داستان فروشگاه آنلاین علی بابا

داستان فروشگاه آنلاین علی بابا

فروشگاه اینترنتی علی‌بابا یک شرکت تجاری در کشور چین است که در سال 1999 افتتاح شد. این شرکت سرویس‌های C2C، B2C و B2B را از طریق پورتال‌های وب ارائه می‌دهد و هم اینک 80 درصد از فروش اینترنتی در چین توسط این فروشگاه اینترنتی انجام می‌پذیرد تا جایی که این سایت رقیب اصلی فروشگاه‎ هایی همچون AMZON و eBay محسوب می‎ شود. در ادامه به بررسی همه جانبه این وب‎سایت فروشگاهی چینی می‌پردازیم.

موسس سایت علی بابا که بود؟

سایت علی بابا را ما یون ملقب به جک ما در سال 1999 به همراه یک تیم هجده نفره در آپارتمان شخصی‎اش راه‎ اندازی کرد و خود رهبری این تیم را به عهده گرفت.

ما یون در سال 1964 در شهر هانگژوی در خانواده‎ ای از طبقه متوسط بدنیا آمد. او در سنین نوجوانی علاقه‎ زیادی به یادگیری زبان انگلیسی داشت و به همین دلیل برای توریست‎های انگلیسی شهر خود تورهای مجانی در سطح شهر برگزار می‎ کرد. او در یکی از این تورها با فردی انگلیسی رابطه دوستی برقرار کرد و چون تلفظ اسم ما یون برای دوستش سخت بود او را جک صدا می‎زد؛ از آن پس بود که به جک ما معروف شد.

جک ما استعداد زیادی در درس خواندن نداشت و به همین دلیل بارها در آزمون ورودی دانشگاه شکست خورد تا اینکه بعد از 4 سال در رشته‎ زبان انگلیسی پذیرفته شد. در زمینه‌ استخدام شغلی هم قضیه بر همین منوال بود و در 30 دفعه درخواست استخدام به ارگان‎ های مختلف مانند اداره‎ پلیس، رستوران KFC و ... با شکست روبرو شد.

فروشگاه آنلاین علی بابا

داستان شکل گیری علی بابا

در سال ۱۹۹۴ جک ما به همراهی تعدادی از دوستانش، برای آشنایی با اینترنت که آن روزها به تازگی در کل جهان شکل گرفته بود به آمریکا سفر کرد و هنگامی که می‎خواست در رابطه با کشور چین در اینترنت جستجو کند متوجه شد که هیچ اطلاعاتی از این کشور در دنیای اینترنت وجود ندارد، پس تصمیم به راه‎ اندازی وب‎سایتی در رابطه با کشور چین بدون داشتن هیچ گونه دانش برنامه نویسی گرفت. پس از تاسیس وب‎سایت تعدادی کاربر با او تماس گرفتند و بدین صورت بود که جک ما به این نتیجه رسید؛ بدلیل استقبال رو به پیشرفت از اینترنت در کل جهان، دنیای مجازی می ‎تواند فضای خوبی برای راه‎ اندازی یک کسب و کار نو باشد.

از همین رو وی در سال 1995 به همراه دوستانش شرکت China Yellow Pages در زمینه‌ی طراحی وب‎سایت را راه ‎اندازی کرد و توانست در طی ۳ سال مبلغ ۸۰۰ هزار دلار درآمد از طریق آن کسب کند. جک ما بعد از موفقیت در این زمینه تجارت B2B بر مبنای وب را در آپارتمانش به نام علی بابا راه ‎اندازی کرد که بعد از مدتی نظر سرمایه‌گذاران به او و کسب و کارش جلب شد و توانست مبلغ ۵ میلیون دلار از آنها دریافت کند و بدین وسیله به تجارت خود رونق بخشد. با رونق گرفتن سایت، در سال دوم تاسیس نیز سافت بانک ۲۰ میلیون دلار در سایت علی بابا سرمایه گذاری کرد و رفته رفته سایت پیشرفت کرد تا جایی که در سال ۲۰۰۰ علی بابا بیشتر از ۱ میلیون کاربر داشت. هم اینک علی بابا جز 20 سایت فروشگاهی برتر دنیاست که 231 میلیارد دلار ارزش گذاری شده است و میزان تراکنش‏‎ های انجام شده در آن بیش از یک تریلیون دلار است.

انتخاب نام علی بابا

دلیل انتخاب نام علی بابا این است که کنار تلفظ ساده‎ی این نام، تقریبا همه‎ مردم دنیا داستان علی بابا و 40 دزد را شنیده‏‌اند و اسم علی بابا برایشان آشناست و نیازی به جا انداختن این نام در ذهن افراد وجود ندارد.

داستان فروشگاه اینترنتی علی بابا

نحوه کار سایت علی بابا

در فروشگاه آنلاین علی بابا که یکی از بزرگترین فروشگاه‎ های مجازی دنیاست خرید فروش هرگونه جنسی انجام می‎ پذیرد تا جایی که تعداد کالاهای این سایت بیش از 5 هزار دسته می‎ باشد. در این فروشگاه می‎توان اجناسی با قیمت پایین و کیفیت مناسب را پیدا کرد که همین موضوع باعث استقبال کاربران از آن شده است.

سایت علی بابا بعنوان واسط بین کارخانه‎ های کشور چین و مشتریان بزرگ و کوچک در سراسر دنیا فعالیت می‎ کند و خود دارای انبار نیست و بعنوان واسطه بین مشتریان با یکدیگر، تجار با هم، مشتری و تجار فعالیت می ‎کند. یکی از دلایل کسب درآمد بالای علی بابا نسبت به سایت‎ رقبا نیز در همین است که هزینه‌ انبار و ارسال کالا برایش وجود ندارد و فقط نقش واسطه را ایفا می‎ کند.

سایت علی بابا از امنیت بالایی هنگام انجام تراکنش‎ های مالی برخوردار است؛ چرا که از سرویس پرداخت اختصاصی علی‌پی (Alipay) استفاده می‌کند که مخصوص علی باباست. نحوه‎ی تحویل جنس به مشتری نیز به این صورت است که بعد از انجام عملیات خرید و پرداخت کردن هزینه توسط مشتری، کالا از سمت فروشنده برایش ارسال می‎ شود و بعد از تایید مشتری، پول از طرف سایت به فروشنده پرداخت میگردد.

لازم به ذکر است تعدادی وب‎سایت در ایران راه ‎اندازی شده که بعنوان واسطه بین مشتریان ایرانی و سایت علی بابا عمل می‎ کنند و بعد از گرفتن سفارشات از مشتری، خرید وی را از سایت علی بابا انجام می‎ دهند و بعنوان کارمزد مبلغی اضافه از مشتری دریافت می‎ کنند.

آینده‎ علی بابا

جک ما در رابطه با گسترش شرکت علی بابا پس از عرضه‎ عمومی سهام این شرکت در آمریکا اینطور عنوان کرده است که "پس از عرضه‎ عمومی سهام در آمریکا، شرکت را با قدرت در اروپا و آمریکا گسترش خواهیم داد. زیرا در نهایت ما یک کمپانی چینی نیستیم، بلکه یک کمپانی اینترنتی هستیم که به طور اتفاقی در چین شکل گرفته." از این اظهار نظر مشخص است که علی بابا دیگر یک تجارت چینی نیست و صاحبانش برای گسترش بخشیدن آن در کل دنیا برنامه‎ ریزی می‌کنند.


نظر خود را بنویسید