عوامل مهم در انتخاب سیستم فروشگاه آنلاین

عوامل مهم در انتخاب سیستم فروشگاه آنلاین

در فضای پر رقابت دیجیتال امروز، تمامی کسب و کار ها به دنبال پیدا کردن ساده ترین و در عین حال پر مخاطب ترین مسیر، برای فروش محصولات خود هستند. بدیهی است، ایجاد یک سیستم مدیریت آنلاین، همچون سایت فروشگاهی، اپلیکیشن و ربات و .... از برترین کانال های فروش محصوب شده و سازمان ها در تلاش هستند، سیستمی با کارایی بالا و هزینه مقرون به صرفه را جایگزین روش های سنتی گردانند.به دلیل پیشرفت روز افزون تکنولوژی، به خصوص در فضای آی آتی، افراد و شرکت های مختلف، اقدام به طراحی سیستم های فروشگاهی با ساختار های متنوع نموده اند که هریک با یکدیگر متفاوت بوده و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند که متناسب برای کسب و کار های مختلف طراحی شده اند. اینکه، انتخاب از بین هزاران سیستم متنوع فروشگاهی، کار را برای مدیران دشوار نموده تا جایی که حضور خود را در این فضا به تعویق انداخته اند.

معیار های مهم در انتخاب یک سیستم فروشگاهی

برای انتخاب یک سیستم فروشگاهی، توجه به چند معیار مهم میتواند انتخاب را به بهترین نحو امکان پذیر نماید. این معیار ها شامل :

    1. زرومه و سوابق مربوط به فرد یا شرکت ارائه دهنده سیستم فروشگاهی

      مدت زمان فعالیت افراد یا سازمان ها نشان دهنده تجربه کاری آنها در یک حوزه تخصصی میباشد بنابراین اولویت انتخاب با شرکتی است که سنوات زیادی را در حال فعالیت میباشد. پروژه و نمونه کار های طراحی شده، یکی از بهترین وجه تمایز بین شرکت ها عنوان میگردد که به تنهایی میتواند مخاطبان مختلف را به خود جذب نماید. گواهی نامه های اخذ شده از مراجع ذی صلاح مربوطه،ابعاد سازمان، نیروی انسانی، شرکت های همکار هریک در انتخاب یک شرکت طراح سیستم فروشگاهی میتوانند نقش تاثیرگذاری را ایفا کنند.

    2. مشتریان و نمونه فروشگاه آنلاین

      اعتبار هر شرکت نرم افزاری و طراح فروشگاه اینترنتی، پروژه ها و نمونه کار های آن شرکت میباشد. هرقدر تعداد مشتریان بیشتر و نمونه کار موفق تری در بین سایر رقبا را به نام خود گرداند، سهم بازار بیشتری را از آن خود میگرداند. اما تنها تعداد مشتریان کافی نخواهد بود، چراکه برخی شرکت های نرم افزاری تعداد نمونه کار زیادی را به نمایش میگذارند ولی عملا تعداد معدودی از این فروشگاه ها فعال بوده و در حال بهره برداری خواهند بود. بنابراین، علاوه بر تعداد و ابعاد مشتریان، کیفیت و فعالیت فروشگاه های طراحی شده، میزان رضایت این مشتریان از خدمات رسانی و پشتیبانی نیز هریک به تنهایی تاثیر بسیاری بر انتخاب یک سیستم فروشگاهی ایجاد میکند.

    3. رعایت استاندارد های فنی، مهندسی و طراحی

      هر سایت فروشگاهی از دو بخش تشکیل شده است. قسمت مشتری و پنل مدیریت، هر دو قسمت باید از لحاظ فنی و مهندسی تمامی استاندارد های لازم را داشته باشند. برای مثال یکی از این استاندارد ها مربوط به بخش سئو میباشد، پنل یک سیستم فروشگاهی، باید به گونه ایی برنامه نویسی شده باشد که در سئوی محصولات به خوبی عمل نماید و هزینه های مربوط به تبلیغات کلیکی را کاهش دهد. پنل مدیریت باید تمامی استاندارد های لازم برای پیاده سازی فرایند های فروش اینترنتی را داشته باشد. طراحی های ظاهری سایت(قسمت مشتری) نیز باید به گونه ایی باشد، که برای مشتریان تجربه کاربری خوشایند داشته و افراد به راحتی بتوانند نیاز خود را از طریق این سیستم برآورده نمایند.

    4. ماژول ها و امکانات متنوع

      با توجه به گستردگی نیاز افراد و کسب و کار ها در فضای دیجیتال، در هر بازه زمانی ممکن است این نیاز ها تغییر کنند، بنابراین یک شرکت نرم افزاری، زمانی میتواند اعتماد مشتریان را به خود جذب نماید که امکانات و ماژول های متنوع را متناسب با نیاز های روز ارائه نماید و تمامی مخاطبان خود را با تکنولوژی روز همگام نماید.

