AMP چیست و چه کاربردی دارد؟

AMP چیست و چه کاربردی دارد؟

وقتی صحبت از عملکرد یک وب سایت می شود، سرعت بالا نقش بسیار مهمی در روند سایت شما دارد. هر چه سرعت بارگذاری صفحات وب کمتر باشد، از تعداد بازدید کنندگان آن نیز کاسته می شود. علاوه بر آن یکی از فاکتور های مهم گوگل و موتور های جستجوگر آپلود سایت با سرعت بالا است و سرعت بارگذاری سایت در رتبه بندی صفحات وب تاثیر بسزایی دارد. در نتیجه AMP با هدف افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب در موبایل ابداء شد، AMP یکی از ابزار های مهم سئو سایت است که به با بالا بردن سرعت سایت و کسب رتبه های بهتر آن نیز کمک می کند.

تاریخچه AMP

کلمه مختصر شده AMP یا عبارت Accelerated Mobile Pages، به معنی صفحات موبایلی پرشتاب است که این ابزار توسط دو غول تکنولوژی گوگل و توییتر ساخته شده است، به زبان ساده تر AMP پروژه ای است که با هدف بهینه سازی سرعت صفحات موبایل همراه طراحی شده است. در واقع ابزار "صفحات شتابزده" ابزاری است که هر سئو کار و سایتی به آن نیاز پیدا می کند، زیرا طبق تحقیقات وبمستر ها AMP تاثیر مستقیم در کسب رتبه از سوی موتور های جستجوگر گوگل دارد. در سال 2015 آمار نشان دهنده تعداد زیادی از افراد بود که از طریق گوشی های همراه به چک کردن سایت ها می پرداختند، اما سرعت بارگذاری صفحات وب در موبایل بسیار پایین بود و موجب نارضایتی کاربران می شد. در نتیجه گوگل پروژه ای به نام AMP را راه اندازی کرد تا با حذف کد های سنگینی که در سایت ها به کار رفته بود، صفحات وب را سبک کرده تا سرعت بارگذاری آن ها در موبایل افزایش یابد، AMP طبق استاندارد های کد نویسی عمل می کند اما نسخه سبک تر HTML به شمار می رود. به طور خلاصه، وبمسترها می توانند با استفاده از AMP سرعت بارگذاری صفحات وب خود را در گوشی های موبایل بالا برده و علاوه بر افزایش ترافیک سایت، رنکینگ وبلاگ را نیز افزایش دهند.

amp چیست

AMP چطور کار می کند؟

در واقع ساختار AMP از سه بخش زیر تشکیل شده است:

  1. AMP HTML: زیر مجموعه HTML می باشد، این نوع ای ام پی از اجزاء مختلفی ایجاد شده است اما کسانی که با کارکرد HTML آشنایی داشته باشند کار با AMP HTML نیز برایشان راحت است.
  2. AMP JS: یک قالب جاوا اسکریپت که برای موبایل طراحی شده است.
  3. AMP CDN: یک ابزار اختیاری برای ارائه محتوا های اینترنت.

همانطور که کمی قبل اشاره کردیم، AMP بر اساس سه بخشی که در بالا نام بردیم کد نویسی های سنگین HTML را حذف کرده و فقط کد های ضروری برای بارگذاری سایت در تلفن همراه را نگه می دارد که این عمل باعث افزایش سرعت سایت می شود. با استفاده از AMP، سرعت بارگذاری سایت در تلفن های همراه به زیر یک ثانیه کاهش میابد.

مزایای استفاده از AMP

بین سرعت سایت، بازدید صفحات وب و رتبه بندی موتور جستجوگر موبایل ارتباط مستقیم وجود دارد، زیرا هر چه سرعت سایت بالا برود بازدید کنندگان صفحات سایت نیز بیشتر می شوند، در نتیجه رنکینگ سایت شما نیز افزایش می یابد، استفاده از AMP برای سایت مزایای زیادی دارد اما در این مقاله به چهار مورد اصلی آن اشاره می کنیم.

افزایش سرعت بارگذاری سایت در موبایل

همانطور که تا این لحظه از مقاله متوجه شدید، اصلی ترین و مهم ترین مزیت "شتاب دهنده صفحات وب" سبک کردن کد های HTML است که در نهایت باعث بارگذاری هر چه سریع تر صفحات وب در تلفن همراه می شود. همیشه ذکر کرده ایم محتوا نویسی برای سایت یکی از مهم ترین عوامل کسب رتبه از سوی گوگل می باشد، اما اگر وب سایت شما برای کاربر دیر نشان داده شود حتی محتوا های فوق العاده نیز نمی تواند از کاهش ترافیک سایت جلوگیری کند. در نتیجه AMP یکی از ضروری ترین ابزار های مورد نیاز برای سایت می باشد.

