چگونه یک آنلاین شاپ راه اندازی کنیم؟

چگونه یک آنلاین شاپ راه اندازی کنیم؟

در مطالب پیشین بارها و بارها این مسئله را تکرار کردیم که در حال حاضر بسیاری از معاملات و خرید و فروش ها در آنلاین شاپ ها انجام می شوند. بنابراین توجه به این موضوع که فضای اینترنت درحال حاضر بخشی از بازار کسب و کارها به حساب می آید و در این فضا نیز رقابت وجود دارد ضروریست. برای شرکت در این فضای رقابتی و دستیابی به موفقیت در فروش و بازاریابی بدون شک به یک پلتفرم مناسب و قدرتمند نیاز داریم، یک سایت فروشگاهی که به وسیله آن آنلاین شاپ یا همان فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنیم. در این مقاله مراحل اجرا و راه اندازی یک سایت فروشگاهی مناسب و قدرتمند را توضیح خواهیم داد. پیش از این مطلبی درباره مقدمه راه اندازی فروشگاه ایترنتی با عنوان چگونه کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟ نوشته ایم و این مطلب نیز میتواند برای اصلاح و بهبود پیش فرض های افرادی که میخواهند کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند، مناسب باشد.

تحلیل ایده و انتخاب زمینه کاری

قبل از هر چیز باید زمینه کاری خود و ایده ای که در سر دارید را تحلیل و بررسی کنید و از همه لحاظ آن را ارزیابی کنید. هر کسب و کاری از زمان آغاز تا پیشرفت و به موفقیت رسیدن ناهمواری ها و مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته و طبیعی است که شما هم باید تمام این مراحل را بگذرانید. پس بهتر است قبل از شروع همه جوانب را در نظر بگیرید و تا جایی که امکان دارد مشکلات احتمالی را پیش بینی کنید تا در صورت بروز هر ناهمواری غافلگیر نشوید. 

انتخاب زمینه کاری ارتباط مستقیمی با رشد و موفقیت شما دارد، اگر در انتخاب کسب و کار خود دقت لازم را بخرج ندهید به احتمال زیاد در تا اواسط فعالیت خود زیر بار مشکلات شکست خواهید خورد، علاقه شما، تجربه کاری شما، بازار کار و عوامل اقتصادی فاکتور هایی هستند که در پیشرفت شما نقش بسیار مهمی دارند. تا زمانی که شروع قوی و با برنامه ریزی نداشته باشید، پیشرفت هم دشوار خواهد بود.

راه اندازی آنلاین شاپ

انتخاب سیستم مدیریت محتوا (CMS: Content Management System) 

سیستم مدیریت محتوا یک سیستم نرم افزاری است محتوای سایت شما را در بر می گیرد و می توانید به واسطه آن محتوای سایت خود را مدیریت و ویرایش کنید. محتوای مدیریت شده با استفاه از این نرم افزارها الزاما محتوای مربوط به فضای وب نیست اما در کشور ما به دلیل فراگیر شدن موضوع مدیریت محتوای وب، سیستم مدیریت محتوا به نرم افزارهایی اطلاق می شود که به وسیله آن محتوای وبسایت خود را مدیریت میکنیم.

سیستم های مدیریت محتوا در واقع به افرادی که تخصصی در زمینه وب و طراحی سایت ندارند کمک می کند تا وب سایت خود را به صورت حرفه ای و تخصصی مدیریت نمایند. این سیستم ها توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب به شکل یک نرم افزار، پلتفرمی را به وجود می آورند که هر کسب و کاری بتواند برای راه اندازی وبسایت خود از آن استفاده کند. با یک سیستم مدیریت محتوای آماده، کارفرمایان میتوانند در یک مدت زمان کوتاه به یک وبسایت با ظاهر دلخواه و امکانات مورد نیاز خود دست پیدا کنند.