    5. امکان سفارشی سازی

      هر سیستم مدیریت فروش آنلاین، امکانات تخصصی مربوط به خود را دارد که برای تمامی اصناف و کسب و کار ها ثابت میباشد. اغلب برخی مدیران، علاوه بر ایجاد یک سیستم مدیریت فروش آنلاین، به دنبال پیاده سازی برخی از ایده ها و قسمت های سفارشی برای مجموعه خود هستند. آن دسته از سیستم های فروشگاهی که، سفارشی سازی فرایند در آن ها امکان پذیر میباشد، طرفداران بیشتری را به خود جذب نموده و قابلیت اعتماد به آنها نیز بیشتر خواهد بود.

    6. امکان یکپارچه سازی نرم افزار ها

      از دیگر موارد لازم و ضروری برای یک شرکت طراحی فروشگاه اینترنتی، امکان یکپارچه سازی نرم افزار های مختلف با یکدیگر میباشد چراکه مدیران هرسازمان به دنبال یک مسیر هدفمند برای انتقال اطلاعات از یک نرم افزار به نرم افزار دیگر میباشد که خطا را کاهش، بهره وری را افزایش و در نهایت بهترین گزارش را در اختیار آن ها قراردهد. بنابراین اگر شرکتی قابلیت یکپارچه سازی نرم افزار های خود، با دیگر سیستم ها را داشته باشد، قطعا امتیاز ویژه ایی را نسبت به سایر رقبا خواهد داشت.

    7. ارائه راهکار های کاربردی

      تنها طراحی و پیاده سازی یک سیستم فروشگاهی کافی نیست!
      زمانی میتوان به یک شرکت تولید کننده سیستم فروشگاهی اعتماد کرد که در مسیر رسیدن به اهداف، مشتریان خود را یاری نموده و راهکارهای کاربردی، متناسب با هر کسب و کاری را به آنها پیشنهاد دهد. ( ارائه راهکارهای اعتماد ساز برای اعتماد بیشتر)

    8. دمو

      شما زمانی میتوانید با اطمینان خاطر یک سیستم را خریداری کنید که آن را به طور کامل بررسی نموده و با آن کار کرده باشید و فضایی را به شما اختصاص دهند که به راحتی و بدون هیچ محدودیتی همه امکانات آن سیستم متناسب با محصولات و خدمات خود تست نمایید و سپس با اطمینان خاطر آن را خریداری نمایید.

    9. پشتیبانی

      تحقیقات نشان داده اند که اغلب افراد از شرکت های نرم افزاری که خدمات و محصولات خود را بدون پشتیبانی ارائه میدهند ناراضی بوده و بدلیل مشکلات عمده ایی که در فرایند های سازمانی آن ها بوجود آورده است، حتی تصمیم به تغییر آن سیستم نیز نمده اند. برای ایجاد یک سیستم مدیریت فروش آنلاین، از پشتیبانی و خدمات پس از فروش آن اطمینان حاصل کنید چراکه این سیستم باید تمامی فرایند های فروش سازمان شما را مدیریت نماید و هرجایی در هر زمانی اختلالی در آن صورت بگیرد، جبران خسارات ناشی از آن میتواند برگشت ناپذیر باشد.

    10. قیمت متناسب با کیفیت

      در زمینه طراحی فروشگاه اینترنتی، شرکت های مختلفی با ساختار های متفوت شروع به ارائه خدمات نموده اند که هریک مزایا و معایب مربوط به خود را خواهند داشت. سازمان ها باید سیستمی را انتخاب کنند که امکانات آن کاملا منطبق با فرآیند کسب و کار آنها باشد. هرکدام از این سیستم ها ارزش و قیمت مشخصی را به خود اختصاص داده اند، ارائه قیمت متناسب با کیفیت یک سیستم از دیگر عوامل مهم برای اعتماد مشتریان میباشد.

    11. ضمانت برگشت از خرید

      ارائه ضمانت خرید، نشان دهنده اعتماد سازنده آن محصول به تولیدات و خدمات خود میباشد. یکی از معتبر و پرکاربدرترین ضمانت نامه ها، ضمانت برشگت از خرید میباشد که یک شرکت نرم افزاری با ارائه آن میتواند به راحتی در میان مشتریان اعتبارسازی، مشتریان خود را در خرید محصول آسوده خاطر نماید.

      عوامل موفقیت

       عملکرد

      زمانی که به عملکرد فروشگاه های اینترنتی می نگریم سه عامل حیاتی زیر به چشم می خورند:

       مسیر یابی ساده :

      ۹۱% کاربران بیان داشته اند که هرچه پیدا کردن سایت ساده تر باشد علاقه آنها به استفاده از آن سایت بیشتر است.

      زمان بارگذاری سریع سایت :

      تقریبا همه کاربران نیز بر این گزینه اتفاق نظر داشتند که سرعت بارگذاری سایت در استفاده از آن بسیار مهم است.

       SEO :

      نوشتن سایت و عملکرد ان به گونه ای که گزینه اول در موتورهای جستجو باشد بسیار مهم است.

