ویژگی های ظاهری مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی کدامند و چقدر اهمیت دارند؟

ویژگی های ظاهری مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی کدامند و چقدر اهمیت دارند؟

در حال حاضر شبکه جهانی وب تا حد زیادی به اهداف مخترعش رسیده و تقریبا تمامی افراد برای رفع بخشی از نیازهای خود از این امکان استفاده مینمایند. بنابراین میتوان این فضا رو به عنوان یک فرصت برای پیشرفت در زمینه های مختلف، از جمله تجارت به حساب آورد. اما این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که رقابت در این فضا به شدت بالا بوده و افراد و تجارت ها برای حذف نشدن از دور رقابت میبایست همواره به روز باشند.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات به روزی را که در زمینه "ویژگی های ظاهری مهم در طراحی سایت فروشگاهی"  بدست آوردیم، به مخاطبان گرامی ارائه نماییم.

تاثیر ظاهر فروشگاه اینترنتی بر روی انتخاب مشتریان

طبق آمار به دست آمده، تقریبا 75 درصد کاربران اعتبار یک برند را توسط طراحی ظاهری سایت آن پذیرفته اند. و همچنین نتایج تحقیقات بدست آمده حاکی از آن است که برای جذب کاربر به وبسایت خود کمتر از یک دقیقه زمان دارید و بدون شک سهم عظیمی از این جذب مخاطب به ویژگی های ظاهری در طراحی سایت اختصاص می یابد. 

افراد به محض ورود به سایت شما، آنچه را که می بینند به عنوان معیاری برای قضاوت درباره سایت شما و در نهایت معیاری برای انتخاب بین ماندن در آن وبسایت یا خارج شدن از آن قرار خواهند داد. بنابراین میبایست با شناخت انواع ویژگی ها مهم ظاهری سعی در بهبود هرچه بیشتر آنها داشته باشید در ادامه به شرح این ویژگی ها میپردازیم.

دارا بودن رابط کاربری و تجربه کاربری جذاب

در حال حاضر یکی از مهم ترین و بحث برانگیزترین نکاتی که همچنان تحقیق و توسعه بر روی آن ادامه دارد بحث طراحی تجربه کاربری(UX) و  طراحی رابط کاربری (UI) میباشد. توجه به این دو مفهوم و بکارگیری اصول آن در طراحی سایت، زمینه ساز آن است که افراد از ورود به سایت شما احساس و تجربه خوشایندی داشته باشند و یا به عبارتی به آن وفادار شوند. در واقع تمامی نکات طراحی ظاهری سایت در این دو مفهوم خلاصه میشوند.

تعریف UI و UX 

UX به معنای تجربه کاربری در استفاده از یک محصول است. در اینجا ما یک سایت فروشگاهی را بررسی میکنیم. طراح UX باید سعی کند تجربه کاربر در زمان استفاده از وبسایت را بهبود دهد. در واقع طراح UX باید تمام سناریوهایی که ممکن است بعد از ورود کاربر به سایت برایش اتفاق بیفتد را حدس بزند و تمام مسیرهایی که ممکن است طی کند را پیش بینی نماید و سعی کند در طول تمامی این سناریو ها و مسیرها کاربر تجربه ای ایده آل داشته باشد. 

UI به معنای رابط کاربری است. در واقع اصول UI مربوط به بخشی از طراحی است که کاربر قرار است نتیجه آن را ببیند و با آن درگیر شود. به عبارتی طراح UI باید سایت را به جهت گرافیکی به گونه ای طراحی نماید که کاربر پس از دیدن قسمت های مختلف سایت اقدام به عملی کند که هدف مدیر سایت است. برای مثال در این زمینه می گویند که طراح UI باید برخی از بخش ها را اصطلاحا Call To Action طراحی نماید. یعنی وقتی کاربر چشمش به آن قسمت از سایت افتاد به آن واکنش نشان دهد و یا بر روی آن کلیک نماید. مثل این که بسیاری از سایت ها لینک های خود را به صورت دکمه های برجسته درآورده اند تا کاربر راغب شود بر روی آن کلیک نماید.

ویژگی های ظاهری مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی

Responsive design بودن یا همان واکنشگرا بودن سایت

پیش از این طراحی وبسایت ها برای کامپیوتر بود اما در حل حاضر با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن دستگاه هایی نظیر موبایل ها، تبلت ها و ... طراحی سایت باید به گونه ای باشد که وبسایت بر روی صفحه نمایشگر تمامی دستگاه هایی که به اینترنت وصل میشوند به شکل مناسبی نمایش داده شود. طراحان وب میتوانند با به کارگیری اصلولی در کدنویسی سایت، این قابلیت را برای وبسایت و اپلیکیشن فروشگاهی ای که طراحی میکنند به وجود آورند و از این طریق تجربه خوشایندی را برای مشتریان خود در هنگام استفاده از فروشگاه اینترنتی شان به ارمغان آورند.

وجود لوگوی مناسب در وبسایت

لوگوی برند یا کسب و کار شما نشان دهنده هویت، ایده و هدف تجارت شماست. بنابراین طراحی آن بسیار حائز اهمیت بوده و نیاز است زمان وهزینه کافی برای آن خرج کنید. تجربه نشان داده بهترین لوگوهایی که در خاطر مخاطبان نیز مانده اند، لوگوهای ساده و خلاقانه هستند. لوگوهایی که پیچیدگی دارند و در آن ها از اشکال و زوایای پیچیده استفاده شده معمولا مورد پسند کاربران قرار نمیگیرند. پس از طراحی لوگو باید مکان مناسب قرارگیری آن را در وبسایت پیدا کنید. لوگوی برند باید جایی قرار بگیرد که مشتری در بدو ورود آن را مشاهده کرده و در ذهن خود حک نماید.

