اصول قیمت گذاری در فروشگاه‌های اینترنتی

اصول قیمت گذاری در فروشگاه‌های اینترنتی

تعیین قیمت کالا برای فروش همواره یکی از موضوعات اساسی در راه ‎اندازی فروشگاه چه از نوع واقعی و چه از نوع اینترنتی آن می‎باشد، به طوریکه مشتریان بیشتر ترغیب به خرید جنس شوند. قیمت گذاری مهمترین جز از مدل کسب و کار است و تصمیمات در مورد آن تاثیرات زیادی بر روی سود آوری تجارت‎ها به همراه دارد. هر بخش از قیمت‎ گذاری دارای دو زیر شاخه‌ی بازاریابی و حسابداری است و اگر این دو زیر شاخه‎ قوی کار کند می‎تواند موجب کسب سود بیشتر کسب و کارها گردد. از طرفی در صورت قیمت‎ گذاری غیر صحیح ضررهای جبران ناپذیری به تجارت زده می‌شود، بنابراین باید در قیمت‎ گذاری یک سری اصول خاص رعایت گردد تا کسب و کار با زیان و شکست مواجه نشود.

استراتژی‎های اصلی قیمت‎ گذاری بر روی اجناس

استراتژی قیمت‎ گذاری بدان معناست که یک کسب و کار ابتدا باید بداند می‎خواهد چه نوع قیمتی را برای محصولاتش انتخاب کند. قیمت‎ها بالا باشند و یا پایین، ثابت باشند و یا متغیر، کاهش داشته باشند و یا افزایش و ... باید توجه داشت که انتخاب یکی از این روش‎ها تابع محصولات و روش کسب و کار می‎باشد ولی در کل استراتژی‎های ثابتی برای قیمت‎ گذاری وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‎پردازیم.

قیمت گذاری کره‎ گیری

این روش مواقعی کاربرد دارد که هیچ رقیبی برای محصول وجود ندارد، بنابراین فروشگاهی که برای اولین بار کالا را عرضه می‎کند جنس را به بالاترین قیمت ممکن به فروش می‎رساند، تا زمانیکه برای آن کالا رقیب بوجود آید.

قیمت گذاری رخنه ‎ای

در این روش فروشگاه برای رخنه در بازار، جنس مورد نظر را به پایین‎ترین بهای ممکن قیمت گذاری می‎کند. هدف از این نوع قیمت گذاری دستیابی به سهم تجارت از بازار می‎باشد.

قیمت گذاری دسته ‎ایی

در این روش فروشگاه اقدام به ارائه‎ی چند محصول با هم می‎کند، به صورتی‎که در مجموع قیمت اجناس با هم پایین‎تر از قیمت فروش تکی آنها برای مصرف کننده می‎افتد. در این حالت مشتری ترغیب به خرید چند جنس با هم می‎شود، چرا که به این صورت سود نصیبش می‎شود، از طرفی فروشگاه نیز به دلیل فروش چند جنس با هم به سود قابل قبولی می‎رسد، ولو که سود تک تک اجناس برایش کم باشد.

قیمت گذاری میزان خرید

در این روش با افزایش تعداد خرید یک تخفیف کلی به سبد خرید مشتری تعلق می‎گیرد.

دسته بندی قیمت

در این روش مشتریان در دسته‎بندی‎های متفاوتی قرار می‎گیرند؛ مانند عمده و خرده و در هر دسته، قیمت در نظر گرفته شده برای فروش محصولات متفاوت است.

قیمت گذاری لنگری

در این روش قیمت گذاری از استراتژی‎های فریبنده‎ ایی استفاده می‎شود که بهای جنس به نظر مشتری کم بیاید. برای مثال استفاده از قیمت 49000 تومان بنظر قیمت مناسبی برای یک کالا می‎ آید چون هنوز به رقم 50000 تومان نرسیده است و مشتری احساس خوشایندی از خرید جنسی با این قیمت می‎کند، چرا که فکر می‎کند 1000 تومان سود کرده است.

یا در روش دیگر تیکت قیمت جنس به صورتی طراحی می‎شود که مثلا جنسی با قیمت 54000 تومان، فونت 5 آن بزرگ و 4000 آن کوچک ‎باشد. به این طریق مشتری احساس می‎کنند قیمت جنس 50000 تومان است. 

فروش فوری

از لحاط روانشناسی افراد ترغیب به خرید اجناسی می‎شوند که دارای تیکت فروش فوری هستند، چرا که می‎دانند فروشنده تمایل زیادی به فروش اجناسش دارد و بنابراین قیمت آن را شکسته است و سودی زیادی از خرید نصیب آنان می‎گردد.

فروش رایگان

افراد معمولا ترغیب شعارهایی مانند دو تا بخر، یکی ببر می‎شوند. چرا که می‎دانند یک جنس را قرار است رایگان دریافت کنند و به هزینه‎ایی که بابت دو جنس دیگر پرداخت می‎کنند توجهی نمی‎کنند.

نکات کلیدی در قیمت گذاری اینترنتی

 یکی از راههای کسب درآمد مناسب در فروش اینترنتی علاوه بر رعایت تمامی موارد بالا، توجه به نکاتی است که دستیابی به سود قابل قبول را تضمین نماید، در ادامه به بررسی این نکات می‎ پردازیم.

شناخت مشتریان

شناخت دقیق مشتری در قیمت گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه بدانیم قدرت خرید مشتری به چه میزان است و بر مبنای این توان قیمت‎ گذاری کنیم روز به روز به تعداد مشتریانمان افزوده می‎شود و به سود بیشتری دست خواهیم یافت.

برآورد هزینه‎ ها

اگر قیمت گذاری بر مبنای صرف هزینه ‎های اصلی و جانبی اعم از هزینه‎ های خرید، حمل و نقل، بازاریابی، تبلیغات و ... باشد، به طوریکه این هزینه‎ ها در قیمت گذاری نه کمتر و نه بیشتر لحاظ شود، احتمال شکست پروژه بسیار پایین می‎آید.

شناخت بازار و رقبا

در بازار آنلاین اگر بدون شناخت رقبا، محصولات و قیمت‎هایشان اقدام به قیمت‎ گذاری شود و بهایی خیلی بالاتر و یا حتی پایین‎تر از عرف بازار بر روی اجناس گذاشته شود، مشتریان به راحتی و با یک کلیک سایت فروشگاهی را ترک می‎کنند و وارد سایت دیگر می‎شوند و پروژه با شکست مواجه می‎شود، بنابراین توجه به تمام اصول قیمت‎ گذاری در موفقیت یک فروشگاه چه واقعی و چه اینترنتی تاثیر گذار می‎باشد.

نظر خود را بنویسید