سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه خاکستری چیست؟

عبارت search engine optimization صورت کامل کلمه سئو (seo) معادل بهینه سازی موتور جستجو می باشد که امروزه بسیار زیاد در فضای کسب و کار آنلاین از آن صحبت میشود، و از آن به عنوان عاملی تاثیرگذار برای موفقیت وب سایت ها یاد می کنند. اگر شما نیز کنجکاو هستید که بدانید سئو چیست و چگونه بر کسب و کار تأثیر می‌گذارد و با ما در این مقاله همراه شوید. در این مقاله تمرکز ما بر کلاه خاکستری می باشد.

  سئو چیست؟

سئو در واقع به معنای بهینه سازی وب سایت موتور جستجو است که می توان با استفاده از قابلیت هایی که ایجاد میکند رتبه بالاتری را در موتور و صفحات جستجو از آن خود و وبسایت تان کنید و به نتایج بهتری در کسب و کار دست یابید. در واقع رقابت در سئو بر اساس جایگاهی است که در نتایج جستجو ها به آن می‌رسیم. هرچه در نتایج جستجو، سایت در رده‌های اول قرار بگیرد به این معنا است که برتری خود را نسبت به سایر سایتها و رقبا اثبات کرد و این اطمینان خاطر را می‌دهد که سایت شما به شکل درستی جایگاه خود را در جستجوگرها یافته و با آن ها در تعامل بوده، در نتیجه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

  این در صورتی است که بسیاری از سایت‌ها با وجود رنگ و لعاب های فراوان، ظاهری زیبا و طراحی شده با تکنیک های بیکران در جدول جستجو قرار می گیرند. دلیل این ناکامی را می‌توان دانش اندک و ناآشنا بودن طراحان و صاحبان وب سایت ها با روش کار موتورهای جستجو و سئو دانست. پس نیاز است علاوه بر طراحی و زیبایی ظاهر سایت به جنگ با رقبا با آگاهی و استفاده از یک سری تکنیک ها مانند سئو بروید. اما این فرایند به همین آسانی که گفته شد نیست و نیازمند طی کردن مراحل می باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. قبل از هر چیزی لازم است توضیحی را درباره موتورهای جستجو و نحوه عملکرد آنها ارائه دهیم.

  موتور جستجو یا  search engine سایت های به شمار می روند که وظیفه شان جمع آوری و دسته بندی اطلاعات از سطح اینترنت و هدایت و راهنمایی کاربران به سمت وبسایت های مورد نظر است و زمانی که شما به موتور جستجویی مراجعه می کنید مانند یاهو، گوگل، آمازون و… در قسمت جستجو با نوشتن کلمه یا عبارت مورد نظر در مدت زمان بسیار کوتاهی نتایج جستجو برای شما ظاهر می شود که این نتیجه ها در حقیقت فهرستی است از صفحات وب سایت ها که حاوی کلمه و عبارت ای بودند که شما سرچ کرده اید و به ترتیب اهمیت از نظر موتور جستجو فهرست بندی شده‌اند و در این فهرست بندی و مورد اهمیت واقع شدن در نتایج جستجو، سئو نقش مهمی را ایفا می کند.

سئو کلاه خاکستری

به طور کلی اهداف را می‌توانیم در موارد زیر جای دهیم:

  • تاثیر گذاری در بازدید وب سایت ها
  • باعث ایجاد برند شدن
  • افزایش ترافیک وب سایت ها
  • تبلیغات برای وبسایت ها
  • افزایش و رونق فروش محصولات
  • ….

انواع سئو:

