اصول فروش در اینستاگرام

اصول فروش در اینستاگرام

امروزه اینستاگرام تبدیل به یکی از شبکه های اجتماعی کاربردی و محبوب شده است که اکثر بیزینس ها با ساخت یک یا حتی چند پیج تجاری به توسعه حرفه خود می پردازند. با ساخت یک اکانت اینستاگرام مشتریان شما، به راحتی می توانند عکس ها و فیلم های محصولاتتان را مشاهده کرده و مستقیما از خودتان خرید کنند. در واقع اکانت اینستاگرامی که می سازید کاربرد مغازه، شرکت، بستر هنر، مطب و دیگر کسب و کارها را دارد که به صورت مجازی تولید می شوند. با آنکه استفاده از این شبکه اجتماعی مشهور، در کسب موفقیت یک حرفه تاثیر بسزایی دارد اما رقابت در آن نیز بسیار دشوار است و باید تبلیغ محصولات شما الهام بخش خرید مشتریان باشد.

چگونه فروش اینستاگرام را افزایش دهیم؟

شاید با خود تصور کنید فروش در اینستاگرام کار راحتی است، اما باید توجه داشته باشبد اینستاگرام یک پلتفرم تجاری نیست بلکه خرید و فروش در آن رواج یافته است. با این حال هنوز هم مردم برای گذراندن اوقات فراغت خود و سرگرمی به صفحات اینستاگرام مراجعه می کنند، به همین دلیل این شما هستید که باید یک استراتژی دقیق برای فروش محصولات خود تعیین کرده و حتی کاربرانی که نیاز به خدمات شما ندارند را جذب کنید. در واقع مهم است که بدانید فروشندگان باهوش هدف اولیه خود را فروش محصولات تعیین نمی کنند بلکه ابتدا سعی می کنند یک اکانت جذاب و کاربردی بسازند تا همه نوع کاربر را جذب کرده و دنبال کنندگان پیج افزایش یابد.

هنگامی که پیج شما توسط میلیون ها نفر دیده شود، آیا محصولاتتان بهتر به فروش نمی رسد؟ البته که یکی از راه های افزایش فالوور ( دنبال کننده ) تبلیغات پیج است، اما این روش برای اکثر مشاغل کوچک و کارآفرینان، راه حل طولانی مدت محسوب نمی شود و تاثیر آن پایدار نیست. تکنیک های دیگری نیز وجود دارد که مکمل تبلیغات هستند و به رشد ارگانیک پیج کمک شایانی می کنند، این استراتژی ها باید از سه اصل مهمی که در روانشناسی باعث جذب ناخودآگاه افراد می شود پیروی کند:

  • آگاهی از وجود یک محصول یا خدمات
  • پرداختن به مزایای محصول
  • نیاز کاربران به محصول

اصول بالا از مواردی هستند که با رعایت آن ها در استراتژی های خود، می توانید سیستم فروش آنلاین محصولاتتان را تقویت کنید. در واقع موارد نام برده از نظر روانشناسی محرک کاربر برای خرید یک محصول می باشند.

فروش اصولی در اینستاگرام

از تیتر و تصاویر جذاب استفاده کنید.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، اکانت اینستاگرامی که برای تجارت ساخته می شود کاربرد مغازه هر فروشنده را دارد. پس مانند هر مغازه دیگری دکوراسیون و شکل و شمایل آن باید خلاقانه و خاص باشد، مثلا بیو صفحه شما اولین موردی است که لحظه ورود کاربر به چشم می آید، در نتیجه می توانید معرفی نامه پیج را به شکلی خاص و جذاب بنویسید که مشتری با دیدن آن به مشاهده بقیه پیج نیز علاقه مند شود، مثلا می توانید از متن هایی که کنجکاوی کاربر را برای دیدن محصولات بر انگیخته می کند استفاده کنید.

به هر حال بیو و عکس پروفایل یک پیج از مهم ترین و در معرض دید ترین مواردی است که جذب یک کاربر را به همراه دارد، پس سعی کنید با آپلود عکس های با کیفیت و تولید محتوای خلاقانه ظاهر پیج را زیبا بسازید.

