سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی چیست؟

در فرهنگ لغت فارسی برای کلمه سرور معنی سرویس و یا خدمت دهنده در نظر گرفته شده است. در واقع می‌ توان گفت سرورها رایانه هایی هستند که به طور مداوم در حال فعالیت می باشند و افراد از آن ها انتظار دارند تا در هر ساعت از شبانه روز که به سرورها مراجعه می‌کنند به درخواست‌ هایشان پاسخ سریع دهند. سرور ها را می‌ توان به طور کلی زیر مجموعه کامپیوتر های شخصی دانست که در سال ۱۹۸۰ میلادی فعالیت خود را در قالب سرور های ترمینال در مراکز مختلفی مانند بانک‌ها، شرکت های فروش خودرو، شرکت‌های بیمه و... آغاز کردند.

سرور ها را می توان به دو دسته سرور های عمومی و اشتراکی و سرور های اختصاصی تقسیم نمود که برای استفاده از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری نیاز است به طور مداوم و همیشگی به اینترنت متصل باشند. در این مقاله قصد داریم تنها به نوع دوم سرورها، یعنی سرور اختصاصی بپردازیم و کارایی آن را برای شما عزیزان عنوان نمایید پس با ما همراه باشید.

کاربرد سرور اختصاصی:

 برای هر شرکتی مهم است که سایت های تحت پوشش از امنیت کافی برخوردار باشد و همچنین می‌خواهد ضمن داشتن این امنیت سرعت و ترافیک سایت‌ هایش را نیز بالاتر ببرد تا بتوانند از این طریق، کنترل قابل توجهی روی سیستم ها داشته باشند.سرور تخصصی با دادن امکاناتی نظیر نصب انواع نرم افزارهای دلخواه، دسترسی به سرورهای اشتراکی بدون در نظر گرفتن محدودیت و آزادی در مدیریت محتوای سایت به شرکت ها و سازمان های بزرگ دولتی و غیر دولتی و افراد این امکان را می‌دهد تا بر حسب نیاز شان به سوی اهداف با قدرت و سرعت مناسب تری پیش بروند.

از ویژگی‌های سرور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بسیار بالا نسبت به سرورهای اشتراکی و پهنای باند بیشتر
  • امنیت بالا در حفاظت از اطلاعات
  • مدیریت کامل سرور
  • دسترسی دادن به تمامی فضای وب بدون ایجاد محدودیت
  • امکان پشتیبان گیری
  • امنیت فیزیکی بالا
  • امکان نصب تمامی نرم افزار های دلخواه
  • انتقال داده‌ها با به کارگیری فیبر نوری
  • استفاده از ژنراتور برق پشتیبان در مواقع ضروری
  • ایجاد حریم شخصی

با روی کار آمدن اینترنت و فناوری های مرتبط به آن سرورهای اختصاصی یا همان dedicated کاربرد های فراوانی در دنیای امروزی بخصوص در زمینه تجارت الکترونیک و کسب و کار های آنلاین دارند. برخی از این کاربرد ها را می توان در موارد زیر ذکر نمود که عبارت است از:

  1. به کار بردن سرور اختصاصی برای میزبانی سایت ها .
  2. به کار بردن در سرور  game و خدمات سخت افزاری.
  3. به کار بردن سرور اختصاصی در برنامه های کاربردی مدیریتی و حسابداری سازمان ها و سایر بخش‌ها به عنوان میزبان.
  4.  به کار بردن سرور اختصاصی برای ایجاد cloud computing یا میزبانی ماشین های مجازی.
  5.  از سرور اختصاصی می‌توان در سایت  های فروشگاهی که بسیار پر بازدید هستند استفاده نمود چرا که این سایت ها به دلیل حجم زیاد اطلاعاتی که در آن ها قرار می‌گیرد نیازمند سی پی یو قدرتمندی برای مدیریت محتوا و افزایش سرعت هستند. سایت هایی نظیر سایت های فروش بلیط یا سایت های پر بازدید فروش لباس و…
  6. استفاده از سرور اختصاصی در سازمان‌ ها و شرکت‌ های دولتی و غیر دولتی جهت میزبانی سایت ها و مدیریت محتوا.
  7. اشتراک گذاری انواع ویدیو و فیلم در سایت ها با کمک سرور های اختصاصی با سرعت بیشتر.
  8. استفاده از سرور تخصصی برای سایت های شلوغ و پر بازدید جهت بهبود بخشیدن به سرعت لود شدن ، افزایش ترافیک و همچنین کنترل آن.
  9. استفاده از یک سرور اختصاصی برای مقابله با حمله های سایبری که به سازمان ها و موسسات بزرگ دولتی و خصوصی می‌ شود.
  10. استفاده از سرور اختصاصی توسط ارائه دهندگان خدمات وب سایتی جهت پشتیبانی از محصولات و خدماتی که به مشتریان ارائه داده‌ اند.
  11. کنترل و مدیریت ارتباط با مشتریان به این ترتیب که شما می توانید با استفاده از اختصاصی از زمانی که مشتریان وارد سایت شما می شوند تا زمان سفارش و دریافت محصول بر روی روند نظارت و کنترل داشته باشید.

