مشخصات سایت فروشگاهی خوب

مشخصات سایت فروشگاهی خوب

در این مقاله می‌خواهیم درباره ویژگی‌های یک فروشگاه اینترنتی خوب و مزایای طراحی سایت تخصصی فروشگاه اینترنتی صحبت کنیم و آن را به طور کامل شرح بدهیم، در پایان شما علاوه بر این که با ویژگی‌های یک فروشگاه اینترنتی خوب و موفق آشنا می‌شوید، مزایای یک فروشگاه اینترنتی نسبت به یک مغازه و درآمد تقریبی آن را نیز خواهید فهمید پس با ما همراه باشید.

یک فروشگاه اینترنتی بستری را فراهم می‌کند تا فرد بدون نیاز به خرج اضافه، کالا ها و خدمات خود را به راحتی در بازار اینترنت به فروش برساند و کسب کار خود را یک مرحله بالاتر ببرد و یا کسب و کار خود را با هزینه ای کم و مناسب شروع کند. برای موفقیت در فضای اینترنت و کسب محبوبیت میان مشتریان نیازمند فاکتورهایی مشخص و امتحان شده می‌باشد که مهمترین آنها عبارتند: از دسترسی‌های آسان، سرعت بالای سایت، کاربری آسان، زیبایی گرافیکی و تصاویر مناسب، طراحی واکنشگرا و اعتماد سازی عمومی.

ویژگی‌های یک فروشگاه اینترنتی خوب چیست؟

طراحی سایت فروشگاهی به تنهایی باید باعث فروش بیشتر شود، یعنی فرایند‌ها را آسان‌تر نماید و سرعت خوب و مناسبی را برای مشتری فراهم کند تا مشتری امکان خرید سریع تر و راحت تر را داشته باشد، یک فروشگاه اینترنتی خوب می‌بایست از نظر طراحی زیبا و حرفه‌ای به نظر برسد، خرید از آن آسان باشد و سرعت متناسبی را داشته باشد. برخی از ویژگی‌های مهم طراحی سایت فروشگاهی عبارتند از :

نرم افزارهای گرافیکی : یک طراح فرانت‌اند باید بتواند نیازهای گرافیکی خود را به راحتی برآورده نماید و بدین منظور بتواند تصاویر گرافیکی که در طول پروژه مورد نیازش است را به تنهایی طراحی نماید. 

یک توسعه دهنده فرانت‌اند همه آنچه را که می‌بینید برای اولین بار در برنامه، مرورگر یا وب سایت خود مدیریت می کنند.
طراحان فرانت‌اند مسئول ظاهر و نمای بیرونی وبسایت‌ها هستند.
توسعه فرانت‌اند بیش تر متمرکز بر چیزی است که کاربران می‌بینند مانند : Language ، JavaScript، Hypertext Markup و CSS فرانت اند.

در فرانت اند دو بخش اصلی وجود دارد که عبارتند از :

 برنامه نویسی فرانت اند و طراحی رابط کاربری یا UI Designer

 در حوزه طراحی رابط کاربری یک گرافیست ،ظاهر سایت را با استفاده از یک نرم افزار گرافیکی مانند فتوشاپ طراحی مینماید و تاییدیه را از مشتری میگیرد. پس از آن نوبت به برنامه نویس فرانت‌اند میشود که با استفاده از html / Css و جاوااسکریپت این طرح را پیاده سازی نماید به زبان‌هایی که در سمت کاربر مورد استفاده قرار میگیرند، زبان‌های Client side یا سمت کاربر گفته میشود. این کدها در مرورگر کاربر پردازش میشوند و مورد مشاهده کاربر قرار میگیرند.

1-طراحی سایت فروشگاهی به صورت ریسپانسیو

کاربران وب بیشتر از تلفن‌های همراه یا تبلت‌ها استفاده می‌کنند و کارهای اینترنتی خود را از این طریق انجام می‌دهند. به همین دلیل، طراحی سایت متناسب با صفحه های موبایل یا تبلت اهمیت یافته است. طراحی سایت ریسپانسیو بر روی تجربه کاربر تاثیر می‌گذارد و موجب می‌شود کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت سپری کند. الگوریتم‌های موتور جستجوی قدرتمند گوگل بسیار هوشمند و به روز هستند و به سایت‌های ریسپانسیو یا موبایل فرندلی، امتیاز مثبت می‌دهند و باعث بهبود رتبه آن سایت می‌شوند.

2-پیاده سازی تکنیک‌های سئو و بهینه سازی سایت

رعایت اصول سئو در طراحی سایت فروشگاهی بسیار اهمیت دارد و باعث بهتر دیده شدن فروشگاه اینترنتی توسط کاربران وب می‌شود زیرا آن را از طریق موتورهای جستجو سریع‌تر یابند. بهینه بودن سایت فروشگاهی به افزایش رتبه صفحات سایت کمک زیادی می‌کند. از دیگر تکنیک های سئو در طراحی سایت، افزایش سرعت بارگذاری محتوای سایت است که این مورد، دسترسی آسان و در کمترین زمان کاربران به صفحات سایت را فراهم می‌کند. سعی کنید روند تبدیل شدن یک بازدید کننده به یک مشتری را کوتاه کنید، و زمانی که وارد سایت شما می شوند ، هیچ دلیلی برای ترک کردن آن وجود نداشته باشد و مسیر واضح و دقیق سبد خرید و دروازه پرداخت را به مشتری نشان دهید.