همچنین برای روح بخشیدن به پست ها و ظاهر اکانت خود از رنگ های زنده و پر جنب و جوش استفاده کنید، زیرا این رنگ ها بر روی ناخودآگاه افراد تاثیر گذاشته و باعث گرایش هر چه بیشتر مشتری به مشاهده ادامه پست های شما می شود. اگر با اصول پست گذاری آشنا نیستید می توانید به مقاله بهترین روش پست گذاری در اینستاگرام مراجعه کنید و جذاب ترین پست ها را منتشر کنید.

هشتگ ها عامل قدرت گرفتن یک پیچ

درست است که اینستاگرام متعلق به فیسبوک می باشد، اما با این حال تفاوت های واضحی در مورد نحوه کار و فروش میان این دو وجود دارد. در حالی که الگوریتم فیسبوک روز بروز سخت تر می شود، هشتگ ها کار را برای اینستاگرام آسان تر می سازند. در واقع اهمیت هشتگ گذاری برای پست مانند پلاک گذاری برای خانه ها است، زیرا هشتگ گذاری در زیر یک پست باعث می شود هنگامی که کاربر در مورد محصول شما در اینستاگرام جستجو می کند پست مورد نظرتان برای وی باز شود. هشتگ ها می توانند به شرح برند محصول، توضیح پست، کمپین یک پیج، اطلاع رسانی ها و سایر اقدامات اکانت شما بپردازند. برای مثال فرض کنید فردی دارای یک پیج مزون است و کار فروش لباس انجام می دهد، در این شرایط می تواند برای افزایش ترافیک کاربر زیر پست های خود هشتگ شلوار یا هشتگ های مربوط به پست بگذارد.

جلب اعتماد مشتری با استراتژی سوشیال پروف

Social Proof به معنی "تایید اجتماعی" است که یکی از ابزار های قدرتمند اینستاگرام برای جلب اعتماد مشتری محسوب می شود. می دانید که رقابت در کسب و کار زیاد است، اما مشاغلی که مورد تایید اکثر افراد جامعه هستند قطعا فروش بیشتری دارند. در اینستاگرام اطلاعیه فروش هفتگی و پیام های رضایتمندی مشتری باعث اعتماد سازی در مورد پیج شما می شود. بسیاری از مشتریان قبل از ثبت سفارش خود کامنت ها و نظراتی که در مورد محصول نوشته شده را برسی می کنند تا از کیفیت کالا با خبر شوند.

همچنین استوری گذاشتن از دایرکت هایی که شامل پیام های خوب مردم است دیدگاه مشتری های جدید را تغییر می دهد.

افزایش فروش در اینستاگرام

از تبلیغات تاثیرگذار استفاده کنید

تبلیغ گذاشتن در افزایش فالوور تاثیر بسزایی دارد اما نحوه تبلیغ رفتن نیز بسیار مهم می باشد. اکثر پیج های اینستاگرام تبلیغ های گوناگونی را انجام می دهند و در ازای آنها هزینه دریافت می کنند، اما باید دقت داشته باشید که بر روی پیج هایی تبلیغات انجام دهید که کاربر فیک جذب نکنید و بازدهی مناسبی از تبلیغ خود داشته باشید، در اصل تبلیغات در اینستاگرام به سه دسته تقسیم می شوند که در ادامه آنها را شرح خواهیم داد.

تبلیغات خود اینستاگرام: این روش یکی از بهترین و پر بازده ترین تبلیغات اینستاگرام است، اما به دلیل پرداخت هزینه با دلار کاربرد زیادی در ایران ندارد. زیرا در این روش مدیران پیج برای تبلیغ محصول باید به اینستاگرام هزینه پرداخت کنند.

تبلیغ در پیج های مشهور: اکثر فروشندگان ایرانی از این روش برای بازاریابی محصولات خود استفاده می کنند. به این شکل که شما برای تبلیغ کالا های خود در مورد پیج های مختلف اینستاگرام تحقیق کرده و پیج های بزرگی که تعداد فالوورهایشان زیاد است را برای بستر تبلیغات خود انتخاب می کنید.

