چگونه کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟

چگونه کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟

بشر سال هاست به دنبال آسان ترین راه برای رسیدن به رفاه بیشتر است. اما امروزه و در این برهه از زمان، رویای استارتاپی شدن و راه اندازی کسب و کار اینترنتی در میان افرادی که از کارمندی دلزده شده اند، بسیار شایع شده و تبدیل به یکی از بهترین راه ها برای درآمدزایی و رسیدن به رفاه بیشتر شده است. در این مقاله سعی کردیم نگاهی کلی به راه اندازی کسب و کار اینترنتی داشته باشیم و گام های لازم را جهت راه اندازی کسب و کار اینترنتی پیش از شروع، در مرحله شروع و پس از شروع نام برده و شرح دهیم.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

قبل از هرچیز بهتر است بدانیم که کسب و کار اینترنتی دقیقا چیست؟ به طور کلی به هر کسب و کار و فعالیتی که از طریق اینترنت درآمدزایی میکند کسب و کار اینترنتی گفته میشود. اما نکته اینجاست که صاحب بستر اصلی این کسب درآمد باید خودتان باشید. حتی اگر کالا یا خدمات فرد دیگری را بفروشید، باید آن فروشگاه اینترنتی یا همان بستر اصلی کسب درآمد مال شما باشد و خودتان آن را راه اندازی کرده باشید. اینگونه میتوانید بگویید که صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید.

انواع کسب و کار اینترنتی

به طور کلی سه نوع کسب و کار اینترنتی وجود دارد که هر یک شرایط خاص خود را دارند و در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

فروش کالا

فروش کالا یکی از انواع کسب و کار اینترنتی است که خود دو نوع دارد، مستقیم و غیر مستقیم.

مستقیم به این صورت که شما خودتان کالا را تهیه کرده و خودتان نیز آن را در فروشگاه اینترنتی خود که میتواند یک سایت فروشگاهی یا صفحه اینستاگرام یا اپلیکیشن فروشگاهی یا کانال و ربات تلگرامی باشد به فروش رسانده و سپس آن را برای مشتریتان ارسال مینمایید. مانند شیما کفش که یکی از نمونه کار های فروش گستر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی نیز میباشد.

غیر مستقیم به این معنا که شما تنها وظیفه نمایش و فروش کالا را در فروشگاه اینترنتی خود دارید. به این صورت که با فروشندگان کالاها قراردادی عقد میکنید تا ما به ازای فروش محصولاتشان پورسانت دریافت کنید ولی وظیفه تهیه و ارسال کالا به عهده خود فروشندگان است. مانند دیجی کالا که علاوه بر فروش کالاهای خود، کالای فروشندگان دیگر را نیز می فروشد. به این سیستم فروش مارکت پلیس یا سامانه ایجاد بازار نیز میگویند. در این لینک می توانید اطلاعات بیشتری درباره مارکت پلیس کسب کنید

فروش خدمات 

فروش خدمات نیز به دو روش مستقیم و واسطه ای اتفاق می افتد.

مستقیم به این صورت که شما خودتان یک خدمت را فراهم کرده و خودتان نیز آن را در فروشگاه اینترنتی خود به فروش میرسانید. مانند شرکت های ارائه خدمات هاستینگ که خودشان فضای هاست را فراهم کرده و خودشان نیز این خدمت را به فروش میرسانند

واسطه ای به این معنی که شما تنها، خدمات را در فروشگاه اینترنتی خود به فروش میرسانید و وظیفه فراهم کردن آن با شرکتیست که با آن قرارداد بستید تا خدمتش را بفروشید و پورسانت دریافت کنید. مانند وبسایت هایی که هاستینگ برخی شرکت ها را به فروش میرسانند اما وظیفه خدمات رسانی با آن ها نیست و وظیفه شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ میباشد.

 

فروش آموزش و محتوا

فروش آموزش و محتوا یکی از آسان ترین و بی دردسرترین انواع کسب و کار اینترنتی میباشد. فروش آموزش و محتوا نیز به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام میگیرد. 

مستقیم به این صورت که شما خودتان محتوا یا آموزش را تولید میکنید و خودتان نیز آن را میفروشید. مانند فرادرس که ویدیوهای آموزشی را تهیه و تولید کرده و در وبسایت خود به فروش میرساند.

