چگونه یک فروشگاه اینترنتی با اینستاگرام راه اندازی کنیم؟

چگونه یک فروشگاه اینترنتی با اینستاگرام راه اندازی کنیم؟

با توجه به گسترش دسترسی افراد به اینترنت، تجارت‌های سنتی به مرور زمان جای خود را به نسخه‌های نوین‌تر تجارت، یعنی تجارت الکترونیک ‌داده‎اند. امروزه کمپانی‌های مختلف دریافته‌اند که فضای مجازی تاثیر عمده‎ایی در فروش بیشتر و معرفی بهتر برند تجاری آنها دارد. از این رو عموم مردم به دنبال کسب درآمد از این طریق هستند و همین باعث شده رقابت در این زمینه بسیار بالا بگیرد و کسی که می خواهد در این راه سرمایه گذاری کند کار بسیار سختی را پیش رو دارد. برای موفقیت در این زمینه و پیشی گرفتن از رقبای تجاری باید بهترین رسانه برای انجام این کار انتخاب شود. البته همزمان با این انتخاب، راه و روش استفاده از رسانه نیز تاثیر بسیاری در کسب درآمد اینترنتی دارد.

اگر توان و قدرت تاسیس یک سایت را نداریم، برای انتخاب بهترین رسانه بعد از وب‎شاپ اختصاصی می‎بایست به این موضوع توجه کنیم که نرم‎افزار جایگزینی انتخاب شود که تعداد کاربران فعال بسیار زیادی داشته باشد. بمنظور این گزینش اگر هم اینک کمی به دور و بر خود نگاه بیاندازیم در می‎یابیم که اینستاگرام بهترین گزینه برای این کار است. در صورتی که در اینستاگرام فروشگاه داشته باشید، وارد جامعه بزرگی از خرید و فروش در فضای اینترنت شده‎اید. طبق آمار یک سوم از 500 میلیون کاربر اینستاگرام، تا به حال حداقل اقدام به خرید یک کالا کرده‎اند که برای اولین بار، آنرا در اینستاگرام مشاهده نموده‎اند.

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که کاربران در آن غالبا اوقات شاد خود را با دیگران به اشتراک می‎گذارند، لحظاتی مانند شادی، جشن، میهمانی، مسافرت و ... . این موارد همان چیزهایی هستند که مردم به راحتی و با کمال میل برای آن هزینه می‌کنند. به همین دلیل ساده و مهم، اینتساگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب درآمد است. حال سوالی که پیش می‎آید این است که کاربران چگونه از طریق اینستاگرام کسب درآمد می‎کنند؟ و نحوه ساخت یک فروشگاه اینترنتی موفق در اینستاگرام چگونه است؟

برای کسب درآمد از طریق اینستاگرام نیاز است که تعداد زیادی دنبال کننده یا Follower داشته باشید و آنها را به خریداران وفادار محصولتان تبدیل کنید، قطعا شما نمی‎توانید از صفحه‎ای که به اندازه کافی دنبال کننده و یا همان فالوور نداشته باشد کسب درامد کنید و محصولاتتان را به فروش برسانید.

برای رسیدن به این هدف، پس از ایجاد صفحه و شروع فعالیت روش‌های زیر را دنبال کنید:

از فضاهای کاری دیگرتان، فالور جذب کنید

اگر دارای کسبی و کار هستید و یک مکان فیزیکی برای انجام این کار دارید، در آنجا آدرس صفحه‎ی اینستاگرام خود را درج کرده و در معرض نمایش قرار دهید و از مشتریان بخواهید که اطلاعات بیشتر مثلا تخفیف را در اینستاگرام شما دنبال کنند، به این صورت می‎توانید فالور بیشتری جذب کنید.

 

از سایر شبکه‎های اجتماعی برای تبلیغ صفحه‎ی خود استفاده کنید

لینک اینستاگرام خود را در شبکه‌های اجتماعی دیگر که در آن حضور دارید انتشار دهید و از اعتماد دوستان خود در سایر شبکه‌ها برای جذب فالوور بیشتر کمک بگیرید.

