وردپرس چیست؟

وردپرس چیست؟

اگر بخواهیم با یک زبان حرفه ای تر اقدام به معرفی وردپرس کنیم و پاسخ این سوال را که وردپرس چیست؟ را بدهیم می توان گفت، وردپرس عبارت است از یک سایت ساز متن باز و رایگان تحت وب که در دسته CMS ها (Content Management System) قرار دارد. می توان آن را جزء دسته نرم افزارهای دنیای آزاد قرار داد. تا هر نوع شخصی سازی بر روی وردپرس انجام داده و سایت دلخواه خود را با استفاده از آن  طراحی و پیاده سازی کنید.

طراحی یک وب‎سایت می‎تواند به دو صورت داینامیک یا استاتیک صورت پذیرد. تفاوت این دو شیوه از طراحی در نحوه‎ مدیریت سایت می‎باشد. در سایت استاتیک نیازی به مدیریت وبسایت نمی‎باشد، این در حالیست که در سایت داینامیک سیستمی به نام CMS وجود دارد که وظیفه‎ مدیریت سایت را به عهده دارد.

CMS مخفف کلمه ‎ Content management systemیا همان سیستم مدیریت محتوا به معنی سیستمی برای مدیریت سایت می‌باشد و سایت‌های داینامیک دارای سیستم مدیریت محتوای آماده می‎باشند. سیستم مدیریت محتوا امکانی را در سایت ایجاد می‎کند که مدیر سایت بتواند وب‎سایت را مدیریت کرده و تمامی بخش‌های سایت را تغییر دهد.

امروزه سیستم‎های مدیریت محتوا در انواع مختلفی قابل دسترس می‎باشند که در طراحی‎ می‎بایست به تناسب نوع وب‎وسایت از آنها استفاده گردد. معروفترین CMS های موجود در بازار وردپرس، جوملا، دورپال، مجنتو، اپن کارت، پرستاشاپ و ... می‎باشند که سه جایگاه اول لیست برترین سیستم مدیریت محتوا را وردپرس، جوملا و دروپال به خود اختصاص داده اند. در ادامه به معرفی سیستم مدیریت محتوای وردپرس می‎پردازیم.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

وردپرس، یک سیستم مدیریت محتوای سایت ساز می‎باشد که به صورت رایگان از طریق وب سایت رسمی وردپرس قابل دانلود است. وردپرس می‎بایست بر روی فضای اینترنتی سایت نصب گردد و سپس بخش‌های مختلف وب سایت با جزئیات و امکانات متفاوت و دلخواه طراحی شود.

به طور کلی وردپرس یک نرم افزار تحت وب متن باز می‎باشد و از آنجا که رایگان است، هر کاربری می‎تواند فایل‎های آن را از اینترنت دانلود کرده و از آنها استفاده کند. البته باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که وردپرس قسمتی از نیازهای کاربران را برآورده می‎کند و برای برآورده کردن سایر نیازها، به متخصصینی نیاز است که تغییرات لازم را ایجاد کرده و یا سایر امکانات را فراهم نمایند.

 

سیستم مدیریت محتوا چیست

سیستم مدیریت محتوا یا همان content management system) CMS) یک سیستم نرم‌افزاری مدیریت محتوای تحت وب می‌باشد، که شما با استفاده از این سیستم نرم‌افزاری می‌توانید، محتوا سایتتان (متن، فیلم ، تصویر و هر چیز دیگری) را مدیریت کنید.

با استفاده از این CMS می‌توانید بدون دانش برنامه‌نویسی از صفر تا صد یک سایت را راه‌اندازی کنید، همچنین بدون نیاز به تغییر کدهای برنامه‌نویسی شده سایت، به سایتتان محتوا اضافه کنید و محتوا را به‌راحتی مدیریت کنید.

از ویژگی‌‌­های CMSها می‌­توان به ویرایش راحت و سریع مطالب، ویرایش قدرتمند صفحه‌های سایت، دسته‌بندی مطالب، صرفه‌جویی در زمان، پشتیبانی مطمئن و سفارشی‌سازی اشاره کرد. از سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب می‌‌­توان به WordPress اشاره کرد.

