UX یا تجربه کاربری چیست؟

UX یا تجربه کاربری چیست؟

با توجه به  پیشرفت تکنولوژی و افزایش کسب و کار های آنلاین، وب سایت ها از ساختار پیچیده تری برخوردار شده و از سادگی گذشته به دور هستند. از همین روی رقابت در این عرصه بسیار زیاد است و طراحی وب سایت هایی که مشتری بیشتری برای مشاغل جذب کنند بسیار مهم واقع می شود. جذب مشتری یک وبلاگ ارتباط مستقیم با نحوه درک کاربران از آن دارد، به درک و حسی که کاربر از یک وب سایت دارد User Experience یا تجربه کاربری می گویند. در واقع هر چه یک وب سایت طراحی باب میل مشتری داشته باشد و ارتباط بهتری با مشتری ایجاد کند، تجربه کاربری آن حرفه ای تر از سایت های دیگر به شمار می رود. با آنکه طراحی و ظاهر سایت مانند ویترین یک مغازه، از اهمیت بالایی برخوردار است، اما تنها عاملی نیست که در به وجود آوردن تجربه کاربری بهتر نقش آفرینی می کند بلکه عوامل مهم دیگری نیز وجود دارند که برای ایجاد تجربه کاربری خوب باید رعایت شوند.

مفهوم UX یا تجربه کاربری

کلمه UX خلاصه شده User experience، به معنی تجربه کاربری می باشد. به طور کلی تجربه کاربر مربوط به هر حسی است که میان رابط یک سیستم یا وبلاگ و مشتری به وجود می آید.  خوب یا بد بودن تجربه کاربری مشتری به طراحی قالب فروشگاه آنلاین بستگی دارد، در واقع می توان گفت اولین قدم برای به وجود آوردن تجربه کاربری خوب، طراحی حرفه ای یک وب سایت است که مشتری در آن احساس راحتی داشته باشد. با آنکه عوامل مهی در ساخت وب سایت و پیشرفت آن نقش دارند اما ایجاد یک تجربه کاربری خوب مهم ترین اصل در گسترش یک کسب و کار به شمار می رود، زیرا اگر حس کاربر به شغل شما مثبت باشد فروش شما به طور روزافزون بالا می رود.

برای عملی کردن این کار، باید وب سایت را به گونه ای طراحی کنیم که حس کاربر به خدمات و یا محصولات شغل مورد نظر مثبت باشد و میان رقبای زیادی که در عرصه هر تجارتی وجود دارد، کسب و کار ما را انتخاب کند. می توانید برای عملی شدن این کار، تیم حرفه ای استخدام کنید که در راستای بهتر شدن تجربه کاربری کسب و کارتان تلاش کنند و تنها شغل آن ها ارتباط گرفتن با مشتریان باشد. به این گونه حرفه شما روز بروز گام در جهت موفقیت برداشته و از رضایت بیشتر کاربران برخوردار می شود.

اما چطور می توانیم تجربه کاربری را تا جایی که می شود بهتر کنیم؟ این موضوعی است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

طراحی تجربه کاربری

User Experience Design چیست؟

همانطور که گفته شد به تجربه ای که کاربر حین استفاده از وب سایت ما دارد، تجربه کاربری گفته می شود. حال خلق یک تجربه کاربری خوب بر عهده طراحان ( User Experience Design) می باشد. طراحان UX، نقش کارآمد سازی یک مجموعه، کمپانی، وب سایت و شرکت را بر عهده دارند و به مشاغل کمک می کنند بهترین ایده و محصول را به مشتری های خود ارائه دهند تا میان رقبای خود موفق شوند. این افراد با زیر نظر گرفتن نظرات و انتقادات مشتریان و یا کاربران، سعی می کنند ایرادات مجموعه را بر طرف کرده و آن را به حالت بهتری ارتقاء دهند، از همین طریق می توان رشد یک مجموعه را شاهد بود که با کسب رضایت مشتری از همه جنبه ها، به ایجاد کاربری بهتر مشاغل می پردازد.

برای مثال کمپانی سامسونگ را در نظر بگیرید که روز بروز مدل های جدیدی از گوشی های هوشمند به مشتریان خود ارائه می دهد، این کمپانی بزرگ هر بار که محصول جدیدی تولید می کند نقص های مدل قبلی آن برطرف شده و محصول کاربردی تری به جای آن در بازار خرید و فروش می شود. به همین دلیل است که پس از گذشت سال ها کمپانی سامسونگ هنوز به فعالیت خود ادامه داده و رقبای آن باعث بر کناری اش نشده اند. در نتیجه به وجود آوردن تجربه کاربری خوب، برای هر تجارتی لازمه پیشرفت است، زیرا هر چقدر هم  کسب و کار ما قوی باشد در نهایت این مشتری است که باید از آن رضایت داشته باشد تا به استفاده از خدمات یا محصولات ما بپردازد.