چه زمانی باید از سرور اختصاصی استفاده کنیم؟

 در زمان های مختلفی و به دلایل متفاوتی می توان سرور اختصاصی را به کار گرفت. برخی از این مواقع که نیاز است از سرور اختصاصی کمک بگیرید عبارتند از:

  • پس از این که سایت خود را با استفاده از یک میزبان اشتراکی و یا هاست ها راه انداختید با گذشت زمان و رشد فعالیت هایتان دیگر این هاست جوابگوی نیاز شما و سایت تان نیستند ضمن اینکه هزینه استفاده از آن ها نیز بسیار بالا است. پس بهتر است در این زمان به فکر به روز رسانی هایی در سایت تان باشید. بهترین کار این است که یک سرور اختصاصی برای خود انتخاب کنید و آن را در مسیر پیشرفت تان به کار بگیرید.
  • در مواقعی که شما از یک میزبان وب اشتراکی برای سایت تان استفاده می کنید در واقع با نفرات دیگری این اشتراک را شریک هستید. یعنی سایت شما با بسیاری از سایت های دیگر در یک سرور ذخیره می شود و از آن استفاده می کنند. استفاده از این مدل سرور ها و میزبان های اشتراکی تنها برای سایت های شخصی و کوچکی مناسب می باشد که به انعطاف پذیری چندانی نیاز ندارد، اما زمانی که سایت شما یک سایت شلوغ و پر بازدید باشد مانند انواع سایت های شرکتی و یا سازمانی و یا وب سایت های فروشگاهی سرور های اشتراکی به هیچ وجه کار آمد، مناسب و پاسخگوی نیاز های شما نیستند زیرا نمی‌ توانید خودتان محتوا ها را پیکربندی کنید. اما یک سرور اختصاصی به شما این امکان را می دهد که فضای مخصوص به خود را داشته باشید و منعطف تر، قدرتمند تر و در نهایت امنیت سریع عمل کنید و به سوی پیشرفت قدم بردارید.
  • اگر سایت پربازده و رو به رشدی دارید انتخاب و استفاده از یک سرور اختصاصی برای شما ضروری می باشد، زیرا زمانی که از هاست های اشتراکی استفاده می کنید و ترافیک ها نیز بالا است عملکرد سایت شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و به میزان چشمگیری عملکرد تان افت  خواهد نمود. پس بهتر است قبل از بروز چنین مشکلاتی به فکر یک میزبان اختصاصی مناسب و سازگار با سایت تان باشید.
  • برای شرکت ها و سازمان هایی که اطلاعات محرمانه، مهم و حساسی را دارند یعنی اطلاعاتی نظیر فرمول های محرمانه ی مهم، ایمیل‌ های محرمانه، پرونده های محرمانه کشوری، سازمانی و شرکتی مهم، شماره تماس ها، شماره کارت های اعتباری و... هاست های اشتراکی نمی توانند امنیت کافی را برای حفاظت از اطلاعات در برابر انواع حملات سایبری، ویروسی و یا هک ایجاد کنند. اما داشتن یک سرور اختصاصی به شما این امکان را می‌ دهد که سایت تان را در برابر هر نوع حمله‌ ای ایمن کنید.
  • اگر برای شما مهم است که کنترل لازم و کافی را از هر نظر بر روی سایت تان داشته باشید و ضمن آن در هزینه ها نیز صرفه جویی کنید زمان آن رسیده که یک سرور اختصاصی انتخاب کنید و آن سرور را مورد استفاده قرار دهید.

چگونه سرور اختصاصی داشته باشیم:

انتخاب یک سرور اختصاصی کار آمد بستگی به نوع نیاز، حجم فعالیت و هدف شما در آینده دارد. در این مسیر شاید شما اطلاعات و دانش کافی را درباره نحوه راه اندازی و استفاده از سرور اختصاصی نداشته باشید پس بهتر است برای تحقق اهداف تان ابتدا از افراد ماهر و متخصص و با تجربه در این حوزه کمک بگیرید. امروزه شرکت های بسیاری وجود دارند که طیف وسیعی از برنامه‌ های میزبان از جمله میزبان های اختصاصی را در قبال قیمت‌ های مختلفی بسته به نیاز مشتریان ارائه می کنند. شما نیز می‌ توانید با اندکی تحقیق درباره شرکت ها بهترین ارائه دهنده سرور اختصاصی را پیدا نموده و سرور اختصاصی مورد نظر خود را از آن شرکت خریداری نمایید.

نظر خود را بنویسید