غیر مستقیم به این معنا که شما با جذب ترافیک بالا برای محتوای دیگران درآمد کسب میکنید. یعنی با تبلیغ یا با قرار دادن لینک محتوای دیگران در وبسایت خود و بالارفتن تعداد بازدیدکنندگان محتوایشان پورسانت دریافت میکنید.

چگونه زمینه کاری خود را مشخص کنیم؟

پیش از شروع به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی، میبایست زمینه کاری خود را مشخص کنیم. این یکی از بزرگترین چالش هاییست که اغلب افراد را از ترک کارمندی و روی آوردن به کسب و کار اینترنتی منصرف کرده است. اما با کمی تحقیق و برسی میتوان از این مرحله نیز با موفقیت عبور کرد. در ادامه به مواردی که باید در این زمینه به آن ها توجه کنیم خواهیم پرداخت.

توانایی های خود را شناسایی کنید

شناسایی توانایی هایتان یکی از مهمترین کارهاییست که باید برای داشتن کسب و کار اینترنتی موفق انجام دهید. توانایی ها و مهارت های شما در موفقیت کسب و کارتان تاثیر بسزایی دارند. پس چه بهتر که به سراغ زمینه هایی بروید که در آن استعداد یا مهارت خاصی دارید. برخی از افراد در این باره میگویند که استعداد یا توانایی خاصی ندارند و همین مورد باعث شده تا برای دیگران کار کنند؛ اما باید بگوییم که سال هاست محققان در زمینه روانشناسی و جامعه شناسی در این باره تحقیقات زیادی کرده و به این نتیجه رسیده اند که هیچ کس بدون استعداد یا توانایی خاص قدم به زندگی نگذاشته است و همه ما در یک زمینه نسبت به بقیه زمینه ها توانایی بیشتری داریم. تنها کافیست روی تقویت کردن آن توانایی در خودمان وقت بگذاریم. با این حال اگر همچنان به این باور نرسیده اید که استعداد خاصی دارید، باید بدانید که برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی داشتن توانایی و مهارت در زمینه اینترنت و مدیریت وبسایت الزامی است. برای رسیدن به این توانایی نیز باید روزانه وقت گذاشته و آموزش ببینید.

اهمیت ایده نو و بکر 

ایده های نو بسیار ارزشمند هستند و میتوانند یکی از عوامل موفقیت در کسب و کار اینترنتی باشند؛ اما خوب است بدانید که برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی الزامی وجود ندارد که ایده نو داشته باشید. چه بسا که اجرای ایده های نو، چه از جهت مالی و چه از جهت زمانبر بودن، پر هزینه هستند. نکته ای که  در انتخاب زمینه کاریتان باید به آن توجه کنید، آن است که باید به سراغ زمینه هایی بروید که یا طرفداران زیادی دارد یا تقاضا و نیاز جامعه برای آن زیاد است و یا در نهایت به سراغ کسب و کاری بروید که در آن زمینه رقبای کمتریوجود داشته باشد و اصطلاحا زمین آن خلوت تر باشد. ابزار گوکل ترند Google Trende ابزار مناسبی برای برسی طرفداران یک زمینه کاریست. شما در گوگل ترند میتوانید چند کلمه را در مقام مقایسه با یکدیگر قرار داده و ببینید کدام یک بیشتر سرچ شده اند. 

بررسی رقبا

یکی از اصلی ترین مواردی که باید برای انتخاب زمینه کاریتان برسی کنید، رقبای شما در زمینه کاری مورد نظرتان است. برای این کار میتوانید کلمات مربوط به زمینه کاریتان را در گوگل سرچ کنید و صفحه رقبای خود را مشاهده کرده و تحلیل و برسی کنید. برای مثال ببینید که تاریخ شروع به کارشان کی بوده ودر چه مدت زمانی به چه سطحی از پیشرفت دست یافتند. برای دیدن تاریخ شروع به کار وبسایت میتوانید از ابزار وبسایت whois.com استفاده کنید. و یا اینکه نقاط ضعف و قوتشان را برسی کنید و نقاط ضعف آن ها را در کار خودتان تقویت کنید و آن را مزیت رقابتی خود نسبت به رقبایتان قرار دهید. برای مثال صفحه محصولات در یک وبسایت بسیار حائز اهمیت است، یا کیفیت محتوا بر رتبه سایت بسار تاثیرگذار است. اگر رقبایتان در این زمینه ها تلاش زیادی نکرده بودند، شما با کار کردن بر روی این موارد میتوانید با آن ها رقابت کرده و از آنها سبقت بگیرید. 

