تفاوت لینک سازی خارجی و داخلی

تفاوت لینک سازی خارجی و داخلی

 امروزه با توجه به افزایش فعالیت های مرتبط با اینترنت و افزایش ترافیک لینک و لینک سازی یکی از موضوعات داغ و موثر در سئو سایت ها محسوب می شود که اگر قوانین مرتبط با آن، که از طرف گوگل وضع شده، به طور صحیح رعایت نشود احتمال جریمه شدن سایت ها وجود دارد. لینک ها در واقع یک پیوند هستند که به استفاده کنندگان آن این امکان را می‌دهند که با یک کلیک ساده از صفحه ی به صفحه ی جدید هدایت شوند.

می توان به طور کلی لینک ها را رابطه‌ای سریع بین صفحات وب دانست و می توان آن ها را به انواع مختلفی تقسیم نمود. مانند لینک های فالو، لینک های دوفالو، لینک های نوفالو، لینک های تبلیغاتی، لینک های UGC، لینک های داخلی و خارجی. که در این مقاله ما بر آن هستیم که به لینک سازی داخلی و خارجی به طور خاص و مفصل بپردازیم پس با ما همراه باشید.

لینک سازی داخلی چیست؟

 لینک های داخلی لینک هایی هستند که در یک وب سایت برای رفتن به صفحات دیگر همان وب سایت طراحی می شوند و در درون سایت قرار میگیرند. در واقع این لینک ها رابط میان صفحه ای یک سایت بخصوص می باشند.

 یک سایت از بخشهای مختلف و صفحات متعددی تشکیل شده اند و کاربران پس از ورود به هر یک از این بخش ها و صفحات می‌توانند از طریق لینکی که درون آن قرار داده شده به صفحات دیگری که می خواهند سریعا منتقل شوند. اگر شما در سایتتان صفحه جدیدی را به وجود آورده باشید نیاز است که از طریق ساخت لینک دسترسی به آن را نیز فراهم کنید در غیر این صورت موتورهای خزنده گوگل از وجود چنین صفحه ای و محتواهای درج شده در آن باخبر نخواهند شد و این امر به ضرر خواهد بود، چرا که لینک ها و صفحات جدید خود موجب افزایش بازخورد و ترافیک و در نتیجه افزایش سئو سایتتان خواهد شد.

لینک های داخلی همانند سایر لینک ها دارای خصوصیات و ویژگی‌های هستند برخی از این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می شود:

  • انکر تکست یا همان متن لنگر ها که متنی گفته می شود که لینک در پشت آن قرار می‌گیرد و با کلیک بر روی آن به صفحه دیگر منتقل می شویم.
  • محل قرارگیری لینک ها در سایت یکی از پر اهمیت ترین خصوصیات لینک های داخلی به شمار می آید. اکثراً لینک های داخلی در قسمت‌ هایی نظیر منو و انتهای هر صفحه ای قرار داده می شوند.
  • یکی دیگر از نکات قابل توجه اهمیت صفحه ای است که لینک های داخلی در آن جای داده می‌شود. معمولاً صفحاتی که بیشترین بک‌ لینک را دریافت کرده‌ اند نزد گوگل دارای اعتبار بیشتری نیز هستند و اگر شما چنین صفحات قوی در سایت تان دارید بهتر است لینک سایر صفحات را که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند در این صفحات پربازدید قرار دهید تا مطالب و محتوای آن ها نیز بیشتر از پیش دیده شود.
  • از دیگر خصوصیات و ویژگی‌های لینک های داخلی قرار دادن لینک در صفحه است که از لحاظ موضوع و محتوا با لینک مرتبط باشد.
  • گنجاندن فرمت لینک ها در قالب HTML برای بازدهی بیشتر.

می توان برای لینک های داخلی کاربرد هایی را نیز در نظر گرفت، برخی از این کاربرد ها عبارت اند از:

  1. کمک به گوگل برای پیدا نمودن محتوای جدید درج شده شما در سایت: گوگل برای پیدا نمودن محتوا های جدید از چند روش کمک می‌گیرد که یکی از آن ها استفاده از لینک سازی هایی است که در داخل سایت ها به کار رفته اند.
  2. کمک به افزایش درآمد مالی: شما می توانید با استفاده از لینک های داخلی مخاطبان و کاربران را به صفحات ارزشمند و به خصوص خود راهنمایی و هدایت کنید و در نتیجه آن ها را به صفحه خرید ارجاع دهید.
  3. کمک به گوگل برای رتبه بندی نمودن سایت ها: انکر تکست هایی که در لینک ها به کار می رود موجب می شود تا گوگل سایت شما را بهتر درک نمایند و راجع به چیستی آن مطلع شود. این موضوع تأثیر بسزایی در تعیین رتبه بندی های صفحات در موتور جستجوی گوگل دارد و شما می توانید با به کار بردن انکرتکست هایی مناسب در این رتبه بندی به رده های بالایی دست پیدا کنید.