چگونه تجربه کاربری را بهینه کنیم؟

برای آنکه حس مشتری نسبت به کسب و کار ما خوب باشد و به سمت خرید از ما جذب شود، در وهله اول باید محصول و خدماتی که ارائه می دهیم دارای کیفیت باشد. اگر شما محصول بی کیفیت برای مشتری خود ارسال کنید نه تنها حس کاربر به شرکت شما بد می شود بلکه ممکن است به دوستان خود نیز تذکر بدهد که از محصولات شما استفاده نکنند، به همین ترتیب نام شما در عرصه فعالیتی که دارید خراب شده و این باعث پسرفت تجارت تان می شود. اما 5 اصل مهم دیگر نیز برای ایجاد یک تجربه کاربری خوب وجود دارد که در ادامه دسته بندی کرده ایم:

  • رابط کاربری
  • کاربرد پذیری
  • قابلیت دسترسی
  • تعامل انسان و کامپیوتر یا HCI
  • معماری اطلاعات
UX یا تجربه کاربری

موارد بالا از مهم ترین عواملی هستند که در به وجود آوردن تجربه کاربری بهتر مورد استفاده قرار می گیرند و با رعایت این نکات به راحتی می توانید جلب رضایت مشتری خود را به دست بیاورید.

رابط کاربری

بسیاری از افراد ممکن است رابط کاربری و تجربه کاربری را یک مفهوم بخوانند، در صورتی که تفاوت های عظیمی میان این دو وجود دارد. می توان گفت رابط کاربری هر چیزی است که باعث جذب مشتری و ایجاد تجربه کاربری خوب شود، در نتیجه رابط کاربری حتی از مفهوم تجربه کاربری نیز مهم تر به شمار می رود. زیرا یک رابط کاربری مفید و خوب است که باعث می شود حس مشتری به یک مجموعه دارای رضایتمندی باشد. رابط کاربری در ساخت وب سایت ها نیز بسیار مهم است، اگر وبلاگ شما ظاهری کاربر پسند نداشته باشد و یا از تبلیغات زیادی مملوع باشد که کاربر را آزار می دهند، سایت مورد نظر نه تنها در جذب مشتری کاربردی ندارد بلکه ممکن است کاربران را از همان ابتدای ورود پشیمان به استفاده از کسب و کار شما کند.

برای مثال سایت هایی که از سرعت کم برخوردار بوده و خیلی دیر آپلود می شوند، مشتری را خسته کرده و به سایت های دیگر فراری می دهند. در نتیجه سرعت بالا یکی از عواملی است که در خلق تجربه کاربری بهتر بسیار مفید واقع می شود، به همین دلیل قبل از طراحی یک وبلاگ، حتما در مورد چگونگی بهینه سازی سرعت سایت مطالعه داشته باشید.

یکی از رابط های کاربری مهم که در بهبود تجربه کاربری یک وب سایت تاثیر بسزایی می گذارد، طراحی دیداری یا User Interface Design می باشد. طراحی دیداری مربوط می شود به هر چیزی که کاربر در سایت شما مشاهده می کند. برای مثال هر چه رنگ ها، تصاویر و گرافیک وب سایت شما بهتر باشد کاربر نیز ترغیب به مشاهده ادامه سایت شما می شود.

کاربرد UX

کاربرد پذیری

کاربرد پذیری یا Usability، مربوط به راحتی کاربر در وب سایت می شود. اگر سایت شما تا جایی که امکان دارد برای کاربر ساده و قابل فهم باشد، مشتری تمایل بیشتری به مشاهده ادامه وبلاگ شما پیدا می کند. همچنین اگر شکل و شمایل سایت از طراحی قوی برخوردار باشد و یا محتوا ها از نوشتار قابل فهمی برخوردار باشند، آنگاه است که یک وب سایت کاربردی به مشتری ارائه داده ایم. هر چه کاربرد یک وب سایت برای مشتری بهتر باشد، کسب و کار مورد نظر نیز تا حد زیادی رونق می گیرد.