  • سئو درون صفحه ای : سئو درون صفحه ای یا on page seo در واقع به کنترل مستقیم محتوای سایت شما و کدها می‌پردازد، محتوا هایی نظیر عکس ها، متن ها و پیوندها. به طور کل هر چیزی که شما در درون سایت بارگذاری می کنید و به داخل سایت مربوط می شود جز دسته سئو درون صفحه ای به حساب می آید. از این مدل سئو به عنوان پایه و اساس همه تلاش ها برای روش های بهینه سازی سرعت سایت یاد می کنند، چرا که درون سایت جایی است که شما می توانید بیشترین کنترل را در آن داشته باشیم. در این مرحله تغییرات شما در سایت تان بسیار تاثیرگذار است، پس به درستی اعمال کردن آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. هدف از استفاده سئو درون صفحه را می‌توان افزایش ترافیک، سرعت صفحه، تراکم کلمات کلیدی و ارتقاء رتبه در جستجوگرها دانست.
  • سئو بیرون صفحه ای: سئو بیرون صفحه یا off page seo  در واقع بر خلاف سئو درون صفحه ای است و شامل کلیه مواردی می شود که از خارج سایت برای ارتقاء سایت انجام میدهیم. در این مدل ابتدا تمرکز بر روی لینک هایی است که از سایت شما بر روی سایت های دیگر می رود و کاربران را به سایت شما جذب و هدایت می کند. در واقع سئو خارج سایت یک روش نامحدود جهت به دست آوردن پیوند دهنده ها می باشد. مزایای استفاده از برون صفحه ای را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:
  1. افزایش رتبه بندی و بالا رفتن ترافیک
  2. بازدید بیشتر از طریق انتشار لینک ها و پیوندها
  3. افزایش امتیازی سایت
  4. قرار گرفتن در معرض انتخاب و دید انواع موتورهای جستجو
  5. و…

  او را می‌توان بر حسب رنگ و میزان توجه به قوانین و مقررات به انواع مختلفی تقسیم نمود که عبارتند از:

سئو کلاه سیاه: سئو کلاه سیاه در واقع به روش ها و تکنیک هایی اطلاق می‌شود که برای رسیدن به رتبه های بالاتر در موتور جستجو و شکستن قوانین مورد استفاده قرار می گیرد. در این مدل با دور زدن قوانین بر خلاف رهنمودهای موتور جستجو عمل می شود تا سریعتر و ارزانتر به نتیجه دلخواه و جایگاه مطلوب رسید. اما باید در نظر داشت ریسک بهره بردن و استفاده از آن بسیار بالا بوده و در صورت پی بردن سیستم محتوا و سایت شما از نتایج به طور کل حذف خواهد شد. این روش را به طور کل می توان جزوه روشهای غیرقانونی سئو دانست.

سئو کلاه خاکستری

تکنیک های سئو کلاه سیاه:

  • استفاده زیاد از کلمات کلیدی
  • استفاده از متون و پیوند های مخفی و همچنین هرزنامه ها
  • ایجاد پیوند
  • استفاده از محتواهای کپی
  • سرقت ادبی

 سئو کلاه سفید: سئو کلاه سفید به استفاده از استراتژی ها و روش هایی اطلاق می شود که برخلاف سئو کلاه سیاه قانونی هستند و دستورالعمل‌های موتور جستجو را به طور کامل رعایت می‌کنند. در این روش اگرچه زمان زیادی لازم است که شما به نتیجه و جایگاه مطلوبتان برسید اما ارزش، ماندگاری و پایداری قابل توجهی را به نسبت سایر سئو ها دارد بیشتر استفاده کنندگان از سئو کلاه سفید شرکت های معتبر و بازاریابان محتوا هستند.

از تکنیک های این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نوشتن مطالب مفید و قابل توجه مرتبط با درخواست و نیاز مخاطب
  • تبلیغ محتوا ها در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام
  • تحقیقات کلمه کلیدی
  • بک لینک های طبیعی
  • استفاده از سئوهای داخلی، خارجی و تکنیکال

سئو منفی: این مدل از سئو در واقع با هدف آسیب رساندن به سایت شخصی دیگر با استفاده از سئو کلاه سیاه می باشد. در اینجا شما با استفاده از آسیب رساندن به رقبا و سایرین به طور بدجنسانه ای  سبب بالا رفتن، افزایش و بهبود رتبه بندی و جایگاه خود در بین نتایج جستجو ها می شوید.

تکنیک های غیر اخلاقی سئو منفی عبارت است از:

  • هک کردن سایت رقبا، دست کاری و ایجاد تغییر در محتوای سایت آنها
  • درج نظرات منفی
  • سرقت مطالب آنها
  • تبلیغ منفی علیه وبسایت ها و محصولات دیگران در شبکه های اجتماعی

اما میرسیم به مدل چهارم سئو ها که تمرکز ما نیز بر روی آن است. یعنی سئو کلاه خاکستری که در ادامه به طور مفصل به آن می‌پردازیم.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری چیست؟

  سئو کلاه خاکستری همان طور که از نام آن پیدا می باشد حد وسط سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید می باشد که نسبت به نوع سئو کلاه سفید می توان آن را غیرقانونی و نسبت به نوع سئو کلاه سفید می‌توان آن را به نسبت قانونی دانست. در واقع نه می‌توان آن را قانونی دانست و نه غیر قانونی زیرا نحوه ارائه خدمات در کلاه خاکستری نامشخص است و همه چیز بستگی به عملکرد شما دارد. سئو کلاه خاکستری را بیشتر افرادی مورد استفاده قرار می‌دهند که پایبند به قوانین و مقررات نیستند اما از طرفی هم دوست ندارند کار غیرقانونی انجام دهند.