 

هرگز لایک و فالور خریداری نکنید و از نرم‌افزارهای افزایش لایک استفاده نکنید

اگر برخی از صفحات اینستاگرام را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که این صفحات با هزارن فالوور، برای هر تصویرشان تعداد کمی لایک و کامنت دارند. دلیل این امر جعلی بودن فالورهای آنهاست. اکثریت کسانی که لایک و فالوور خرید و فروش می‌کنند از طریق ربات یا کاربران غیر ایرانی اقدام به جذب فالور می‌کنند که این امر در نهایت منجر به مسدود شدن حسابشان می‎شود چراکه اینستاگرام به جعلی بودن لایک یا فالورهایشان پی‎میبرد و بلافاصله کاربریشان را برای همیشه مسدود می‌کند. این نوع خرید و فروش لایک، فالوور و صفحه از نظر اینستاگرام و اخلاق حرفه‌ای نوعی کلاهبرداری محسوب می‎شود.

 

از یک اسم واقعی برای صفحه‎ی خود استفاده کنید

از اسامی مستعار و ناشناخته برای صفحه‎ی خود استفاده نکنید، اگر فروشگاه، سایت و یا برندی دارید از همان اسم در نام کاربری صفحه اینستاگرامتان استفاده کنید، در غیر اینصورت از اسامی غیر واقعی استفاده نکنید این کار منجر به سلب اعتماد کاربران به شما می‎شود.

 

دیگران را فالو کنید

در شروع کار سعی کنید خودتان دیگران را دنبال کنید، البته نه چهره‌های سرشناس و معروف را، بلکه صفحات یا افرادی که به تجارت شما نزدیک باشند.

 

دوستانتان را زیر پست‎های خود تگ کنید

تگ کردن عبارت است از درج نام کاربری افراد، هنگام انتشار تصاویر. با اینکار، عکس به اشتراک گذاشته شده توسط شما در صفحه‎ی افرادی که تگ شده‎اند نیز منتشر می‎شود و مورد توجه Follower های آن‌ها قرار می‎گیرد. البته به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که از این قابلیت هوشمندانه استفاده کنید و در آن زیاده روی نکنید چون در این صورت به عنوان یک منتشر کننده اسپم شناخته می‌شوید.

 

صفحه‎ی خود را رسمی جلوه دهید

کاربران تمایل دارند در یک پیج رسمی بجای یک صفحه‎ی بی نام و نشان پول خود را صرف کنند، به این دلیل باید پیج خود را رسمی جلوه دهید. برای اینکار کافیست که آدرس ایمیل خود بهمراه شماره تماستان را در پیج قرار دهید. همچنین لوگوی شرکت خود را در صفحه اینستاگرامتان بگذارید چرا که هیچ یک از صفحات قلابی برای زیبایی پیجشان هزینه نمی‎کنند.

 

اگر سایت یا وبلاگ شخصی دارید حتما آدرس اینستاگرام خودتان را در آن ذکر کنید، به این شکل می‎توانید مخاطبان سایت یا وبلاگتان را به صفحه اینستاگرام خود بکشانید و آنها را جز دنبال کنندگان تصاویر به اشتراک گذاشته شده خود کنید.

 

در توضیحات درج شده هشتگ بزنید

در اینستاگرام قابلیت جستجوی کلی از طریق هشتگ وجود دارد. به این صورت که زیر هر پست اگر از علامت # و سپس کلمه‎ی کلیدی مورد جستجو استفاده شود، با جستجوی آن کلمه توسط کاربران پست شما نمایش داده می‎شود، بنابراین هشتگ را در کلمات کلیدی هدف فروش یا برند خود درج کنید.

در استفاده از هشتگ نیز محدودیتی وجود ندارد. هر چه بیشتر هشتگ‎های مرتبط با فعالیت خود ثبت کنید، کاربران بیشتری در سرتاسر دنیا در جستجوهای خود به برند شما برخورد خواهند کرد.

 

ویدیو و عکس‎های باکیفیت به اشتراک بگذارید

اینستاگرام یک نرم افزار دیداری است و کاربران آن مایلند تا یک داستان برایشان به نمایش گذاشته شود، نه اینکه زیر بار هجوم تبلیغات برندها قرار بگیرند. پس بهتر است عکس‎هایی منتشر کنید، که داستان‎هایی را برای مخاطبان نقل کنند.