خوب است بدانید که رمز موفقیت در هر کسب و کاری این است که شما پیش از شروع کسب و کارتان باز را به خوبی بشناسید. در واقع ابتدا بازار را به دست بیاورید و سپس تولید کنید. آشنایی به مباحث بازاریابی (مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ) تاثیر به سزایی بر شناخت شما نسبت به بازار دارد.

 

سرمایه گذاری

بحث های زیادی در رابطه با نحوه سرمایه گذاری در کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد. اما کلیت ماجرا این است که سرمایه گذاری در کسب و کار اینترنتی کم خطر بوده و ریسک پایینی دارد؛ چرا که هزینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی در هر سطحی نسبت به کسب و کارهای دیگر بسیار پایین است. کسب و کار اینترنتی هزینه اجرایی و عملیاتی بسیار کمی دارد. برای مثال الزاما نیاز به جا و مکان خاصی نیست و کارها هرکجا اینترنت و لپ تاپ باشد قابل انجام است. یا بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی واسطه ای هستند و نیازی به پرداخت هزینه خرید و یا هزینه انبار کردن کالاها نیست.

نکته جالب در این باره این است که بسیاری معتقدند برای شروع کسب و کار اینترنتی اصلا نیازی به سرمایه نیست! بعضا فروشگاه هایی مانند ebay , Amazon را مثال میزنند که برای شروع سرمایه ای نداشتند و از صفر شروع کردند. که البته حرف غلطی هم نیست اما توجه به دو نکته الزامیست: نکته اول اینکه بسیاری از کسب و کار ها نیز از صفر شروع کردند و تبدیل به چنین کمپانی های بزرگی نشدند. و نکته دوم این که، وجود سرمایه، حداقل در مراحل میانی کار جهت توسعه الزامی است. پس بهتر است کمی واقع بینانه تر و جدی تر به راه اندازی کسب و کار اینترنتی توجه کنیم. این حقه روانشناسی موفقیت است که برای تکرار مکرر این جملات انگیزشی از شما پول دریافت میکند و به شما میگوید برای رسیدن به موفقیت به پول احتیاج ندارید!

اما خبر خوب آن است که در واقع به پول زیادی احتیاج ندارید. برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک میتوانید از بسترهای رایگان نظیر شبکه های اجتماعی، وردپرس، سیستم های مدیریت محتوا آماده و... که تقریبا رایگان هستند و در صورتی که امکانات بیشتری بخواهید ارزان هستند، استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که وجود یک وبسایت به کسب و کار شما رسمیت بخشیده و موجب جلب اعتماد مشتریانتان میشود. اگر شما بخواهید از سیستم های مدیریت محتوا آماده نظیر وردپرس استفاده کنید، منبع کد این سیستم  باز است و از جهت امنیت، کیفیت و پشتیبانی با سیستم های اختصاصیقابل قیاس نیست. از این جهت توسعه و پیشرفت سایتتان با این سیستم ها تقریبا ممکن نیست و شما برای ارتقا وبسایتتان مجبور به هزینه دوباره خواهید شد.

درباره دیگر هزینه های راه اندازی کسب و کار نیز بسته به شرایط و هدف های بلند مدت و کوتاه مدتتان به مقادیر مختلف سرمایه نیازمندید؛ که در صورت محدود بودن منابع میتوانید اهداف خود را تغییر داده و وارد فضای کسب و کار اینترنتی شوید.

بیزنس پلن 

بیزنس پلن یا همان طرح کسب و کار، اصول اولیه را در مورد کسب و کار شما مشخص می کند. به طور کلی دو نوع بیزنس پلن داریم.بیزنس پلن رسمی یا ساختار یافته که با آن بیزنس پلن سنتی نیز میگویند و بیزنس پلن یک صفحه ای. بیزنس پلن ساختار یافته بسیار طولانی بوده و به تحقیق و برسی های زیادی برای نوشتن آن نیاز است؛ اما بیزنس پلن یک صفحه ای در واقع خلاصه و چکیده ای از بیزنس پلن ساختار یافته بوده و میتواند مقدمه ای بر نوشتن بیزنس پلن ساختار یافته باشد. به طور کلی تمامی کسب و کار ها الزاما نیازمند داشتن بیزنس پلن ساختار یافته نیستند و نوشتن بیزنس پلن یک برگی برای آن ها کافیست؛ این شرکت ها میتوانند پس از توسعه یک بیزنس پلن ساختار یافته نیز برای خود بنویسند.

