یک سایت فروشگاهی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یک سایت فروشگاهی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در حال حاضر 32000 کسب و کار اینترنتی مشغول فعالیت هستند. این عدد بدون در نظر گرفتن 18000 کسب و کار اینترنتی دیگری که در مرحله تایید هویت قرار دارند، اعلام شده است. این آمارها نشان می دهد که در حال حاضر کسب و کارهای اینترنتی تبدیل به یکی از بزرگترین بسترهای پول سازی و کسب درآمد شده اند و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود. پیشتر در تمامی مطالب مربوطه ذکر کردیم که یکی از اصلی ترین مولفه های یک کسب و کار اینترنتی موفق داشتن یک سایت فروشگاهی معتبر است. اما از میان تمامی سایت های فروشگاهی موجود در فضای وب، کدامیک تبدیل به یک سایت فروشگاهی معتبر با حاشیه سود بالا شده اند؟ قطع به یقین سایت های فروشگاهی معتبر دارای ویژگی هایی هستند که آن ها را از دیگر سایت های فروشگاهی متمایز می کند. در ادامه به شرح ویژگی های یک سایت فروشگاهی حرفه ای خواهیم پرداخت تا نمونه یک سایت فروشگاهی معتبر را برای شما تصویر کنیم.

طراحی سایت فروشگاهی

مهمترین اقدام برای داشتن یک سایت فروشگاهی معتبر آن است که از همان ابتدا سایت را به گونه ای طراحی کنیم که همواره امکان گسترش و توسعه آن را داشته باشیم و همچنین بتوانیم مشکلات فنی به وجود آمده در وبسایت را به سرعت رفع نموده و آن را پشتیبانی نماییم. بدین منظور میبایست از افراد متخصص در زمینه طراحی سایت فروشگاهی کمک بگیریم و سعی کنیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. طراحی سایت شامل بخش‌های متعددیست که در ادامه به شرح هر کدام خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری

یکی از مواردی که کاربران را به وبسایت شما جذب میکند، ظاهر وبسایت شماست؛ چرا که کاربران در بدو ورود به سایت، ظاهر آن را میبینند و چنانچه ظاهر وبسایت نظر ایشان را جلب کند، احتمال آن که به دیگر بخش های سایت شما سر بزنند و در نهایت تبدیل به یکی از مشتریان وفادار شما شوند بیشتر است.

طراحی یک لوگوی خاص و منحصر به فرد از مواردی است که میتواند نام وبسایت شما را برای همیشه در ذهن مشتریان حک کند و به سایت فروشگاهی شما اعتبار بخشد. تجربه نشان داده افراد به سایت هایی که نشان خاص خود را دارند بیشتر اعتماد میکنند؛ چرا که سایت‌های نامعتبری که قصد کلاهبرداری دارند هرگز برای طراحی لوگو هزینه نمیکنند.

طراحی تکنیکال

سرعت بالا

تقریبا بدتربن تجربیات افراد در خرید اینترنتی مربوط به مواقعیست که سرعت سایت در خرید آن ها خلل ایجاد کرده است. برای مثال موجب نا تمام ماندن مراحل تکمیل خرید شده و یا باعث شده افراد در همان مراحل اولیه از خرید کردن در آن سایت منصرف شوند. بنابراین اگر مشتریان از این جهت در وبسایت شما تجربه خوشایندی کسب کنند، احتمال آن که باز هم به سایت فروشگاهی شما سر بزنند بالا میرود. همچنین سرعت مطلوب در یک سایت فروشگاهی به آن سایت اعتبار میبخشد؛ چراکه در حال حاضر تقریبا همه افراد میدانند که پشتیبانی فنی در فضای وب امری تخصصی و در ادامه هزینه بر است. بنابراین سرعت بالای یک وبسایت میتواند نشان از داشتن پرسنل فنی متخصص باشد و این امر باعث جلب اعتماد مشتریان میشود.

بهینه سازی تجربه کاربر

User EXperience که به اختصار UX گفته میشود به مفاهیمی گفته میشود که در اثر تجربه یک محصول یا امکاناتی، در ذهن کاربر باقی می ماند و یا برای او قابل فهم و پیش بینی میشود. به بیان دیگر به اقداماتی که در طراحی محصولات انجام میشود تا کاربران هنگام استفاده از آن ها احساس کنند کار با آن محصول آسان تر از قبل شده و تجربه خوشایندتری نسبت به قبل بدست آورند، بهینه سازی تجربه کاربر گفته میشود. برای مثال نحوه قرارگیری دکمه‌های مبایل جز موارد UX میباشد. و یا اینکه شما میدانید در فضای وب تمام کلماتی که زیر آن‌ها خط آبی کشیده شده لینک یک صفحه دیگر است و شما با کلیک کردن روی آن به صفحه دیگری هدایت خواهید شد، نیز جز موارد UX است.