باید عکس و فیلم‎های منتشر شده در اینستاگرام در عین زیبایی و سادگی پیامی برای منتقل کردن به کاربر و تاثیرگذاری روی او را داشته باشند، در این صورت کاربران برای خرید از برند شما، وسوسه خواهند شد.

در این راستا ویدئوهای 1 دقیقه‎ایی خلاقانه بسازید. این فیلم‌ها به دلیل حجم کم بسیار تاثیرگذارند. از تصاویر با نور کم، کیفیت پائین، کادربندی ضعیف یا آرشیو‌های وب استفاده نکنید.

محتوای تصویری شما می‌تواند ترکیبی از عکس‌های جالب و شخصی، تصویر نوشته‌های آموزشی، فعالیت و رویدادهای خاص کاری یا حتی تصاویر طنز مرتبط با کار شما باشد. رعایت این تنوع برای کاربر جذابیت بیشتری خلق می‌کند.

 

توضیحات مناسب در مورد عکس بدهید

برای هر تصویر توضیحی کوتاه بنویسید. چرا که اینستاگرام رسانه‎ایی مبتنی بر تصویر است و متن‎های طولانی در آن جایی ندارد.

در اینستاگرام لحن دوستانه بهتر از برخوردهای رسمی تأثیر می‌گذارد بنابراین میبایست بیان تقریبا غیررسمی و ساده داشته باشید.

کلمات در توضیحات باید به گونه‎ای باشد که کاربران را به خرید تشویق نمایند. تلاش کنید تا متنی متناسب با روحیات کاربران خود، به همراه توضیحی مفید در مورد محصول ارایه دهید.

شما همچنین می توانید، با طرح پرسش‎هایی از کاربران، آن‎ها را به مشارکت در پست‎هایتان تشویق نمایید.

 

محصولات خود را قابل خریداری کردن نمایید

در نظر داشته باشید که در اینستاگرام هدایت مشتریان از یک عکس به سمت صفحه خرید آن، کمی مشکل است، زیرا این نرم‎افزار اجازه‎ی درج لینک در هر پست را به شما نمی‎دهد. با این وجود دو روش در اینستا گرام برای این کار وجود دارد، یکی به صورت مستقیم و دیگری غیر مستقیم.

در روش غیر مستقیم با قرار دادن لینک محصولات معرفی شده در عکس آن، به کاربران امکان خرید مستقیم آن کالا را ارایه بدهید.

در روش مستقیم با قرار دادن لینک خرید محصولاتتان در قسمت بیو (Bio)، به کاربران اطمینان دهید که می‎توانند محصولات مشاهده شده را از شما خریداری نمایند.

این ویژگی از آن جهت اهمیت دارد، که مخاطبان شما بدون درنگ، می‎توانند محصول مورد علاقه خود را بخرند، بدون اینکه فرصتی برای پشیمانی داشته باشند.

 

کامنت‌های کاربران را حتما پاسخ دهید

تعامل با کاربران یک اصل مهم در کسب‌‌وکارهای اینترنتی به‌شمار می‌آید. سعی کنید تمامی کامنتها، حتی انتقادات را به صورت دوستانه پاسخ دهید. شما می‎توانید با تحلیل نظرات، عملکرد کسب‌وکارتان را بسنجید و در راه بهبود آن گام بردارید.

 

از فیلترهای اینستاگرام کمترین استفاده را بکنید

هدف از فیلترهای اینستاگرام بهبود کیفیت عکس می‎باشد. اما فیلترهای زیاد، می‌تواند عکس را غیرطبیعی جلوه دهد و در نهایت لایک کمتری بخورد.

 

مطالب انحصاری و متفاوت منتشر کنید

اگر بغیر از اینستاگرام، برای فعالیت خود سایت یا صفحه اجتماعی دیگری دارید، در آنجا مطالب و محتوایی متفاوت از آنچه در اینستاگرام می‎گذارید، منتشر کنید. مطالب اینستا گرام حتما خاص اینستاگرام تهیه و تولید شوند.

