تفاوت بازاریابی b2b و b2c

تفاوت بازاریابی b2b و b2c

اکثر بازارها به این شکل است که یک طرف تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات قرار می‌گیرد و در طرف دیگر مشتریان و خریداران مصرف کنندگان هستند امروزه مفهوم بازاریابی گسترده تر شده که در این مقاله با مفهوم بازاریابی و دو بازاریابی که در دنیای مدرن امروز خیلی پرطرفدار هستند می پردازیم.

بازاریابی به چه معناست:

  از سال ۱۹۳۵ تاکنون تعریف های متعددی برای این واژه ارائه شده که با پیشرفت دنیای مدرن بی‌تردید معنی این واژه هم گسترده تر و پیچیده تر شده است اما تعریف کلی این واژه به این صورت است که بازاریابی به مجموعه فعالیت‌هایی که در فضای کسب و کار در مجموعه نهادها سازمان ها و شرکت ها انجام می شود و مجموعه‌ای از ایده های توزیع تولید و مصرف است تا این فرایند محصول یا خدمات به دست مصرف کننده نهایی برسد.

انواع بازاریابی:

  در دنیای امروز انواع گوناگونی از بازاریابی وجود دارد که محصول و خدمات شرکت ها و کسب و کارها به بهترین شکل ممکن به دست مصرف کننده نهایی برسد.

  • بازاریابی تلفنی
  •  بازاریابی خیابانی
  • بازاریابی محصولات
  • بازاریابی بین المللی
  • بازاریابی داخلی
  • بازاریابی فرهنگی
  • بازاریابی صنعتی یا B2B
  • بازاریابی B2C یا بازاریابی مصرفی که در این مقاله به بررسی تکنیک و روش های دو مورد آخر پرداخته می شود.

 بازاریابی B2B چیست؟

B2b مخفف Business to business می باشد که یعنی فروش خدمات و محصولات یک شرکت به شرکت دیگر. اصول کاری این نوع بازاریابی بر پایه همان اصول قدیمی تولیدکننده و مصرف‌کننده استوار است اما کمی متفاوت تر، به این صورت که مصرف کننده با توجه به قیمت، بسته بندی کیفیت و دیگر عواملی که بر روی احساسات مصرف کننده تاثیر دارد خرید و فروش انجام می‌شود، ولی در بازاریابی b2b ، خدمات و محصولات از شرکتی به شرکت دیگر فروخته می شود که قیمت و سود دهی اهمیت بالایی دارد و حتی ممکن است شرکت ها با هم مبادله کالا به کالا انجام دهند یعنی محصولی را در ازای محصول یا خدماتی دیگر دریافت کنند. مبادله کالا به کالا یا خدمات چند شرکت یا سازمان با یک دیگر به صورت زنجیروار به هم متصل است و در مسیر تولید محصول تا ارائه آن به مصرف کننده نهایی هر کدام ارزش افزوده را به محصول نهایی اضافه می کنند.

عوامل موثر در موفقیت بازاریابی b2b:

  برای اینکه روند رشد شرکت در مسیر بازاریابی موفقیت آمیز باشد باید مسائلی را در شرکت مشخص و عملی کرد مانند:

  • مشخص کردن هدف اصلی و جذب مشارکت بالا در پی ایجاد ارتباط و بهبود عملکرد هدف اصلی شرکت و سازمان ها باید باشد.
  • حضور فعال در شبکه های اجتماعی به منظور بهره مند شدن از بازاریابی دیجیتال چرا که امروزه بیشتر افراد جامعه وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند.
  • طراحی فروشگاه آنلاین، این فروشگاه می تواند شامل وب سایت، شبکه های اجتماعی محبوب اینستاگرام، اپلیکیشن و … باشد. طراحی وب سایت که مهمترین دارایی هر شرکتی است و مصرف کنندگان می‌توانند بدون دغدغه اطلاعات محصول و نظرات دیگران را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی بسیار موثر اند و یکی از ابزار پر قدرت و تاثیرگذار در معرفی شرکت ها و محصولات به شمار می روند.

استراتژی بازاریابی B2B:

  • جذب مشتریان جدید: شما به وسیله دنیای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از نهایت ظرفیت‌ شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال برای جذب مصرف کنندگان جدید استفاده کنید، چرا که روز به روز به تعداد کاربران دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی افزوده می‌شود، همچنین خریداران می توانند با خرید آنلاین در وقت و هزینه های صرفه جویی کنند و خرید های مکرر خود را به راحتی انجام دهند.
  • دریافت سفارشات ثابت و بلند مدت: تجارت های دیگر برای تامین مواد اولیه و خدمات خاص نیاز به یک تامین کننده دائمی دارند که این مواد اولیه را به صورت ثابت و در بلند‌مدت با کیفیت بالا تامین کند.
  • عمده فروشی:کالاها به صورت عمده از قیمت کمتری برخوردار هستند و روند خرید عمده از طریق تلفن ایمیل یا فرم های سفارش انجام می شود. همچنین شرکت برای خریداران سفارشات زیاد تخفیف در نظر میگیرد چرا که شرکت در مقایسه با مصرف کنندگان شخصی دارای قدرت خرید بیشتری است.

بازاریابی B2C چیست؟

B2c یا Business to consumer که به معنی بازاریابی مصرفی است در این نوع بازاریابی یک سمت معامله شرکت یا کسب و کار است و در طرف دیگر معامله مشتری و خریدار حقیقی و مصرف کننده عادی قرار دارد که از ابتدای تشکیل تمدن این نوع معامله ها مرسوم شد و همه ما با این نوع بازاریابی آشنا هستیم اما امروز این نوع بازاریابی به صورت گسترده و پیچیده تر انجام می شود و دارای تکنیک ها و استراتژیک هایی می باشد که عدم رعایت آنها می تواند باعث ضرر و زیان شود و رعایت این اصول و قواعد شما را به موفقیت خواهد رساند.