مشخص بودن صفحات مهم در صفحه نخست

احتمالا شما نیز تجربه این را داشته اید که پس از ورود به برخی سایت ها، صفحات مهم و مورد نیاز اکثر کاربران از قبیل: صفحه محصولات، صفحه تماس با ما، صفحه اخبار و...، بر روی نوار بالا و پایین سایت قابل مشاهده بوده و شما از آن استفاده نموده اید. این یکی از مهم ویژگی هایی است که از رعایت اصول UI و UX منتج میشود. قرار دادن لینک صفحاتی که دیده شدن آن ها از نظر شما اهمیت دارد و از دید کاربر کاربردی است، همراه با  انتخاب نام مناسب برای این صفحات یکی از مهم ترین ویژگی های ظاهری است که باعث میشود کاربر در استفاده از وبسایت شما تجربه خوشایندی داشته باشد. البته دیزاین این قسمت ها در جهت بهتر دیده شدن آن ها نیز از نکات تاثیرگذار در این زمینه است.  

رنگ های انتخاب شده در طراحی فروشگاه اینترنتی

رنگ ها در طراحی سایت یکی از المان های اصلی و مهم به حساب می آیند. 4 نکته را راجع به اثر رنگ ها در طراحی سایت هرگز فراموش نکنید!

  1. رنگ‌ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن می‌گذارند.
  2. اثر رنگ می‌تواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
  3. رنگ‌ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمی‌کنند، بلکه اثر خود را کاملاً در رفتار ما نشان می‌دهند.
  4. اثر گذاری رنگ در فرهنگ‌های مختلف گوناگون است.

با این همه نمیتوان گفت که یک بهترین رنگ برای طراحی سایت وجود دارد. در واقع همه طراح ها باید با توجه به کاربری سایت و به فراخور فضایی که برای آن وبسایت طراحی میکنند و با توجه به اصول روانشناسی رنگ ها، چند رنگ را برای سایت خود برگزیند و سپس هارمونی لازم را بین آنها ایجاد کند. در واقع در انتخاب رنگ ها باید به اصل توجه به عملکرد و موضوعیت دقت نمود. 

عکس های انتخاب شده برای صفحات فروشگاه اینترنتی

استفاده از عکس های مناسب در طراحی سایت از نکات مهمی است که بر روی جذب مخاطبان تاثیر به سزایی میگذارد. البته باید دانست که این بخش از طراحی سایت بسیار حساس بوده و باید به نکات ریز و ضروری در این باره توجه شود. استفاده درست از تصاویر از موضوعاتی است که طراحان باید به طور کامل آن را درک کنند تا بتوانند عملکرد بهتری را به نمایش بگذارند. 

تجربه نشان داده است که کاربران تنها به عکس هایی توجه مینمایند که با محتوا سازگار بود و به آن مربوط است. در واقع ذهن به صورت ناخودآگاه به عکس های اضافی که معمولا برای تزیین یا تبلیغات در جای جای صفحات وب قرار دارند، توجه نشان نمیدهد و آن ها را نادیده میگیرد. بنابراین بهتر است در طراحی سایت تنها از عکس هایی استفاده شود که برای کاربر مفید و جذاب هستند و کاربر میتواند ارتباط آن ها را با متن و محتوای سایت پیدا کند.

ویژگی های ضروری عکس های استفاده شده در سایت فروشگاهی

  • اثر بخشی
  • جاذبه احساسی
  • جاذبه عقلانی
  • جاذبه نام تجاری
  • دارای پیام برای مخاطب
  • پیش بینی پاسخ کاربر

انتخاب فونت و اندازه مناسب برای نوشته های سایت

فونت و اندازه نوشته ها یکی از ویژگی های ظاهری سایت است که میتواند در رغبت مخاطبان برای درگیری با مطالب سایت ما بسیار اثرگذار باشد. بدون شک زمانی که شما بر روی تولید محتوای سایت خود، وقت و انرژی میگذارید تمایل دارید که افراد مطالب شما را بخوانند و از آن استفاده کنند. بنابراین انتخاب فونت و سایز شما باید به گونه ای باشد که نوشته ها برای تمامی مخاطبان هدف شما خوانا بوده و خواندن مطالب برایشان آسان و خوشایند باشد و در عین حال این انتخاب باعث بهم ریختن ساختار دیزاین کلی سایت نشود. و در واقع با ساختار کلی سایت هماهنگ باشد.

نتیجه: در آخر باید یادآور شویم که توجه به ویژگی های ظاهری سایت بسیار اهمیت داشته و باید زمان و هزینه زیادی برای آن صرف شود. همچنین بهتر است طراحان سایت اطلاعات خود را در این زمینه همواره بروز کرده و سلیقه عموم مشتریان را در هر زمان بدانند. اما این نکته نیز قابل توجه است که بهینه کردن ویژگی های ظاهری سایت لازم است اما کافی نسیت. در واقع برای آن که وبسایت ما از هر نظر حرفه ای، استاندارد و معتبر بنظر بیاید باید بر روی تمامی ابعاد آن از جمله: طراحی فنی، سئو سایت، امنیت سایت و... زمان و هزینه صرف کنیم. افراد متخصص در زمینه طراحی فروشگاه اینترنتی همواره باید برای طراحی سایت فروشگاهی و طراحی اپلیکیشن فروشگاهی به تمامی این اصول پایبند بوده و رشد و آموزش را در تمامی زمینه ها در نظر داشته باشند.

نظر خود را بنویسید