بازاریابی B2B چیست؟

بازاریابی B2B چیست؟

انواع متود های بازاریابی به ویژه بازاریابی B2B ، از گذشته های دور میان حرفه های مختلف تعریف شده اند که هدف تمامی این متود ها کسب سود مشاغل از فروش کالا یا خدمات شغل مورد نظر می باشد.  اکثر افرادی که دارای شغل هستند از بازاریابی B2B استفاده می کنند، فقط ممکن است با اصطلاح آن آشنایی نداشته نباشند. صاحبان یک حرفه، دائما در معرض بازاریابی B2B قرار می گیرند، حتی شخصی که مشغول تجارت مختص به خود نیز می باشد ممکن است از سرویس و خدمات مشاغل دیگر بهره ببرد که در این صورت فرد از بازاریابی B2B استفاده کرده است. بازاریابی business-to-business marketing  همانطور که از نامش پیداست ارتباط میان کسب و کار ها می باشد که ما در این مقاله قصد داریم راه های موفقیت در این نوع بازاریابی را برای شما عزیزان شرح دهیم.

بازاریابی B2B به چه معناست؟

روش های بازاریابی به دو دسته اساسی، بازاریابی B2B و B2C تقسیم می شوند که ما در این مقاله قصد داریم شما را با بازاریابی بی تو بی آشنا کنیم. همانطور که کمی قبل اشاره کردیم کلمه B2B مختصر شده عبارت business-to-business می باشد که مفهوم آن به بازاریابی و اتصال میان مشاغل مختلف اشاره دارد.

به زبان ساده تر اشخاصی که دارای یک شرکت، حرفه یا تجارت خاص خود هستند می توانند از طریق بازاریابی بی تو بی، کسب و کار خود را به مشاغل دیگر تبلیغ کنند، در این حالت اگر شرکتی نیاز به خدمات یا کالای شرکت دیگر داشته باشد نیاز خود را بر طرف می کند. در واقع در بازاریابی B2B هدف ارائه خدمات یک شرکت به مشتری نهایی آن کالا نیست بلکه معامله میان دو یا چند تجارت صورت می گیرد. خدماتی که از این نوع بازاریابی ارائه داده می شود معمولا میان واسطه گر ها می چرخد تا به مشتری نهایی انتقال یابد.

بازاریابی B2B

هدف از بازاریابی B2B این است که به شرکت های دیگر اطلاع دهید تجارت شما وجود دارد و شما یک محصول یا خدماتی دارید که به نفع آن ها خواهد بود. پس از آنکه شرکت های دیگر از وجود نام تجاری شما مطلع شدند، ممکن است به برند تان علاقه نشان داده و در نهایت تبدیل به مشتری شما شوند. در بازاریابی B2B رابطه ارزشمندی میان برند شما و مشاغل دیگر ایجاد می شود که ممکن است سال ها طول بکشد.

برای مثال بوتیک های لباس فروشی را در نظر بگیرید، لباس ها ابتدا پارچه ای هستند که از طریق تولیدی ها خریداری می شوند و سپس توسط خیاط دوخته خواهند شد، به مغازه ها ارسال می شوند و در نهایت فروشنده جنس مورد نظر را به مشتری تحویل می دهد، تمام این سلسله مراتبی که گفته شد در بازاریابی B2B گنجانده می شود.

اگر بخواهیم کمی تخصصی تر به موضوع نگاه کنیم این نوع بازاریابی در زمینه سئو وب سایت ها نیز بسیار کاربردی به شمار می رود و وبمسترهای مجرب برای توسعه مشاغل آنلاین خود به طراحی وب سایت فروشگاهی B2B می پردازند. وظیفه این وب سایت ها ترویج حرفه شما از طریق پیاده سازی اصول درست سئو، به سایت ها و شبکه های اجتماعی دیگر می باشد که از تاثیر گذاری بالایی برخوردار است.

