چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد، بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها را بر آن داشته تا هرچه بیشتر به فکر مدیریت بهینه کسب و کار خود باشند. به فعالیت‌هایی که برای تبلیغ انواع محصولات و خدمات در بستر فضای مجازی و با استفاده از ابزار هوشمند صورت می‌گیرد، دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود. تعریف بازاریابی دیجیتال به این صورت است که روشی برای ترویج و تبلیغ برند و یا محصولات و کالاها توسط راهکارهای الکترونیک و دیجیتال را بازاریابی دیجیتال می‌گویند و چنانچه مشخص است ارتباط مستقیمی با افزایش استفاده از اینترنت و گسترده شدن آن در سطح جوامع دارد. این نوع بازاریابی با نوع سنتی بازاریابی بسیار تفاوت دارد.

امروزه حضور افراد در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نسبت به سالهای گذشته چندین برابر شده است، اما قبل از  هرچیز باید لایه‌ها و اصول آن را شناخته و سپس با در نظر گرفتن اهداف، مناسب‌ترین راه و روش برای فعالیت در این فضای گسترده انتخاب کنیم.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی اینترنتی (Internet Marketing) دو اصطلاح پرکاربرد در کسب و کارهای مجازی می‌باشند. این دو عبارت همواره بسیاری از افراد را دچار سرگردانی می‌کند که تفاوت واژه‌های دیجیتال (digital) و آنلاین (online) در تبلیغات چیست؟ و روش مناسب برای رونق کسب و کار کدام است؟

در واقع بازاریابی آنلاین زیر مجموعه‌ای از بازاریابی دیجیتال است که اکثر فعالیتهای آن در مرزهای بازاریابی اینترنتی قرار دارد به تعبیر ساده‌تر دیجیتال مارکتینگ استفاده از کلیه ظرفیتهای دستگاه‌های دیجیتال، سیستم عامل‌ها، شبکه‌های اجتماعی است و تنها به اینترنت و فضای مجازی محدود نمی‌شود، در صورتی که بازاریابی آنلاین منحصر به روش‌های بازاریابی و تبلیغاتی به صورت آنلاین و اتصال به اینترنت است. قدم اول برای ورود به این دنیای گسترده دیجیتال مارکتینگ شناخت اصولی استراتژی‌ها و ابزارهای آن است.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

در بازاریابی دیجیتال صرف شناخت مشتری کفایت نمی کند و در واقع شما باید بیشتر از هر شرکت و شخص دیگر مشتری خود را بشناسید و با آنها به گفتگو پرداخته و نظرات آنها را جویا شوید و طبق خواسته ها و علایق آنها اقدام به تولید نمایید.در دیجیتال مارکتینگ هدف‌مندی و تعیین سیاسیت‌های کاری گام اساسی است. تعیین اهداف کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت هر کسب و کار مقدمه‌ای برای تعیین یک استراتژی دیجیتال است. شناسایی ویژگی‌ها و خدمات مناسب کسب و کار، بررسی روش ورود به فضای رقابت و شناخت و آنالیز بازار و رقیبان نمونه‌هایی از اقداماتی هستند که پیش از ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ باید لحاظ شوند.

بازاریابی مقرون به صرفه

یکی از بزرگترین مزایای دیجیتال مارکتینگ به صرفه بودن آن است. دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند هزینه های خود را کاهش دهید.

با روش های بازاریابی سنتی، رقابت با شرکت های بزرگ بسیار دشوار است. شرکت های بزرگ بودجه های فراوانی را برای تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و بیلبوردهای تبلیغاتی اختصاص داده اند. این امر سبب می شود، شرکت های کوچک و متوسط به راحتی از میدان رقابت خارج شوند.

با وجود تمام این رقابت ها، کسب و کارهای کوچک می توانند به اندازه بودجه خود، بازار مشتریان خود را حفظ کنند. بسیاری از روشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ، با بودجه های کوچک قابل اجراست.