نمونه های آماده بیزنس پلن در اینترنت موجود است اما به طور کلی بیزنس پلن شامل موارد زیر است:

  • چشم انداز: سازمان در سه سال و پنج سال آینده چگونه خواهد بود؟
  • ماموریت: میخواهید به چه چیزی دست پیدا کنید؟
  • اهداف: چه اهدافی در نظر گرفته اید و موقعیت شما برای رسیدن به هدف چگونه است؟
  • استراتژ ها: برنامه بلند مدت شما برای کسب و کار چیست؟ چه چیزی را چگونه میخواهید بفروشید و مزیت رقابتی شما چیست؟
  • سرمایه: مقدار کل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار چقدر است؟
  • درآمد مورد نظر: بعد از سه ماه و شش ماه انتظار دارید درآمد شما چقدر باشد؟
  • طرح عملی: آیتم های عملی که برای تکمیل سازی باید انجام بدهیم چه کارهایی هستند؟ نقاط عطف شما کجاست و در آن چه کاری باید انجام شود؟

 اهمیت مشاوره در موفقیت کسب و کار

پیش از شروع کسب و کار و در مرحله تصمیم گیری برای انتخاب زمینه کاری، کمک گرفتن از فردی به عنوان مشاور بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که مشاور سعی میکند بهترین پیشنهاد را به شما ارائه کند و این امر به شما کمک میکند تا از همان ابتدا بهترین تصمیم را بگیرید.

پس از شروع کسب و کار نیز، وجود یک مشاور میتواند تاثیر بسیار مثبتی بر فضای مدیریتی شما بگذارد. زمانی که در ابتدای راه مدیریت هستید و تجربه زیادی ندارید، راه پیش رو برای شما روشن نیست و نگرانی های زیادی دارید. وجود یک مشاور با تجربه در کنارتان باعث میشود شما فضای آرام تری برای مدیریت کسب و کارتان بدست بیاورید. عملیات های روزمره در کسب و کار، به ویژه در کسب و کارهای کوچک و متوسط، مدیران را بیش از اندازه مشغول میسازد. معمولا در این کسب و کارها، بیشتر انرژی مدیران صرف نگهداشتن وضعیت موجود میشود. در این شرایط وجود یک مشاور با تجربه میتواند باعث رشد کسب و کار شده و همچنین موقعیت کسب و کار را در بازار رقابتی حفظ نماید.

شش دلیل برای همکاری با یک مشاور

  1. مدیران نیاز دارند کسی از بیرون به کارشان نگاه کند: نگاه تازه، خارج از چهارچوب و بی طرفانه مشاوران باعث میشود مسائل را از منظری ببینند که ممکن است از دید مدیر پنهان باشد. همچنین به دلیل ماهیت شغل مشاوره، مشاوران با کسب و کارهای زیادی همکاری نموده اند و از این رو در اکثر زمینه ها تجربه دارند؛ به همین خاطر ممکن است بسیاری از مشکلات پیش روی شما، پیش از این برای آنان پیش آمده باشد و راه حل آن برایشان روشن باشد
  2. تجزیه و تحلیل: مشاوران با تجزیه و تحلیل داده ها و آمارهای به ریشه مشکلات موجود دست پیدا میکنند. بنابراین اگر کارفرما به این اکتشاف توجه نماید میتواند بخش زیادی از مشکلاتش را برای همیشه رفع نماید. 
  3. برای کاهش هزینه ها: برخی کسب و کار ها یا کسب و کارهایی که به صورت پروژه ای کار می کنند ا هر چند وقت یک بار با مسائلی جدیدی برخورد میکنند که برای حل آن نیاز به یک نیروی متخصص دارند. در این مواقع وجود یک مشاور با تجربه باعث میشود شرکت از استخدام نیروی جدید بی نیاز شود و از این جهت هزینه ها کاهش می یابد.
  4. برای شروع تغییرات: معمولا افراد تمایلی به تغییر ندارند و تغییر به آنها احساس ناامنی میدهد. وجود یک مشاور میتواند مانند یک کاتالیزور عمل کرده و خطرات و نگرانی های حاصل از تغییر را رفع نماید.
  5. دسترسی به شبکه افراد: مشاوران به دلیل کار کردن در حوزه های مختلف با افراد زیادی نیز در ارتباط اند. از این رو میتوانند در صورت نیاز، افراد مرتبط با مشکلات شما را برای حل مسائل تان به شما معرفی کنند.
  6. یادگیری مستمر: مشاوران میبایست همواره دانش خود را به روز کرده و با بالا بردن کیفیت کار خود و اثربخشی آن رضایت کارفرما را جلب کنند. به همین منظور به طور مستمر در حال مطالعه و یادگیری هستند. حتی گاهی ممکن است یک مشاور برای تدریس و آموزش به افراد سازمان استخدام شود.