فراموش نکنید امروزه تعداد صفحات گوگل قابل شمارش نیست، از همین روی اگر سایت شما کند عمل کند و سرعت بارگذاری آن کم باشد، کاربر به راحتی به رقیب تان روی آورده و از صفحه وب شما به وب سایت دیگری مراجعه می کند.

amp چیست

تاثیر گذاری در رنکینگ سایت

رضایت کاربر برای گوگل از همه چیز واجب تر است، در نتیجه اگر وب سایت شما با سرعت بالایی در نمایشگر تلفن کاربر باز شود، امکان خرید محصولات و یا استفاده از خدمات شما توسط کاربر بالا می رود. به همین ترتیب هر چه خرید کاربر از وب سایت شما بالا تر باشد، گوگل متوجه رضایت مردم از سایت شما شده و رتبه بالاتری شامل حالتان می شود.

انعطاف پذیری

افراد بسیاری در جامعه امروزی زندگی می کنند که تنها از وبلاگ های خود کسب درآمد می کنند. کسب و کار اینترنتی برای عمده افراد همانند مغازه یا شرکت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و صاحبان مشاغل تنها با میز کار خود به کسب درآمد می پردازند. در نتیجه جذب کاربران از هر قشری برای این افراد از اهمیت بالایی برخوردار است، اما جذب تمامی کاربران به کسب و کار خود کمی دشوار تلقی می شود. زیرا ممکن است افرادی که می خواهند به سایت شما وارد شوند در منطقه ای زندگی کنند که دارای اینترنت پر سرعت نیست، در نتیجه این افراد از ورود به وبلاگ شما صرف نظر کرده و به سراغ سایت های پر سرعت تر می روند. اما اگر صفحات وب سایت شما دارای AMP باشد، همه نوع افراد از سراسر جهان، با اینترنت ضعیف نیز می توانند وارد سایت شما شده و از خدمات تان استفاده کنند.

ایجاد تجربه کاربری بهتر

ابزار AMP تنها با هدف افزایش سرعت وب سایت ها ایجاد نشده است، بلکه بر ایجاد فضای مناسب نیز تاثیر می گذارد. هیچ کاربری از عوامل اضافی سایت، محیط کاربری شلوغ و مواردی که موجب حواس پرتی و گیجی می شوند را نمی پسندند. AMP با حذف موارد اضافی HTML ها باعث سبک شدن سایت و ایجاد یک فضای خلوت و کاربر پسند می شود.

تعریف amp

نحوه اضافه کردن AMP به وب سایت

استفاده از AMP در وب سایت ها نسبت به قالب وبلاگ ها متفاوت بوده و روش های متعددی برای این کار وجود دارد. اگر قصد دارید این ابزار کاربردی را به سایت خود اضافه کنید، پیشنهاد می شود از افرادی که به صورت تخصصی در زمینه طراحی قالب فروشگاه آنلاین فعالیت دارند در این باره مشاوره گرفته و کار خود را به متخصصان بسپارید، در غیر این صورت ممکن است در نحوه نمایش وبلاگ شما مشکلاتی به وجود بیاید. اما اگر قصد دارید خودتان AMP را به سایت تان اضافه کنید با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

روش اضافه کردن AMP به وردپرس

استفاده از AMP در وردپرس نسبت به سایر سیستم ها آسان تر به شمار می رود، زیرا وردپرس با تیم AMP قرارداد دارد، به همین دلیل شما می توانید به راحتی این ابزار را به سایتی که از وردپرس استفاده می کند اضافه کنید. برای اضافه کردن AMP به سایت خود می توانید از سه گزینه زیر استفاده نمایید:

  • افزونه رسمی AMP
  • افزونه accelerated mobile pages
  • افزونه Yoast glue SEO

نکته: ممکن است برخی از افزونه های وردپرس با AMP سازگاری نداشته باشند. همچنین اگر وب سایت شما به صورت سفارشی طراحی شده است حتما باید برای انجام این کار به طراح خود مراجعه کنید.

کاربرد amp

نحوه اضافه کردن AMP به جوملا

جالب است بدانید جوملا از افزونه های مخصوص به خود برخوردار است. شما می توانید با طی نمودن چند مرحله ساده افزونه AMP را به وب سایت خود اضافه کنید:

  1. ابتدا به بخش extension manager مراجعه کنید.
  2. سپس از بخش extensions افزونه های جوملا را فعال کنید.

به همین راحتی می توانید AMP را به جوملا اضافه کرده و از عملکرد عالی آن بهره ببرید.

نکات ضروری در استفاده از AMP

  • برای استفاده از AMP باید از یک نسخه ساده CSS استفاده کنید.
  • برای استفاده از این ابزار، تنها نسخه جاوا اسکریپت مخصوص AMP مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در صورت تمایل، فونت های سفارشی باید به طور خاص بارگذاری شوند.

تنها محدودیتی که ممکن است AMP برای سایت شما به وجود بیاورد، به نمایش نگذاشتن دکمه های اشتراک گذاری است. زیرا اکثر این کلید ها توسط JavaScript ساخته شده اند.


نظر خود را بنویسید