در حال حاضر سیستم های مدیریت محتوای زیادی وجود دارد که افراد به فراخور نیاز و همچنین منابع دردسترس خود به سراغ آن میروند. سیستم های مدیریت محتوای رایگان نیز وجود دارند که به طبع میدانیم پاسخگوی نیاز کسب و کارهای بزرگ نبوده و قابلیت پیشرفت و توسعه را ندارند. اما در حال حاضر یکی از مهم ترین محصولاتی که سازمان های تولید نرم افزار بر روی آن متمرکز هستند، نرم افزارهای مدیریت محتوایی است که توسط برنامه نویسان و کارشناسان خودشان طراحی و تولید می شود.

برای انتخاب پلتفرم سایت خود باید بسیار دقت کنید چون تمام هزینه و فعالیت های شما روی این سایت انجام می گیرد و ممکن است انتخاب اشتباه شما باعث اتلاف هزینه و زمانی باشد که برای پیشرفت سایت صرف کرده اید. برای انتخاب بهتر است موارد زیر را با دقت مطالعه کنید تا با امکانات اولیه یک پلتفرم استاندار آشنا شوید.

امکانات اولیه یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای 

امکانات اولیه یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای عبارت اند از:

  • سئو بیس بودن ( توجه به قوانین سئو در برنامه نویسی و نگارش سایت)
  • بدون باگ و اختلال بوده و امکان دیباگنگ داشته باشد.
  • امکان ورود جزییات محصولات اعم از رنگ، سایز، تعداد، وزن، ویژگی و تعیین قیمت بر اساس آن وجود داشته باشد.
  • امکان تعریف محصولات به صورت ناحدود
  • امکان تعریف پنل مشتریان به صورت نامحدود
  • امکان تعریف تخفیف های مختلف 
  • امکان مدیریت سفارشات
  • امکان مدیریت مشتریان
  • امکان مدیریت موجودی
  • امکان مدیریت تخفیف ها
  • و...
راه اندازی آنلاین شاپ

زبان برنامه نویسی سیستم های مدیریت محتوا

در حال حاضر معمولا برای نوشتن نرم افزار سیستم های مدیریت محتوا از دو زبان php و asp.net استفاده میشود. اگرچه تاکنون سیستم های مدیریت محتوای باکیفیتی با استفاده از زبان php نوشته شده است. اما طراحی سایت فروشگاهی با Asp.net دارای ویژگی هایی است که آن را نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی دارای برتری نموده است. برخی از مزایای نگارش سیستم مدیریت محتوا با استفاده از asp.net عبارت است از:

  • سرعت بالا
  • امکان بوجود آوردن امنیت بالا و بستن اکثریت کانال های نفوذ بدافزارها و هکرها
  • عدم نياز به تفسير در زمان اجرا ( برنامه فقط يکبار کامپايل شده و در زمان اجرا به سرعت اجرا مي‎شود)
  • امکان Debugging
  • محيط توسعه‏‎ی قوي (Visual studio.Net)
  • کامپايل شدن صفحات
  • امکان استفاده از قابليت ‎هاي قدرتمند microsoft .net framewok
  • پشتيباني از چند زبان مختلف

حال می خواهیم شما را با برخی از پلتفرم های مدیریت محتوا آشنا کنیم و نسبت به کسب و کار خود یکی از این سیستم ها را انتخاب و کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

وردپرس: سیستم مدیریت محتوای وردپرس یک پلتفرم رایگان است که می توان با استفاده از یکسری قالب های آماده رایگان سایت خود را راه اندازی کنید، اما یکسری قالب های غیر رایگان هم وجود دارد که با پرداخت مبلغ کمی می توانید آنها را فعال کنید.

اکثر کسب و کارها با پلتفرم وردپرس آشنا هستند و می دانند که پیچیده و گسترده است، همچنین در برخی مواقع دارای محدودیت هایی بوده که برای رفع آنها نیازمند شخص متخصص و برنامه نویس است تا بتواند نیاز کاربر و صاحب سایت را بر طرف کند. این پلتفرم مناسب کسب و کارهای بزرگ اینترنتی نبوده و بهتر است در کسب و کار های آنلاین از پلتفرم های دیگری استفاده کنید. اما اگر کسب و کار شما کوچک است و مشتریان بسیاری ندارید می توانید از وردپرس استفاده کنید.

