سایت بی تو سی (B2C) چیست؟

سایت بی تو سی (B2C) چیست؟

بازاریابی B2C

بازاریابی B2C  نوعی از بازاریابی است که به کسب و کارها کمک می کند تا به طور موثر و متقاعدکننده‌تر با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنید. یک نمونه از بازاریابی B2C تبلیغات تلویزیونی برای محصولات مصرفی است. شما یک بستنی که خیلی خوشمزه به نظر می رسد را در تبلیغات تلویزیونی می بینید و تصمیم می گیرید دفعه بعدی که از سوپر مارکت بازدید کردید، آن را امتحان کنید. با این حال فقط محصولات فیزیکی نیستند که می‌توان برای آن‌ها بازاریابی B2C انجام داد. اگر صاحب یک سایت ارائه دهنده دوره‌های آموزشی باشید، می‌توانید با ایجاد حق عضویت برای دسترسی دوره‌ها، فعالیت بازایابی مشابهی انجام دهید.

مطمئناً مشتریان شما محصول‌تان را از یک قفسه در مغازه انتخاب نخواهند کرد. با این حال، نحوه ارتباط با آنها بسیار متفاوت از صاحب فروشگاه آجر و ملات است.تفاوت اصلی این است که ارتباط شما به طور عمده در اینترنت صورت می گیرد. به علاوه، شما بایدبه مشتری آینده نگر خود آموزش دهید که با محصول آموزشی شما چگونه می تواند زندگی خود را بهبود بخشد.

مزایای استفاده از B2C چیست؟

استفاده از مدل b2c برای افرادی که محصولی برای فروش دارند بسیار مناسب است، وقتی شما در تجارت سنتی خود یک خرده فروش هستید و یا با مشتریان عادی سروکار دارید نوع مدلی که در تجارت الکترونیکی خود انتخاب می کنید نیز همین خواهد بود. یعنی با استفاده از مدل تجارت الکترونیک b2c اقدام به فروش محصولات خود در محیط اینترنت می کنید. خریدارانی که از این مدل استفاده می کنند معمولا استفاده کنندگان عادی از اینترنت هستند. این شیوه برای خریدارن نیز دارای مزایایی چون خرید ارزان تر کالا نسبت به دنیای واقعی، حذف واسطه ها، دریافت اطلاعات کالا و امکان مقایسه بین محصولات مختلف و امکان دریافت کالا را در محل دارد.
در این روش کاتولوگ و مشخصات کالا به سهولت قابل دسترسی و مشاهده بوده و مشتری قادر است بر اساس ویژگی های متعدد همچون نام، نوع، رنگ، وزن، قیمت و ... کالای موردنظر خود را پیدا کند. توضیح کالاها می تواند به همراه تصاویر متعدد باشد. در مدلb2c شما در نقش یک فروشنده و یا یک تاجر حرفه ای عمل می کنید نه یک شخصی که یک محصولی در یک زمان محدود برای فروش دارد. توجه داشته باشید که افرادی که اینگونه هستند و یک محصول دارند و کار آنها تجارت نیست معمولا از مدل تجارت الکترونیک c2c استفاده می کنند مانند سایت ebay که کاربران محصول خود را در آنجا در معرض نمایش قرار می دهند.

مراحل راه اندازی یک سایت b2c

برای راه اندازی یک سایت مبتنی بر b2c ابتدا باید نام دامنه آن را انتخاب نموده و به ثبت برسانید و در مرحله بعد اقدام به طراحی و راه اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی برای محصولات خود کنید. توجه داشته باشید که سایت و فروشگاهی که ایجاد می کنید متناسب با محصولاتی باشد که قرار است برای فروش بگذارید که برای این منظور نیز می توانید از شرکت هایی که این خدمات را ارائه می دهند استفاده کنید. بعد از راه اندازی سایت مربوطه باید سیستم های فروش و حمل ونقل فروشگاه خود را مشخص نمایید و آنها را مهیا سازید به طور مثال می توانید از پرداخت های الکترونیکی برای دریافت وجه کالاهای خود استفاده کنید و توسط پیک محصولات خود را ارسال کنید و یا با استفاده از سیستم پست خرید، شرکت پست اقدام به تحویل دادن کالا به خریداران کنید. زمانی که سیستم شما آماده شد باید مشتریان مورد هدف خود را مشخص کنید و اقدام به تبلیغات نمایید. 

