چگونه فروشگاه اینترنتی معتبر را تشخیص دهیم؟

چگونه فروشگاه اینترنتی معتبر را تشخیص دهیم؟

قبل از آنکه فروشگاه های آنلاین باب شوند برای بسیاری از مشتریان سئوال بود که چگونه فروشگاه اینترنتی معتبر را تشخیص دهیم تا خریدی مطمئن داشته باشیم. در حال حاضر مدت زمان نسبتا زیادی از روی کار آمدن فروشگاه های اینترنتی می گذرد. ظرف این مدت زمان مزایا و معایب خرید از فروشگاه آنلاین تقریبا برای افراد روشن شده و اعتماد به خرید اینترنتی نسبتا شکل گرفته است از این رو حتی بسیاری از افرادی که تا چند وقت پیش تمایلی به خرید آنلاین از سایت های فروشگاهی نداشتند، رفته رفته از سمت بازارهای سنتی به سمت فروشگاه های اینترنتی میروند.

در ادامه با نام بردن و توضیح و تفصیل چند راه حل برای تشخیص معتبر بودن فروشگاه اینترنتی، هم به کاربران اینترنت کمک می کنیم تا خرید آنلاینی مطمئن داشته باشند، و هم به صاحبان فروشگاه های اینترنتی کمک میکنیم تا با استفاده از این راه حل ها به ارتقا سطح اعتبار سایت فروشگاهی خود و جذب بیشتر مشتریان بپردازند.

توجه به نحوه طراحی سایت

در امر اعتماد کردن به سایت های فروشگاهی بر خلاف سایر موضوعات، ظاهر سایت فروشگاهی بسیار مهم بوده و میتواند زمینه ساز اعتماد و یا عدم اعتماد کاربران به سایت فروشگاهی باشد. البته منظور ما از ترکیب «نحوه طراحی سایت» تنها ظاهر وبسایت نیست بلکه طراحی فنی وبسایت و عدم وجود باگ در وبسایت نیز مد نظر است. 

  • طراحی بدون باگ: اگر در هنگام گشت و گذار در یک سایت دچار مشکل شدید و با خطاهای زیادی مواجه شوید بدون شک آن وبسایت بخشی از اعتبارش را برای شما از دست خواهد داد.
  • عکس ها: اگر عکس هایی که در یک سایت وجود دارند کاملا متعلق به صاحبان همان وبسایت باشند و توسط آنها گرفته شده و یا ساخته شده باشند میتوانید بهتر بپذیرید که این وبسایت متعلق به یک کسب و کار معتبر است.
  • طراحی ظاهری یک دست: طراحی سایت نیز یک امر تخصصی است و تا حدودی به مقداری هنر و خلاقیت نیز نیاز دارد. عموما نتیجه کار افراد متخصص و شرکت های معتبر طراحی سایت فروشگاه اینترنتی میشود یک سایت حرفه ای به جهت رنگ و ظاهر و دیزاین عکس و متن ها

به روز بودن اطلاعات 

اگر یک وبسایت برای مدت طولانی فعالیت نکند، این میتواند یک امتیاز منفی برای او تلقی شود و در بهترین حالت این معنا را میدهد که کسب و کار پررونقی ندارد و یا برای گسترش و پیشرفت آن وقت کافی گذاشته نمی شود و از این جهت میتواند از اعتبار سایت کم کند. بنابراین سعی کنید تاریخ آخرین فعالیت یک سایت فروشگاهی را حتما کنترل کنید و همچنین فاصله بین فعالیت ها، پست ها و اخبار را نگاه کنید. در بدترین حالت یک وبسایت باید حداقل هفته ای یک بار اطلاعات خود را بروزرسانی کرده باشد.

دارا بودن نشان eNamad و انواع لایسنس های مربوط به حوزه وب

لایسنس ها در واقع همان پروانه های کسب و مجوزهای مربوط به انجام انواع فعالیت ها می باشند. در حوزه وب نیز مانند هر زمینه دیگری یک سری از لایسنس ها وجود دارند که مدیران سایت با ارتقا سطح کیفیت وبسایتشان و نحوه فعالیت قابل قبولشان میتوانند آن ها را دریافت نمایند. eNamad  یکی از معروف ترین و رایج ترین لایسنس هایی است که اکثر سایت های فروشگاهی آن را دریافت کرده و معمولا نشان آن را در قسمت پایین صفحه وبسایت خود قرار می دهند. در واقع هرکسی که یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کند طبق قانون کشورمان موظف به انجام یک سری اقداماتی است تا نشان eNamad را دریافت کند و در واقع پروانه کسب فروشگاه اینترنتی خود را برای جلب اعتماد، در معرض دید کاربران قرار دهد.