       تجربه مشتریان

      بسیاری از مشتریان علاوه بر خرید به دنبال سرگرم شدن نیز هستند از این رو به عوامل زیر توجه دارند:

      کد تخفیف:

      بسیاری از مشتریان قادرند در بازارهای حقیقی نیازهای خود را بر طرف کنند.
      از این رو برای کشاندن آنها به وب سایت خود باید کدهای تخفیف و سایر گزینه های سرگرم کننده و هیجان انگیز را برای آنها لحاظ کنید.

      اسم سایت :

      نام سایت شما باید به گونه ای باشد که مشتری با رغبت وارد شده و اقدام به خرید نماید.
      در انتخاب اسم سایت بسیار دقت داشته باشید.

       پروسه پرداخت

      سادگی پروسه پرداخت از عوامل کلیدی است.
      گاهی دیده شده مشتری برای پرداخت هزینه خرید خود به صفحات مختلف فرستاده می شود و یا مدت زمان بارگذاری صفحه پرداخت به قدری طولانی است که او قید خرید را به کل می زند.

       محصولات و کاتالوگ ها

      نشان دادن هزینه کالا و هزینه اضافی در صورت ارسال، ویرایش ساده کارت و سبد خرید، اطلاعات کاربردی از محصول و نظرات سایر کاربران از گزینه هایی است که باید در کاتالوگ طراحی شده برای محصولات گنجانده شود.
      این اطلاعات به مشتری در خرید ساده تر کمک شایانی می کند.

      اطلاع رسانی مناسب

      اگر می خواهید وب سایت خود را گسترش دهید و پیشرفت کنید باید سیستم اطلاع رسانی از محصولات جدید خود را راه اندازی کنید.
      به گونه ای که به مشتریانی که تمایل دارند ایمیل ارسال شود و آنها از محصولات جدید شما با خبر شوند.

      ایمیل مارکتینگ :

      یک مورد خیلی خیلی مهم و حیاتی که در تمام کسب و کار اینترنتی هست که می توانید بگردی و آن را پیدا کنید که یا به صورت محسوس هست یا نامحسوس.
      چرا ایمیل مارکتینگ مهم است؟
      فروشگاه های خیلی بزرگی هستنداز جمله دیجی کالا،شیکسون و خیلی فروشگاه های دیگری هستند که با سرمایه های میلیون دلاری در ایران دارند کار میکنند و همه شون هم در این حوزه موفق هستند.
      اما اگر دقت کنید یک حوزه ی مشترک در همه ی آنها وجود دارد و ان هم گرفتن اطلاعات مشتریان و ایمیل مارکتینگ پیوسته روی این افراد است.
      این مورد حتی روی وبسایت هایی که در دبی یا ترکیه معروف هستند و مارکت پلیس شدند همه ی آنها گزینه ی ایمیل مارکتینگ را داشته اند و با آن کار میکردند.
      اگر دقت کرده باشید در سایت هایی مانند دیجی کالا که خیلی دارد قوی تر از بقیه کار میکند کمپین های فصلی دارد اجرا میشود.

      این کمپین های فصلی چگونه کار میکنند؟

      به عنوان مثال:یک کمپین پاییزه راه اندازی میکنند ، یکسری تخفیف میدهند، برای هریک از این کمپین ها، لندینگ پیج(صفحات فرود) مجزا که کاملا تخصصی ساخته شده، ایجاد میکنند و روی آن کار میکنند.
      حتما دلیلی دارد که شرکتی با این عظمت آمده تمام تمرکز خودش را گذاشته که فقط یک صفحه ی فرود ایجاد کند.
      که به جرات می توانم بگویم که اگر پنج تا برنامه نویس حرفه ای هم داشته باشند،بین یک هفته تا ده روز برای این صفحه ی فرود وقت گذاشته اند تا آن را آماده کنند و در سایتشان بگذارند و استفاده کنند.

       نظریات مشتریان :

      موفق ترین وب سایت های فروش ، صفحاتی هستند که مشتریان به راحتی نظریات خود را اعمال میکنند و تجربه خود را از بد یا خوب بودن محصولات اعلام میکنند و این یعنی شفاف سازی در فروش .
      وقتی شما محصولات متفاوتی دارید از سیستم مقایسه استفاده کنید .
      انتخاب برای مشتری بسیار راحت تر خواهد بود زمانی که در تصمیم خود تردید دارد .

       تبلیغات را فراموش نکنید.

      پیشنهاد من به شما این است که در فضای مجازی دارید فعالیت میکنید و در همان فضا به دنبال مشتری باشید .
      یعنی هدف بندی کنید و تبلیغات بنری ، بازاریابی اینترنتی، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و … را در برنامه های فروش خود قرار دهید.

       جستجوی راحت در سایت

      برای همه مشتریان مهم است که بتوانند راحت آنچه را که می خواهند پیدا کنند.
      این بدین معنا است که باید حرکت و جستجو در سایت را برای مشتریان راحت کنید.
      از فیلتر (بر اساس برند، بازه قیمتی، داشتن یک ویژگی خاص، زنانه و مردانه بودن و…)و ترتیب بندی (براساس قیمت، درصد تخفیف، جدید بودن، پرفروش و محبوب بودن، افت و یا افزایش قیمت و…) کار مشتری برای مقایسه را راحت کنید.

نظر خود را بنویسید