فروشگاه ‎های اینترنتی، غول ‎های کسب و کار ایران در سال‎ های آینده

فروشگاه ‎های اینترنتی، غول ‎های کسب و کار ایران در سال‎ های آینده

طبق آمار منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، بیش از 73 درصد از کل جمعیت ایران در سال 97 به اینترنت دسترسی داشتند. در سال پیشین، یعنی سال 1396 بیش از 143 هزار میلیارد تومان خرید آنلاین توسط اینترنت انجام پذیرفته است. طبق پیش ببینی‎ها رفته رفته فروشگاه‌های واقعی جای خود را به فروشگاه‌های اینترنتی می‌دهند و بیشتر خریدها بر بستر اینترنت شکل می‎پذیرد. البته برخی از فروشگاه‌های اینترنتی با استفاده از روش‌هایی مانند نماد اعتماد، تحویل وجه درب منزل یا گارانتی برگشت وجه، سعی کرده‌اند تا اعتماد خریداران را جلب نمایند.

پیش‌بینی می‌شود که فروشگاه‌های اینترنتی به تدریج جای خود را در میان خریداران کالا پیدا کنند. با گسترش روز افزون دسترسی افراد به اینترنت امروزه مبادلات تجاری از حالت سنتی خود خارج شده و به سمت انجام مبادلات از طریق فضای مجازی و بوسیله‌ی دستگاه‎های الکترونیکی در حال حرکت است. در همین راستا در تجارت شاخه‎ایی تحت عنوان تجارت الکترونیک بوجود آمده است که در آن انجام معاملات تجاری، بوسیله‎ی ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر بر بستر اینترنت شکل می‎پذیرد.

فواید تجارت الکترونیک

دلیل پدیدار شدن تجارت الکترونیک و زیر مجموعه‎ی آن یعنی فروشگاه‎ های اینترنتی فوایدی زیادی است که این نوع از تجارت چه برای خریداران کالا و چه فروشندگان با خود به همراه دارد، فوایدی نظیر:

  • صرفه جویی در زمان و هزینه
  • عدم نیاز به طی مسافت‎های طولانی
  • قابل دسترس بودن در ۲۴ ساعت شبانه روز
  • دسترسی ساده و سریع به فروشگاه
  • سادگی مقایسه‎‎ی فنی محصولات
  • امکان اطلاع پیدا کردن از نظرات مشتریان
  • وجود کاتالوگ محصولات به همراه توضیحات و عکس‌های مختلف
  •  عدم نیاز به توضیح شفاهی
  • کاهش هزینه‎های تبلیغات

به دلیل وجود همین فواید، شتاب حرکت جوامع مختلف به سمت استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی به صورت فزاینده‎ایی در حال رشد است. طبق این مدعا تجارت الکترونیک در کشورهای در حال توسعه نیز در حال رشد می‎باشد، اما شتاب کمتری نسبت به کشورهای پیشرفته دارد. 

آماری از وضعیت تجارت الکترونیک در ایران

طبق آمار منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، بیش از 73 درصد از کل جمعیت ایران در سال 97 به اینترنت دسترسی داشتند. در سال پیشین، یعنی سال 1396 بیش از 143 هزار میلیارد تومان خرید آنلاین توسط اینترنت انجام پذیرفته است، اما هنوز تجارت الکترونیکی در ایران بسیار نوپا می‎باشد؛ اما به اهمیت آن روز به روز افزوده می‎شود و همین موضوع باعث شده که مسئولان این حوزه به تدوین و اجرای قوانین مورد نیاز آن بپرداند تا امنیت درخرید را برای طرفین معامله فراهم آورند. ولی در حال حاضر به دلیل آشنا نبودن کاربران ایرانی با میزان امنیت موجود در شبکه‎ی داخلی و جهانی فعلا اعتماد کافی را به این سبک از خرید وحود ندارند و با کسب اعتماد بیشتر، آمار این نوع از خرید و فروش، به طور قطع در سال‎های آتی بیشتر خواهد شد. طبق پیش ببینی‎ها رفته رفته فروشگاه‌های واقعی جای خود را به فروشگاه‌های اینترنتی می‌دهند و بیشتر خریدها بر بستر اینترنت شکل می‎پذیرد. البته برخی از فروشگاه‌های اینترنتی با استفاده از روش‌هایی مانند نماد اعتماد، تحویل وجه درب منزل یا گارانتی برگشت وجه، سعی کرده‌اند تا اعتماد خریداران را جلب نمایند. پیش‌بینی می‌شود که فروشگاه‌های اینترنتی به تدریج جای خود را در میان خریداران کالا پیدا کنند.

