5 اشتباه رایج در فروش اینترنتی

5 اشتباه رایج در فروش اینترنتی

زمانی که به عنوان یک کاربر، از فروشگاه‌های آنلاین دیگران بازدید می‌کنید، خیلی راحت مشکلات آن ها را متوجه می‌شوید ولی اگر خودتان بخواهید یک فروشگاه آنلاین ایجاد کنید، یافتن همان نکات ساده برایتان دشوار می‌گردد. در این مقاله 5 مورد از اشتباهات رایجی را که مدیران فروشگاه‌ها مرتکب می‌شوند مرور می‌یکنیم، تا بتوانیم از آن‌ها اجتناب کنیم.

1- استفاده از تنظیمات پیش فرض فروشگاه در همه چیز و همه جا

     ایجاد یک فروشگاه آنلاین به تنهایی کار خیلی دشواری نیست اما لازم است برخی کارهای کوچک و ریز مانند تنظیم جزئیات فروشگاه و همچنین تک تک محصولات و معرفی کامل آن‌ها را انجام دهید تا فروشگاهی کامل و حرفه‌ای برای خود ایجاد کنید. به دلیل تعدد این کارهای ظریف ولی لازم، ممکن است به سرعت خسته شوید در حالی که هنوز برای تکمیل آن کوهی از کارها مانده است که انجام دهید. پس قطعا وسوسه می‌شوید که از همان پیش فرض‌های موجود در فروشگاه استفاده نمایید و دیگر آن‌ها را تغییر ندهید درست است؟ اگر شما آن فروشگاه حرفه‌ای و خاصی که مد نظر دارید را خودتان به خوبی نسازید، چطور انتظار دارید در این فضای پر از رقابت دوام بیاورید و جایگاه خود را حفظ کنید؟ اگر فروشگاه شما خاص و متفاوت نباشد، چطور انتظار دارید که یک مشتری از بین فروشگاه‌های خوش رنگ و خاص دیگر شما را انتخاب نماید؟ بهتر است در این دنیای مجازی پر رقابت نگاهی به تصاویر و تم‌های خاص و همچنین معرفی محصولات خود بیندازید چرا که مشتریان با در ابتدا با مشاهده همین موارد وارد فروشگاه شده و تصمیم خود را برای اعتماد و خرید کردن از فروشگاه می‌گیرند.

2- استفاده از تصاویر با کیفیت پایین

     اگر شما تصویر یک محصول یا خدمتی را نتوانید ببینید، آن را خریداری می‌کنید؟ تصاویر فروشگاه خود را به خاطر آورید تا بتوانید به این سوال به خوبی پاسخ دهید. امروزه با توجه به دوربین‌های فوق حرفه‌ای موبایل‌ها، دیگر دلیل و بهانه‌ای برای کیفیت پایین عکس‌ها وجود ندارد. قابلیتهایی همچون بزرگ و کوچک نمایی تصویر دیگر راهی برای شما نمی‌گذارد جز این که تصویر محصولات خود را به شکل حرفه‌ای نمایش دهید. اگر مشتریان فروشگاه شما نتوانند محصولات را ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند، چطور باید به شما اعتماد کنند و خرید خود را نهایی کنند؟ این نکته بسیار مهمی برای ایجاد فروشگاه اینترنتی است، به خصوص برای فروشگاه‌هایی که اقلامی مانند پوشاک را می فروشند. برای اینکه بتوانید فروش محصولات خود را بالا ببرید باید داخل سایت خود چنان محصولات را نمایش دهید که مشتری به محض ورود، جذب محصولات گردد و کمتر توجه‌اش متوجه سایر وجه‌های فروشگاه باشد.

3- عدم آزمایش و تست فروشگاه پیش از شروع فروش

     هنگامی که یک وب سایت فروشگاهی را ایجاد کردید، باید از تمامی صفحات آن مطمئن شوید و آن را آزمایش کنید که هیچگونه خطا یا هشداری را متذکر نشود. خودتان فکر کنید اگر وارد سایتی شوید که صفحات آن باز نمی‌شود یا اصلاً سایتی را نشان نمی‌دهد، خریدی انجام می‌دهید؟ قطعاً خیر. همیشه و در همه حال به یاد داشته باشید بعد از ایجاد حتی یک تغییر فنی و افزودن یک ویژگی جدید به سایت، حتما آن را تست کنید تا اگر دچار مشکلی شده است آن را برطرف کنید قبل از آن که مشتری با آن مشکل مواجه شود.

4- عدم بهینه‌سازی فروشگاه برای موتورهای جست و جو(سئو)

     اگر چه فروشگاه آنلاین شما یک وجه تازه‌ای از تجارت شماست، اما شما چند نقش اساسی دیگر را باید اجرا کنید تا این فروشگاه بتواند موفق گردد. حال باید براساس قوانین سئو، فروشگاه شما برای اولین بار در نتایج جستجوی موتور های جستجو قرار بگیرد. به بیان ساده تر با اجرای یک سری قوانین میتوان فروشگاه را راحت و کم هزینه به مشتری‌ها معرفی کرد تا هرکس در هرجایی بتواند با استفاده از سرچ بعضی کلمات کلیدی به شما دست پیدا کند.

  • بهینه سازی معرفی و توصیف محصولات
  • سئو کلمات کلیدی و نگهداری آن‌ها
  • ایجاد بلاگ و فعالیت در آن
  • استفاده از کلمات متناسب در متن بلاگ و معریف محصول
  • استفاده از تم متناسب برای دستگاه‌های موبایل

5- عدم تلاش و ممارست برای ارتقا

     در تجارت الکترونیک همه چیز به سرعت در حال تغییر است در حالی که عمدتاً سرعت تغییرات را در مد میبینیم. برای مثال گوگل یک سایت بزرگ برای جستجو است که از گذشته تا به امروز تغییراتی کرده است که شاید ما نتوانیم به راحتی شاهد آن باشیم مانند تغییرات الگوریتم آن و ... این که ما آن تغییرات را شاهد نیستیم دلیلی بر استقرار آن نیست بلکه به قدری سریع در حال به روز شدن است که فرصتی برای بررسی عام نخواهد بود. برای آنکه بتوانید در این محیط پر از تغییر جای خود را حفظ کنید و پیشرفت نمایید باید پویا باشید و خود را با تغییرات جدید وفق دهید و اگر ثابت بمانید خیلی سریع قدیمی شده و از چرخه رقابت خارج می‌شوید.

نظر خود را بنویسید