تفاوت http و https

تفاوت http و https

اشخاصی که در زمینه سایت و سئو فعالیت می کنند دائما با حروف اختصاری http و https مواجه می شوند که هر دو از مفاهیم مهمی هستند و در بهینه سازی وب سایت جایگاه خاصی دارند. به همین دلیل کسب دانش در مورد میزان تاثیر گذاری و تفاوت این دو از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید برایتان جالب باشد بدانید http مخفف Hyper Text Transfer Protocol است که به معنی پروتکل فرامتنی می باشد. در واقع پروتکل HTTP مجموعه ای از قوانین و استاندارد ها را ارائه می دهد که بر نحوه انتقال هرگونه اطلاعات در شبکه جهانی وب حاکم است، اما https  نسخه بسیار پیشرفته و ایمنی از http است. در این مقاله می خواهیم به درک عمیق از نحوه کارکرد این دو مفهوم، مقایسه http و https و معایب استفاده نکردن از https بپردازیم.

مفهوم http و https

عبارت پروتکل فرامتنی یا http همانطور که از نامش پیداست به مجموعه ای از دستور های مشخص گفته می شود که وظیفه انتقال هر نوع اطلاعات از قبیل محتوای وب سایت، کد نویسی های API و هر انتقال داده ای که در اینترنت انجام می شود را بر عهده دارند. اما در مورد https باید بگوییم از همان الگوریتم استفاده می کند و برای انتقال داده ها از یک وب سرور به مروگر سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد تا اطلاعات دریافت شده بر روی صفحات وب به نمایش در بیاید، با این تفاوت که فرایند https با رمزگذاری در داده ها باعث افزایش امنیت آن ها می شود. به همین دلیل کلمه s که مخفف عبارت  Security است در آخر آن گذاشته شده و به معنی امنیت می باشد.

اگر بخواهیم http را به زبان ساده تر بیان کنیم، هنگامی که کاربر وارد یک وب سایت می شود تمام محتوای سایت توسط http برای وی در صفحه وب ( صفحات سایت که در کامپیوترمی بینید) به نمایش گذاشته می شود، اما https همان پروتکل http است که در قالب امن تری به کاربر ارائه می شود. http در سئو سایت و افزایش رنکینگ کمک شایانی دارد اما تنها مشکل آن رمزنگاری نکردن داده ها است که با پیدایش https این مشکل حل شده.

تفاوت https و http

نکته: برای بهره وری از https لازم است از گواهی نامه SSL استفاده کنید، SSL یک لایه امنیتی است که اتصال بین وب سرور و مروگر وب را ایمن می سازد. توجه داشته باشید بدون استفاده از پروتکل https و لایه امنیتی SSL انتقال داده های وب سایت شما به سرور نا امن می شود، به همین دلیل گوگل رتبه سایت شما را کاهش می دهد.

مقایسه HTTP و HTTPS

کمی قبل برخی از تفاوت های این دو پروتکل مهم سئو را بیان کردیم، اما واقعیت آن است که کاربران به ندرت متوجه آن می شوند. هر دو پروتکل در ابتدای URL قرار دارند و با آدرس های http:// و https:// شروع می شوند، با این حال نحوه عملکرد آن ها متفاوت است. در ادامه برخی از ویژگی های https را دسته بندی کرده ایم کهhttp  دامنه از آن ها برخوردار نیست:

  • افزایش ریتینگ سایت: http قالبی قدیمی تر و ساده تر است که شروع آدرس یک سایت با http:// برای گوگل به معنی امنیت پایین سایت مورد نظر است. اما شروع آدرس وب سایت ها با https: // به این معناست که سایت از لایه های امنیتی بالایی برخوردار است و برای رتبه گرفتن از موتور های جستجوگر در الویت قرار دارد.
  • فزایش ترافیک سایت: تجربه نشان داده است سایت هایی که از امنیت پایین تری نسبت به وب سایت های دیگر برخوردارند مورد تایید و اعتماد کاربران نمی باشند، در نتیجه هرچه لایه های امنیتی سایت بیشتر باشد تجربه کاربر نیز بهتر خواهد بود و افراد بیشتری به بازدید وب سایت شما می پردازند. بسیاری از کاربران می دانند وب سایت هایی که با آدرس https:// شروع می شوند از امنیت بالاتری برخوردار بوده و مورد اعتماد گوگل هستند.
  • رضایت کاربران و گوگل: هر چه امنیت سایت بالا برود از هک وب سایت جلوگیری می شود، وب سایت هایی که از قالب های https استفاده می کنند به دلیل استفاده از لایه امنیتی SSL احتمال هک آن ها نسبت به سایت هایی که از دامنه هایhttp  استفاده می کنند کمتر است، در نتیجه خشم هیچ کاربری در پی حمله سایبری برانگیخته نمی شود و سایت شما کاربر پسند می شود.

موارد بالا به تفاوت http و https اشاره دارد که جدی گرفتن این مغایرت ها در نحوه بهینه سازی سایت تاثیر گذاری بسیار دارد. در صورت استفاده نکردن یک سایت از دامنه https ممکن است پس از مدتی، کاربران هنگام ورود به سایت با پیغام your connection is not private مواجه شوند که منجر به کاهش شدید ترافیک سایت می شود. با تمام این تفاسیر این که چگونه یک دامنه برای فروشگاه خود انتخاب کنیم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که در قسمت بعدی به آن می پردازیم.

تفاوت http و https

نحوه تغییر http به https

همانطور که گفته شد انتخاب نوع دامنه سایت برای کسب ریتینگ در گوگل و کسب رضایت کاربران از مهم ترین اصول سئو محسوب می شود. اما بسیاری از وبمستر ها ممکن است هنوز اقدام به تغییر آدرس سایت خود نکرده باشند که در این صورت ما به شما عزیزان مراحل تغییر http به https در URL را آموزش می دهیم. مراحل به صورت زیر انجام می شود:

  • انتخاب یکی از گواهینامه های SSL
  • خرید SSL از یک فروشگاه اینترنتی معتبر و نصب آن بر روی دامنه
  • هدایت تمامی صفحات وب سایت از دامنه http به https
  • تایید مالکیت در سرچ کنسول گوگل
  • بروزرسانی sitemap یا نقشه سایت، بروز رسانی فایل txt و تنظیمات گوگل آنالیتیکس
  • انجام تست نهایی

پس از انجام مراحل بالا و تغییر آدرس وب سایت تان به دامنه https، به زودی شاهد تاثیرات مثبت آن بر روی سایت خود خواهید بود. در حال حاضر استفاده از پروتکل https تبدیل به یکی از فاکتورهای مهم گوگل شده است که رتبه خوبی در برابر آن به وب سایت تعلق می گیرد.

نتیجه گیری

محافظت از داده های کاربران یکی از مسئولیت های بزرگ وبمستر ها می باشد که با استفاده از دامنه https میسر شده است. تغییر http به https مزایای بسیاری را برای سایت شما به ارمغان می آورد که هم از نظر امنیت و هم از نظر ارتقا صفحات وب در گوگل، تاثیر زیادی در بهینه سازی وب سایت دارد. همچنین با استفاده از https شما می توانید در کسب رتبه از سوی موتور های جستجو با تجارت های مشابه خود رقابت کنید و از جدید ترین فناوری های گوگل استفاده کنید.

تفاوت عمده http و https در لایه های امنیتی وب سایت و حفظ اطلاعات کاربران است که https در حفظ این موارد می درخشد. گوگل یک تکنولوژی جهانی می باشد که روزبروز در حال توسعه یافتن است، به همین ترتیب برای بهره وری از این سیستم و هدایت تجارت خود به مراتب بالا تر از طریق این سیستم پیشرفته لازم است همراه با آن بروز شوید و از آخرین تغییرات بهینه سازی با خبر باشید.


نظر خود را بنویسید