amp در سایت های فروشگاهی کارآمد است؟

amp در سایت های فروشگاهی کارآمد است؟

سایت ها و اپلیکیشن ها امروزه سرعت دانلود و آپلود را چند برابر کرده اند و تمامی این ها با یک گوشی هوشمند و دسترسی به اینترنت و موتور جستجوگر ممکن شده، همچنین با در نظر گرفتن روند صعودی استفاده از تلفن های همراه هوشمند و ‌در نتیجه افزایش کاربران، سرعت بارگذاری در وب سایت ها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. تمامی اینها سرعت زندگی مدرن را چندین برابر کرده که در ادامه به تاریخچه و اهمیت amp در زندگی امروز خواهیم پرداخت.

تاریخچه amp

Amp مخفف accelerated Mobile pages  به معنی صفحات موبایل تسریع شده. این پروژه در سال ۲۰۱۵ به دلیل کند بودن سرعت تلفن های همراه در نمایش وبسایت ها با همکاری شرکت گوگل و توییتر معرفی شد. هدف از طراحی و اجرای این پروژه سرعت بخشیدن به محتواها در صفحات وب است، در واقع amp صفحات وب سایت را با توجه به استانداردها کد نویسی می کند و کدهای سنگین را که مانع نمایش صفحه می شوند حذف می کند. قبل از استفاده از amp بارگذاری صفحات حدود ۷ تا ۱۰ ثانیه، شاید هم بیشتر زمان می برد اما با استفاده از amp این کار فقط یک ثانیه زمان میبرد. زمانی که شما برای وب سایت خود amp را فعال می کنید گوگل بطور خودکار نماد amp را نشان می دهد. با استفاده از amp  دیگر نیاز به لود کردن ورک های css و js نیست‌.

Amp در سایت های فروشگاهی

برای شرکت‌ها و برندهایی که سایت های فروشگاهی دارند بسیار مهم است که صفحات سایت برای کاربران به سرعت نمایش داده شود. باید دقت کنید که ۳ ثانیه اول که کاربر وارد سایت می‌شود بسیار مهم است چرا که تجربه نشان داده بعد از ۳ ثانیه ۴۰ درصد کاربران از سایت خارج می شوند و ۶۰ درصد مابقی بعد از دیدن کندی سایت، به سایت رقبای شما مراجعه می کنند. پس برای هر کسب و کار کوچک یا بزرگی داشتن یک سایت پر سرعت ابزاری برای سوددهی محسوب می شود.

این سرعت بالا در بارگذاری تبعات مثبتی نیز به خود دارد همچون:

صفحات amp می‌تواند با متعادل کردن سرعت و کارایی تجربه یک خرید و موثر و مفید را برای کاربران ایجاد کند به طور مثال می توانیم به این قابلیت‌ها در استفاده از amp در سایت های فروشگاهی آنلاین اشاره کنیم:

  1. ۱) ترکیب amp با سیستمی که در شرکت موجود است
  2. ۲) ایجاد شرایط پرداخت امن
  3. ۳) قابلیت افزودن ویژگی های محصول
کاربرد amp در سایت فروشگاهی