موارد استفاده از وردپرس

وردپرس گزینه‌ای بسیار مناسب برای پیاده‌سازی اغلب سایت‌ها بسته به نیازهای خاص آنها می‎باشد. سیستم مدیریت محتوای وردپرس، برای ساخت و طراحی انواع مختلفی از وب‎سایت‎ها کاربرد دارد. مواردی نظیر:

  • طراحی وبلاگ و یا سایت‎های شخصی
  • وب سایت‎های دانشگاهی
  • وب سایت‎های شرکتی
  • وب سایت‎های فروشگاهی و تجارت الکترونیک

مزایای استفاده از ورپرس

بارگذاری انواع محتوا

در وردپرس، امکان ایجاد محتواهای گوناگون و به تعداد نامحدود وجود دارد. این امکان با استفاده از افزونه‌های آماده و یا با کدنویسی بوجود  می اید.

وجود امکانات پیش‌فرض

در سیستم مدیریت محتوای وردپرس امکان ایجاد و ارسال اخبار، مقاله، ایجاد صفحات ایستا، ایجاد منوهای مختلف، ایجاد لینک‌های دوستان و بسیاری از امکانات دیگر وجود دارد.

سئو قابل قبول

وردپرس به صورتی طراحی شده است که محبوبیت زیادی نزد موتورهای جستجوگر دارد، اما هرگز نباید فراموش کرد که توجه به بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو بسیار حائز اهمیت می‎باشد و تنها استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای کسب رتبه‎ی برتر در جستجوهای گوگل کفایت نمی‎کند.

به روز رسانی سریع

یکی از مزیت‎های وردپرس بروز رسانی‎های سریع و منظم آن می‎باشد. در این بروزرسانی‌ها مشکلات کاربردی و امنیتی رفع و امکانات جدید به آن افزوده می‎شود. نکته‎ی مهمی که در این بروزرسانی‎ها وجود دارد این است که نگارش‌های مختلف وردپرس تا حد زیادی با هم سازگار هستند و قالب‎ها و افزونه‌های نصب شده در آن بدون هیچگونه مشکلی به کار خود ادامه می‌دهند. 

معایب استفاده از وردپرس

سرعت کم

وردپرس به دلیل گنجاندن امکانات متنوع در دل خود سرعت نسبتا کمی دارد. هرچند در نگارش‎های مختلف ورد پرس تلاش شده است که این نقیصه به حداقل ممکن برسد. با روی کار آمدن نگارش‎های جدید PHP انتظار می‌رود که مشکل سرعت وردپرس تا حد زیادی برطرف گردد.

عدم امنیت

در سیستم وردپرس و دیگر سیستم‎های مدیریت محتوایی که به صورت رایگان در اینترنت قابل دانلود هستند، امنیتی چندانی وجود ندارد. چرا که این CMS ها اپن سورس بوده و هر کسی می‎تواند با دانستن حفره‎های امنیتی سایت را دچار مشکل کند. بنابراین سایت‎های راه اندازی شده با این سیستم‎ها اگر تنظیمات مورد نیاز روی آنها انجام نشود از لحاظ امنیتی بشدت آسیب پذیر هستند. 

 هزینه نگهداری

برخلاف دانلود رایگان وردپرس، نگهداری خوب و به صرفه از آن هزینه بر است. چرا که هر گونه تغییر قالب به صورت دلخواه و خارج از محدوده‎ی ابزارهای دراگ و دراپ باید توسط طراحان خبره انجام پذیرد.

بستر نامناسب برای توسعه اختصاصی سایت

بسیاری از توسعه دهندگان وب بر این باورند که وردپرس بستری مناسب و استانداردی برای توسعه ندارد. زیرا بسیاری از بخش‌های وردپرس مانند متغیرهای اصلی، توابع و کلاس‌ها با تکنیک‌های قدیمی PHP ایجاد شده اند و دارای استاندارد مشخصی نیستند. به همین دلیل است که نام گذاری بعضی از توابع وردپرس برای برنامه نویسان گیج کننده است.

این مورد از نظر برنامه نویسان بسیار ضعف بزرگی محسوب می‌شود. از طرفی دیگر وردپرس از هیچ کدام یک از معماری‌های نرم افزاری مثل MVC پیروی نمی‌کند.