برای لینک سازی داخلی می توان انواع را در نظر گرفت این انواع عبارتند از:

  • لینک های داخلی زمینه ای: لینک های داخلی زمینه ای یکی از مهم ترین انواع لینک سازی داخلی به شمار می آیند. لینک های زمینه ای یا contextual به لینکی گفته می شود که درون یک محتوا و در یک تگ قرار گرفته و مطابق انکرتکستی استفاده می شود. هنگامی که می خواهید از لینک های داخلی زمینه‌ ای در سایت تان استفاده کنید مطمئن شوید که از کلمات کلیدی استفاده کرده‌ اید که در انکر تکست هایتان نیز وجود دارد.
  • لینک های داخلی تصویری: لینک سازی با استفاده از تصویر یکی دیگر از انواع لینک های داخلی می باشد که در آن شما با استفاده از تصویری و کلیک بر روی آن به صفحه دیگر منتقل می شوید. بر اساس کارایی لینک های تصویری پایین تر از لینک های زمینه قرار می گیرند، چرا که خیلی کم اتفاق می‌افتد تا فردی روی تصویری کلیک کرده و بخواهد مقاله ی مرتبط با آن را بخواند. بزرگنمایی کردن هدف اصلی استفاده کردن از لینک های تصویری می باشد. در این گونه از لینک ها معمولا از تصاویر جذاب برای جلب نظر مخاطب آن استفاده می کنند.
  • لینک های داخلی ناوبری و فوتر لینک ها: لینک‌ های ناوبری و فوتر لینک ها معمولاً در لیست ها مورد استفاده قرار می گیرند و کاربر می تواند با استفاده از آن به ساختار هر سایتی هدایت شود. در واقع لینک های داخلی ناور و فوتر لینک ها برای اینکه کاربر بتواند بین بخش‌ها و قسمت‌ های مهم سایت گردش نماید مورد استفاده قرار می‌گیرد. لینک هایی که در قسمت منو یا در پایین هر صفحه ای قرار می‌گیرد می‌تواند جزو این دسته از لینک ها به شمار رود.
  • لینک های داخلی جاوا اسکریپت: یکی دیگر از انواع لینک های داخلی محسوب می شوند که گوگل چندان توجهی به آن ها ندارد ولی می توانید با اضافه نمودن rel =nofollow آن ها را مورد استفاده قرار دهید.

لینک سازی خارجی چیست؟

لینک های خارجی برعکس لینک های داخلی می باشد و به لینک‌ های اطلاق می‌شود که کاربران را از دامنه ی یک وب سایت به دامنه ی سایتی دیگر هدایت می کنند، یعنی وقتی کاربری به سایت شما رجوع می نماید و مطلبی را می‌خواند شما می‌توانید با استفاده از لینکی کاربر را به سایت دیگری که اطلاعات و محتوایی مرتبط با سایت شما دارد هدایت کنید، تا بتوانید اطلاعاتی بیشتری را راجب آن محتوا در اختیارش بگذارید. این مدل لینک سازی بسیار بیشتر از لینک سازی داخلی در رتبه بندی گوگل تاثیرگذار است. در لینک سازی های خارجی می توان با افزودن لینک سایت هایی که اطلاعات حقیقی، مفید و ارزشمندی را ارائه می کنند بازخورد سایت خود را افزایش داده و موجب افزایش اعتبار سایت شد. برای لینک های خارجی نیز می توان انواعی را قائل شد که عبارت اند از:

  1.  لینک های خارجی inbound: لینک های خارجی inbound یا بک لینک ها به لینک های گفته می شود که در سایت سایر افراد قرار می‌گیرد و کاربران میتوانند  از آن طریق به سایت شما هدایت شوند‌. این‌ گونه لینک ها به طور معمول شامل دو بخش می‌شود که بخش اول شامل لینک صفحه و بخش دوم شامل انکرتکست ها می باشد. کلمه ی انگلیسی inbound در واقع به معنای جاذبه می باشد، به همین علت این مدل از لینک ها را لینک های ربایشی یا جاذب نیز می نامند و در آن از درون متن به سایر سایت ها لینک داده می شود. لینک‌های inbound نسبت به سایر لینک ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
  2. لینک های خارجی out bound: لینک های خارجی out bound به لینک هایی گفته می شود که کاربران را از سایت شما به سایت خارج از سایت و صفحه شما منتقل می نماید. در این مدل از لینک ها خارجی انکرتکست ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا کاربران با توجه به انکرتکست های موجود در لینک می توانند بدانند که به چه سایتی و با چه محتوایی هدایت خواهد شد.

