بهترین زبان های برنامه نویسی

بهترین زبان های برنامه نویسی

در دنیای امروزی که رایانه ها ما را احاطه کرده و در هر صنعتی وارد شده اند، برنامه نویسی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که فعالان این عرصه باید فرا بگیرند. صد ها زبان برنامه نویسی وجود دارد که هر کدام از پیچیدگی ها و ویژگی های خاص خود برخوردار هستند. اما خبر خوب آن است که نیاز نیست شما استفاده از تمامی این زبان ها را یاد بگیرید، بلکه می توانید با آموزش دیدن چند نمونه از بهترین زبان های برنامه نویسی شغل خود را با یک وب سایت حرفه ای گسترش دهید. به همین دلیل است که ما قصد داریم چند مورد از بهترین زبان های برنامه نویسی را برای شما عزیزان نام ببریم تا دیگر مشکل برنامه نویسی نداشته باشید.

برنامه نویسی چیست؟

اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که به تازگی قدم در راه استفاده کاربردی از رایانه ها گذاشته اید، باید بگوییم یکی از مهم ترین و خاص ترین بخش های مربوط به یک رایانه زبان برنامه نویسی در آن است. برنامه نویسی مجموعه ای از دستورالعمل ها می باشد که برای به اجرا در آوردن رایانه ها ضروری می باشد. اگر بخواهیم به زبان ساده تر برنامه نویسی را توضیح دهیم، زبان های برنامه نویسی ابزاری هستند که ما برای نوشتن دستورالعمل های رایانه ای به کار می بریم تا کامپیوتر ها طبق دستور ما عمل کنند و چیزی را خلق کنند. برای مثال ما می توانیم با کد نویسی به طراحی قالب فروشگاه آنلاین بپردازیم و یا تصویری زیبا بوجود بیاوریم. در واقع برنامه نویسان می توانند با کدنویسی عملکرد رایانه ها را کنترل کرده و آن ها را به گونه ای طراحی کنند که برای چشم انسان قابل مشاهده باشد. در ادامه بهترین و پرمخاطب ترین زبان های برنامه نویسی را نام برده ایم و کاربرد آن ها را برای استفاده بهتر توضیح داده ایم.

بهترین زبان های برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی JavaScript

اگر شما در زمینه تکنولوژی فعالیت داشته باشید، غیر ممکن است که حداقال یکبار نام جاوا اسکریپت را نشنیده باشید. طبق نظرسنجی 2020 Stack Overflow، جاوا اسکریپت برای هشت سال متوالی محبوب ترین زبان برنامه نویسی در بین توسعه دهندگان انتخاب است. JavaScri یک زبان برنامه نویسی است که در درجه اول توسط مرورگرهای وب برای ایجاد یک تجربه پویا و تعاملی برای کاربر استفاده می شود. کدنویسی جاوا اسکریپتکمک می کند نرم افزار موجود در سرور از راه دور اطلاعات را به کاربر ارسال کرده و صفحه نمایشگر کاربراطلاعات را خوانده و صفحه وب کدنویسی شده را به اجرا در می آورد. اکثر نرم افزار ها و وب سایت هایی که ما در گوشی ها یا رایانه خود استفاده می کنیم، از کدنویسی جاوا اسکریپت تشکیل شده اند، اما برخی از ویژگی های برنامه نویسی JavaScript به شرح زیر می باشد:

  1. تکمیل خودکار
  2. بارگیری محتوای یا داده های جدید بر روی صفحه، بدون بارگیری مجدد صفحه
  3. متحرک سازی عناصر صفحه مانند کمرنگ شدن، تغییر اندازه یا تغییر مکان
  4. پخش صوتی و تصویری
  5. اعتبار سنجی ورودی از فرم های وب
  6. تعمیر مشکلات سازگاری مرورگر

با استفاده از کدنویسی جاوا اسکریپت می توانید موارد بالا را انجام داده و وب سایتی بی نظیر طراحی کنید. همچنین بزرگ ترین ویژگی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، تعامل عالی آن با کاربر است که وب سایت ها را تبدیل به یک بستر کاربر پسند می کند.

