نماد اعتماد الکترونیکی چیست ؟

نماد اعتماد الکترونیکی چیست ؟

یكی از عوامل مهم توسعه تجارت الكترونیكی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان كاربران خدمات الكترونیكی می باشد. به نحوی‌كه مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌كه سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند كرد و حقوق مصرف كنندگان را به رسمیت می‌شناسند اقدام به خرید می كنند. نماد اعتماد الکترونیکی نشانه‌ای است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونيکی صادر شده و به کسب و کارهای مجازی (کسب و کار اينترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هويت و صلاحيت آنها اعطا می‌گردد. اين نماد پس از بررسی درگاه‌ (وب‌سایت) و احراز هويت و صلاحيت مالک (حقيقی يا حقوقی) آن برای مدت يک سال صادر می‌گردد.

چه مشاغلی نیاز به اخذ اینماد دارند؟

صاحبان کسب و کار مثل: مغازه، شرکت یا فروشگاه، همچنین اینماد برای کسب و کارهای آنلاینی مناسب است که تراکنش مالی زیادی دارند برای کسب و کارهای کوچک‌تر یا مثلا در بستر اینستاگرام یا تلگرام به‌صرفه نیست.

مزایای گرفتن اینماد چیست؟

با داشتن اینماد، فعالیت شما در اینترنت قانونی شناخته می شود و کاربران با اطمینان خاطر از سایت شما خرید می کنند.

با داشتن نماد اعتبار الکترونیکی، می توانید برای دریافت درگاه بانکی خود اقدام کنید تا افراد با کارتهای شتاب خود بتوانند از محصولات شما  خریداری کنند.

بعد از گرفتن اینماد می توانید با اداره پست قرارداد ببندید و سیستم تحویل کالا در محل داشته باشید.

از دیگر مزایای گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از سوء استفاده رقبا از (نام )و (اعتبار شرکت) ما برای فروش محصولات خود با نام تجاری ما
  • حفظ حریم شخصی کاربران و حتی خود شرکت و اطلاعات شخصی و مهم مانند پسورد ها
  • رعایت ضوابط و قوانین توسط مشتریان در انجام خرید های اینترنتی
  • ایجاد اعتماد و اطمینان خریداران از رسمی بودن وب سایت ما
  • بالا رفتن میزان امنیت معاملات در سایت 
  • بالا رفتن امنیت مبادلات کالاها

ستاره‌های نماد اعتماد به چه معنی‌است؟

سطح اعتماد و کیفیت عملکرد و‌ب‌سایت را نشان می‌دهد. تعداد ستاره‌های بالاتر، نشان‌دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد و‌ب‌سایت شما است.

نماد اعتماد یک ستاره:

رایج‌ترین نوع نماد اعتماد که اغلب کسب‌و‌کارها از آن استفاده می‌کنند. پیشنهاد ما به شما این است که اگر می‌خواهید نماد اعتماد دریافت کنید، به سراغ این گزینه بروید.

نماد اعتماد دو ستاره:

نسبت به نمادهای قبلی از اعتبار بیشتری برخوردار است. اگر می‌خواهید برای سایتتان نماد دوستاره  بگیرید باید برای سایتتان گواهینامه‌ی ssl غیر رایگان بگیرید.

گواهینامه SSL بر روی افزایش سطح امنیت اطلاعات کاربران سایت تاثیر زیادی دارد و سایتهایی که از SSL استفاده می‌کنند، در کنار آدرس سایتشان علامت قفل سبز رنگ نمایش داده می‌شود.

دو نوع گواهینامه ssl وجود دارد، رایگان و غیر رایگان.

اگر از نوع رایگان استفاده می‌کنید نمی‌توانید نماد اعتماد دوستاره دریافت کنید.

نماد اعتماد بدون ستاره چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی (بدون ستاره) با هدف تسهیل فرایند اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی کوچک و نوپایی تعلق میگیرد که موفق به رعایت تمامی الزامات تعریف شده در فرایند نماد اعتماد الکترونیکی نشده‌اند، اعطاء می شود.