مزیت استفاده از amp

  • Amp تمامی محصولات و خدمات سایت شما را دسته بندی می کند و از زمان ورود به سایت تا اتمام خرید مانند یک هوش مصنوعی همه چیز را کنترل میکند مشکلی پیش نیاید.
  • بهبود سئو سایت: استفاده از amp می‌تواند سرعت صفحات شما را افزایش دهد و کاربران را به جستجوی بیشتر در سایت شما ترغیب کند لازم به ذکر است که نباید پس از amp کردن سایت منتظر تغییر بسیار چشمگیری باشید یا نسبت به سایر رقبا بالاتر بروید بلکه باید بدانید تاثیر amp در این مورد اندک است.
  • رایگان بودن: برخلاف سایر فناوری ها که مبلغی را به عنوان کارمزد یا حق دسترسی به صورت ماهیانه یا سالیانه برای دسترسی دریافت می کنند amp یک تکنولوژی تمام رایگان است و شما می توانید با استفاده از آن سرعت سایت تان را در صفحات وب موبایل افزایش دهید.
  • نمایش تبلیغات با انعطاف پذیری: در بیشتر سایت ها کاربران به محض ورود با نوعی بمباران تبلیغاتی روبرو می شوند که آنها را گمراه می‌ کند و باعث می ‌شود از سایت مورد نظر خارج شود اما با استفاده از amp شما می توانید صفحات تان را بهینه کنید و نمایش تبلیغات را کاهش دهید تا از آزار دهندگی تبلیغات به صورت قابل توجهی کاسته شود.
  • بهبود رتبه بندی سایت: هرچه سرعت لود شدن سایت ها در گوشی های موبایل بالاتر باشد رضایت مشتری نیز بیشتر می ‌شود و در نتیجه مراجعه کنندگان و ثبت نام کنندگان در سایت شما افزایش می یابد این عامل باعث می شود همراه سایت شما نسبت به سایت سایر رقبا که از amp استفاده نمی کنند در نتایج جستجوی گوگل بالاتر قرار می گیرد.
  • ایجاد تجربه بهتر برای کاربران: amp فقط برای افزایش سرعت سایت ها کارآمد نیست بلکه می تواند عوامل اضافی سایت را نیز که موجب گیجی و کلافگی کاربران می ‌شود را حذف کند و به سبک شدن سایت و ایجاد فضای خلوت تر و مورد پسند کاربران کمک کند.
  • Amp می تواند این اختیار را به کاربر دهد که آیا می خواهد همه موارد مربوط به محصول مورد نظر نمایش داده شود یا خیر؟
  • افزایش نرخ تبدیل سایت: کند بودن روند بارگذاری به معنای از دست دادن خریدار است و سریع سایت را ترک کرده و به نتیجه رساندن فرایند فروش امری مهم در فروشگاه های آنلاین است که amp با تسریع سایت این مشکل را برطرف می کنید.
  • Amp با زبان فارسی سازگار است.

باید توجه داشته باشید که استفاده از amp در همه سایت های فروشگاهی مناسب نیست و صرفا سایت هایی باید استفاده کنند که صفحات سنگینی دارند و موارد بسیاری را در صفحات کالای خود قرار داده اند. اگر صفحات شما با اطلاعات اندکی در اختیار کاربران قرار گرفته است دیگر نیازی به بکارگیری amp نخواهد بود زیرا در صورتی که اطلاعات ضروری کالا از صفحه حذف شود کاربران از خرید خود مطمئن نخواهند بود و ممکن است از خرید منصرف شوند.

amp در فروشگاه آنلاین

نحوه استفاده از amp

استفاده از amp بستگی به نوع و فرمت وبلاگ  دارد و می ‌تواند روش‌های متعددی را در برگیرد، که به چند نمونه از روش های اضافه کردن amp به وبسایت می پردازیم:

روش اضافه کردن amp به وردپرس: استفاده از ام پی در وردپرس آسان تر از سایر سیستم ها می باشد چرا که وردپرس با amp قرارداد دارد و همین امر باعث سهولت اضافه کردن amp به سایتتان که وردپرس بر روی آن نصب است می شود:

  1. افزونه toast glue seb
  2. افزونه رسمی amp
  3. افزونه accelerated Mobile pages

روش اضافه کردن amp به جوملا: جوملا معمولاً افزونه های مختص به خود را دارد و شما می توانید با انجام چند مرحله ساده و ابتدایی amp را به سایتتان اضافه کنید در ابتدا لازم است به بخش extension manager مراجعه کنید و پس از آن افزونه های جوملا را فعال کنید به همین سادگی amp را می‌توانید به جوملا اضافه کنید.

نکات قابل توجه در استفاده از amp

  • از نسخه ساده ی css برای استفاده از amp استفاده کنید.
  • برای استفاده از amp نسخه جاوا اسکریپت مخصوص خود amp را به کار بگیرید.
  • عدم پشتیبانی amp از طریق js
  • amp ممکن است توسط برخی از مرورگرها پشتیبانی نشود
کاربرد amp در سایت فروشگاهی

محدودیت های amp

از محدودیت های amp میتوان به این مورد اشاره کرد که نمی‌توانیم از جاوا اسکریپت استفاده کنیم همین امر باعث شده بعضی از طراحان با آن مخالف باشند.

از دیگر محدودیت‌های amp می‌توان به محدودیت لود تصویر amp اشاره نمود که فقط در صورت اسکرول صفحه می شود تصاویر را لود کرد و مورد آخر اینکه عدم توانایی الکسا در آنالیز صفحات amp می باشد.

سخن آخر

با توجه به مطالبی که گفته شد اگر به دنبال بهبود وضعیت سایت خود و جذب کاربران بیشتر هستید تا بتوانید بازدید سایت و فروش محصولات آن را بالا ببرید می توانید از amp بر روی سایت خود استفاده نمایید و به بهبود تجربه کاربران نیز کمک شایانی کنید.

نظر خود را بنویسید