 در آخر باید گفت که یک مشاور حرفه ای به شما کمک میکند تا با توجه به توانایی، مهارت و سرمایه دردسترستان، بهترین تصمیم را بگیرید؛ به طور کل یک مشاور توانایی برای حرکت رو به جلو، انعطاف پذیری و لذت بردن از کسب و کار را برایتان بوجود می آورد.

مرحله اجرا 

برای اجرای تمام گام هایی که پیش از این برداشتید ابتدا باید یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید. همانطور که قبلا نیز گفتیم فروشگاه های اینترنتی انواع مختلفی دارند. از فروشگاه اینستاگرامی گرفته تا ربات تلگرامی و اپلیکیشن فروشگاهی و... اما خوب است بدانید که هرکدام از این موارد بدون وجود یک وبسایت رسمی و اختصاصی اعتماد مشتریان را نسبت به شما جلب نخواهد کرد. اگر یک وبسایت با کیفیت بالا و ظاهری مناسب داشته باشید، به مشتری خود احساس امنیت داده اید. بنابراین ضروری ترین بخش راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی طراحی فروشگاه اینترنتی یا همان طراحی فروشگاه آنلاین شماست. در این زمینه توضیحات مختصری در بخش سرمایه گذاری داده ایم، اما بهتر است باز هم بگوییم که وبسایت هایی با منبع کدهای باز فضای زیادی برای پیشرفت ندارند؛ بنابراین بهتر است اگر توانش را دارید، از همان ابتدای کار با یک شرکت طراحی سایت فروشگاه آنلاین که در این زمینه متخصص است قرار داد بسته و از همان ابتدا حرفه ای کار کنید. این شرکت ها میتوانند وظیفه طراحی ربات فروشگاهی و اپلیکیشن فروشگاهی شما را نیز بر عهده بگیرند. همچنین این شرکت ها به غیر از این که وبسایت فروشگاهی شما را طراحی می کنند، وظیفه پشتیبانی و سئو کردن سایت های شما نیز بر عهده آنها میباشد. با توجه به این که در دنیای امروز تعداد زیادی از افراد برای دست یابی به خدمت یا محصول مورد نظرشان در موتور های جست و جو نظیر گوگل سرچ میکنند، سئو حرفه ای و یئو تکنیکال سایت فروشگاهی شما بسیار حائز اهمیت است. چرا که سئو کردن سایت سبب میشود شما در صفحه نتایج جست و جوی گوگل، جز نتایج اول قرار گرفته و از این طریق بیشتر دیده شوید و در نتیجه فروش بیشتری داشته باشید. بنابر این در مرحله اجرا راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشید.

یکی دیگر از مهم ترین بخش های  مرحله اجرا، استخدام نیروی منابع انسانی است. شما باید نیازهای کسب و کارتان را شناسایی کنید و در صورتی که آن نیازها توسط هسته تشکیل دهنده کسب و کار حل نمی شدند، نیرو استخدام کنید. کیفیت نیروی منابع انسانی در ابتدای کار کسب و کار نقش بسیار تعیین کننده ای دارد. اکثر افرادی که به تازگی کسب و کاری را راه اندازی کرده اند، به دلیل تعهد کاری بالایی که خودشان دارند، از استخدام نیروی جدبد امتناع میکنند. ولی در نهایت تیم شما باید گسترش یابد تا کار شما گسترش یابد.

یکی از اساتید دانشگاه استندفورد، که 12 سال است در زمینه تیم سازی برای استارتاپ مطالعه میکند همواره اذعان دارد که استخدام نیروی اولیه برای کسب و کار همانند ازدواج است! شما قرار است یک عمر با این تیم کار خود را گسترش دهید؛ بنابراین بسیار مهم است که چه کسی را برای این کار انتخاب میکنید. بسیار بهتر است که در این مسئله عجله نکنید تا مناسب ترین گزینه را برای کارتان استخدام کنید. 