اما اهمیت تجربه کاربر در طراحی تکنیکال سایت فروشگاهی زمانی نمایان می‌شود که کاربران با مراجعه به سایت شما بتوانند به راحتی به کالا یا موارد هدف خود دست پیدا کنند و برای کار کردن در فضای وبسایت شما دچار مشکل نشوند. در این صورت این تجربه خوشایند موجب آن میشود که مشتریان به سایت فروشگاهی شما وفادار شوند و یا اینکه آن را به دیگران معرفی کنند.

سئو قدرتمند

بهینه سازی موتور جست و جو که به اختصار سئو گفته میشود (SEO: Search Engine Optimization) امروزه یکی از بحث برانگیزترین مسائل فضای وب است. قدرتمند کردن سئو سایت به این معناست که طراح و ادمین سایت فروشگاهی اقداماتی انجام دهند تا وبسایت آن ها در صفحه نخست نتایج گوگل قرار گیرد؛ یا به عبارتی رتبه سایت آن ها ارتقا پیدا کند. واقعیت آن است که هیچ فرمول مشخصی برای داشتن یک سئو قدرتمند وجود ندارد. اما متخصصان در زمینه طراحی وبسایت و کسانی که در این زمینه تحقیق میکنند به نتایجی دست یافتند که البته با استفاده از برخی ابزارها نظیر اکستنشن های کروم از قبیل: Alexa, Google Rank Checker, SEO Analysis و... قابل اثبات است. 

سئو قدرتمند بر دو نوع است، سئو فنی و سئو تکنیکال. سئو فنی را میتوان با کار کردن روی بخش طراحی فنی سایت و سئو تکنیکال را نیز میتوان با کار کردن روی محتواگذاری سایت بدست آورد.

متخصصان در زمینه کدنویسی برای طراحی سایت، میتوانند با رعایت اصول و به کارگیری برخی تکنیک‌ها در کدنویسی، که برای موتور جست و جوی گوگل مطلوب است، باعث شوند که گوگل وبسایتشان را در صفحه اول نتایج جست و جو قرار دهد. برای مثال میتوان به توانایی ایجاد URL Friendly اشاره کرد. منظور از URL همان دامنه سایت یا در واقع آدرس وبسایتی است که در مرورگر سرچ میکنیم و ما را به وبسایت مورد نظر میرساند. اگر دامنه یا همان آدرس سایت فروشگاهی خوانا و کوتاه باشد، اصطلاحا "تمیز"باشد، این امر میتواند تاثیر مثبتی بر رتبه سایت ما در صفحه نتایج سرچ گوگل داشته باشد. 

به کارگیری استاندارد‌های HTML5 نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که بر سئو فنی سایت بسیار تاثیر گذار است. البته این یک مبحث تخصصی بوده و برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب باید در این زمینه اطلاعات کامل را بدست آوردند و بدانند چگونه و کجا از چه تگ‌هایی برای طراحی سایت استفاده کنند تا برای سئو سایت مطلوب باشد.

در بخش محتوا نیز تولیدکنندگان محتوا میتوانند با به کار گیری تکنیک هایی از قبیل استفاده به جا و به اندازه از کلمات کلیدی و همچنین تولید محتوای با کیفیت و بدون غلط در صفحات سایت فروشگاهی باعث شوندکه گوگل رتبه سایتشان را ارتقا دهد.

سایر ویژگی های ضروری سایت فروشگاهی 

مدیریت مشتریان

یکی از امکانات ضروری ای که صاحب سایت فروشگاهی باید به بهترین شکل آن را فراهم آورد، مدیریت مشتریان است. مشتریان باید بدانند که تمامی فعالیت های آنان در وبسایت از قبیل: ثبت سفارش، واریز، رزرو و... در پنل آنها ذخیره می‌شود و  توسط ادمین‌ها یا همان مدیران سایت دیده شده و مورد پیگیری قرار میگیرد. سایت فروشگاهی میتواند با ایجاد این قابلیت که تمامی فعالیت های انجام شده توسط مشتری با ارسال ایمیل یا SMS به او اطلاع رسانی شود، یک سامانه مدیریت مشتریان راه اندازی کند و تمامی درخواست‌های مشتری و مراحل انجام پروسه خرید را مدیریت کرده و با ارسال یک کد به مشتری سفارش یا خرید او را قابل پیگیری نماید.

