اصول بازاریابی ویدیویی

اصول بازاریابی ویدیویی

 بازاریابی ویدیویی یکی از پرکاربردترین بازاریابی های موجود است که شامل ویدیوهایی از چند ثانیه تا چند دقیقه یا حتی چند ساعت می‌باشند. ساخت این نوع ویدیوها اصول و قواعدی دارند که برای اشتراک گذاری آنها در هر نوع پلتفرمی میبایست رعایت شوند. ویدیوها برای اشتراک گذاری در وبسایت‌ها باید از قواعد موتورهای جستجو پیروی کنند تا دیده شوند و رتبه سایت را افزایش دهند.

ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی چیست؟

 بازاریابی ویدیویی یکی از روش‌های تاثیرگذار برای تولید محتوا و جذب مخاطب است، اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید نباید از قدرت این نوع بازاریابی غافل شوید. این ابزار قدرتمند در اکثر پلتفرم‌ها همچون اینستاگرام، یوتیوب، اسنپ چت، تلگرام، فیسبوک، آپارات و… قابل استفاده است. در ویدیوها می‌توان همزمان از بازاریابی متنی، صوتی، تصویری، همراه با موزیک استفاده کرد که این بزرگ‌ترین مزیت بازاریابی ویدیویی محسوب می‌شود.

ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی در واقع یک نوع بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید در فضای اینترنت محصول و برند خود را با زبان گویا و قابل فهم برای همگان توضیح داده و هر‌آنچه را که می خواهید به مخاطب خود نشان دهید را در قالب یک ویدیو به تصویر بکشید. با ساخت ویدیو اصولی قدم بزرگی برای برند و کسب و کارتان در جذب مشتری و جلب اعتماد آنها برداشته اید. باید بدانید که آمارها نشان داده در سال گذشته ۸۰% ترافیک اینترنت مصرفی افراد مربوط به تماشای ویدیو بوده است. در این مقاله به چگونگی جذب مخاطب با استفاده از ویدئو مارکتینگ می‌پردازیم.

اصول بازاریابی ویدیویی

تاثیر بازاریابی ویدیویی در کسب و کار

 ویدیو مارکتینگ ( video marketing) یکی از روش‌های تبلیغات اینترنتی است که این روش در سال ۱۹۴۰ اولین بار توسط شرکتی به نام Bulova انجام شد. این شرکت برای نخستین بار یک فیلم تبلیغاتی را از ایستگاه تلویزیونی نیویورک پخش کرد. بعد از آن ویدیوهایی از شرکت اپل در سال ۱۹۸۴ و بعد از آن در سال ۱۹۹۱ توسط مدیر فاکس ثبت شد. در سال ۲۰۰۵ شبکه اجتماعی یوتیوب به وجود آمد که شرکت نایک اولین شرکتی بود که از یوتیوب برای معرفی برند و محصولات خود استفاده کرد. در سال ۲۰۰۷ نیز گوگل شروع به تبلیغات این شبکه اجتماعی کرد. در ایران نیز سرویس آپارات برای اشتراک گذاری ویدیوها از سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرد.

حال این ویدیوها می‌توانند روایتگر یک داستان یا درباره موضوعات و مسئله‌های روز دنیا و معرفی و تبلیغات یک برند یا کسب و کار باشند. در این صورت درک هر کدام از این مسائل در قالب یک فیلم ویدیویی بسیار راحت‌تر است و مفهوم را به طور کامل به بیننده می‌رساند، چرا که یک ویدیو بیانگر هزاران کلمه و جمله می باشد. ویدیوها باید با حداکثر کیفیت ساخته شوند تا به افزایش رتبه وب سایت و به جذب دنبال کننده منجر می شوند. قبل از ساخت هر ویدیوی هدف و بودجه‌ای برای ساخت ویدیو خود در نظر بگیرید و مخاطبان خود را انتخاب کنید، مثلا اگر قصد ساخت ویدیو برای گروه سنی نوجوانان را دارید به روحیه و سلیقه نوجوانان امروزی توجه کنید، سپس محل اشتراک گذاری ویدیو را مشخص کنید.