اقداماتی که برای بازدهی بیشتر سئو بهتر است انجام دهید:

  • گام به گام جلو برویم
  • خلاق و نوآور باشیم
  • به طور مداوم دست به بروز رسانی بزنیم
  • قرار دادن مطالب تازه و دست اول را فراموش نکنیم
  • صبر و حوصله داشته باشیم
  • با افراد ماهر و با تجربه مشورت کنیم
  • لینک های شکسته و قدیمی را حذف کنیم

اهمیت سئو کلاه خاکستری در سایت ها:

 اینکه شما چگونه می‌توانید به درستی از سئو کلاه خاکستری استفاده کنید تا سایت تان را ارتقا دهید بسیار مورد اهمیت است زیرا درک و استفاده درست از سئو کلاه خاکستری نه تنها در وقت، زمان و هزینه شما صرفه جویی می کند، بلکه می‌تواند بدون ایجاد عواقب، محدودیت و مجازات سایت شما را به یکی از پر بازدید ترین سایت ها در نتایج جستجو تبدیل کرده و رونق فراوانی را نصیب شما کند.

 افراد هوشمند و آگاه به تمام روش ها و تکنیک های سئو کلاه خاکستری می‌توانند با استفاده از ظرفیت ها و راهکارهای خلاقانه و نو خارج از چارچوب هایی که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای آنان در نظر گرفته یک سئو تخصصی برای فروشگاه‌های آنلاین طراحی نمایند و از طریق آن سود بسیار زیادی را به دست بیاورند. علاوه بر این در نظر داشته باشید موفقیت در استفاده از انواع سئو من جمله سئو کلاه خاکستری همواره برای کسانی است که به صورت دوره ای اقدام به تعویض و تغییر تکنیک ها و استراتژی های کاربردی خود برای فریب دادن موتورهای جستجوگر کنند اینگونه از شناسایی شدن و جریمه جان سالم به در می‌برند.

سئو کلاه خاکستری

تکنیک سئو خاکستری:

  در تکنیک های سئو خاکستری ممکن است برخی از روش ها و تکنیک های گفته شده را جزو تکنیک سیاه و برخی جزو تکنیک های سفید محسوب شود. اگر بخواهیم به صورت واضح بگوییم یعنی تکنیک های سئو خاکستری تکنیک هایی هستند که توسط موتورهای جستجو شناخته شده نیستند پس استفاده از آنها مشکلی ندارد و شامل جریمه نمی شود اما اگر تکنیکی توسط گوگل یا دیگر موتورهای جستجو شناخته شده باشد سایت شما مشمول جریمه خواهد شد و شما با استفاده از آنها در واقع ریسک کرده اید. حال این تکنیک ها عبارتند از:

  1. بک لینک: این روش توسط موتورهای جستجو همچون گوگل نفی نشده اما شما می توانید این تبادل لینک را با دیگر سایتها انجام دهید مثلاً صاحب سایت شما را در پست خود معرفی نماید و همچنین شما هم سایت دیگری را در پست خود معرفی کنید. همچنین می توانید به صاحبان سایت ها هزینه پرداخت کنید تا لینک تان را در سایت ها به عنوان یک خبر قرار دهند. دقت داشته باشید استفاده از بک لینک کار حساسی است و کوچکترین اشتباه موجب می‌شود تا توسط موتورهای جستجوی پنالتی شوید.
  2. آپدیت محتوا: در این تکنیک هرچند وقت کلمات کلیدی پر رقابت، صوت، فیلم و تصاویر جدید به محتوای خود اضافه کنید تا همیشه محتوای بهروز و غنی داشته باشید.
  3. سوشیال سیگنال: گوگل به رفتار مخاطبان توجه می‌کند و محتواهایی که مخاطبان به آنها نظر مثبت داده باشند را به اشتراک می گذارد، همین روش در سئو کلاه سفید به این صورت است که مخاطبان و بینندگان واقعی سایت تان را به هر روشی ترغیب به نظر دادن کنید. در سئو خاکستری می توانید با خرید سوشیال سیگنال برای پست‌های خود لایک، کامنت و اشتراک گذاری پست ها را خریداری نمایید. اما بیش از حد از این تکنیک استفاده نکنید تا دردسر ساز نشود. کامنت ها از طرف سوشیال سیگنال باید به صورت طولانی باشد و کامنتهای چون خسته نباشید یا ممنونم قابل قبول نیست.
  4. طراحی دوباره سایت: در تکنیک سئو خاکستری میتوانید به جز آپدیت کردن محتوای سایت، قالب و ظاهر سایت تان را هم تغییر دهید. به دلیل تغییر کدهای سایت گوگل فکر می‌کند که شما محتوای سایت را به روز رسانی کرده و رتبه سایت تان را بهبود می‌بخشد.
  5. خرید دامین: با خرید دامنه های منقضی شده که هزینه چندانی هم ندارند، با داشتن تعداد زیاد بک لینک در افزایش رتبه و ترافیک سایت به کار شما می آیند. در این روش با خرید دامنه های منقضی شده می توانید به سایت خود لینک دهید، همچنین می‌توانیدمحتوای این سایت ها را به روز رسانی کنید و کلمات کلیدی داخل محتوا قرار دهید تا به سایت خود لینک کنید. دقت کنید که دامنه مغزی شده که می‌خرید قبلاً توسط موتورهای جستجو جریمه نشده باشد و دارای مطالب مرتبط با سایت شما باشد.
سئو کلاه خاکستری

      6. چند موقعیت مکانی در نقشه گوگل ثبت کنید: با این روش شما می توانید سیستم فروشگاه اینترنتی شرکت خود را در چند استان ثبت کنید و بهبود نتایج سفر در آن منطقه کمک کنید زیرا گوگل در بین مناطق که کاربر درخواست می‌کند نزدیکترین آنها را نمایش می‌دهد.

      7. ساخت حساب های جعلی در شبکه های اجتماعی: شما می‌توانید در شبکه های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی پررونق اقدام به راه اندازی چندین حساب جعلی کنید، سپس تحت این عنوان فعالیت کردن در آنها می توانید بک لینک ها را دریافت و از آنها استفاده کنید.

      8. Pbn: در واقع تکنیک برجای مانده از سئو کلاه سیاه می باشد که در کلاه خاکستری نیز توسط برخی افراد مورد استفاده قرار می گیرد. در این تکنیک با استفاده از ایجاد یک شبکه از سایتها و ارسال لینک از این مجموعه به یکدیگر تا زمان قدرتمند شدنشان به مرور زمان ارسال لینک را به سایت اصلی آغاز می‌کنیم.

      9. رپورتاژ: در حالت عادی یک مطلب معمولی ۲۰۰۰ تا چند هزار کلمه ای است که می تواند یک متن تبلیغاتی سازمان یافته نیز باشد که با هدف تبلیغات یک سایت یا محصول تولید می شود و هدف از تولید آن دریافت لینک های خارجی و ایجاد بک لینک و ترافیک برای سایت تبلیغ کننده است.

     10. ورود به سایت از طریق شبکه اجتماعی و برعکس: شما می توانید لینک وبسایت خود را در پیج های شخصی یا پیج کاری خود درج نمایید تا علاوه بر دیدن افراد زیاد از محتوای صفحه شما به سایت شما هدایت شوند. همچنین به صورت برعکس می توانید با درج نام صفحه اجتماعی تان در وبسایت بازدیدکنندگان سایت را به شبکه های اجتماعی خود هدایت کنید.

    11. لینک کوتاه: لینک بهتر است بیشتر از چهار کلمه نباشد تا کاربر را کنجکاو و ترغیب مشاهده سایت کند.

    12. عنوان کوتاه: استفاده از آدرس های کوتاه و در عین حال خوانا و کلمه کلیدی URL توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که از درج کلمات و عبارات فارسی نیز خودداری نمایید.

سخن آخر:

  شما می توانید برای برای بازدهی بیشتر از سایت و فروشگاه اینترنتی تان در انواع موتورهای جستجو یا خودتان یادگیری تکنیک های سئو کلاه خاکستری را فرا بگیرید و یا با پیدا کردن و آشنا شدن با افرادی که در این زمینه ماهر و صاحب تجربه هستند این مهم را به سرانجام برسانید و کسب و کارتان را در معرض بازدید افراد بیشتری در سراسر نقاط دنیا قرار دهید.

 

 

نظر خود را بنویسید