از حجره تا مرورگر - مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارهای سنتی

از حجره تا مرورگر - مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارهای سنتی

در دهه‎های گذشته بازار کار آزاد و سنتی رونق بسیار زیادی حتی در مقایسه با مشاغل کارمندی داشت، افراد با راه‎اندازی تجارتی آزاد و بعد از مدتی تلاش، آینده‎ی درخشانی را برای خود تضمین می‎کردند. وجود مزایای بسیاری در کسب و کار آزاد باعث رونق گرفتن این نوع از تجارت شده بود؛ مزایایی از قبیل رقابت کم، انتظارات پایین مشتریان، پایین بودن هزینه‎ی داشتن ملک و نگهداری آن، پایین بودن نرخ مالیات، عوارض و سایر قبوض و ... . از طرفی تحولاتی نیز در سمت مشتریان و متقاضیان کالا و خدمات بوجود آمده بود که به رونق این بازار دامن میزد. تحولاتی مانند افزایش جمعیت، افزایش سطح درآمدی، فقدان تفریحات مناسب به غیر از گشت زدن در بازار و ... تمامی این عوامل میزان تقاضای محصولات و خدمات را بالا برده بودند که این موضوع باعث رونق بازار آزاد شده بود.

اما امروزه عوامل متعددی باعث تحول در رونق کسب و کار سنتی شده تا جاییکه این تجارت را به نابودی کشانده است. یکی از این عوامل گسترش دسترسی افراد به اینترنت و فضای مجازی است. در حال حاضر افراد تنها با یک کلیک می‎توانند جنس مورد نظر خود را درب منزل تحویل بگیرند، پس در اکثر موارد نیازی به صرف وقت و طی کردن مسافت‌های طولانی برای خرید جنس مورد نیاز خود نمی‎بینند و خرید خود را به صورت آنلاین و تنها با یک کلیک انجام می‎دهند. در ادامه به بررسی مزیت‎های راه‎اندازی فروشگاه اینترنتی می‎پردازیم.

 

مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

تجارت بر بستر اینترنت مزایای زیادی را چه برای خریداران و چه برای فروشندگان کالا با خود به همراه دارد و در وقت و هزینه‌های آنان صرفه جویی می‎کند.

 

مزایای راه‎اندازی فروشگاه اینترنتی برای خریداران کالا

  • صرفه جویی در زمان؛
  • عدم نیاز به طی کردن مسافت‎های طولانی؛
  • انجام فعالیت به صورت شبانه روزی؛
  • وجود گزینه‌های مختلف برای خرید و مقایسه‎ی گزینه ها با هم؛
  • دسترسی به نظرات سایر استفاده کنندگان و امکان گفتگو با آنها؛
  • وجود تخفیف و افزونه پیشنهادهای ویژه در فروشگاه اینترنتی؛
  • و ...

 

مراحل راه اندازی فروشگاه انلاین برای کسب و کار سنتی

 

مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی برای فروشندگان کالا

امروزه کسب و کارهای اینترنتی چه بصورت انتقال کسب کار سنتی به اینترنتی و چه به صورت شروع تجارت فقط با یک ایده در حال افزایش هستند. سوالی که در اینجا پیش می‎آید این است که چه جذابیت‎ها و مزایای در کسب و کارهای آنلاین برای صاحبان مشاغل وجود دارد که به این میزان مورد استقبال قرار گرفته‎اند. در ادامه به بررسی این مزایا می‎پردازیم.

  • امکان دستیابی به موفقیتی بزرگ بدلیل افزایش فروش و کسب درآمد زیاد؛
  • صرف زمانی کمتر از اداره‎ی مغازه برای فروشندگان و وجود آزادی عمل زیاد؛
  • مدیریت به مراتب ساده‎تر از لحاظ هزینه و زمان نسبت به راه‏‎اندازی فروشگاه واقعی؛
  • عدم وجود هزینه‎های سربار مانند هزینه ملک، مالیات، عوارض و ...؛
  • احداث فروشگاه شبانه روزی و ارائه‎ی خدمات و محصولات در سطح بین‎المللی؛
  • جذب مشتریان بیشتر؛
  • ساخت کاتالوگ محصولات بهمراه توضیحات و عکس‌های مختلف و عدم نیاز به توضیح شفاهی؛
  • کاهش هزینه های تبلیغات؛
  • و ...

 

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارهای سنتی

 

 

انواع فروشگاه‎های اینترنتی

فروشگاه‎های آنلاین در سطح اینترنت به دو بخش تجارت‎های بزرگ و خرده کسب و کارها تقسیم بندی می‎شوند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‎پردازیم.

