نقش دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار

نقش دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار

در گذشته، مدیران بزرگ در هر صنعت و کسب و کاری، بزرگترین مانع را تبلیغات دانسته و ترسی عمیق نسبت به تبلیغات و هزینه‌های سنگین آن داشتند، از طرفی اطمینان از این که کدام یک از روش های تبلیغات میتواند بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب ایجاد نماید، خود به تنهایی دغدغه ایی را برای آن ها ایجاد میکرد. تا چند سال پیش، تبلیغات محیطی همانند بیلبورد، تبلیغات تلویزیون، تیزرهای مختلف و .... تمام جایگاه های تبلیغاتی را به خود اختصاص داده بودند. مدیران شرکت ها نیز، حاضر به پرداخت هزینه های سنگین برای این روش ها بودند، بی آنکه بدانند آیا واقعا این تبلیغات موثر است یا خیر؟

حال با نگاه به اطراف خود شاهد جلوه دیگری از تبلیغات هستیم که تمامی ما را درگیر خود نموده است و کمتر کسی وجود دارد که از هدفمند بودن آن بی خبر باشد. این شیوه به سرعت جایگزین روش های سنتی شده و محبوبیت خاصی در بین تمامی مردم دنیا پیدا کرد.

بسیاری از صاحبان کسب و کار می دانند که دیگر زمان تبلیغات سنتی به گونه های گسترده و پر هزینه به پایان رسیده اما برای ورود به تبلیغات مدرن و بازاریابی های امروزی، از دانش کافی برخوردار نیستند و نمی توانند نسبت به هزینه ای که می کنند بازخورد مناسبی دریافت کنند.

امروزه شاهد اتصال جدا نشدنی زندگی انسان ها از اینترنت و فضای مجازی هستیم و این واقعیت از هیچکس پوشیده نیست. آنقدر درگیر فضاهای مختلف و مدرن گشته‌ایم که دیگر زمانی برای برانداز محیط واقعی خود نداریم. از کنار بیلبوردهای خیابان رد می‌شویم بی آنکه بدانیم محتوای آن چیست. تیزرهای تلویزیون را فقط گذرا نگاه می‌کنیم، هیچ تجربه و خاطره‌ایی از آن‌ها را در ذهن نمیسپاریم وکمتر مجله‌های تبلیغاتی خریداری میکنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

هرگاه که در یک زمان ومکان مشخص توانستید مخاطبان خود را جذب کنید و یا کالای خود را به فروش برسانید، شما مارکتینگ انجام داده اید. وقتی این عمل در فضای اینترنت انجام شود یعنی مکان مشخصی را انتخاب کرده اید و از ادغام این دو مشخصه به دیجیتال مارکتینگ خواهیم رسید.

بخواهیم واضح تر بیان کنیم، به کلیه فعالیت هایی که در راستای بازاریابی و جذب مشتری در فضای مجازی انجام می دهید، دیجیتال مارکتینگ می گویند.

از گذشته تا کنون روش های مختلفی از دیجیتال مارکتینگ بکار برده شده تا بتوان حداکثر بازدهی را از آن داشت، اما صرفا کسانی موفق شده اند که با ریسک پذیری و آزمون و خطاهای گوناگون به کار خود ادامه داده اند تا نتیجه مطلوب را کسب کنند.