مدیریت کالاها

سیستم فروش آنلاین باید بگونه‌ای طراحی شود که اطلاعات موجودی، وضعیت فروش و ویژگی هر کالا همواره مشخص باشد. به بیان دیگر زمانی که یک مشتری از هر طریقی (اپلیکیشن فروشگاهی، وبسایت، ربات فروشگاه تلگرام و...) از یک کسب و کار اینترنتی خرید میکند، این خرید باید به صورت خودکار در سیستم فروشگاه آنلاین ثبت شود و تغییرات لازم در اطلاعات مربوط به آن کالا لحاظ گردد. در این صورت وضعیت کالاهای باقی مانده، کالاهای فروش رفته و کالاهای رزرو شده همواره برای مدیران سایت مشخص بوده و میتوانند تمهیدات لازم را بیاندیشند. و همچنین با بروزرسانی این اطلاعات در سایت فروشگاهی، مشتریان فقط توانای خرید کالاهای موجود و رزرو کالاهایی که قابلیت رزرو برایشان تعبیه شده را دارند. این ویژگی از بروز خطاهایی از قبیل: خطای اپراتور برای بروزرسانی وضعیت موجودی، خطای فروش کالاهای ناموجود و... جلوگیری مینماید.

مدیریت سفارشات

برای مدیریت سفارشات در وبسایت باید امکانی را فراهم کنیم که هم ادمین ها و هم مشتری از تک تک مراحلی که باید از آن اطلاع داشته باشند مطلع شوند. در پنل ادمین ها باید امکانی فراهم شود که تمام درخواست هایی که در سایت ثبت میشود و باید توسط آن‌ها برسی شود، بر روی صفحه مدیریت آنها قرار گیرد تا بتوانند آن را پیگیری کنند و خدمات لازم را به مشتری ارائه دهند. همچنین کلیه مراحل سفارش از ابتدا تا پایان تحویل گیری کالا توسط مشتری، باید به وسیله ایمیل یا SMS به اطلاع مشتری رسانده شود.

سبدهای رها شده

امکان ذخیره سبدهای رها شده در سایت فروشگاهی هم به نفع مشتری و هم به نفع مدیران فروشگاه است. برای مشتری از این جهت که کالاهای مورد نیاز او در وبسایت ذخیره میشود و میتواند در یک بازه زمانی طولانی کالاهای مورد نیازش را به تدریج به سبد خرید اضافه کند و در زمان مناسب آن ها را خریداری کند و برای مدیران سایت فروشگاهی از این جهت که این امر میتواند یک فرصت برای فروش بیشتر باشد. اگر مشتریان شما روزی به وبسایت شما سر زده اند و محصولی را انتخاب کرده اند اما به هر دلیل آن را نخریده اند، این یک فرصت طلایی است برای آن که شما به آن ها یادآوری کنید که روزی آن کالا را انتخاب کرده اند و حالا همچنان میتوانند همان کالا را با همان ویژگی هایی که قبلا انتخاب کردند خریداری نمایند. در این صورت ممکن است شما یک فروش از دست رفته را بازگردانید و بر سود خود بیافزایید.

تعریف تخفیف‌های متعدد

تخفیف و شرایط ویژه برای فروش کالاها میتواند یکی از اصلی ترین انگیزه های خرید مشتریان باشد. بنابراین سایت فروشگاهی باید امکان تعریف تخفیف های متعدد، به گونه ای که نظر مشتری را جلب کند داشته باشد. برای مثال قیمت قبل و بعد باید مشخص باشد و یا اینکه محصولات تخفیف دار در بخشی تحت عنوان پیشنهادات ویژه قرار گیرند و سایر اقداماتی که میتواند مشتری را برای خرید یک کالای تخفیف دار تشویق نماید.