در ادامه به انواع بازاریابی ویدیویی می پردازیم

  • ویدیوهای آموزشی: در این ویدیوها میتوانید از مهارتهای خود استفاده کرده و آموزش‌هایی را در قالب ویدیو به مخاطبان خود ارائه دهید، این ویدیو های آموزشی می‌تواند شامل آموزش آشپزی، آموزش زبان های خارجی، آموزش دوخت و دوز، آموزش بافتنی و… باشد، همچنین می توانید طریقه استفاده از محصولات تان را در این دسته از ویدیوها آموزش دهید.
  • ویدیوهای رضایت مشتریان: مشتریان شما می تواند در مقابل دوربین به صحبت درباره کیفیت محصول شما و میزان رضایتشان را از کالای خریداری شده اعلام نمایند. این کار را از مشتریان ثابت خود بخواهید چرا که آنها همچون یک ابزار پرقدرت برای این دسته از تبلیغات شما هستند.
  • مصاحبه با افراد موفق در حوزه کاری خود: این ویدیوها را می‌توانید به صورت آفلاین و یا زنده و آنلاین در اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و در خصوص محصول خود صحبت کنید.
  • ویدیوهای تجاری: هدف اصلی از ساخت این ویدیوها بالا بردن آگاهی افراد درباره برند و شرکت و معرفی محصولات تولیدی است، در این دسته از ویدیو ها حتی می‌توانید به معرفی افراد مرتبط با محصول نیز بپردازید.
  • ویدیوهای محصول: در این ویدیوها می‌توانید نحوه استفاده از محصول را نشان داده و مشخصات محصول را کاملاً توضیح دهید، حتی می‌توانید به مقایسه محصول خود با نمونه‌های مشابه در بازار بپردازید.
  • ویدیوهای انیمیشنی: این دسته از ویدیوها با ایجاد شخصیت های کارتونی می تواند در ذهن مخاطب ماندگارتر و تاثیرگذارتر باشد یا اگر محصولات شما مربوط به گروه سنی کودکان است، ویدیو‌های انیمیشنی بهترین گزینه برای به وجد آوردن کودکان است.
  • ویدیوهای پرسش و پاسخ: در این دسته از ویدیوها افراد و صاحبان کسب و کار می‌توانند به تعدادی از سوالات پرتکرار مخاطبان درباره محصولات پاسخ دهند، این ویدیوها را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی، صفحه کاری یا حتی در وبسایت به اشتراک بگذارید.
  • ویدیوهای توضیح محصولات به صورت زنده (Live): شرکت‌ها و صاحبان برند می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی زمانی را برای توضیح محصولات و برند خود اعلام کنند، تا فرصتی باشد که مخاطبان و دنبال کنندگان هم در این ویدیو زنده بتوانند سوالات خود را از میزبان بپرسند.

 تمامی این نوع ویدیوها بسیار کاربردی است و بی شک تاثیر مثبتی بر سودآوری و جذب مشتری خواهد داشت و عواطف و احساسات افراد را تحریک می‌کند. ویدیوها برای سایت شما مزیت‌هایی دارند که در ادامه به مزیت های آن می‌پردازیم.

اصول بازاریابی ویدیویی

1. ویدیو سئو سایت را افزایش میدهد:

یکی از روشهای تولید محتوا در موتورهای جستجو ساخت ویدیو است، به این صورت که شما در ویدیوهای خود از کلمات کلیدی استفاده می کنید، موتورهای جستجو با شناسایی آنها و فهرست بندی، ویدیو شما را در جستجوی کاربران نشان می‌دهند. مشابه همین کار برای عکس و محتوای متنی هم انجام میشود. ویدیوها دارای برچسب و لیبل هستند که این برچسب ها نباید با موضوع ویدیو شما بی ارتباط باشد، این بی ارتباطی موجب می‌شود تا از طرف موتورهای جستجو مشمول جریمه شوید. در واقع با کلمات کلیدی است که ویدیو شما قابل پیدا شدن می شود و همین امر باعث افزایش رتبه و بازدید ویدیو شما میشود و با هر بار کلیک بر روی ویدیو، سایت شما جایگاه بالاتری در نزد موتورهای جستجو خواهد داشت.