آیا نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نیز تعلق می گیرد؟

بله، در حال حاضراعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مجاز نیز تعلق می گیرد. کلیه فعالان کسب و کارهای الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مجاز، جهت ثبت نشانی فعالیت خود و آغاز فرآیند اخذ نماد اعتماد الکترونیکی می توانند با مراجعه به سامانه نماد و ایجاد حساب کاربری، اقدام به ثبت نشانی فعالیت خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نمایند. همچنین کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی نیز می‌توانند با ورود به پنل کاربری خود، از قسمت افزودن شناسه اقدام به ثبت نشانی فعالیت خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نمایند.

هر شغل برای گرفتن اینماد باید چه مدارکی داشته باشد؟

متقاضیان حقیقی

۱- تصویر مجوز فعالیت مختص کسب‌وکارهایی است که نیاز به اخذ مجوز از سازمان یا صنف به بخصوصی دارند. (مثلا فروش محصولات حوزه سلامت و دارو نیاز که مجوز سازمان غذا و دارو نیاز دارد)

۲- تعهدنامه شخصیت حقیقی ( این تعهد نامه پس از ثبت نام برای شما ارسال می‌شود که باید آن را دریافت کرده، تکمیل کرده و ارسال نمایید.

متقاضیان حقوقی (تجاری / غیر تجاری / شرکت‌ها)

۱- تصویر آگهی روزنامه رسمی

۲- تصویر اصل اساسنامه

۳- آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)

۴- آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)

۵- آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود)

۶- تعهدنامه شخصیت حقوقی

۷- تصویر پروانه / مجوز فعالیت

متقاضیان دولتی

تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب سایت به دستگاه دولتی مزبور

مراحلی که بهتر است قبل از درخواست اخذ نماد به آن توجه داشته باشید؟

دامنه سایت باید به نام متقاضی باشد یا در صورت شخصیت حقوقی متقاضی است، به نام یکی از اعضاء هیت مدیره شرکت باشد. ابتدا کسب‌وکار اینترنتی خود را کامل و آماده فعالیت کنید، سپس درخواست خود را ارسال کنید تا تأیید الزامات ارزیابی به راحتی صورت گیرد.

اطلاعات تماس کامل شامل: آدرس، تلفن ثابت، تلفن همراه و .. را در بخش تماس سایت خود درج کنید.

سایر اطلاعات و موارد مرتبط برای درخواست اینماد

در صورتی‌که استفاده از خدمات و خرید از سایت شما مستلزم ثبت‌نام و عضویت کاربر است باید یک نام کاربری و رمز عبور تست به طور موقت در اختیار مرجع صادر کننده اینماد قرار دهید تا بتوانند خدمات سایت شما را ارزیابی کنند بعد از دریافت نماد اعتماد می‌توانید آن را باطل کنید دریافت اینماد رایگان است اما فرایند تایید احراز هویت و ارسال پستی مستلزم پرداخت وجه به پیمانکار و پست است. زمان ارزیابی و طی مراحل نماد صدور اینماد از یک هفته تا یک ماه متغیر است در طول این مدت می‌توانید از طریق سایت رسمی صادر کننده مراحل طی شده را پیگیری کنید تا قبل از صدور نماد اعتماد نمایش تصویر نماد در سایت حتی به صورت جانمایی غیرقانونی به حساب می‌آیددر حال حاضر اینماد به صورت تک ستاره و دوستاره اعطا می‌شود برای دریافت ستاره‌های بالاتر نیز به دریافت گواهینامه‌های مورد تأیید سازمان تجارت الکترونیک مثل گواهینامه امنیتی SSL است مدت زمان اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی یکسال است و برای تمدید آن نیازی به ارسال درخواست نیست در صورتی که کسب‌وکار شما تغییر ماهیت، و همچنین تغییر اطلاعات یا آدرس نداشته باشد این فرایند بصورت خودکار انجام خواهد شد.

سخن پایانی

اگر سوال و ابهام و یا نظری در مورد نماد اعتماد الکترونیکی دارید آنرا در بخش نظرات مطرح نمایید.

نظر خود را بنویسید