تبلیغ توسط اینفلوئنسرها: اینفلوئنسر به کسانی گفته می شود که از محبوبیت خاصی در اینستاگرام برخوردار هستند و اکثر مردم جامعه در مورد آن ها شناخت دارند. به همین ترتیب شما می توانید با پرداخت هزینه ای مشخص به یکی از افراد برجسته اینستاگرام، برند خود را تبلیغ کنید.

سه روش بالا از مدل های موجود تبلیغاتی هستند که بازدهی زیادی برای برند شما دارند، اما باید در نظر بگیرید تبلیغ نیز آداب مختص به خود را دارد. برای مثال محتوا یا تصویری که برای تبلیغات خود آماده می کنید نباید فقط در مورد فروش محصول و قیمت ها باشد، بلکه می توانید با قرار دادن مطالب آموزشی نسبت به زمینه کاری یا تنظیم معرفی نامه مناسبی از برندتان تبلیغ خلاقانه تری ایجاد کنید.

مشتری را در اولویت قرار دهید

راز و رمز یک تجارت خوب رضایت مشتری است، اگر مشتری از نحوه برخورد و کیفیت محصولات شما خوشنود باشد قطعا پیج شما را به دوستان خود نیز معرفی می کند. به همین دلیل سعی کنید میزان پاسخگویی پیام های دایرکت را بالا برده و با صبر و حوصله با مشتری صحبت کنید.

فراموش نکنید همیشه حق با مشتری است! پس اگر مشتری از شما درخواست تعویض یا ارسال سریع کالا را داشت سعی کنید به خواسته او احترام بگذارید. به گفته های خود عمل کنید، مثلا اگر قابلیت مرجوعیت کالا را برای محصولات خود تبلیغ کرده اید در صورت لزوم واقعا این کار را انجام دهید تا مشتری اعتماد خود را در مورد صداقت پیج شما از دست ندهد.

به دست آوردن مشتری ثابت که طولانی مدت از شما خرید کند کار آسانی نبوده و بستگی به نحوه برخورد خودتان دارد، از همین روی به هیچ عنوان  اطلاع رسانی های دروغ در مورد کالای خود نگذارید زیرا پس از دریافت محصول نامرتبط با گفته های شما، خشم مشتری برانگیخته می شود.

 روش های فروش بهتر در اینستاگرام

روند کار را به نمایش بگذارید

این مهم است که مشتری احساس نزدیکی به شما و کسب و کارتان داشته باشد، به همین ترتیب با پست یا استوری کردن روند کار در پشت صحنه به مشتری احساس خوبی بدهید. مثلا می توانید از نحوه بسته بندی محصولات ویدیو تهیه کنید یا اگر به صورت گروهی کار می کنید عکس دسته جمعی خود را استوری کنید و در هایلایت ها قرار دهید. با این کار نه تنها احساس صمیمیت خاصی را به وجود می آورید بلکه مشتری مطمئن می شود محصولات برای خود شما است و قرار نیست کالا ارسال نشود.

با این روش به مخاطب خود می گویید "ما هیچ چیز برای پنهان کردن نداریم" که این مسئله به خودی خود تاثیر زیادی بر خوشبینی مشتری دارد.

از هایلات ها استفاده کنید

هایلات قابلیت جالب اینستاگرام است که می توان به وسیله آن استوری های مهم پیج را در معرض دید مشتری قرار دهیم. در واقع هایلایت ها نیز مانند دکور پیج ما هستند و هنگامی که یک کاربر وارد پیج می شود هایلات ها را مشاهده می کند، پس این یک روش بسیار مناسب است تا کالا هایی که تمایل دارید بیشتر دیده بشوند را با هایلات در معرض دید قرار دهید.