3-طراحی سایت جذاب و مدرن با گرافیک بالا

تحقیقات انجام شده روی رفتار کاربران سایت نشان می‌دهد که کاربران در ابتدای ورود به یک سایت، به گرافیک و طراحی آن واکنش نشان می‌دهند و گرافیک مدرن و جذاب می‌تواند توجه آن‌ها را به خود جلب کند و باعث ماندگاری بیشتر وی در سایت شود. استفاده از تصاویر با کیفیت، جذاب و متناسب با موضوع سایت روی کیفیت گرافیکی و ظاهر سایت بسیار موثر است. این اصول برای طراحی فروشگاه اینترنتی شما در صفحه اصلی حائز اهمیت است، زیرا بازدیدکنندگان با مشاهده این صفحه در مورد برند شما و پیشنهادات باارزشی که این برند به مشتریان خود ارائه می‌دهد، یک دید کلی به دست می‌آورند.

4-چیدمان محصولات در طراحی سایت فروشگاهی

چیدمان محصولات یک سایت فروشگاهی نباید یکنواخت باشد به گونه ای که کاربر تمایلی به دیدن آن‌ها نداشته باشد و سایت را ترک کند. چیدمان محصولات را باید به گونه ای انجام داد که تنوع محصول در آن دیده شود. یعنی کاربر باید هنگام بازدید از سایت فروشگاهی، با طیف وسیعی از محصولات رو به رو شود تا احساس خستگی و یکنواختی نکند. می‌توان محصولات جذاب و پر فروش را در صفحه اصلی سایت قرار داد تا توجه کاربر را بیشتر جلب کند.

  • مشاهده و پیگیری خریدهای انجام شده در سایت
  • استفاده از کوپن‌های تخفیف ارائه شده توسط سایت هنگام خرید
  • افزودن محصولات به لیست علاقه مندی‌های خود جهت خرید آن در مراجعات بعدی به سایت

5-درج مشخصات فنی و جزئیات کامل محصولات فروشگاه

کاربران به قصد کسب اطلاعات لازم درباره محصولات مورد نیازشان به سایت های فروشگاهی مراجعه می کنند و تا اطلاعات لازم را درباره آن ها ندانند، به خرید اقدام نمی کنند. معمولا افراد تمایل دارند محصولات با برندهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند و جزئیات کامل درباره آن ها را بدانند. پس یک سایت فروشگاهی باید اطلاعات فنی و سایر جزئیات را در زیر هر محصول درج نماید و امکان مقایسه چند محصول با یکدیگر را نیز فراهم کند.

  •  روش های حمل و نقل محصولات
  •  مالیات برای محصولات شامل مقدار ثابت یا ارزش افزوده
  •  نوع محصول ، دسته بندی ، بازه زمانی ، فروش ، تخفیف‌ها ، و..

6-سبد خرید و صفحه پرداخت

محصولات باید به گونه ای در سایت قرار گیرند که کاربر نیاز داشتن آن محصول را در خود حس کند و به خرید آن محصول ترغیب شود. کاربر پس از مشاهده محصول، باید بتواند به راحتی و با اطمینان خاطر سفارش خود را ثبت کند و فرآیند خرید را طی کند. قابلیت اضافه کردن محصول به سبد خرید و اتصال به درگاه پرداخت باید در دسترس کاربر باشد و در داخل سایت به دنبال آن نگردد.

  • سیستم مدیریت درگاه های پرداخت بانکی
  • مشاهده آخرین سفارشات ثبت شده در بخش مدیریت با امکان تغییر در وضعیت سفارش‌ها
  • قابلیت ثبت یادداشت برای مشتری

7-امتیاز دهی و اولویت بندی محصولات

 امتیاز دهی به محصولات توسط (خریداران) و نظردهی درباره محصولات است. کاربران یک سایت فروشگاهی باید بتوانند نظرات خود درباره هر محصول را زیر آن محصول درج کنند تا کاربران دیگر نیز قبل از خرید، این نظرات را ببینند و تصمیم گیری بهتری داشته باشند.

یکی از راه‌های ساده‌ای که می توان برای افزایش اعتبار سایت خود بکارگرفت، اقتباس کردن از برخی فروشگاه‌های مورد اعتماد است .

آخرین دلیل فروش گستر برای بهتر بودن در سایت فروشگاهی مشخصات سیستم خوب است و همچنین مسیریابی ساده و واضح که برای مشتریان خود استفاده کرده است.

نظر خود را بنویسید