نحوه موفقیت در بازاریابی B2B

در  B2B Marketing همه چیز درباره رویکرد خلاقانه و منحصر به فرد یک شرکت بستگی دارد. چون در این نوع مارکتینگ مشتری زیادی وجود ندارد و اغلب سود های بزرگ از پروژه ها به دست می آید که مدیران را به ادامه راه وا می دارد. پس توجه داشته باشید کسب و کار شما رقبای زیادی دارد به همین دلیل باید سرویس یا کالایی که ارائه می دهید به شکل خلاقانه ای بازاریابی شود.

امروزه با پیدایش سیستم های دیجیتالی و شبکه های اجتماعی ارتباط میان نمایندگان شرکت ها آسان تر شده است که به خودی خود روند کار را راحت تر پیش می برد. برای نتیجه گیری بهتر می توانید کار را به یک تیم فروش یا یک وب سایت معتبر که توسط خودتان طراحی شده است برای تبلیغات B2B بسپارید تا روند حرفه ای تر پیش برود. اما در ابتدای مقاله به بازاریابی B2C نیز اشاره کردیم، آیا می دانید سایت بی تو سی چه کاربردی دارد؟ برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله سایت B2C چیست؟ مراجعه نمایید.

روش های بازاریابی B2B

مزایا بازاریابی B2B

همانطور که گفته شد بازاریابی B2B برای ایجاد ارتباط میان مشاغل مختلف به کار می رود که این امر باعث شناخته شدن کسب و کار ها به یکدیگر می شود. اما در این قسمت می خواهیم برخی از فواید دیگر این نوع بازاریابی را نام ببریم:

  • افزایش دسترسی: درگاه های تجارت الکترونیکی B2B راهی برای افزایش تعداد مشتریان و شناخته شدن سازمان و محصولات شما توسط مشاغل دیگر ارائه می دهند.
  • شفافیت و کاربردی بودن: بازاریابی B2B چون نیاز به مشتریانی دارد که طولانی مدت با شرکت مورد نظر همراه باشند، ساده سازی محصول و بالا بردن کیفیت امری حیاتی است.
  • مدیریت بهتر تأمین کنندگان و مشتریان: در تجارت الکترونیکی B2B هم خریداران و هم فروشندگان لیستی از تاریخچه ارسال کالا، زمان تحویل کالا و افراد تحویل دهنده را به یکدیگر ارائه می دهند که دیگر نیاز به پیگیری لحظه ای نیست و شفافیت کار خیال دو طرف را راحت می سازد.
  • فروش بیشتر: با بازاریابی بی تو بی نه تنها می توانید برند خود را به مشتریان بیشتری نشان دهید، بلکه می توانید در وب سایت های خود محصولات دیگرتان را نیز به مشتریانی که موفق به جذب آن ها شده اید معرفی کنید.
  • اشتغال زایی: توسط این نوع بازاریابی به جای یک شرکت یا یک شخص، زنجیره ای از مشاغل، سود کسب می کنند و محصولات خود را به فروش می رسانند، در واقع این یک برد دو طرفه از سوی تمامی کسب و کار ها است.

همانطور که مشاهده کردید تعیین استراتژی B2B خرید و فروش را آسان تر ساخته و برای مشاغلی که کالا هایشان مشتری عمده ندارد بسیار کاربردی محسوب می شود. طبق این روش علاوه بر رفع نیاز مشاغل، پیوند زنجیره واری میان کسب و کار ها ایجاد می شود که به نفع هر دو طرف معامله است.

نتیجه گیری

استراتژی B2B یکی از متود های کاربردی بازاریابی است که از گذشته ای دور درمیان تجارت های مختلف وجود داشته است، اما امروزه با پیدایش اینترنت و دستگاه های دیجیتالی طی کردن روند بی تو بی بسیار ساده تر شده است. این نوع بازاریابی به معنی ارائه خدمات یک شرکت به دو یا چند شرکت دیگر است که ارتباط عمیقی میان تجارت های گوناگون به وجود می آورد و باعث ارتقا کالا یا شرکت ها می شود.


نظر خود را بنویسید