آینده فروشگاه‌های اینترنتی

همانطور که قبلا عنوان شد، آمارها نشان می‌دهد تجارت الکترونیکی در حال رشد می‎باشد و بسیاری از شیوه‌های سنتی تجارت را در سال‌های آتی از بازار رقابتی خارج می‎کند. بنابراین کسب و کارها می‎بایست در این محیط در حال تغییر راهبردهایی را برای پایدار بودن تجارت خود برگزینند، چرا که تجارت الکترونیک می تواند سکوی پرتاب بسیاری از صنایع و کسب وکارها باشد.

اگر تجارتی تا کنون وارد این نوع از فضای کسب وکار نشده است در صورت امکان اینترنتی کردن کسب وکار خود، می‌بایست هر چه سریعتر مقدمات این کار را فراهم کند. و تجارت‎هایی که وارد فضای کسب و کار اینترنتی شده‌اند می‎بایست سایت و فروشگاه خود را، مطابق با تغییرات آتی تکنولوژی‎های موجود در این فضا کنند. گام‎هایی که تمامی فروشگاه‎های اینترنتی در این مسیر می‎باست بردارند به شرح زیر است.

واکنشگرا بودن و یا ریسپانسیو کردن وب‎سایت

طبق تغییرات بوجود آمده در تکنولوژی‎های موبایل، هر کاربر اینترنتی با در اختیار داشتن یک موبایل هوشمند و یا تبلت می‎تواند به راحتی وارد فضای مجازی گردد که این روش ساده‎تری برای او به منظور استفاده از اینترنت نسبت به لپ تاپ و یا دستکتاپ می‎باشد، بنابراین با فراگیر شدن این نوع از دستگاه‎ها، ترجیح کاربران اینترنتی استفاده از موبایل و تبلت برای ورود به اینترنت می‎باشد. بنابراین می‎بایست طراحی سایت‎ها و فروشگاه‎ها به گونه‎ایی باشد که بر روی اینگونه دستگاه‎ها خوانایی خود را از دست ندهند، یعنی قالب وب‎سایت واکنشگرا و یا ریسپانسیو باشد، چرا که کاربران در صورت ریسپانسیو نبودن سایت سریع از آن خارج می‎شوند و به احتمال زیاد فروشگاه بزودی از لیست نتایح گوگل حذف خواهد شد.

بار‎گذاری ویدیو به جای محتوای متنی

در حال حاضر اگر متن در وب‎سایت بارگذاری شود، آن وب‎سایت به علت وجود کلمات کلیدی در متونش رتبه‎ی بهتری را در جستجوهای گوگل می‎گیرد. اما تجربه ثابت کرده است که بشر بدنبال محتوایی است که ساده تر به او انتقال داده شود، بنابراین در سال‎های آینده ویدیو جای متون را در وب‎سایت‎ها می‎گیرد؛ چرا که ویدیو به دلیل راحتی در انتقال مفهوم، بازدید بیشتری خواهد داشت. اتفاقی که برای اینستاگرام در چند سال اخیر افتاد. در ابتدا اینستاگرام پر بود از عکس و مطلب، اما رفته رفته این متون جای خود را به ویدیوها دادند و درحال حاضر ویدیوها در اینستاگرام بازدید بیشتری نسبت به عکسها و متون دارند. بنابراین هر کسب و کاری می‎بایست در کنار تولید متن اقدام به تهیه‎ی ویدیوی با کیفیت نیز کند، بطوریکه با بیانی شیوا، مفهوم متون خود را در آن پیاده سازی کند.

فعالیت در شبکه های اجتماعی

امروزه فعالیت کاربران اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی بدلیل جذابیت‌های آن و امکان برقراری ارتباط با افراد دیگر به مراتب بالاتر از عضویت در وب‎سایت‎ها است. بنابراین کسب وکارها می‎بایست بعد از تهیه‌ی سایت فروشگاهی خود، اقدام به فعالیت در شبکه‎های مجازی کنند و کاربران آنها را به سایت فروشگاهی خود برای خرید سوق دهند.

باتوجه به موارد ذکر شده در بالا می‎توان اینگونه ادعا کرد که در صورت عدم آینده نگری و ساده انگاشتن فعالیت‎های تجارت الکترونیک، بسیاری از صاحبان کسب و کارهای الکترونیکی به علت بروز نکردن فروشگاه و فعالیت‎های خود در دراز مدت زیان می‎بینند و از سایر رقبا عقب می‎مانند.

در این راستا فروش گستر فروشگاه‎های طراحی شده‎ی خود را مطابق با آخرین تکنولوژی‎های روز دنیا و همسو با مشتریان آپدیت کرده و در فروشگاه ریسپانسیو خود قابلیت بارگذاری ویدیو را در فروشگاه فراهم کرده است، به طوریکه صاحبان کسب و کارها همگام با تغییرات در سلیقه‎ی کاربران مجازی فروشگاهشان بروزرسانی شود.


نظر خود را بنویسید