نبود پشتیبانی اختصاصی برای وردپرس

یکی دیگر از معایب وردپرس، نبود پشتیبانی اختصاصی برای آن است. وردپرس در حال حاضر انجمن ها، گروه ها، شبکه‌های اجتماعی بسیار زیادی دارد که مشغول به توسعه و پشتیبانی آن هستند. این افراد همواره در حال حل مشکلات یا پاسخ دادن به سوالات دیگران هستند. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که اگر سایت شما با مشکلی مواجه شود، باید خودتان برای رفع آن دست به کار شوید. یعنی برای رفع آن مشکل باید شروع به جستجو برای پیدا کردن راه حل کنید.

اما اگر خودتان دانش فنی لازم را برای حل مشکلات سایت خود نداشته باشید، به یک پشتیبان برای سایت خود نیاز خواهید داشت. وظیفه پشتیبان بررسی سایت و برطرف سازی مشکلات آن است. پیدا کردن یک پشتیبان مطمئن برای بررسی سایت نیازمند صرف زمان و هزینه است.  پس نبود یک پشتیبانی اختصاصی از سوی توسعه دهندگان وردپرس را یک ضعف تلقی کرد.

نیاز به دانش فنی برای توسعه سایت

همواره برای کاربران سایت‌های وردپرسی موضوعی به نام شخصی سازی سایت مطرح می‌شود. یعنی آن‌ها پس از راه اندازی سایت خود، به تغییرات آن مطابق با نیازها و سلایق خود می‌پردازند. اما همیشه شخصی سازی یک سایت به راحتی نصب یک قالب و یا چند افزونه نخواهد بود. پس کاربران بدر اینگونه مواقع باید خودشان دست به کار شوند و تغییرات مد نظرشان را با استفاده از کدنویسی بر روی سایتشان اعمال کنند. سفارشی سازی قالب‌ها یا افزونه‌های وردپرسی نیاز به دانش فنی خوبی در مورد زبان‌های PHP، SQL، HTML، CSS و Javascript دارد. علاوه بر این موارد، برنامه نویس وردپرس باید چارچوب و ساختار آن را به خوبی درک کند تا بتواند تغییرات مورد نظر را به صورت بهینه ای در سایت ایجاد کند.

عدم وجود پشتیبانی رسمی

در استفاده از CMS های رایگان ممکن است برخی مشکلات و سوال‎ها بی پاسخ باقی بماند. چرا که سایت‎های سیستم مدیریت محتوا، محصولات خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‎دهند و دیگر هیچگونه مسئولیتی در قبال سوالات بوجود آمده و رفع نواقص احتمالی سیستم ندارند.

با بررسی تمامی موارد ذکر شده، با استفاده از سیستم مدیریت محتوای رایگان ورد پرس، هزینه‎های طراحی سایت بسیار کاهش پیدا می‎کند، اما بعد از طراحی وب‎سایت مسائلی مانند عدم پشتیبانی مناسب، عدم انعطاف و تغییر در سیستم، وجود باگ‎های فنی و ... ممکن است بوجود ‎آید. علاوه بر این، بدلیل استفاده از قالب یکسان، پروژه منحصر به فرد نخواهد بود و مشابه آن در سایر سایت‎ها نیز دیده می‎شود. به طور کلی استفاده از قالب‎های رایگان برای پروژه‎های پیشرفته و بزرگ به صاحبان سایت پیشنهاد نمی‎گردد، چرا که در قالب وب سایت با رشد کسب و کار، قابلیت رشد وجود نخواهد داشت.

بنابراین اگر وب سایتی خواهان پیشرفت کسب و کارش باشد، می‎بایست از روش‎های اصولی طراحی سایت استفاده کند، چرا که یک وب‎سایت می‎تواند ابزاری بسیار قدرتمند برای توسعه‎ کسب و کارها باشد.

 در این راستا، فروش گستر با تکیه بر تجربه و دانش بالای طراحان و برنامه نویسان خود مشکلترین و پیچیده ترین پروژه‎های طراحی فروشگاه آنلاین شما را با استفاده از تکنولوژی های روز جهان انجام می‎دهد و کیفیت، سرعت و امنیت آن را تضمین می نماید. همچنین در صورت نیاز به ایجاد تغییرات جزئی یا کلی در آینده، این امر را به راحتی و با صرف وقت و هزینه‎ کمتری انجام خواهد داد.

نظر خود را بنویسید