شاید بسیاری از افراد بگویند در ابتدای راه اندازی کسب و کار اینترنتی سرمایه زیادی در دسترسشان نیست یا حتی حقوقی برای خودشان در نظر نگرفته اند، چگونه یک نیرو استخدام کنند؟ در این راستا میتوانید از نیروهای پاره وقت یا کسانی که دورکاری میکنند کمک بگیرید و با آنها قرار بگذارید که حقوقشان را ما به ازای هر سودی که از کارشان حاصل میشود، در همان زمان پرداخت خواهید کرد، نه به صورت منظم و ماهیانه.

پس از آن که نیازهای کسب و کارتان را کاملا شناسایی کردید و برای آن نیرو استخدام کردید و سپس شروع به کار کردید، تحقیق و توسعه را هرگز فراموش نکنید. حتی اگر شروع موفقیت آمیزی داشتید و از روند پیشرفت کار رضایت داشتید، دانستن این نکته ضروری است که تحقیق و توسعه یکی از ارکان اصلی پیشرفت کسب و کار شماست و قطع به یقین زمانی خواهد رسید که این امر نقطه پرتاب شما به قله پیشرفت باشد. متخصص ترین و با انگیزه ترین افراد را برای این بخش استخدام کرده و به آن توجه بیشتری داشته باشید.

بازاریابی یکی از مهمترین بخش هایی است که باید در مرحله استخدام نیروها نیز به آن توجه ویژه شود. به طور کل چند نوع بازاریابی وجود دارد که هرکدام از آن ها یم بحث مفصل هستند و در بلاگ های بعدی به آنها خواهیم پرداخت اما مهم ترین و رایج ترین نوع بازاریابی، بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ میباشد. دیجیتال مارکتینگ شامل بازاریابی از طریق دیجیتال میباشد که شامل بازاریابی هایی از قبیل: SMSمارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، فکس مارکتینگ، بازاریابی از طریق تبلیغات اینترنتی و... میباشد. در حال حاضر اکثر افرادی که یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کرده اند به این مباحث توجه ویژه ای دارند؛ بنابر این برای باقی ماندن در بازار رقابت، از دیجیتال مارکتینگ غافل نشوید چرا که اکثر رقبای شما در این زمینه تلاش خود را میکنند.

نکته مهم دیگر که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، وجود مشاور در کنار شماست. در مرحله اجرا نیز حتما با یک مشاور همکاری کنید و از راهنمایی های آن بهره مند شوید. وجود یک مشاور در مرحله اجرا به بهتر شدن و یکپارچه شدن روابط شما با همکارانتان نیز بسیار کمک میکند؛ چرا که مشاوران افراد بی طرفی هستند که همواره به گونه ای تصمیم میگیرند که هم به نفع شما باشد و هم به نفع کارمندانتان.

بهره برداری

در آخر و پس از طی شدن تمام این مراحل، شما از کسب و کار اینترنتی تان بهره برداری خواهید کرد. بزرگ ترین مزیت یک کسب و کار اینترنتی آن است که هرگز تعطیلی ندارد. هر کجا و هر ساعتی که یک لپ تاپ یا موبایل به همراه اینترنت در دسترس افراد باشد، فروشگاه اینترنتی شما پتانسیل فروش دارد. صاحبان کسب و کار اینترنتی حتی زمانی که خواب هستند نیز میتوانند درآمد کسب کنند.

این شغل بسیار انعطاف پذیر است و نیازی نیست شما هر روز سال کار کنید و یا سر ساعت خاصی کار کنید؛ هر زمانی از روز که راندمان بیشتری برای کار کردن دارید میتوانید بر روی کسب و کار اینترنتی خود وقت بگذارید و درآمد کسب کنید. 

با راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی شما به مشتریانتان در سر تا سر دنیا دسترسی دارید و این یعنی تعداد مشتریان بالاتر و در نتیجه فروش بالاتر؛ بنابراین، این مورد نیز موجب کسب درآمد بیشتر شما میشود.

و چندها مورد دیگر که باعث میشوند شما بتوانید از زحماتی که برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی تان کشیدید بهره برداری کنید و به رویاهایتان دست پیدا کنید. تنها کافیست سعی کنید به درستی در این مسیر قدم برداشته و هرگز دست از تلاش برای رسیدن برندارید.

نظر خود را بنویسید