گزارش‌های متعدد

اگر ادمین‌ها امکان مشاهده گزارش فعالیت کاربران را به صورت کامل داشته باشند، میتوانند با جمع آوری و برسی این گزارشات تصمیماتی اتخاذ کنند که موجب فروش بیشتر و در نهایت سود بیشتر فروشگاه شود. برای مثال دیدن گزارش‌هایی از قبیل: مواردی که مشتریان در وبسایت سرچ کردند، سبدهای رها شده، کالاهای پرفروش،کالاهای کم فروش، مانیتورینگ بازدیدها و... میتواند تا حدودی برای مدیران، نقشه راه ایجاد کند یا به آن ها ایده بدهد که تا حد امکان طبق سلیقه مشتری و عموم افراد متقاضی کالاهای فروشگاه آنها عمل کنند و از این طریق مقدار فروش وسودشان را بالا ببرند.

انواع درگاه های پرداخت

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که یک فروشگاه اینترنتی معتبر باید از آن برخوردار باشد، داشتن چند درگاه پرداخت مختلف برای مشتری میباشد؛ چراکه در بسیاری از موارد دیده شده که پرداخت از یک درگاه بانکی مقدور نبوده و مشتری از خرید منصرف شده است.  دردسترس نبودن یک درگاه پرداخت میتواند دلایل مختلفی از قبیل: شلوغ بودن شبکه، وجود باگ در سیستم، در حال آپدیت بودن سیستم و... داشته باشد. اگر شما تنها یک درگاه برای پرداخت داشته باشید، ممکن است در هنگام بروز خطا مشتریان خود را از دست بدهید. بنابراین وجود چند درگاه پرداخت مختلف در وبسایت شما میتواند از اینکه شما مشتریان خود را از دست بدهید جلوگیری نماید.  جالب است بدانید که برخی از فروشگاه های اینرنتی موفق در ایران، طی 24 ساعت حدود 1.5 میلیارد گردش مالی دارند. بدون شک جا به جایی این مبلغ با یک درگاه پرداختی هرگز امکان پذیر نبوده و وجود درگاه های پرداخت اینترنتی مختلف در این وبسایت ها یکی از عوامل موفقیت آن ها در فروش اینترنتی است.

تولید وبلاگ 

تولید وبلاگ و محتوای مناسب در وبسایت برای دو منظور انجام میشود. ابتدا آن که اگر شما با تولید وبلاگ های مختلف نیاز مخاطبان اینترنت را رفع کنید و به سوالات آنها پاسخ دهید، بازدید سایت شما بالا میرود و این مطلوب گوگل است و رتبه شما را ارتقا خواهد داد. در وهله بعدی وجود اخبار و وبلاگ ها کمک میکند که مخاطبان با کلیک کردن بر روی لینک های مختلف از سایت فروشگاهی شما، اصطلاحا در سایت "چرخش لینکی" داشته باشند و این امر نیز یکی از موضوعاتی است که برای گوگل مطلوب بوده و منجر به قدرتمندتر شدن سئو وبسایت شما میشود.

در آخر باید بگوییم که مهم ترین بخش تولید محتوا، بخش تولید محتوا برای محصولات است. محصولات باید به خوبی معرفی شوند و به گونه ای ارائه شوند که مشتری مطمئن باشد با خرید این محصول، نیاز او رفع میشود. همچنین ویژگی های فنی و جزیی محصول باید برای مشتری به صورت واضح و کامل شرح داده شود تا بتوان اطمینان و اعتماد هرچه بیشتر او را جلب کرد.

تلاش ها در زمینه تولید محتوا، منجر به بیشتر شدن فیلترها و همچنین قوی تر شدن سرچ های داخل سایت میشود و در نهایت تمام این موضوعات منجر به سئو قوی تر و بهبود UX وبسایت میشود.

جست و جوهای انجام شده

بخش جست و جو های انجام شده در وبسایت به مشتری نشان میدهد که افراد در زمینه نیاز او بیشتر چه کلماتی راسرچ کرده اند و به نتیجه دلخواه دست یافته اند. این گزینه میتواند به مشتری کمک کند که راحت تر به کالای مورد نظر خود در وبسایت دسترسی پیدا کند.

کالاهای پرفروش و کم فروش

نشان دادن کالاهای پرفروش و کم فروش بر روی وبسایت فروشگاهی میتواند برای مشتری سلیقه ایجاد کند. به بیان دیگر اگر مشتری بین انواع کالاها سردرگم باشد و برای خرید کالای مورد نظرش دچار تردید باشد،  وجود این بخش ها میتواند به او کمک کند تا راحت تر کالای مورد نظر خود را پیدا کرده و خریداری نماید. این گزینه میتواند از منصرف شدن مشتری برای خرید جلوگیری نماید.

