مشاهده ویزیت سایت در گوگل آنالاتیکس Google Analytics و معرفی اپلیکیشن

مشاهده ویزیت سایت در گوگل آنالاتیکس Google Analytics و معرفی اپلیکیشن

گوگل آنالاتیکس ابزار تحلیل‌گر شرکت گوگل است که در بین کاربران ایرانی به نام‌های گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز هم شناخته می‌شود و اطلاعاتی که می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بهینه‌سازی یک وب‌سایت و پیشرفت آن ایفا کند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که سایت، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی سایت خود را زیر نظر بگیرید و اطلاعاتی مثل نحوه ‌ورود کاربر، رفتار کاربر در بازدید از سایت، نرخ تبدیل، زمان ماندن کاربر در صفحات سایت، نوع دستگاه مورد استفاده کاربر و تمام اتفاقاتی که در سایت شما یا وبلاگ شما رخ می‌دهد را رصد کند اما برای اکثر صاحبان وب سایت یادگیری مجموعه ای از ویژگی ها و ابزارهایی که Analytics ارائه می دهد می تواند مشکل باشد به همین دلیل ما در این مقاله با در اختیار گذاشتن یک سری اطلاعات جامع و کاربردی همراه شما هستیم تا به شما کمک کنیم بیشترین استفاده را از Google Analytics دریافت کنید مقدمه ای برای کسانی که درگیر بازاریابی آنلاین یا سئو هستند، بسیار مهم است که بیشترین بهره را از Analytics خود بگیرند.

بنابراین بیاییدشروع کنیم با نگاهی به برخی اصطلاحات Analytics که بطور منظم استفاده می شوند.

  • number of Sessions per User: میانگین تعداد سشن‌ها به ازای هر کاربر
  • Pageviews: تعداد کل صفحات بازدید شده توسط کاربران
  • Pages/Session: میانگین تعداد صفحات بازدید شده در هر سشن یا جلسه
  • Avg. Session Duration: متوسط زمانی یک سشن
  •  Bounce Rate: نرخ بانس سایت. بانس (Bounce) یک سشن تک صفحه‌ای است.

Pageviews

با نمایش صفحه شروع کنیم (pageviews)بسیاری از افراد درباره تعداد "بازدید" یک وب سایت صحبت می کنند هر بار که یک صفحه در یک مرورگر باز می شود اگر کسی از دکمه برگشت یا رفرش کردن صفحه استفاده کند یک بازدید محسوب می شود.

Visits

هر مراجعه توسط یک شخص می تواند شامل چندین صفحه باشد و یک فرد ممکن است در طی روزها یا ماه ها چندین بازدید از یک صفحه داشته باشد هنگامی که یک بازدید کننده مرورگر اینترنت را می بندد بازدید به پایان می رسد اینجاست که Google Analytics به شدت روی بازدیدها تمرکز دارد.

Unique Visitors

هنگامی که ازیک وب سایت بازدید می شود Google Analytics شناسه منحصر به فرد در مرورگر بازدید کنندگان قرار می دهد Analytics از این شناسه اسکن می کند تا تشخیص دهد این "Unique visitors" یا "بازدید کننده در حال بازگشت" است  درصد بازدید کنندگان "جدید" نیز به این ترتیب محاسبه می شود.

Bounce Rate

نرخ پرش سایت (Bounce) یک سشن تک صفحه‌ای است. یعنی اگر کاربری وارد یک صفحه از سایت شما شود و بدون بازدید از صفحات دیگر از آن خارج شود، یک بانس اتفاق افتاده است. BounceRate تعداد کل این بانس‌ها تقسیم بر تمام سشن‌ها می شود. یا به عبارت دیگر BounceRate درصد سشن‌هایی را نشان می‌دهد که تک صفحه‌ای هستند. برای مثال اگر ما 100 سشن در زمان مشخص داشته باشیم و BounceRate ما 43% باشد یعنی از 100 سشن 43 تای آن فقط از یک صفحه سایت بازدید شده است. BounceRate بالا همیشه یک نشانه بد نیست و بسیار بستگی به نوع کاربری سایت شما دارد.

Pages/Visits

Pages/Visit به عبارت دیگر میانگین آمار بازدید صفحات مشاهده شده در هر بازدید از سایت شما را نشان می دهد نمایش های مکرر از یک صفحه در اینجا محاسبه  می شود این متریک هم از نظر شخصی و هم  با اندازه گیری های دیگر مانند: کشور و نوع بازدید کننده یا سیستم عامل موبایل در نظر گرفته می شود.

 Google میانگین مدت زمان بازدید را با اضافه کردن کل زمان موجود در بازه زمانی مشخص که شما تعیین می کنید محاسبه می کند و آن تعداد را بر تعداد بازدیدها تقسیم می کند.

  • مدت زمان بازدید کل: 1000 دقیقه
  • تعداد بازدیدها: 100
  • میانگین مدت زمان بازدید: 1000/100 = 10 دقیقه

اکنون شما اصطلاحات اساسی و چگونگی ارتباط آنها با Google Analytics را می دانید.

با داشتن اپلیکیشن این برنامه با اتصال به حساب Google Analytics سایت و برنامه شما موارد مهم و جدید را نمایش می‌دهد و می‌توانید به آمار لحظه‌ای دسترسی پیدا کنید و داشبورد آن را تنظیم کنید.

https://apps.apple.com/us/app/google-analytics/id881599038

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.giant&hl=en

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی نکات ابتدایی استفاده از گوگل آنالاتیکس و بخش‌های مختلف آن پرداختیم. امیدوارم که این مطلب بتواند کمکی هر چند کوچک در راستای استفاده بهینه از گوگل آنالیتیکس به شما بکند. 

نظر خود را بنویسید