 

تجارت‎های اینترنتی بزرگ

 

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارهای سنتی

در تجارت اینترنتی بزرگ 3 نوع مختلف از ارائه‎ی کالا و خدمات وجود دارد:

  1. فروش محصولات؛
  2. ارائه‎ی خدمتی خلاقانه؛
  3. ایجاد بستری تعاملی برای تجارت.

 

فروش محصولات

این نوع از تجارت‎ها کسب و کارهای بزرگی هستند که محصولات مختلفی را از برندهای گوناگون در اینترنت بوسیله‎ی سایت فروشگاهیشان در معرض نمایش خریداران قرار می‎دهند، تا کاربران بعد از مشاهده‎ی جنس و بررسی ویژگی‎های آن اقدام به ثبت سفارش کنند. هزینه‎ی این نوع از سفارشات به صورت آنلاین یا نقدی پرداخت می‎شود و پس از بررسی و تأیید نهایی، آن اجناس توسط پیک موتوری و یا پست به آدرس سفارش‌دهنده ارسال می‌شوند.

بر خلاف فروشگاه‎های واقعی، فروشگاه‎های اینترنتی حتی از نوع بزرگ آنها نیازی به فضای فیزیکی وسیع جهت نمایش محصولات خود ندارند، بنابراین هزینه‎ی سربار ملک از این نوع از تجارت حذف می‌شود و هزینه‎ی ملک تنها مربوط به انبار اجناس آنها می‎شود، بنابراین در هزینه‌های سربار به میزان زیادی صرفه جویی می‎گردد.

از نمونه‌های موفق فروشگاه‎های آنلاین در سطح جهانی می‎توان به آمازون، والمارت، eBay و... اشاره کرد. فروشگاه‎هایی مانند دیچی کالا، زنبیل، بامیلو نیز از موفق ترین نمونه های فروشگاه‌های آنلاین ایرانی می باشند.

 

ارائه‎ی خدمت

نوع دیگری از کسب و کارهای آنلاین بر مبنای ارائه‎ی خدمت می‎باشد، که معمولا با ایده‎ایی خلاقانه راه‌اندازی می‎شوند؛ کسب و کارهایی مانند تاکسی‎های اینترنتی مانند اسنپ، تپسی و.. و یا رستورانهای اینترنتی مانند زود فود، چنگال و ... از این گونه تجارت‎ها می باشند.

 

ایجاد بستری تعاملی

یکسری از کسب و کارهای اینترنتی نیز با ایجاد بسترهای تعاملی برای ارتباط، خودیاری و کمک مردم به یکدیگر در حوزه‎های مشخص شکل گرفته‎اند. سایت‎هایی مانند دیوار، شیبور و ... از این دسته از کسب و کارها می‎باشند.

 

خرده کسب و کارهای اینترنتی

 

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارهای سنتی

امروزه با فراگیر شدن خرید اینترنتی و کسب اطمینان از این نوع از خرید، افراد زیادی با مراجعه به اینترنت و شبکه‎های اجتماعی اقدام به خرید کالاهای مورد نظر خود می‎کنند. به تبع آن هر شخص نیز با دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند می‎تواند فروشگاه اینترنتی خود را راه‎اندازی کند و محصولاتش از لباس و کفش گرفته تا دکوراسیون و اسباب منزل را با قیمتی پائین‎تر از فروشگاه‎ها بفروش رساند، چراکه در این نوع از کسب و کار هزینه‎های مغازه، انواع عوارض، قبوض، بیمه، مالیات و ... حذف می‎شود.

در این میان، با توجه به مقبولیت دو نرم افزار تلگرام و اینستاگرام در بین مردم، استفاده از این دو شبکه‎ی اجتماعی برای فروش کالا و یا ارائه‎ی خدمات متداول شده است، البته در این راستا ابتدا می‎بایست کسب و کارها وب‎سایتی اختصاصی برای خود راه اندازی کنند، چرا که با طراحی وب‎سایت، برای تجارت در فضای آنلاین هویت ساخته می‎شود و با ارجاع مشتریان به وب‎سایت، آنان به یک برند معتبر هدایت می‎شوند و اعتمادشان بیشتر جلب می‎گردد و احتمال خریدیشان بیشتر می‎گردد.

در این راستا، فروش گستر با تکیه بر تجربه و دانش بالای طراحان و برنامه نویسان اقدام به طراحی فروشگاه آنلاین برای صاحبان مشاغل هم در سطح عمده و هم در سطح خرد کرده است و با استفاده از تکنولوژی‎های روز جهان کیفیت، سرعت، امنیت و زیبایی فروشگاه‎های طراحی شده‎اش آن را تضمین می نماید.

 

 

نظر خود را بنویسید