2. ویدیو نرخ تبدیل را بهینه میکند:

  یکی از راه های نرخ تبدیل در وب سایت ها قرار دادن ویدیو مناسب و جذاب است. برای بهینه کردن ویدیوها در وب سایت ها می توانید از برنامه هایی همچون Blazemp برای فشرده کردن فایل بدون اینکه کیفیت آن کم شود استفاده کنید، این امر باعث می شود تا فایل سریعتر آپلود و دانلود شود. همینطور می توانید ویدیو خود را علاوه بر وب سایت در شبکه های اجتماعی همچون یوتیوب و همچنین در وب سایت های دیگر قرار دهید مثلاً بخش کوچکی از ویدیو خود را در سایت های دیگر قرار دهید و برای دیدن کامل فیلم از کاربران دعوت کنید تا وارد لینک سایت شما شوند، این کار باعث افزایش حجم ترافیک سایت شما شده و آن ها را از بیننده به مشتری تبدیل می کند.

برای افزایش بازدید و بهینه کردن سایت خود عنوانی مناسب و با حداقل پنج کلمه که شامل کلید واژه نیز باشد انتخاب کنید. اضافه کردن زیرنویس نیز یکی دیگر از راههای بهینه سازی ویدیو است، چرا که این دسته از ویدیوها توجه مخاطب را جلب می کند. راهکار بعدی اضافه کردن رونوشتی از متن داخل ویدیو است تا موتورهای جستجو از طریق متن و کلید واژه های به کار رفته در متن، ویدیو وب سایت شما را در هنگام سرچ افراد شناسایی کنند.

استفاده از CTA که مخفف Call to action است، یعنی در ویدیوهای خود از عنوانی استفاده کنید که افراد را مجاب کند تا در مسیر هدفی که شما برای ویدیو در نظر دارید قرار گیرند. به عنوان مثال هدف شما از اینکه ویدیو تان دیده شود این است که افراد پس از اتمام ویدیو وارد لینک دیگری شده و از محصولات شما دیدن کرده و در نهایت منجر به خرید شود.

این راهکارها برای افزایش نرخ تبدیل و بهینه کردن سیستم فروشگاه اینترنتی شما بسیار حائز اهمیت است. در ویدیو های خود نهایت خلاقیت و ابتکار را به خرج دهید تا بینندگان خود را ترغیب به خرید از سایت خود نمایید.

اصول بازاریابی ویدیویی

3. ویدیو به آسانی در دسترس عموم است:

  امروزه با عضویت اکثر افراد در شبکه‌های اجتماعی مجازی و دارا بودن این شبکه‌ها به قابلیت اشتراک گذاری محتواهای ویدیویی با حجم کم و کیفیت بالا همه افراد می توانند ویدیو های دلخواه خود را در هر دستهای مشاهده نمایند، به همین دلیل محتوای ویدیویی تان را به منظور دیده شدن و در دسترس همگان بودن در انواع شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام، آپارات و… قرار دهید.

4. ویدیو مهیج است:

  با ترکیب صدا، موسیقی، تصاویر و متن، عواطف و احساسات مخاطب را درگیر کرده، این عوامل در کنار هم ابزاری قدرتمند و کارآمد برای جذب مخاطب است. برای تاثیرگذاری بیشتر می توانید در ویدیوهای خود از افراد مشهور استفاده کرده یا تخفیفات و مسابقات هیجان انگیز را از طریق ویدیو به مخاطبان اعلام نمایید.

5. ویدیو اعتماد مخاطب را بیشتر جلب میکند:

  امروزه رقابت برای ساخت ویدیو جذاب و پر محتوا بسیار تنگاتنگ است. اما مهم است که در ویدیوها بتوانید اعتماد ها را نیز جلب کنید، برای جلب اعتماد مخاطب دست شما در ویدیو بازتر است. برای این کار می توانید ویدیو هایی از مراحل چیدمان، بسته بندی و ارسال محصولات تهیه کنید. در این بخش میتوانید از ویدیوهای رضایت مشتریان نیز استفاده نمایید، زیرا کاربرانی که جدیداً به صفحه ی شما اضافه شده‌اند، با دیدن این نوع ویدیوها به طور ناخودآگاه به شما اعتماد خواهند کرد.

