته می‌شود و در دنیای امروز که همه کارها با استفاده از اینترنت انجام می‌شود پیوند ها نقش تسریع کننده و انسجام دهنده را بر عهده دارند. این پیوند ها یا لینک ها از یک یا چند کلمه به وجود آمده‌ اند که کاربران می‌توانند با استفاده از لینکی از صفحه ای  به صفحه ی دیگر و از سایتی به سایت دیگر منتقل شوند.

 در واقع لینک ها را می توان آدرس هایی دانست که با کمک آن ها شما می توانید نشانه های مورد نظر را به دیگران بدهید و هدایت شان کنید. با توجه به استفاده روزافزون سایت‌ ها از لینک ها در این مقاله سعی داریم شما عزیزان را با بیلدینگ و لینک سازی آشنا کنیم.

لینک بیلدینگ یا لینک سازی چیست؟

قبل از پرداختن به انواع لینک های بیلدینگ نیاز است لینک بیلدینگ را تعریف نماییم. لینک بیلدینگ به هایپرلینک های خارجی گفته می‌شود که از یک وب سایت به سمت سایتی دیگر ایجاد شده باشد. برای اولین بار در سال های ۱۹۹۰ میلادی موتورهای جستجو برای تعیین میزان محبوبیت و اعتبار وب‌سایت‌ ها و رده بندی شان این لینک ها را به کار گرفتند و مفهوم بیلدینگ را برای افزایش سئو به وجود آوردند، پیش از آن با کارهای ساده ای مانند تعریف کلماتی کلیدی می‌شد بر سئو تاثیر بسزایی گذاشت و در صفحات اول رده بندی موتورهای جستجو قرار گرفت اما رفته رفته و به مرور زمان این روند منسوخ شده و روش‌ های جدیدی مانند لینک سازی روی کار آمدند.

 امروزه لینک های بیلدینگ محبوبیت فراوانی در جهان دارند به طوری که هر چقدر میزان بک لینک به یک سایت افزایش داشته باشد به همان اندازه نیز می توان آن سایت را محبوب تر دانست. هدف از استفاده لینک های بیلدینگ را می‌توان ایجاد ارتباط، پیوند و هماهنگی میان صفحاتی که محتوا و موضوع یکسان دارند دانست که موجب افزایش ترافیک وب سایت ها می شود.