چت آنلاین

امکان چت آنلاین واحد پشتیبانی با مشتریان میتواند در ارتقا کیفیت خدمات رسانی شما به مشتریان، بسیار موثر باشد. وجود این امکان از هدر رفتن هزینه برای تماس تلفنی هم برای مشتری و هم برای فروشگاه اینترنتی شما جلوگیری میکند. به علاوه این سیستم میتواند امکان پاسخگویی بسیار سریع به مشتری را فراهم کند؛ چراکه مشتری بدون نیاز به شماره گیری یا سیو کردن شماره و چت در شبکه های پیام رسان، با یک کلیک بر روی گزینه ای تحت عنوان "پشتیبانی"، در کمتر از یک ثانیه به واحد پشتیبانی متصل میشود و میتواند سوالات خود را بپرسد و یا خدمات مورد نظر خود را دریافت کند.

امنیت

جالب است بدانید که 84% از مردم اگر با یک وبسایت غیر معتبر سر و کار داشته باشند،هرگز اقدام به خرید نخواهند کرد، بنابراین امنیت وبسایت شما یکی از حائز اهمیت ترین ویژگی هایی است که باید برای آن زمان و هزینه صرف کنید. دریافت گواهی SSL یکی از راه هایی است که شما میتوانید به وسیله آن امنیت سایت خود را بالا ببرید. گواهینامه SSL با ایجاد محیطی امن در وبسایت شما به کاربران این اطمینان را میدهد که تمامی اطلاعات شخصی آن ها اعم از: اطلاعات کارت بانکی، اطلاعات ایمیل و... به صورت محرمانه حفظ میشود و  هکرها و دیگر سرورها به هیچ عنوان امکان دسترسی به این اطلاعات را نخواهند داشت. 

برای بالا بردن میزان امنیت وبسایت راه های متنوعی وجود دارد که در بخش طراحی و توسعه باید تمهیدات آن فراهم شود. برای مثال استفاده از ASP.net که از تکنولوژی های ماکروسافت استفاده کرده و از ویندوز 95 به بعد بر روی سیستم ویندوز قابل اجرا است، یکی از رایج ترین راه هایی است که یک شرکت طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای از آن استفاده میکند. در پاسخ به این سوال که ASP.net چیست باید گفت که این فایل کاملا مشابه یک فایل HTML است اما مزیت آن نسبت به  HTML آن است که امکانات و تگ هایی در این تکنولوژی قرار داده شده که فرصت بالا بردن امنیت فضای وبسایت را برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان صفحات وب فراهم کرده است. از این رو در حال حاضر استفاده از این تکنولوژی میتواند در معتبر ساختن و امن کردن محیط وبسایت شما تاثیر به سزایی داشته باشد.

سازگاری با همه دستگاه ها و مرورگرها

پر واضح است که اگر وبسایت شما تمام ویژگی هایی که پیشتر ذکر کردیم را داشته باشد اما در تمامی دستگاه ها و مرورگرها به آسانی باز نشود، شما بخشی از مشتریان خود را از دست خواهید داد. بنابراین در بخش طراحی و توسعه سایت میبایست به این نکته توجه ویژه ای شود.

 طراحی سایت فروشگاهی با فروش گستر

فروش گستر با فراهم آوردن تمام امکانات و ویژگی های ذکر شده به همراه بسیاری دیگر از امکانات در محصولات خود، به شما این امکان را میدهد که سایت فروشگاهی حرفه ای و معتبر خود را داشته باشید. شما میتوانید بدون نگرانی از مشکلات وبسایت فروشگاه اینترنتی تان تمام تمرکز خود را روی کسب و کارتان بگذارید؛ چراکه فروش گستر با طراحی یک سیستم اختصاصی و پشتیبانی همیشگی آن برای شما تمام این نگرانی ها را رفع کرده است. فروش گستر با طراحی یک سیستم و پنل مدیریتی کامل و در عین حال ساده و همچنین آموزش این سیستم به مشتریان، مشکلات ناشی از یادگیری و درست کار کردن پرسنل با سیستم را نیز رفع کرده است. شما میتوانید با مشاهده دموی فروشگاه اینترنتی فروش گستر با فضا و نحوه کارکرد این سیستم آشنا شوید و یک نمونه کاملا مشابه به یک فروشگاه اینترنتی محصول فروش گستر را مشاهده کنید.

نظر خود را بنویسید