6. ویدیو بیشتر به درد گوشی باز ها میخورد:

 با توجه به رشد خرید انواع گوشی های هوشمند نسبت به سایر لوازم الکترونیکی و دیجیتال افراد بیشتری ترجیح می دهند با گوشی های خود اقدام به دیدن انواع ویدیو نمایند. صحت این ادعا را ما  با توجه به خودمان و افراد اطرافمان می توانیم دریابیم، افرادی که در شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب اینستاگرام و برای دیدن فیلم از گوشی هایشان استفاده می کنند.

اصول بازاریابی ویدیویی

7. بازاریابی ویدیویی حتی تنبل ترین افراد را به چالش می‌کشد:

  در یک ویدیو کوتاه می توانیم مطالب زیادی را بگنجانیم و محتواهای بسیاری را برای مخاطب عنوان کنیم، به خصوص امروزه با مشغله های بسیاری که وجود دارد کمتر کسی حوصله خواندن متن های بلند بالا و طولانی را می تواند داشته باشد گ. پس ویدیو برای افراد کم حوصله و به اصطلاح تنبل بسیار مناسب می باشد چرا که در عرض مدت زمانی کوتاه می تواند آن ها را به خود جذب نماید. در واقع دیدن ویدیو راهی کوتاه و موثر برای یادگیری و آموزش است. با تولید و ضبط ویدیو برای راه اندازی آنلاین شاپ، شما می توانید مخاطبان زیادی را به کسب و کارتان جذب کنید، مخاطبانی که ویدیو را بر متن ترجیح می‌دهند.

8. ویدیو ها می توانند به اشتراک گذاشته شوند:

  اکثر شبکه های اجتماعی تلاش نموده اند تا در راستای ارتقای کیفیت شان دسترسی و به اشتراک گذاری محتوا های ویدیوی را ایجاد و آن را تسهیل نمایند. به طور مثال شبکه اجتماعی پرطرفدار اینستاگرام در ابتدا فقط امکان اشتراک گذاری عکس و ویدیو های کمتر از یک دقیقه را ایجاد نموده بود، اما رفته رفته آن را گسترش داد به طوری که امروزه قسمت جداگانه با عنوان IGTV برای ویدیو های بیشتر از یک یا چند دقیقه را به پلتفرم خود افزوده. در واقع همه شبکه ها قدرت ویدیو را در دنیای امروزی دریافتند، پس در تلاش هستند تا اشتراک‌گذاری آن را گسترش دهند.

برای شروع بازاریابی ویدیویی چه باید کرد؟

  اقدامات زیادی وجود دارد که شما می توانید در قدم های ابتدایی خود برای شروع بازاریابی ویدیویی از آن استفاده نمایید که در ادامه به چند نمونه آن می‌پردازیم:

  1.  شروع با ویدیو های کوتاه کمتر از یک دقیقه: ابتدا ویدیو های کوتاهی بسازید و در آن اقدام به تشکر نمودن از مشتریان جدید و قدیم که شما و محصولات تان را انتخاب نموده اند کنید.
  2.  تهیه ویدیو از محصولات: صاحب هر کسب و کاری که هستید شروع کنید ویدیو های جذاب و مخاطب پسند از محصولات تان تهیه کنید و به اشتراک بگذارید با این کار مخاطبانتان را به محصولات آشنا و آنها را علاقمند به خرید کنید.
  3.  تهیه ویدیو از مشتریان: از خریداران مشتریان و کاربران خود بخواهید نظرشان را در ارتباط با محصولات، نحوه ارائه خدمات توسط شما و میزان رضایت شان را در قالب ویدیو های کوتاهی عنوان کنند و شما پس از جمع‌آوری همه این ویدیوها، آن ها را به شیوه اصولی تدوین کنید و به اشتراک بگذارید.

 از پس از طی نمودن مراحل بالا اقدام به ساختن ویدیوهایی با مدت زمان بیشتر، ساخت انیمیشن و تبلیغات به شیوه نوین ویدیو های راهنما و... نمایید.