زبان برنامه نویسی Swift

اگر به محصولات اپل و توسعه برنامه های تلفن همراه علاقه مند هستید، سوئیفت بهترین انتخاب است. این زبان برنامه نویسی برای اولین بار در سال 2014 توسط اپل ابداء و به جهانیان ارائه شد. این زبان برنامه نویسی جدید برای توسعه برنامه های iOS و macOS استفاده می شود و دارای قابلیت های خاصی است. از کدنویسی Swift می توان در نرم افزار ها، سرور، دستکتاپ و تلفن ها استفاده کرد وبه بهترین و امن ترین شکل ممکن عملکرد برنامه ها را بهینه سازی کرد. برخی از مشخصات زبان برنامه نویسی سوئیفت به شرح زیر می باشد:

  • سطح برنامه نویسی: مبتدی تا متوسط
  • پلتفرم ها: موبایل (برنامه های اپل iOS)
  • مزایا: سهولت در یادگیری، سرعت بیشتر نسبت به سایر برنامه نویسی ها، برنامه نویسی متن باز
انواع زبان برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی Python

به جرئت می توان گفت پایتون یکی از کاربر پسند ترین زبان های برنامه نویسی موجود در جهان است که قابلیت های منحصربفردی نیز دارد. نام و آوازه پایتون مانند جاوا اسکریپت در زمینه کدنویسی پیچیده و از شهرت بسیاری برخوردار می باشد. علت این محبوبیت نحوه نوشتار ساده آن و کاربردی بودنش است که باعث شده در لیست بهترین زبان های برنامه نویسی جای گیرد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت پایتون میان برنامه نویسان، ویرایش، رفع اشکال و تست در کد نویسی است که به آسان ترین شکل ممکن انجام می شود. برخی از مشخصات اصلی برنامه نویسی پایتون:

  • سطح برنامه نویسی: مبتدی
  • پلتفرم ها: وب و دسکتاپ
  • مزایا: انعطاف پذیر، قابل خواندن به صورت بصری،

زبان برنامه نویسی Kotlin

Kotlin یک زبان برنامه نویسی عمومی است که در ابتدا با عنوان Project Kotlin در سال 2011، توسط JetBrains  رونمایی شد. اما اولین نسخه رسمی که بازار ارائه گردید در سال 2016 اتفاق افتاد، این زبان قابلیت همکاری با زبان جاوا را دارد و از سایر برنامه نویسی های محبوب نیز پشتیبانی می کند. Kotlin به طور گسترده ای برای برنامه های Android، برنامه های وب، برنامه دسک تاپ و توسعه برنامه های سرور استفاده می شود. این زبان برنامه نویسی از زبان جاوا نیز کاربردی تر بوده و در اکثر وب سایت های گوگل از آن استفاده شده است. برخی از مشخصات زبان برنامه نویسی کتلین:

  • سطح برنامه نویسی: متوسط تا حرفه ای
  • پلتفرم ها: وب، موبایل، دسکتاپ، سرور
  • مزایا: کد کمتر نسبت به جاوا و سایر زبان ها، کاملا سازگار با زبان برنامه نویسی جاوا

زبان برنامه نویسی java

جاوا یکی از متداول ترین زبان های برنامه نویسی رایج است که امروزه مورد استفاده برنامه نویسان زیادی قرار گرفته است. این زبان برنامه نویسی عمومی تحت مالکیت شرکت Oracle می باشد که با الگوی ساده ای که دارد به یکی از کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی حال حاضر تبدیل شده است. به دلیل پشتیبانی جاوا از سیستم عامل های گوناگون، امروزه بیش از 3 میلیارد دستگاه با زبان برنامه نویسی جاوا ساخته شده اند. جاوا به طور گسترده ای در توسعه وب، برنامه ها و همچنین داده های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین این زبان برنامه نویسی مشهور در حال حاضر در پس زمینه چندین وب سایت معروف از جمله Google ، Amazon ، Twitter و YouTube استفاده می شود. برخی از مشخصات زبان برنامه نویسی جاوا:

  • سطح برنامه نویسی: متوسط
  • پلتفرم ها: وب، موبایل، دسکتاپ
  • مزایا: پشتیبانی از اکثر سیستم عامل ها، بسیار انعطاف پذیر
زبان برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی #C

زبان برنامه نویسی #C یا همان سی شارپ، توسط کمپانی مایکروسافت ارائه شده که این زبان برنامه نویسی به دلیل ساده بودن الگوی آن، در سال 2000 به شهرت عظیمی دست یافت. می توان گفت سی شارپ یکی از قدرتمند ترین زبان های برنامه نویسی برای چارچوب NET است، خالق این زبان عقیده دارد سی شارپ بیشتر از آنکه به زبان جاوا شباهت داشسته باشد، عملکرد آن مانند زبان برنامه نویسی ++C است.

  • سطح برنامه نویسی: متوسط
  • پلتفرم ها: ویندوز، اندروید، iOS

زبان برنامه نویسی ++C

برای آشنایی با زبان ++C ابتدا باید با زبان برنامه نویسی C آشنا شوید. این زبان یکی از قدیمی ترین زبان های برنامه نویسی است، اما زبان ++C نسخه توسعه یافته و پیشرفته تر زبان C می باشد. امروزه بسیاری از برنامه نویسان از یادگیری زبان برنامه نویسی C صرف نظر می کنند، در حالی که یادگیری این زبان می تواند مقدمه خوبی برای کار با ++C باشد. با این حال از هر دو زبان به طور گسترده ای در علوم کامپیوتر و برنامه نویسی استفاده می شود که برنامه نویسان می توانند به واسطه آن ها ازcompiler  ها برای طیف گسترده ای از سیستم عامل ها استفاده کنند. به علت کاربردی بودن این دو زبان، اغلب در برنامه نویسی برنامه های مهم مانند بازی های ویدیویی، سرور، محصولات تجاری مانند Firefox و Adobe مورد استفاده قرار می گیرند.

  • سطح برنامه نویسی: متوسط تا حرفه ای
  • پلتفرم ها: موبایل و دسکتاپ
  • مزایا: سهولت در یادگیری، استفاده برای برنامه های مهم

زبان برنامه نویسی Go

زبان برنامه نویسی Go در سال 2007 توسط Google، برای API ها و برنامه های وب ایجاد شد. Go اخیراً به دلیل سادگی و همچنین توانایی مدیریت سیستم های چند هسته ای، شبکه ای و پایگاه های کدنویسی حجیم به یکی از سریع ترین زبان های برنامه نویسی تبدیل شده است. Go که با نام Golang نیز شناخته می شود، برای تأمین نیاز برنامه نویسانی که در پروژه های بزرگ کار می کنند ایجاد شده است. این زبان برنامه نویسی به لطف ساختار ساده و مدرنی که دارد از محبوبیت بسیاری در میان شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات برخوردار شده است. کمپانی هایی از قبیل Google ، Uber ، Twitch ، Dropbox چند مورد از شرکت های مشهوری هستند که از برنامه نویسی GO استفاده می کنند. برخی از مشخصات برنامه نویسی Go:

  • سطح برنامه نویسی: مبتدی تا متوسط
  • پلتفرم ها: سیستم عامل های محاسباتی، کراس پلتفرم ها
  • مزایا: سازگار، سهولت در یادگیری، سریع
زبان های مختلف برنامه نویسی