انواع دیجیتال مارکتینگ

  1. طراحی استاندارد: بهینه سازی و آماده کردن سایت برای ورود کاربران، به وبسایت خود همانند یک فروشگاه و مغازه نگاه کنید، اگر فروشگاهتان زشت و نامرتب باشد هیچ مشتری به فروشگاه شما مراجعه نخواهد کرد. پس بهتر است قبل از باز کردن فروشگاهتان آن را بهینه کنید، سایتتان باید کاملا کاربر پسند و جذاب باشد تا به محض ورود کاربران به سایت تنها با چند کلیک به هدفشان برسند. اگر به فکر طراحی قالب فروشگاه آنلاین هستید باید دقتتان را فراتر از یک سایت معمولی بالا ببرید چون سایت های اینترنتی از اهمیت بیشتری برخوردارند.
  2. سئو سایت: پس از طراحی استاندارد نیز زمان بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو یا به اصطلاح سئو است که خود آن دارای موارد و استاندارهای بسیاری می باشد.
  3. وبلاگ سازی: وبلاگ سازی یکی دیگر از فعالیت هایی است که بسیاری از مدیران سایت ها انجام می دهند، شما می توانید وبلاگ های بسیاری را ایجاد کنید که زیر مجموعه سایتتان فعالیت داشته باشند و کاربران را از وبلاگ ها به سایت خودتان هدایت کنید.
  4. شبکه های اجتماعی: شبکه های اجتماعی بخشی جدانا پذیر از هر کسب و کار موفق است، امروزه یکی از مهم ترین فعالیت های هر سایت، شبکه های اجتماعی آن می باشد و هر چقدر که در این زمینه هوشمندانه تر عمل کنند بازدهی بیشتری دریافت می کنند.
  5. ایمیل مارکتینگ: ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از عواملی است که توانست به کسب و کارهای فراوانی کمک کند و موجب فروش هر چه بیشتر آنها شد، اگر بیشتر دقت کنید می توانید متوجه شوید که ایمیل مارکتینگ جایگزین تراکت های تبلیغاتی شده است اما هنوز هم هستند سایت هایی که از این قابلیت جذاب استفاده نمی کنند.
  6. اس ام اس مارکتینگ: اس ام اس مارکتینگ جزء اولین مواردی بود که در زمینه دیجیتال مارکتینگ بکارگرفته شد و تاکنون استفاده های فراوانی از آن می شود، اما اگر در انتخاب بانک اطلاعاتی و متن اس ام اس خود دقت لازم را نداشته باشید بی شک بازدهی دلخواه را هم نخواهید داشت.
  7. تبلیغات بنری و کلیکی: حتما شما هم با بنرها و تبلیغاتی که درون سایت ها وجود دارند آشنا هستید، هر سایتی که در زمینه محتوایی و اطلاع رسانی فعالیت می کند دارای تبلیغات بنری و کلیکی است. شما می توانید با پرداخت هزینه آن بنر برندتان را درون سایت قرار دهید و یا به ازای هر کلیک هزینه مشخصی را پرداخت کنید.

کاربردی ترین روش های دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار

روش ها و تکنیک های بسیاری در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ وجود دارد اما باید توجه داشته باشید که هر کدام از این روش ها در یک زمان و شرایط خاص اعمال می شوند و ممکن است در برخی از کسب و کارها نیازی به یکسری از این فعالیت ها نباشد. به یاد داشته باشید که اگر دانش کافی را در خصوص این زمینه ندارید و از فردی که متخصص است کمک نمی گیرید، هیچ وقت اندازه هزینه ای که صرف می کنید بازخوردی نخواهید داشت و گاهی هم هزینه هایتان بی فایده خواهند بود. در بخش قبلی عوامل و روش های مختلف دیجیتال مارکتینگ را توضیح دادیم اما یکسری فعالیت های دیگری نیز وجود دارد که می توان به آنها نیز اشاره کرد.

  • سایت خود را در برخی از آگهی‌های آنلاین تبلیغ کنید. مطمئن باشید دیده می‌شوید. ( لینک سایت را فراموش نکنید)
  • ایجاد یک فروشگاه اینترنتی بزرگترین کمک را به شما خواهد کرد تا شناخته شوید.
  • ایجاد باشگاه‌هایی برای مشتریان
  • ایجاد یک نمایشگاه اینترنتی و آنلاین

ممکن است کسب و کار شما به گونه ای نباشد که از موارد بالا استفاده کنید اما نگران نباشید، برای هر نوع کسب و کاری که وجود دارد یک استراتژی و روشی برای بازاریابی و جذب حداکثری مشتریان وجود دارد، کافیست تا با سیستم مدیریت فروشگاه فروش گستر آشنا شوید و کسب و کار خود را به ما بسپارید تا با روش های فروش روز دنیا آشنا شوید.

با ما همرا باشید تا مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ و سخن بزرگان علم بازاریابی را در وبلاگ فروش گستر بخوانید.

نظر خود را بنویسید