بازاریابی ویدئویی برای چه کسب و کارهایی است؟

 صاحب هر کسب و کاری که باشید می توان به طور قطع گفت که بازاریابی ویدیوی بسیار می تواند کمک کننده باشد و تاثیرات مثبت و چشمگیری بر روی فروش محصولات و جذب مخاطبان بگذارد، زیرا بسیاری از کاربران از طریق دیدن و شنیدن همزمان جذب محصولات می‌شوند. شما در بازاریابی ویدیویی برای تبلیغ و معرفی محصولات تان دستتان باز تر است و می توانید احساسات مخاطب را درگیر خود کنید. به طور مثال: شما اگر فروشگاه گل فروشی دارید و برای تبلیغ متنی را آماده نموده اید و به اشتراک گذاشته‌اید مخاطب با دیدن و خواندن آن نمی تواند لحن شما را تشخیص دهد و احساسات شما را درک کند و همچنین نمی‌تواند با محصولاتتان ارتباط موثر پیدا کند. اما اگر یک ویدیو با رعایت ویژگی های تولید محتوای اصولی از کسب و کارتان تهیه کنید می توانید همه حواس مشتریان و مخاطبان را به خود جلب نمایید.

  اگر به دقت کنید کسانی که در شبکه‌های اجتماعی اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی نموده اند همواره تولید ویدیو و به اشتراک گذاری آن را یکی از تکنیک ها و اصول فروش در اینستاگرام برای کسب و کارشان می داند و از تاثیرات فوق العاده آن بر روی میزان فروش و سود دهی سخن می گویند.

اصول بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدیویی در ایران

 در سال‌های اخیر و با دسترسی پیدا کردن عموم به گوشی‌های هوشمند استفاده ایرانیان از شبکه های اجتماعی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده به طوری که نمی توان شبکه‌ اجتماعی شناخته شده ای را نام برد که ایرانیان در آن عضویت نداشته باشند، به خصوص در شبکه‌های پرطرفداری مانند اینستاگرام، تلگرام و ... که درصد بالایی از ایرانیان در آن مشغول به فعالیت هستند. در پی این رشد بازاریابی ویدیویی نیز بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفت و سایت‌های بزرگ نسبت به این نوع از بازاریابی در ایران اقدام نمودند، مانند سایت پرطرفدار ایرانی آپارات که رکورد نمایش ۶۰ میلیون ویدیو را در روز به ثبت رساند.

بنابراین می توان گفت که در جغرافیای ایران نیز مانند کشورهای جهان اول و پیشرفته این مدل از بازاریابی رونق قابل توجهی گرفته و در این حوزه اکثر سلبریتی ها برای گرم کردن بازار حضور فعال یافته اند.

چالش ها و مشکلات بازاریابی ویدیویی بازاریابی

  بازاریابی ویدیویی نیز مانند سایر روش‌ها همواره با چالش ها و مشکلاتی همراه بوده و با آنها دست و پنجه نرم کرده که می‌توان به مشکلات و چالش‌های زیر اشاره نمود.

  • عدم دسترسی کاربران ایرانی به صفحات بزرگ مانند یوتیوب، فیس بوک، توییتر به علت فیلتر بودن.
  • تفاوت روش های تبلیغاتی در ایران با روش های تبلیغاتی روز دنیا به علت تفاوت های فرهنگی.
  • بالا بودن هزینه ها در ایران مانند بالا بودن هزینه‌های اینترنت.
  • کند بودن سرعت اینترنت و دیر لود شدن سایت ها.
  • عبور از فیلتر ها و چالش ها پس از ساخت ویدئوهای تبلیغاتی.

 سخن آخر

 بازاریابی ویدیویی امروز جایگاه ویژه و موثری در فروش و معرفی محصولات و همچنین جایگاه بندی صفحات را دارد، پس سعی نمایید با استفاده از قواعد اصولی تولید محتوای ویدیویی این روش را به کار گیرید و در این راه اگر خودتان صاحب نظر و یا دارای سررشته نیستید بهتر است برای بازدهی بهتر و بیشتر از افراد با تجربه و ماهر در حوزه تولید محتوا و بازاریابی ویدیویی استفاده نمایید.

نظر خود را بنویسید