مدل کسب و کار بیزینس به مصرف کننده 

یعنی یک کسب و کار یا همان بیزینس محصول و خدمات خود را به‌صورت مستقیم به مصرف کننده (مشتری) ارائه می‌دهد. اگر کسب و کار خودتان را می‌خواهید راه‌اندازی کنید و یک محصول و یا خدمتی را می‌خواهید در اختیار یک مشتری بگذارید، شما هم وارد فضای مدل B2C می‌شوید. فروش مستقیم مصحول به‌دست شما چه فیزیکی و چه آنلاین از جنس همین مدل کسب و کار است. مانند دیجی‌کالا در ایران و آمازون در سطح بین‌المللی.

 از رایج‌ترین کاربردهای مدل B2C  در تجارت الکترونیک می‌توان به خرید محصولات و اطلاعات مدیریت امور شخصی که در ارتباط با مدیریت سرمایه‌گذاری شخصی و امور مالی با استفاده از ابزارهای بانکداری آنلاین است اشاره کرد از جمله شرکت‌هایی که در ایران از مدل B2C  استفاده می‌کنند به فروشگاه شهروند می‌توان اشاره کرد.

روند خرید مصرفکنندگان در  B2C  چگونه است؟

تجارت‌ها در مدل B2C ، اغلب از اینترنت برای معرفی و فروش محصولات خود استفاده می‌کنند بدون شک شما برای یک بار هم که شده خرید اینترنتی داشته‌اید خرید از جایی شروع می‌شود که ما به یک محصول یا یک خدمات احساس نیاز می‌کنیم یعنی ما می‌خواهیم نیاز خودمان را از طریق خرید اینترنتی برطرف کنیم. 

چگونه یک کمپین موفق B2C  بسازیم؟

سریع‌ترین راه برای برقراری ارتباط با مشتریان، ایجاد یک کمپین در دنیای بزرگ اینترنت است رسانه‌های اجتماعی یک روش رایج و جاافتاده برای جذب مخاطبان بیشتر و ارتباط با آن‌ها در سطح شخصی‌تر است مثل کمپین‌های بازاریابی تلگرامی یا اینستاگرامی شما در کمپین خود باید حس صمیمیتی ایجاد بکنید که مشتریان به شما اعتماد کنند خبر خوب این است که امروز بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی خیلی جا افتاده است و حتی از آن استقبال هم می‌شود جدا از این که مردم دوست دارند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی با بقیه در تعامل باشند این شبکه‌ها می‌توانند در روند بازاریابی هم مفید باشند.

معرفی فروشگاه اینترنتی برتر B2C در ایران

1- دیجی کالا

2-دیجی استایل

3- مدیسه

4- آی تی بازار

نتیجه گیری

کمپین بازاریابی B2C به خوبی می تواند درآمد شما را بسیار متفاوت کند. صرف نظر از استراتژی هایی که استفاده می کنید، می توانید چشم انداز کسب و کار خود را به طور چشمگیری بهبود بخشید و به مصرف کنندگان بیشتری برسید.

بازاریابی B2C با کمک شما به شناسایی راه هایی برای برقراری ارتباط با مخاطب هدف شما و اندازه گیری نتایج هر کمپین کار می کند. اجازه می دهد تا مخاطبین مورد نظر خود را متقاعد کنید که محصولات شما را بیش تر از رقبایتان انتخاب کنند. شما می توانید بسیاری از استراتژی های بازاریابی B2C را امتحان کنید. با اتصال به افراد در سطح انسان شروع کنید. با دوستان خود صحبت کنید، نه مشتریان بالقوه. مسابقات جذاب و خلاقانه را برای علاقه مندی بیشتر مخاطبان مورد نظر خود برگزار کنید. آنها را در مورد محصولات دیجیتال خود تحسین کنید و آنها را تشویق کنید که تبلیغ شما را انجام دهند. شما می توانید یک پیشنهاد رایگان با هر خرید اضافه کنید، سئو خود را بهبود بخشید تا محتوای شما با جست‌وجو به سادگی در اختیار کاربران قرار گیرد، برنامه های هدف گیری مجدد را اجرا کنید و برنامه های عضویت را ایجاد کنید. همه این استراتژی ها درگیری مشتری با کمپین بازاریابی B2C افزایش می دهد. رسانه های اجتماعی و افراد محبوب در شبکه های اجتماعی نیز برای بسیاری از شرکت های B2C مفید هستند.

نظر خود را بنویسید