شاپیفای (shopify): یک سیستم مدیریت محتوا با قالب های آماده رایگان و غیر رایگان است که صرفا جهت توسعه فروشگاه های آنلاین ساخته شده و به کسب و کارهای کوچک این امکان را می دهد تا محصولات خود را در سایت شخصی خود به فروش برسانند. به خاطر داشته باشید که این پلتفرم رایگان نبوده و هزینه آن نسبت به ویژگی ها و امکاناتی که در اختیارتان قرار می دهند متغیر بوده و هزینه اشتراک را باید به صورت ماهانه پرداخت نمایید.

هنگامی که اشتراکتان را خریداری می کنید در کنار پلتفرمی که در اختیارتان می گذارند، فضای هاست مناسب، SSL، تامین امنیت سایت و درگاه بانکی در اختیارتان قرار خواهد گرفت. اما در کنار ویژگی هایی که در اختیارتان قرار می گیرد، اگر نیاز به امکانات بیشتری باشید هزینه بیشتری هم به اشتراک ماهانه شما اضافه خواهد شد و کسب و کارهای بزرگ باید ماهانه هزینه های سنگینی را متحمل شوند. یکی دیگر از مواردی که وجود دارد پشتیبانی آن است، کاربران ایرانی که از پلتفرم شاپیفای استفاده می کنند خیلی دشوارتر از کاربران دیگر می توانند با پشتیبانی سایت در ارتباط باشند.

چگونه آنلاین شاپ بزنیم؟

سیستم مدیریت فروش آنلاین فروش گستر: شرکت آرسینا در راستای توسعه تجارت الکترونیک و پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی موفق به ساخت کاملترین پلتفرم فروش آنلاین ایرانی شده و شرکت های بسیاری با تکیه بر محصول فروش گستر توانسته اند توسعه و پیشرفت چشمگیری را تجربه کنند.

این سیستم که دارای تمامی امکانات اولیه یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای است این قابلیت را به صاحبان مشاغل آنلاین می دهد تا از ابتدای راه اندازی سایت خود تا رسیدن به هدف اصلیشان هر نوع توسعه و تغییراتی که مد نظرشان هست و مورد نیاز آنها می باشد را انجام دهد و قابلیت گسترش کسب و کار را آسان و راحت کرده است.

قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی فروش گستر نسبت به نیاز مشتریان محاسبه شده و همچنین قالب های اختصاصی برای مشتریانی که می خواهند سایتی متفاوت داشته باشند طراحی می شود در کنار همه این ویژگی ها ماژولار بودن سیستم یکی دیگر از قابلیت های بسیار مهم بوده که صاحبان کسب و کار می توانند نسبت به نیازشان هر ماژولی که می خواهند خریداری کرده و روی سایت خود نصب کنند.

پشتیبانی فروش گستر فعال و آماده خدمات دهی به مشتریان است و همچنین بخش فنی سایت در حال توسعه این نرم افزار با پیشرفت روز تکنولوژی است تا این پلتفرم از امکانات بروز دنیای تجارت الکترونیک برخوردار باشد.

انتخاب نام وب سایت

پس از بررسی موارد اولیه و تعریف محصول و خدمات، اکنون زمان راه‌اندازی سایت رسیده است. اولین قدم برای راه‌اندازی آنلاین شاپ، ثبت دامنه و هاست است.