اولین بار مایکل آلدریچ در سال ۱۹۷۹ از طریق تلویزیون محصولش را معرفی کرد در واقع او از این طریق با مصرف کننده نهایی ارتباط برقرار کرد. در این نوع بازاریابی دقیقا هدف ارتباط مستقیم با مصرف کننده است، برای مثال اگر من صاحب یک برند لباس باشم و شما از من به عنوان مصرف کننده خرید نمایید ارتباط مستقیمی بین کسب و کار و مصرف کننده نهایی برقرار شده که دقیقاً در بازاریابی b2c همین اتفاق باید بیفتد و واسطه ای وجود نداشته باشد و هدف این نوع بازاریابی مصرف کننده نهایی است.

استراتژی بازاریابی B2C:

  • قبل از هر چیز باید نیاز مشتریان را شناسایی کنید و از نظرات و پیشنهادات و انتقادات آنها استقبال کنید و محصولات را با توجه به نیاز مصرف کننده ارائه دهید. در واقع بازار هدف خود را مشخص کنید.
  • طراحی یک فروشگاه آنلاین یا طراحی اپلیکیشن و وبسایت با در نظر گرفتن سلایق و تقاضای مشتری یکی از راه های موفقیت است همچنین روش های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی و حتی تبلیغات در سایت های دیگر مثل زمانی که در سایت مشغول هستید و قسمتی از صفحه را به تبلیغات اختصاص دهید تا نظر بیننده جلب شود.
  • وبسایت مجموعه باید جذاب و گیرا باشه و محصولات کاملا معرفی و مشخصات دقیق آن ها را درج نمایید، همچنین میتوانید با استفاده از سئو خوب ترافیک بیشتری به وبسایت خود هدایت کنید و در نتیجه مخاطب را به صفحه خرید راهنمایی کنید.
  • شما میتوانید از افراد معروف که اینفلوئنسر نام دارند برای تبلیغات و دیده شدن استفاده نمایید زیرا بسیاری از کاربران از اینفلوئنسرها تاثیر میپذیرند و برای کسب و کار شما بسیار موثر است.
  • برای خریدار محصول خود برنامه عضویت ایجاد کنید، زیرا خریدار برای اینکه سطح عضویت خود را بالا ببرد با کسب و کار شما در تعامل خواهد بود و برای دریافت پاداش محصول شما را به دیگران معرفی میکند.

تفاوت بازاریابی B2B و B2C:

  هر دو در تلاش در بازاریابی برای فروش و نهایت سود دهی هستند با تفاوت هایی چون:

  • خرید مشتری در بازاریابی b2c سریع انجام می‌شود اما در بازاریابی B2B به دلیل دخیل بودن چندین نفر در امر فروش زمان زیادی نیاز است و روند فروش طولانی است.
  • در بازاریابی B2B بیشتر از زبان تخصصی و صنعتی استفاده می شود این در حالی است که در بازاریابی b2c سعی می‌شود تا بیشتر از زبان و لحن عامیانه تر استفاده شود تا درک آن برای عموم مردم راحت تر و تاثیر آن بیشتر باشد.
  • بیشتر مراجعه کنندگان سایت های B2B به دنبال راه کارهای فنی می باشند به همین خاطر فرایند خرید و معامله در این گونه سایت ها بیشتر بر مبنای عقل است این در حالی است که مصرف کنندگان سایت های b2c بیشتر احساسی عمل می‌کنند به طور مثال دقت خود را بر روی محرک هایی همچون قیمت و زیبایی می گذارند.
  • مراجعه کنندگان به سایت های B2B اکثرا افراد دارای تحصیلات و تخصص هستند برهمین مبنا نیز به دنبال نظریه های تخصصی می گردند که با استفاده از آنها کسب و کار خود را رونق دهند این در حالی است که مصرف کنندگان b2c به طور معمول بیشتر به دنبال لذت از خرید و داشتن تجربه خرید قابل قبولی هستند.
  • مصرف کنندگان B2B عموما به دنبال یک ارتباط صمیمی و طولانی مدت هستند اما مصرف کنندگان b2c الزاماً به دنبال همچین ارتباطی نیستند.
  • فرآیند خرید در بازاریابی B2B نیازمند دقت نظر و توجه بیشتر است و زمان طولانی تری را نیز شامل می شود این در حالی است که مراجعه کنندگان b2c بیشتر سعی دارند نیاز خود را به طور سریع تامین نمایند پس دست به خرید می زنند.
  • نوع قراردادهای معامله و خرید در B2B می‌تواند به صورت طولانی مدت خواهد بود و این برعکس b2c است که قراردادهای خرید معمولاً کوتاه مدت است.
  •  در بازاریابی b2b بازار کوچک و محدود است زیرا تعداد شرکت ها از تعداد مصرف کنندگان کمتر است و میزان سود دهی در این نوع بازار بیشتر از بازاریابی b2c می‌باشد، در بازاریابی b2c بازار گسترده تر و متنوع تر است.

سخن آخر:

  بازاریابی انواع گوناگونی دارد که ما در اینجا به دو دسته پرطرفدار اشاره کردیم. در بازاریابی b2b به دنبال جذب مشاغل دیگر باشید و در بازاریابی b2c برای افراد انگیزه خرید ایجاد کنید و احساسات او را در نظر بگیرید و فراموش نکنید که لازمه هر دو نوع بازاریابی و یا هر نوع بازاریابی دیگری داشتن اطلاعات به روز و کافی است.

 

نظر خود را بنویسید