به عنوان مثال، می توانید از تبلیغات کلیکی برای بهتر دیده شدن استفاده کنید. در تبلیغات کلیکی مخاطب شما با کلیک بر روی برند و یا آدرس وب سایت شما، به سایت ارائه دهنده خدمات هدایت می شود. شرکت های زیادی این نوع خدمات را ارئه می دهند. از بهترین مزایای این نوع تبلیغات، بودجه به اندازه بازخورد است. به این معنی که شما اعتبار خود را نزد شرکت ارائه دهنده شارژ می کنید و به ازای هرکلیک و هدایت مخاطب به سایت شما، مقداری از اعتبار شما نزد شرکت ارائه دهنده کسر می شود.

بزرگترین هزینه در دیجیتال مارکتینگ، صبور بودن است. به نتیجه رسیدن تمام روش های دیجتال مارکتینگ کاملا قطعی است. اما باید برای رسیدن به درآمد و رشد مورد نظر، تلاش کرد و صبور بود.

 تجارت قابل اندازه گیری

بهترین کسب و کارهای دنیا اگر قابل اندازه گیری نباشند، به سختی مدیریت می شوند. هزینه ها، بازخوردها، زمان مصرفی و … در بازار سنتی به سختی قابل اندازه گیری است. اما تمام این جوانب در دیجیتال مارکتینگ، به راحتی اندازه گیری می شود.

به عنوان مثال، اگر می خواهید یک کمپین تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی راه بیاندازید، می توانید قبل از شروع هدف را تعین کنید، استراتژی محتوا را بچینید، مخاطب را بشناسید، بودجه دقیق را برآورد کنید.

در بازار سنتی نمی توان به این دقت عمل کرد. نمی توان نتایج به دست آمده را به راحتی، با هدف از پیش تعیین شده به درستی مقایسه کرد. شاید بتوان با هزینه‌های سنگین، در بازار سنتی تبلیغات موثرتری انجام داد. اما علاوه بر هزینه بالای این تبلیغات، نمی‌توان به راحتی میزان رضایت مندی مشتریان را اندازه گرفت.

 برای ارزیابی اثر بخشی در بازار سنتی هیچ راه و روش مطمئنی وجود ندارد. اما در بازاریابی دیجیتال این کار به راحتی امکان پذیر است. تفاوتی ندارد شما در کدام یک از شاخه های دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید. ممکن است شما یک متخصص سئو باشید. یا شاید از شبکه های اجتماعی درآمد کسب می‌کنید. در هر صورت می توانید میزان موفقیت تبلیغات خود را ارزیابی کنید. اگر می‌خواهید سودآوری شما نسبت به بازار سنتی، بیشتر و بیشتر شود، تنها یک راه برای بالابردن سود شما وجود دارد. آن هم فقط شناسایی نقاط قوت و ضعف تجارت شما است.

شناخت ویژگی‌های کسب و کار دیجیتال مارکتینگ

در بازاریابی، هیچ چیز مهم‌تر از بازگشت سرمایه و سود حاصل از آن نیست. حضور، عرضه و تحلیل سه مرحله در دیجیتال مارکتینگ است که برای رسیدن به موفقیت اجرا و تداوم این سه مرحله ضروری است نخست، هدف از انجام دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار، سپس اطلاع‌رسانی مناسب در مورد حضور آن در دنیای مارکتینگ و در نهایت تحلیل دقیق رفتار کاربران به‌منظور بهینه‌سازی است. گسترش و پیشرفت روز افزون تکنولوژی در فضای دیجیتال و اینترنت ضرورت وجود استراتژی و مدیریت فرآیند دیجیتال مارکتینگ را پیش از پیش ضروری می‌کند که با عدم برخورداری از تجربه، هدف و برنامه ای کامل در حوزه دیجیتال مارکتینگ، هیچ ارتباط موثری بین صاحبان کسب و کار و مشتریان نخواهید داشت با استفاده از یک تیم دیجیتال مارکتینگ قوی و شناخت پتانسیل‌های بالقوه کسب و کار می‌توان یک استراتژی موفق در کسب کار را به وجود آورد که نشان دهنده این موضوع است که هرچه برنامه ریزی و هدف گذاری دقیق‌تر و تخصصی‌تری انجام شود، ترسیم آینده کسب و کار واضح‌تر و مشخص‌تر خواهد بود.