برنامه نویسی R

R یک زبان منبع باز است که در اصل نسخه متفاوتی از زبان S می باشد. اکثر کد هایی که برنامه نویسان برای S می نویسند، بدون تغییر در R اجرا می شود. برنامه های رمزگذاری شده، با استفاده از R می توانند با تعدادی از پایگاه داده ها ارتباط گرفته و داده های ساختار یافته و غیر ساختاری را پردازش کنند. از این زبان اکثرا برای برنامه نویسی تحلیل داده ها، رسم نمودار ها و یادگیری ماشین استفاده می شود و جزو کاربردی ترین برنامه نویسی های محبوب می باشد. برخی از مشخصات زبان برنامه نویسی R:

  • سطح برنامه نویسی: متوسط
  • پلتفرم ها: معمولا دسکتاپ
  • مزایا: زبان برنامه نویسی متن باز، پشتیبانی عالی برای مدیریت داده ها، ایده آل برای برنامه های یادگیری ماشین

زبان برنامه نویسی PHP

PHP یک زبان برنامه نویسی منبع باز است که در سال 1990 ایجاد شده، بسیاری برنامه نویسان وب، یادگیری PHP را ضروری می دانند، زیرا از این زبان برای ساخت بیش از 80 درصد از وب سایت ها استفاده می شود، وب سایت های محبوبی مانند Facebook و Yahoo. برنامه نویسان عمدتا از PHP برای نوشتن اسکریپت های سمت سرور استفاده می کنند، اما توسعه دهندگان می توانند از این زبان برنامه نویسی برای توسعه برنامه های دسک تاپ استفاده کنند. یادگیری این زبان به نسبت زبان های دیگر آسان تر بوده و برای افراد مبتدی بسیار توصیه می شود. برخی از مشخصات زبان برنامه نویسی PHP:

  • سطح زبان برنامه نویسی: مبتدی تا متوسط
  • پلتفرم ها: دسکتاپ، موبایل، وب
  • مزایا: سهولت در یادگیری، منبع باز، مقرون به صرفه، انعطاف پذیر در مقابل اتصال به پایگاه داده
زبان برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی Matlab

Matlab یک زبان برنامه نویسی اختصاصی است که متعلق به MathWorks می باشد و در اصل در اواسط دهه 1980 منتشر شد. این زبان برنامه نویسی با زبان های دیگری که در این مقاله نام بردیم کمی متفاوت می باشد، زیرا برای استفاده توسط دانشمندان و مهندسان ساخته شده است. برنامه های مبتنی بر Matlab، کاربران را قادر به تجزیه و تحلیل داده ها، ایجاد الگوریتم ها، پردازش تصاویر و تأیید تحقیقات می کنند. اما جالب است بدانید یادگیری زبان برنامه نویسی Matlab، از سایر زبان های برنامه نویسی که نام بردیم آسان تر است.

  • سطح برنامه نویسی: مبتدی
  • پلتفرم ها: معمولا دسکتاپ
  • مزایا: اجرای آسان و آزمایش الگوریتم ها، قابلیت رفع اشکال، تجزیه و تحلیل داده ها و تجسم گسترده را فعال می کند

چگونه شروع به برنامه نویسی کنیم؟

اگرچه صد ها زبان برنامه نویسی وجود دارد، اما تعداد بسیار کمی از آن ها در لیست زبان های انتخابی هستند که نیاز است بشناسید. در این مقاله 11 مورد از زبان های برنامه نویسی محبوب و کاربردی را برای شما عزیزان نام بردیم که به نوعی امتحان خود را پس داده و در توسعه برنامه ها و وب سایت های مهمی نقش داشته اند. اگر می خواهید به عنوان یک برنامه نویس شروع به فعالیت کنید، یادگیری یکی از این زبان ها می تواند کمک بسزایی در موفقیت شما داشته باشد. با این حال جاوا و پایتون دو زبان برنامه نویسی هستند که توصیه می کنیم برای شروع از این دو کمک بگیرید، زیرا یادگیری این زبان ها از سایر زبان های برنامه نویسی آسان تر است.

نظر خود را بنویسید