از سوی دیگر اگر وبلاگ از کاربرد پذیری بالایی برخوردار باشد، به حفظ مشتریان یک مجموعه کمک بسیاری می کند. اما فراموش نکنید ارائه محصولات و خدمات با کیفیت نکته مهمی است که در کاربردی بودن سایت تاثیر اولیه را می گذارد.

قابلیت دسترسی یا Accessibility

اگر سایت شما از پیچیدگی زیادی برخوردار باشد و یا از منو های تو در تو تشکیل شده باشد، تنها باعث گیجی و عدم رضایت کاربر از وبلاگ می شود. برای آنکه کاربر سایت شما را ترک نکند و به سایت های مشابه مراجعه نکند، سعی کنید تا جای ممکن طراحی وبلاگ خود را ساده و قابل فهم انجام دهید. در واقع صفحات وب سایت باید به گونه ای باشد که کاربر نیاز خود را در آن بیابد، نه از صفحه ای به صفحه دیگر برود و گیج و گنگ باشد. به این شکل کاربر از سایت شما قطع امید کرده و اصلا محصولات را مشاهده نمی کند.

UX چیست؟

تعامل انسان و کامپیوتر یا HCI

در واقع یکی از اصول مهم دیگر برای ایجاد تجربه کاربری خوب، در نظر گرفتن تعامل انسان و رایانه است. در ساخت وبلاگ این مسئله مهم است که از دانش و فناوری به گونه ای استفاده کنید که کاربر را جذب خود کند تا تعامل بهتری با او داشته باشید. در واقع برای فروش بهتر تنها تعامل بهتر با مشتری است که به یک مجموعه برای ادامه راه قدرت می بخشد. شما می توانید با کتاب های رفتار شناسی کسب و کار خود را در دل مشتری جا داده و به گونه ای رفتار کنید که کاربر از استفاده از سایت شما احساس خوشنودی داشته باشد، این دقیقا همان تعامل انسان و رایانه است.

معماری اطلاعات یا Information Architecture

معماری اطلاعات یا IA، اطلاعاتی است که به شما کمک می کند محتوا ها، اپلیکیشن ها و رسانه های اجتماعی خود را سازماندهی کرده و نتیجه بهتری کسب کنید. معماری اطلاعات به راحت سازی محتوا ها کمک بسیاری می کند، در واقع این دانش باعث می شود محتوا ها به گونه ای در وب سایت قرار بگیرند که کاربر نیاز خود را از نوشته مورد نظر دریافت کند. این بخش توسط کارشناسان IA انجام می شود که با تحقیق در مورد نیاز های مشتری، تلاش در راستای بهبود محتوا ها می کنند تا کاربران بتوانند چیزی که می خواستند را از متن وب سایت دریافت کنند.

تجربه کاربردی چیست

چرا ایجاد تجربه کاربری خوب اهمیت دارد؟

همانطور که گفته شد برای موفقیت یک کسب و کار همه چیز به تعداد مشتری های آن بستگی دارد، در نتیجه حتی اگر هزینه زیادی بابت ساخت وبلاگ خود کرده باشید اما کاربر از آن راضی نباشد حتی به سراغ محصولات شما نمی رود که خرید انجام دهد. به همین دلیل ایجاد فضایی امن و طبق میل کاربر از همه چیز واجب تر بوده و بدون رضایت مشتری شغل شما در مقابل رقبا شکست می خورد. 5 عاملی که در بالا نام بردیم از مهم ترین اصول ایجاد تجربه کاربری خوب هستند و با رعایت آن ها می توانید شاهد اضافه شدن روزافزون مشتری های خود باشید.

نتیجه گیری

ایجاد تجربه کاربری کار بسیار راحتی است که با رعایت چند نکته به آسانی می شود تعامل با مشتری را افزایش داده و از فروش بالای خود لذت ببریم. تجربه کاربری تنها مناسب افرادی که محصولی برای فروش دارند نیست، بلکه تمامی وب سایت ها یا مشاغل باید تجربه کاربری خوبی برای مشتری خود بسازند تا مشتری دوباره به کسب و کار آن ها روی آورد. نکنه مهمی که باید به خاطر داشته باشد این است که رابط کاربری و تجربه کاربری دو مفهوم مجزا بوده و از یک معنا برخوردار نیستند، در واقع تجربه کاربری به حسی گفته می شود که مشتری نسبت به کسب و کار ما دارد، اما رابط کاربری هر ابزاری است که باعث شود کاربر نسبت به شغل ما از رضایت کافی برخوردار باشد.


نظر خود را بنویسید