 

زمانبندی منظم برای بروزرسانی داشته باشید

سعی کنید مطالب خود را در یک ساعت مشخص، ترجیحا عصر و یا شب بروزرسانی کنید. آمارها نشان می‎دهد کاربران ایرانی در ساعات پایانی شب، بیشتر وارد شبکه‎های اجتماعی می‎شوند و به این شکل پست شما آخر شب، در بین بقیه‎‎ی پست‎ها گم نمی‎شود.

 

از انتشار محتوای بی ربط به صفحه‎ی خود خوداری کنید

توجه داشته باشید که کسب و کارهای بزرگ کمتر در مسائل اجتماعی، زیست محیطی و سیاسی و ... حاصل از جوزدگی اجتماعی دخالت می‌کنند؛ مگر این که در حوزه تخصص آن‌ها باشد و تأثیرگذاری مثبتی داشته باشند.

 

خلاق باشید

کاربران در اینستاگرام به دنبال فضای کاری غیر رسمی و صمیمی هستند. ضمن اینکه صفحات موفق تجاری فارسی را در اینستاگرام بررسی و تحلیل می‎کنید. سعی کنید صفحه‎ایی غیر رسمی و خلاق برای کسب و کار خود در اینستاگرام داشته باشید.

 

بازخوردهای کاربران را تحلیل کنید

با دنبال کنندگان خود تعامل داشته باشید. همواره بازخوردهای کاربران مانند لایک‎ها، کامنت‌‌ها، افزایش یا کاهش فالورها را تحلیل کرده و بر اساس آن محتوا تولید کنید.

 

در اینستاگرام برندسازی کنید

صفحه‎ی اینستاگرام خود را از طریق وبسایت و یا فروشگاه خود به برندتان متصل کنید. به این شکل اعتمادسازی و ارتباط بهتری با مخاطبانتان برقرار خواهید کرد و آنها را به مشتریان دائم خود بعد از تغییر نرم‎افزار رایج به نرم‎افزاری غیر از اینستاگرام تبدیل خواهید کرد.

 

جمع بندی

با رعایت نکات ذکر شده می‎توانید یک فروشگاه اینترنتی توسط نرم‎افزار اینستاگرام برای کسب و کار خود بسازید اما فراموش نکنید ساخت یک فروشگاه اینترنتی موفق بسیار سخت‌تر از آن چیزیست که فکرش را می‌کنید. مطمئنا نکته‌های فوق صرفا جهت آشنایی بیشتر شما با روند راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است و هر چه بیشتر در آن پیشروی کنید، با روش‎های تازه و جدیدتری نیز آشنا خواهید شد. اگر چه بازاریابی در اینستاگرام کار پیچیده‎ایست، اما با قدم‎های کوچک و درست، می‎توان در این راه پر پیچ و خم، و پر از رقیب به موفقیت‎های چشمگیری دست یافت.

البته حتما باید این نکته را نیز مورد توجه قرار دهید که در مجموع، درآمد غیر مستقیم از اینستاگرام را نسبت به درآمد مستقیم از آن ترجیج دهید و سعی کنید فالوورهای اینستاگرامتان را به سمت وب‌سایت و یا فروشگاه خود سوق دهید و از آنجا کسب‌درآمد کنید. به این صورت مشتری برندتان، همیشه مشتری شما باقی خواهد ماند. چراکه اکثر کاربرانی که امروز از اینستاگرام استفاده می‌کنند چند سال قبل در فیسبوک بودند و معلوم نیست سال بعد کجا باشند. به همین دلیل برندسازی و ایجاد یک وب‎سایت شخصی از فروش مستقیم ارزشمندتر است.

 

نظر خود را بنویسید

مهمان
تاریخ ایجاد: 1397/5/16 06:05 ق.ظ

ایزدیان هستم از طرف سایت داوخانه اینترنتی مهتاطب باهاتون تماس می گیرم.
ما اکانت فیسبوک و اینستاگرم مون بیزنس هست و کاتالوگ محصولات هم توی فیسبوک ساختیم اما هنوز بعد از یک ماه امکان تگ کردن لینک محصولات روی عکس ها رو بهمون ندادن. ممنون می شم در این مورد راهنمائیم کنید. اگر هم هزینه داشته باشه، با کمال میل پرداخت می کنیم.
با تشکر،
کیخسرو ایزدیان
kaykhosro.izadian@gmail.com