انواع لینک بیلدینگ

  1. لینک بیلدینگ طبیعی: برخی از وب سایت‌ ها معمولاً همواره بدون اینکه شما درخواست کرده باشید لینک هایی را به سمت سایت شما ایجاد می کنند که به آن ها لینک‌های بیلدینگ طبیعی می گویند. در واقع لینک های طبیعی لینک هایی هستند که شما برای ایجاد و برقراری آن هیچ کوششی نکرده اید و آن را می‌ توان لطفی از طرف سایت های دیگر نسبت به سایت شما دانست. برای آنکه سایت های دیگر برای شما لینک طبیعی بسازند تنها لازم است محتوا هایی را تولید نمایید که ارزشمند و حقیقی باشند تا افراد بتوانند از سایت شما به عنوان تکمیل کننده اطلاعات و منبعی برای ارجاع استفاده کنند، علاوه بر سایت های دیگر این دست از لینک بیلدینگ برای گوگل نیز ارزشمند می باشد. اگر به فکر دوام طولانی مدت سایت تان هستید بهتر است از لینک سازی طبیعی کمک بگیرید. در این راه باید فرآیند دشواری را طی کرده و وقت خود را صرف تولید محتوای ارزشمند کنید. با این کار مدت زمان بیشتری می توانید سایت تان را حفظ نماید.
  2. لینک بیلدینگ توسعه‌ دهنده دستی: این دسته از لینک ها دقیقا برعکس لینک های طبیعی می باشند و در آن صاحبان یک صفحه و وب سایت از دیگر وب سایت ها درخواست می کنند تا لینک وب سایت و یا محتوای شان را درون سایت خود قرار دهند. در لینک های بیلدینگ توسعه‌ دهنده دستی همواره باید تلاش شود تا سایتی را پیدا نمایید که از نظر محتوا به سایت شما شباهت داشته باشد. در صورت یکسان نبودن محتوا ها بازخورد های مثبت کاربران کاهش خواهد یافت.لینک بیلدینگ توسعه‌ دهنده دستی از متداول‌ ترین روش های لینک بیلدینگ در بین وب سایت ها به شمار می رود که در این روش شما با ارتباط گیری با صاحبان سایت از آن ها درخواست می نمایید تا لینک شما را در سایت شان قرار دهند که معمولا این مدل مدل در ازای دریافت مبلغی پول و یا تبادل لینک صورت می‌ پذیرد.
  3. لینک بیلدینگ خود ساز: لینک های بیلدینگ خود ساز آن دسته از لینک هایی هستند که خود افراد در بخش های مختلف وب سایت ها اقدام به درج آن می کنند که از نظر گوگل جزو فعالیت‌ های سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود. با روی کار آمدن الگوریتم پاندای گوگل در سال ۲۰۱۲ میلادی این دسته از لینک ها ارزش خود را از دست داده و از میان رفته اند اما هنوز هم افرادی هستند که لینک های شان را در قسمت درج نظرات سایت های مختلف و یا در قسمت های دیگر قرار می دهند. بهتر است برای حفظ سایت تان دست از لینک های بیلدینگ خودساز بردارید و آن را مورد استفاده قرار ندهید.

در توسعه کسب و کارها نیز لینک های بیلدینگ بسیار مفید عمل نموده اند و تاثیر بسزایی را در گسترش آن ها گذاشته اند‌. تاثیر لینک های بیلدینگ بر کسب و کارها را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • از طریق لینک های بیلدینگ می‌توان از ظرفیت هایی که موتورهای جستجو برای کسب و کار ها در اختیارتان قرار می دهند بهتر استفاده نمایید
  • لینک های بیلدینگ به وب مستر ها کمک می کنند تا سایت های تازه تاسیس شده نیز در رده های اول سرچ گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار بگیرند
  • کمک به موفقیت های بزرگ و چشمگیر کسب و کارها در بازار های نه چندان بزرگ و کوچک
  • با کمک لینک سازی های اصولی می‌توان اعتبار و محبوبیت کسب و کارها را افزایش داد و از رقبا سبقت گرفت در نتیجه این کار مشتریان نیز افزایش خواهد یافت
  • بیلدینگ و لینک سازی ها در جلب اعتماد مشتریان و همچنین افزایش بازخورد و ترافیک نیز نقش مهمی را ایفا می کنند

لینک سازی بهینه چیست؟

Optimization یا بهینه سازی به فرآیندی گفته می‌شود که در آن تلاش می‌شود تا به صورت مطلوب و با هزینه‌ ی کمتری به بهترین نتیجه ممکن رسید. در لینک سازی نیز بهینه سازی بسیار مطرح می باشد و آن را می‌توان به کمک اقدامات و نکات زیر به وجود آورد. نکات اقدامات و عبارت اند از:

  • اقداماتی که قبل از ساخت لینک باید به آن توجه کرد: در این قسمت از بهینه سازی صفحه فرود مورد اهمیت می‌باشد زیرا اگر در این مرحله کار ها و مراحل به درستی پیش برود سایر قسمت ها نیز نتیجه مطلوبی از بهینه‌ سازی خواهند گرفت، در غیر این صورت تمام مراحل با خطر شکست مواجه هستند. در ساخت صفحه فرود ابتدا لازم است هدف خود را مشخص نمایید، در ایجاد صفحه فرود معمولاً هدف اصلی گرفتن سرنخ می باشد. در این مرحله تمام اطلاعات را نظیر هدف، شناخت مخاطبان، محصول مورد، عرضه و... را جمع آوری نمایید و سپس دست به ساخت صفحه فرود بزنید
  • لینک دادن از صفحات مرتبط به یکدیگر، در لینک سازی و بهینه نمودن آن ها ارتباط محتوایی بسیار مورد اهمیت است پس به آن دقت نمایید و به صفحه آتی لینک دهید که محتوای مشابه با صفحه شما دارند
  • منحصر به فرد نمودن لینک های ساخته شده با استفاده از کلمات طبیعی یکی دیگر از راهکارها و نکاتی است که در بهینه سازی لینک ها باید بدان توجه نمود
  • کاهش دادن لینک های کم ارزش و بی اهمیت یکی دیگر از راهکار های افزایش بهینه سازی لینک ها می باشد پس لینک هایی که جذابیت چندانی ندارند را حذف نمایید تا به بهینه سازی کمک کرده باشیم
  • با استفاده از کلمات متنوع لینک سازی نمایید
  • انتخاب کلمات مناسب یا همان anchor ها برای لینک سازی بهینه
  • قسمت دیگری که نقش مهمی در بهینه سازی لینک ها دارد، متن لینک هاست پس آن ها را با دقت انتخاب نمایید
  • اطمینان حاصل کنید صفحه ای که برای آن لینک می سازید حتماً وجود داشته باشد

اهمیت لینک سازی بر سئو

انواع لینک سازی ها عامل مهم و اساسی برای سوء سایت می باشند که از طریق آن ها موتور های جستجو به سمت سایت ها جذب می‌شوند و به آن ها توجه می نمایند. بر همین اساس از سایت ها باید لینک هایی را تولید نمایند که از ارزش و اعتبار بسیاری برخوردار باشد، به خصوص بک لینک هایی که یک سایت دریافت می‌کند باید آن سایت را از نقطه ی فعلی به نقطه ای بالاتر ارتقا داده و بر اعتبارش بیافزاید در غیر این صورت با استفاده نمودن از لینک های ضعیف و بی‌کیفیت علاوه بر افت سئو سایت امکان جریمه شدن از سمت موتور های جستجو مانند موتور جستجو گوگل وجود خواهد داشت.

 در لینک سازی ها لینک هایی که تولید می شود در واقع مانند سیگنال هایی هستند که بارهای منفی و مثبتی را برای سایت، کاربران و موتورهای جستجو تولید می کنند. به کار بردن لینک های مناسب می تواند کمک نمایند به افزایش ترافیک، افزایش بازدید های یک دامنه، افزایش تعداد مشتریان و در نهایت گرفتن نتیجه مثبت و مطلوب که باعث می‌شود سایت شما در رده بندی ها موتورهای جستجو جایگاه بالاتری را نصیب خود کند.

 برای تاثیرگذاری بر سئو سایت از طریق ساخت لینک باید نکاتی را در نظر گرفت. برخی از این نکات عبارت اند از:

  1. به کار بردن لینک های قوی و معتبر
  2.  حذف لینک های منسوخ، شکسته و ناقص
  3.  دوری کردن از ثبت سایت در مزرعه لینک ها
  4.  اقدام به گرفتن لینک از دامنه های معتبر
  5.  صفحاتی که از نظر معنایی و محتوایی با هم مرتبط هستند را لینک کنید
  6.  برای لینک ها به فکر متنی مناسب و جذاب باشید
  7.  به کار بردن link juice ها

به طور کلی با توجه به اهمیتی که سئو برای هر سایتی دارد باید به فکر لینک سازی های موثر و اصولی باشیم که علاوه بر کمک به مخاطبان و کاربران برای هدایت شدن به سوی مطلبی که به دنبالش هستند، ترافیک و بازخورد های مثبت سایت مان را نیز افزایش دهیم و در نتیجه به بهبود وضعیت رتبه بندی مان در انواع موتورهای جستجو کمک بسزایی نماییم.

نظر خود را بنویسید