انتخاب دامنه مناسب برای سایت (Domain یا URL)

دامنه یا همان آدرس سایت در واقع نام و هویت سایت شماست که شما را از وبسایت های دیگر متمایز می کند. دامنه سایت همان عنوانی است که به محض ورود کاربران به وبسایت شما در قسمت بالای مرورگر آنها نمایان می شود. در حال حاضر شما در قسمت بالای مرورگر خود عنوان foroshgostar.com را مشاهده می نمایید. این عنوان همان دامنه سایت فروش گستر است. انتخاب دامنه مناسب یک قدم بسیار حساس و مهم است که هرگز نباید برای انجام آن عجله کنید؛ چرا که در دنیای امروز دامنه سایت شما صرفا یک اسم یا یک آدرس برای دسترسی به سایت شما نیست! این عنوان در واقع ویترین و هویت کسب و کار اینترنتی شما است و به علاوه بخشی از پتانسیل شما برای موفقیت در دنیای دیجیتال مارکتینگ را رقم میزند. بنابراین به نکات مهم و کلیدی ای که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد توجه کرده و بهترین تصمیم را بگیرید دامنه سایت از دو بخش پسوند دامنه و نام دامنه تشکیل میشود.

مراحل راه اندازی آنلاین شاپ

پسوند دامنه

پسوندها در واقع به دسته بندی موضوعی سایت ها در فضای اینترنت کمک می کنند و خود به دو دسته سطح بالای عمومی (gTLDs: Generic Top Level Domains)و پسوند کشوری (ccTLDs: Country Code Top Level Domains) تقسیم بندی می‌ شوند. در ادامه به شما تعدادی از پسوندهای عمومی را معرفی میکنیم:

  • com. رایج ترین پسوند موجود در فضای وب است. این پسوند مخفف Commercial به معنای تجاری است. اما از آن جایی که بسیار از آن استقبال شده در زمینه های دیگر نیز برای پسوند دامنه به کار میرود.
  • net. مخفف واژه Network است و برای وبسایت هایی که در زمینه اینترنت و شبکه خدمات ارائه می دهند به کار میرود.
  • org. مخفف Organizations به معنای سازمان می باشد. این پسوند برای ارگان ها و سازمان های غیر انتفاعی به کار میرود.
  • ir. به طور کلی دسته ای از پسوندها وجود دارند که نشانگر منطقه جغرافیایی هستن. ir. نیز جز این دسته است و مخصوص وبسایت های ایرانی است.

پیشنهاد ما به شما برای انتخاب پسوند com. است چرا که آشناترین پسوند برای کاربران است و این امر میتواند در بحث دیجیتال مارکتینگ و جذب مشتری برای شما تاثیر گذار باشد. ممکن است شما فکر کنید به دلیل منطقه فعالیتتان باید از ir. استفاده کنید که البته برای کاربران آشنا نیز هست؛ اما یکی از نکات موفقیت در کسب و کار افق دید گسترده است! به این فکر کنید که کسب و کار شما امکان رشد و توسعه دارد و ممکن از فراتراز مرزهای ایران برود. بنابراین از همین حالا زمینه این پیشرفت را فراهم کنید.

نام دامنه 

انتخاب نام دامنه بسیار مهم است. نام دامنه باید به گونه ای باشد که برای شما برندسازی کند. نام دامنه می تواند بر روی افزایش چشمگیر فروش شما تاثیرگذار باشد و شما را در دنیای بازاریابی دیجیتال از رقیبانتان جدا کند. از این جهت باید نامی را انتخاب کنید که علاوه بر این که در ذهن مخاطب باقی بماند، باعث ایجاد حس کنجکاوی و در نهایت تمایل آنها به خرید از وبسایت شما شود. به علاوه این نام باید به گونه ای انتخاب شود که هر زمانی که شما اراده کنید پتانسیل فعالیت در فضای بین الملل را داشته باشید. برای رسیدن به این اهداف میتوانید از راه حل های زیر استفاده کنید:

  • نام کوتاه برای دامنه خود انتخاب کنید تا با احتمال بیشتری در ذهن باقی بماند.
  • سعی کنید نامی که برای دامنه خود انتخاب کردید پیچیدگی زیادی نداشته باشد و به سادگی قابل تایپ کردن و بخاطر سپردن باشد.
  • نامی را برای دامنه خود انتخاب کنید که تلفظ آن آسان باشد.
  • سعی کنید تلفظ نام دامنه با نوشتار آن یکسان باشد. اینگونه احتمال اینکه مخاطبان شما به صفحه اشتباهی جز سایت شما هدایت شوند کمتر میشود و راحت تر به وبسایت شما دست پیدا میکنند.