تدوین استراتژی روش ورود به فضای رقابت

تدوین استراتژی ورود به دیجیتال مارکتینگ با بررسی وضعیت در حال حاضر کسب و کار انجام می‌شود. اهمیت بررسی این موضوع از این جهت است که مبدأ و شناخت درستی برای شروع حرکت به سوی نقطه مطلوب وجود داشته باشید، استراتژی حرکت از نقطه آغاز و کنونی به سمت نقطه ایده‌آل و صعودی در کسب و کار است که از طریق ابزار و متخصصین دیجیتال مارکتینگ انجام می‌شود. دنیای دیجیتال مارکتینگ نیاز به تحلیل بر اساس مولفه‌های مختلف دارد. بررسی و ایجاد نوعی الگوی ارتباطی با مشتریان و نحوه معرفی به صورت گویا و در زمان مشخص از جمله این مورد است.

تحلیل و آنالیز رقبا در دنیای کسب و کار آنلاین

در گام نخست تجزیه و تحلیل بازار در جهت شناخت بیشتر رقبا امری ضروری است، پس از شناخت کامل و عملکرد آنها در فضای دیجیتال مارکتینگ، شروع به بررسی رفتار و تصمیم گیری برای جذب مشتری به سمت کسب و کار می‌کنیم. تحقیقات رقابتی در موفقیت کسب و کار و بررسی نیازهای بازار دارای اهمیت بسیار زیادی است، چرا که باعث آگاهی بیشتر نقاط ضعف رقبا و افزودن بر نقاط قوت خود و در نهایت جلب نظر مشتری می‌شوید. طبقه بندی رقبا به شما کمک خواهد کرد تا درک درستی از میزان اثرگذاری و جدیت آنها  در کسب و کار و در نتیجه تحلیل و آنالیز دقیق تری از آنها داشته باشیم.

در این طبقه بندی می‌توان رقبا را در سه دسته کلی جای داد:

رقبای نوع اول: دارای تأثیر مستقیم و با اهدافی مشترک در کسب و کار مخاطبان و محصولات

رقبای نوع دوم: نسخه بالا یا پایین‌تر محصولات و خدمات با مخاطبان و اهداف متفاوت آنها در کسب و کار

رقبای نوع سوم: که از لحاظ مشتری نهایی، کیفیت محصولات و خدمات، بازار عملکردی تقریباً  مشابه دارند آنالیز بازار و شناخت رقبا به معنای تحلیل و بررسی مداوم آنها نیست، بلکه استفاده از تجربیات شکست و یا موفقیت آنها در کسب و کار است، همچنین با استفاده و تحلیل درست می‌توان پیش بینی مقبول‌تری نسبت به رقبا در آینده نیز داشته باشیم.

شروع و تداوم فعالیت در بازار رقابتی دیجیتال مارکتینگ از مباحث اولیه و مهم در این صنعت یک فعالیت کلیدی و اساسی است که تجزیه و تحلیل، امکان شناسایی فرصت‌ها‌ و تهدیدها را فراهم می‌کند.

جمع بندی

مزیت های مختلف دیجیتال مارکتینگ، سبب شده این صنعت، به یکی از پر سود ترین صنایع در حال رشد در دنیا تبدیل شود. هرکدام از تخصص های بازاریابی دیجیتال، به تنهایی می توانند باعث رشد یک تجارت شوند. بنابراین بازاریابی دیجیتال را جدی بگیرید، و از آن در هر کسب و کاری که دارید، بدون در نظر گرفتن میزان موفقیت، بهره ببرید. اگر به دنبال یک تیم تخصصی و پیشرو در تئوری و عمل می گردید،تیم تخصصی مارکتینگ فروش گستر بهترین گزینه برای رونق و گسترش کسب و کار شماست.

نظر خود را بنویسید