اما باید توجه داشته باشید این هایلایت ها معمولا برای محصولات کاربردی تر پیج به کار می روند، در نتیجه استوری هایی که برای هایلات در نظر می گیرید را از محصولات مهم و کاربردی پیج انتخاب کنید. همچنین می توانید اعلامیه های مهم مانند آدرس کسب و کار حضوری تان، روش خرید از پیجتان، راهنمایی های لازم در مورد محصولات و غیره را با هایلایت ها در پیج تان سنجاق کنید تا همه مشتری ها آن را ببینند و سوالاتشان بر طرف شود.

به صورت مداوم فعالیت داشته باشید

همانطور که می دانید امروزه اینستاگرام تبدیل به یکی از بزرگ ترین بستر های تجارت شده است، در نتیجه شما هر کسب و کاری که انتخاب کنید رقیبان زیادی مقابل خود می بینید. به همین دلیل نباید پست و استوری گذاشتن را نادیده بگیرید و چند روز یکبار بر روی پیج خود کار کنید، زیرا آنقدر پیج های جذاب در اینستاگرام فعالیت می کنند که کاربر شما را فراموش می کند. پس بهتر است میزان فعالیت شما در پیج تان بالا باشد تا مشتری هر روز پست و استوری های شما را ببیند و از دنبال کردن پیج شما خسته نشود.

البته باید توجه داشته باشید فعالیت بیش از حد بر روی پیج نیز کاربر را کلافه می کند به خصوص اگر از محتوا های بی کیفیت استفاده شود صرفا جهت این که پست و استوری در پیج قرار بگیرد. فراموش نکنید فروشگاهی که به طور منظم حضور نداشته باشد مشتریان خود را از دست می دهد.

اگر زمان مناسب برای این کار را پیدا نمی کنید می توانید به ساخت و طراحی وب سایت فروشگاهی برای محصولات خود بپردازید که مکمل پیج تان باشد و خرید مشتری را از طریق وب سایت و خودکار تعیین کنید. این روش به دیدگاه خوب مشتری نیز کمک می کند، زیرا مشتری با خود تصور می کند پیجی که دارای وب سایت شخصی و مجزا است حتما عوامل زیادی در این کسب و کار دست دارند.

تکنیک های فروش در اینستاگرام

از QUESTIONS و نظر سنجی استفاده کنید

در بخش استوری، ابزاری به نام QUESTIONS یا پرسش وجود دارد که طبق آن می توانید از فالوور های خود در مورد همه چیز به پرسش و پاسخ بپردازید. مثلا می توانید از فالوور های خود بپرسید چه محصول دیگری نیاز دارند و یا بسته بندی محصولات چگونه بهتر می شود. طبق این پرسش ها شما از نیاز مشتری آگاه شده و متوجه می شوید چه تئوری های دیگری به پیشرفت پیج شما کمک خواهد کرد. هر چه قدر این سوالات جذاب تر و باب میل مشتریان باشد، فالوورها علاقه بیشتری به جواب دادن سوالات پیدا می کنند.

همچنین ابزار دیگری به نام POLL یا نظرسنجی وجود دارد که به وسیله این نظرسنجی می توانید از نظرات کاربر یا میزان رضایت آن ها با خبر شوید و به بهبود کیفیت پیج خود بپردازید. حتی می توانید در مورد محصولات دیگر نظر سنجی کنید تا بدانید مشتری به چه چیزهای دیگری علاقه مند است که شما می توانید برای وی فراهم کنید.

سخن آخر

در این مقاله چند مورد از اصول فروش در اینستاگرام را ذکر کردیم که به پیشرفت اکانت شما کمک فراوانی می کنند و در افزایش فالوور تاثیر بسزایی دارد. راه اندازی کسب و کار شخصی با پیج های اینستاگرام کار پیچیده ای نیست اما نیاز به صبر، حوصله و خلاقیت دارد. این مهم است که پیج شما نسبت به پیج های دیگر خاص باشد و با آن ها به رقابت بپردازد، برای این کار سعی کنید از پست ها، استوری، عکس های با کیفیت و محصولات کاربردی استفاده کنید تا نتیجه عالی آن را مشاهده کنید.


نظر خود را بنویسید

نظرات 1 نظر
avatar
مفید بود ممنون