به کارگیری این ویژگی ها باعث میشود که شما از ساختار ذهن مخاطب که به صورت طبیعی تمایل به بخاطر سپاری نام هایی با این ویژگی ها را دارد بهره گیری مناسب را در جهت برندیگ خود داشته باشید.

آنلاین شاپ

انتخاب سرویس هاست مناسب

برای راه اندازی یک سایت شما نیاز به فضایی دارید که تمامی اطلاعات وبسایت اعم از کدها، عکس ها و... بر روی آن ذخیره شود و در هر زمانی قابل دسترس باشد. Host در زبان انگلیسی به معنی میزبان است. هاست یا فضای میزبانی قسمتی از یک کامپیوتر سرور است که توسط شرکت های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد می شود و آن ها این فضا را به صورت یک پنل مدیریتی با نام کاربری و رمز ورود در اختیار مشتریان قرار میدهند تا اطلاعاتشان را روی آن ذخیره کنند و در فضای اینترنت به نمایش بگذارند. اما این تمام ماجرا نیست. سرویس میزبانی یا همان هاست نیز دارای رده ها و کیفیت های مختلف است و البته با کیفیت بودن این سرویس یکی از پر اهمیت ترین نکاتی است که باید در راه اندازی آنلاین شاپ به آن دقت شود. سرویس هاست در موفقیت کسب و کار شما نقش کلیدی دارد چراکه کیفیت عملکرد و سرعت سایت کاملا بستگی به سرویس هاست شما دارد. از این رو باید سعی کنید سرویس هاستی که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود انتخاب میکنید، دارای کیفیت کافی باشد.

در ادامه به چهار ویژگی مهم یک سرویس هاست مطمئن اشاره مینماییم :

  1. پایداری: یک هاست خوب هرگز نباید دچار قطعی شود و یا اختلالی در عملکرد سایت به وجود آورد. به این ویژگی هاست پایداری میگویند.
  2. سرعت: یک هاست خوب باید از سرعت بالایی برخوردار باشد چراکه سرعت هاست ارتباط مستقیمی با سرعت بارگزاری وبسایت و در نتیجه سئوی وبسایت دارد.
  3. امنیت: ممکن است یک هاست سرعت خوب و بالایی داشته باشد اما امنیت کافی نداشته باشد و این امر به هیچ وجه مطلوب نیست هاست خوب و مطمئن هاستی است که هیچ راه نفوذی به آن وجود نداشته باشد. 
  4. بک آپ: یک هاست خوب مرتبا از اطلاعات شما بکاپ گرفته و برای شما نسخه پشتیبان تهیه و نگهداری میکند. این کار موجب حفاظت اطلاعات شما و جلوگیری از از دست رفتن آنها در صورت بروز مشکل میشود.

ایجاد آنلاین شاپ

حال آنلاین شاپ خود را راه اندازی کرده اید و راه پر پیچ و خم شما شروع شده است، از این به بعد تمام تلاش خود را باید بکار بگیرید تا به هدف خود برسید و تو هیچ مرحله ای نباید کوتاه بیایید. در ادامه مراحل و کارهایی که باید برای گسترش سایت خود انجام دهید را شرح خواهیم داد.

تعریف درست محصول

پس از راه اندازی آنلاین شاپ خود حال نوبت به وارد کردن محصولات و خدماتی است که به مشتریانتان ارائه می کنید، محصولاتتان مهم ترین بخش سایتتان است که اگر در طراحی و محتوای آن دقت لازم را نداشته باشید، فروشتان هم کم خواهد بود و یا ممکن است اصلا فروش نداشته باشید. وارد کردن محصولات باید در راستای استاندارد های اصول فروش و روانشناسی مشتریان باشد تا هنگامی که کاربر به صفحه محصول مراجعه می کند تمام سئوالاتی که در خصوص آن محصول دارد برطرف شود.