کیفیت و شفافیت در تولید محتوا 

محتوای یک سایت فروشگاهی میتواند سهم بسیار بالایی در معرفی کسب و کار و صاحبان آن کسب و کار داشته باشد. اگر تولید محتوا به شکل ضعیف انجام شود و کاربران پس از مطالعه و مشاهده محتوای یک سایت احساس کنند که نویسنده سواد و تخصص کافی را ندارد، به این نتیجه میرسد که آن وبسایت به قدر کافی معتبر نیست و ترجیح میدهند پول خود را در یک سایت معتبرتر هزینه کنند. بنابراین تولید محتوا در یک سایت فروشگاه اینترنتی معتبر میبایست تا حد امکان با کیفیت بالا و بدون غلط انجام شود. منظور از شفافیت در تولید محتوا نیز آن است که محتوای سایت به گونه ای باشد که به تمامی سوالاتی که ممکن است برای کاربران پیش آید تا حد امکان پاسخ داده شده باشد. برای مثال در تولیدمحتوا برای محصول، مشخصات فنی و کیفی محصول به طور کامل و به گونه ای که دیگر مشتری نیاز نداشته باشد کالا را از نزدیک ببیند انجام شده باشد. توضیحات در هرکدام از قسمت های وبسایت باید به گونه ای باشد که هیچ گونه ابهامی برای کاربران باقی نگذارد. 

فعالیت و کیفیت سوشال مدیاها

اگر یک فروشگاه اینترنتی به جز سایت فروشگاهی خود در سوشال مدیاهایی نظیر: اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، فیسبوک و... نیز فعالیت نماید به این معنی است که مدیران این کسب و کار برای این کسب و کار وقت میگذارند و از هر فرصتی برای پیدا کردن بازار استفاده میکنند. و این امر باعث اعتبار بخشیدن به آن کسب و کار خواهد شد. سوشال مدیاها در واقع یکی از بزرگترین بسترها برای معرفی و فروش کالاها و خدمات هستند و مطمئنا کسب و کارهای معتبر این فرصت را از دست نمیدهند. بنابراین سعی کنید صفحات فروشگاه های آنلاین را در سوشال مدیاها بررسی کنید و ببینید نحوه فعالیت و کیفیت فعالیت آنها چگونه است. آیا مرتبا در سوشال مدیاها فعالیت می کنند یا خیر.

 تعداد لایک پست ها

در شبکه های اجتماعی هرچقدر تعداد لایک پست های گذاشته شده بیشتر باشد امکان دیده شدن پست ها هم افزایش می یابد.

این الگوریتم در اینستاگرام بسیار مشهود است.

تعداد به اشتراک گذاشتن پست ها

هر مقدار که تعداد به اشتراک گذاشتن پست شما در شبکه های اجتماعی بیشتر باشد موجب افزایش بازدید شده و محتوای شما توسط کاربر بیشتر دیده می شود.

باید بدانید که اشتراک گذاری پست ها نسبت به تعداد لایک ها ارزش بیشتری دارد، به دلیل آنکه امروزه لایک کردن به امری ناخودآگاه تبدیل شده اما اشتراک گذاشتن پست شما توسط شخص دیگر نشان دهنده ی توجه افراد به محتوای شما و توصیه آن به دیگران می باشد.

تعداد نمایش پست

برای آنکه محتوای شما شانس بیشتر دیده شدن داشته باشد تعداد نمایش پست (impression) دارای اهمیت می باشدو اینکه چه تعداد کاربر (توسط لایک وکامنت) محتوا شما را دیده اند.

تعداد کامنت پست ها

هرجه تعداد نظرات فالوورها و کامنت ها بیشتر باشد نشان دهنده ی جذابیت محتوا برای مخاطبان و همچنین کیفیت جملات شما در پست هایتان می باشد.

تعداد بازدید از پروفایل

شبکه های اجتماعی مانند لینکدین امکان مشاهده تعداد بازدید از پروفایل را دارا می باشد. گرچه تعداد بازدید از پروفایل برند شما نسبت به بقیه ی شاخص ها دارای اهمیت زیادی نمی باشد اما میزان علاقه افراد به بازدید از صفحه شما را نشان می دهد.

مدیریت سفارشات با استفاده از ایمیل، SMS و...

در حال حاضر تمامی فروشگاه اینترنتی معتبر از ابزارهایی مانند ایمیل و SMS و ... برای مدیریت سفارشات خود استفاده میکنند به این معنی که از کاربرانی که میخواهند خرید کنند، درخواست میشود ثبت نام کنند و اطلاعات مورد نیاز مانند: نام و نام خانودگی،آدرس ایمیل، شماره موبایل و... را برای داشتن یک حساب کاربری وارد نمایند. سپس تمام مراحل خرید از لحظه پرداخت تا ثبت سفارش، وضعیت پردازش سفارش و نحوه و زمان ارسال را به وسیله ایمیل یا SMS به اطلاع کاربران میرسانند.

با استفاده از موارد بالا میتوانید تا حد نسبتا زیادی از معتبر بودن سایت مورد نظرتان اطمینان پیدا کنید. برای اطمینان از درگاه پرداخت نیز همواره آدرس درگاه پذیرنده را با آدرس معتبر چک نمایید و همچنین توجه کنید که ابتدای آدرس سایت https://  آمده باشد و  http:// در ابتدای آدرس قرار نداشته باشد.

شما میتوانید برای دریافت مشاوره در زمینه طراحی سایت فروشگاهی با تیم فروش گستر تماس بگیرید.

نظر خود را بنویسید

نظرات 1 نظر
avatar
از طریق نماد الکترونیکی می توان از معتبر بودن آن مطمئن شد