دریافت مجوزهای قانونی و درگاه پرداخت

جهت فعالیت فروشگاه و استفاده از درگاه‌های پرداخت آنلاین، نیاز به طی کردن پروسه های قانونی دارید. پش از ثبت فروشگاه اینترنتی خود باید اقدام به دریافت مجوز های فروشگاه نمایید.

آنلاین شاپ

درگاه مستقیم بانکی

در این روش، شما مستقیما به سراغ بانک‌ها و شرکت‌های درگاه پرداخت آن‌ها می‌روید، و با عقد قرارداد و طی کردن مراحل حقوقی، می‌توانید از درگاه پرداخت مستقیم بانک‌ها استفاده کنید. برای اینکه بتوانید از درگاه مستقیم بانک‌ها استفاده کنید، در ابتدا باید نماد اعتماد الکترونیکی تهیه کنید، که دریافت آن هم روال‌های حقوقی خاص خود را دارد.

سئو سایت

امروزه یکی از مهم ترین فعالیت های هر سایت و آنلاین شاپ سئو است، اگر در زمینه سئو فعالیتی انجام دهید و قدمی برندارید باید بگوییم که شما شکست خواهید خورد و پیشرفتی نخواهید داشت. اگر از پلتفرم فروش گستر استفاده می کنید نگران سئو پایه سایت خود نباشید زیرا سیستم مدیریت فروش آنلاین فروش گستر بر پایه استاندارد های سئو طراحی شده است همچنین در کنار آن می توانید پکیج دیجیتال مارکتینگ و سئو فروش گستر را انتخاب کنید تا صفر تا صد نظارت و مدیریت سئو سایتتان را انجام دهیم و در پیشرفت کسب و کارتان در کنارتان باشیم.

تبلیغات

برخی از مالکان کسب‌ و کار، تصور می‌کنند که پس از راه‌اندازی و ساخت آنلاین شاپ، کار مهم دیگری ندارند. پس از اینکه فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کردید، زمان آن رسیده که آن را به همه معرفی کنید.

برخی از طریق شبکه‌های اجتماعی فروشگاه خود را تبلیغ می‌کنند، و برخی با راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی سعی در معرفی آن دارند. علاوه بر شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از سرویس ایمیل نیز، استفاده کنید 

فراهم نمودن پشتیبانی برای فروشگاه اینترنتی

پس از گذراندن مراحل بالا حال نوبت به یکی از مهمترین ویژگی های یک آنلاین شاپ معتبر و موفق است، پشتیبانی خوب و موثر یکی از ویژگی هایی است که هر مشتری به آن نیاز ویژه ای دارد و با پشتیبانی با کیفیت می توانید مشتری های وفاداری برای خود بوجود آورید.

در آنلاین شاپ رسیدگی به موقع به سفارشات، پیگیری سفارشات، برطرف کردن سئوالات مشتریان و رسیدگی به انتقادات می تواند تاثیر بسیار مهمی روی کسب و کار شما بگذارد پس از این مورد ارزشمند غافل نشوید.

بدون نگرانی کسب و کار خود راه راه اندازی کنید، با خرید سایت فروشگاه اینترنتی فروش گستر می توانید به راحتی کسب و کار خود را راه اندازی کنید و آنلاین شاپ مورد نظر خود را با بروز ترین امکانات تجارت الکترونیک طراحی کنید و سپس با پکیج های دیجیتال مارکتینگ و سئو فروش گستر در بازار کار خود بدرخشید، ما از ابتدا تا درخشندگی شما در کسب و کارتان در کنارتان خواهیم بود.

نظر خود را بنویسید

نظرات 3 نظر
avatar
بابت ارسال این مطلب مفید از شما سپاسگذارم.
avatar
ممنون از مطلب کامل و مفید
avatar
با سلام خدا فوت
هزینه تقریبی راه اندازی یک آنلاین شاپ با پکیج های دیجیتال مارکتینگ و سئو چقدر هست ؟
پاسخ کارشناس:

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی را میتوانید در صفحه قیمت و ثبت سفارش مشاهده فرمایید و پکیج های دیجیتال مارکتینگ معمولا با بودجه ماهانه هر کسب وکار قابل تنظیم است.