نکاتی که در لینک سازی خارجی اهمیت دارد این است که نیاز است همواره از صفحات وب سایت هایی استفاده کنید که محتوای مرتبط و مشابه با محتوای شما داشته باشند و این فرآیند را نیز به طور افراطی انجام ندهید، زیرا دادن بیش از حد پیوند ها و لینک های خروجی موجب آزار کاربران و در نتیجه کاهش محبوبیت و اعتبار سایت شما خواهد شد.

ویژگی ها و خصوصیات لینک سازی خارجی شامل موارد زیر می باشد:

  1. لینک های خارجی باید earned باشد به این معنی که برای ایجاد لینک ها هزینه را نپردازید.
  2. لینک ها را از سایت هایی دریافت نمایید که معتبر باشند و این اعتبارسنجی را نیز می توانید از طریق ابزار ماز به دست آورید. مهم است از سایت‌ هایی استفاده نمایید که دومین اتوریتی بالایی داشته باشند.
  3. لینک ها را آرام آرام بیشتر کنید و به  هیچ وجه به صورت یکجا اقدام به ایجاد تعدادی زیادی لینک خارجی نکنید.
  4. توجه داشته باشید لینک هایی که در سایت شما قرار می گیرد مرتبط با محتوای سایت تان باشد.
  5. از استفاده بیش از حد انکر تکست ها خودداری نمایید، چرا که این گونه فعالیت‌ ها برای موتورهای جستجو شک برانگیز است و شما را به دردسر خواهد انداخت.

مزایا و معایب لینک سازی داخلی

مزایای لینک سازی های داخلی عبارتند از:

  • درک بهتر محتوا و ساختار سایت شما توسط موتورهای جستجو.
  • افزایش قدرت صفحه.
  • دست یافتن به جایگاه بهتر در رده بندی های موتورهای جستجو.
  • بهبود تجربه کاربران در استفاده از سایت شما.
  • افزایش رضایت کاربران از ساختار و محتوا ها.
  • تاثیر مثبت بر سئو سایت.
  • ایجاد دسترسی و جستجویی ساده تر به کاربران برای رسیدن به مطالب دلخواه.
  • افزایش اعتبار.
  • کمک به کاربران از طریق ارجاع دادن آن ها به مطالب مشابه.

معایب لینک سازی های داخلی عبارت اند از:

  • وجود لینک های شکسته در سایت که کاربران را به صفحات نا مرتبط و یا خالی هدایت می‌کنند.این لینک های شکسته در نتیجه ویرایش آدرس قبلی صفحه و یا حذف آن صفحه از سایت به وجود می‌آید و کاربران با کلیک بر لینک تنها با اخطار ۴۰۴ و ارور مواجه می شوند.
  • به کار بردن لینک های داخلی که ریدایرکت شده‌ اند یعنی آدرس آن صفحات تغییر یافته اما همچنان کاربر را به آدرس قدیمی هدایت می‌کنند.
  • لینک سازی داخلی زیاد به صفحاتی که اهمیت چندانی ندارد.
  • افراط در استفاده از لینک سازی داخلی برای صفحات مهم که ارزش و اعتبار آن را کاهش می دهد و تاثیر منفی بر سایت ها میگذارد.
  • وجود صفحاتی در سایت ها که همچنان لینک سازی کارآمدی برایشان انجام نشده و راه دسترسی مطلوبی ندارد. گوگل این صفحات را یتیم یا همان orphan page نامیده است.

معایب و مزایای لینک سازی خارجی:

مزایای لینک سازی خارجی عبارت اند از:

  • افزایش ارتباط و دیده شدن وب سایت ها.
  • افزایش تجربه کاربر از طریق دسترسی دادن به محتوا های مرتبط.
  • ارتباط با دیگر سایت های معتبر و افزایش بک لینک شدن از طرف آن ها.
  • کمک به بهبود رتبه بندی در موتورهای جستجو.
  • ارجاع دادن کاربر به منابع جدید.
  • افزایش اعتبار سایت از طریق اضافه نمودن لینک ها سایت ها با محتوای با کیفیت.
  • افزایش ترافیک سایت ها و بهبود سئو آن ها.

معایب لینک سازی خارجی عبارت اند از:

  • استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه در لینک سازی خارجی
  • احتمال ارجاع و هدایت به سایت های ناکارآمد با اطلاعاتی نه چندان مطلوب و درد بخور.
  • استفاده بیش از حد از بک لینک ها و در نتیجه پایین آوردن سطح رتبه بندی سایت.
  • استفاده بیش از حد از انکر تکست ها در برخی از لینک های خارجی و در نتیجه به خطر افتادن سایت.
  • سرعت کم محبوب شدن سایت ها چرا که کاربران از طریق غیرطبیعی با سایت ها آشنا می شوند یعنی به صورت واسطه ای.
  • استفاده از لینک های مصنوعی در برخی لینک های خارجی.
  • احتمال بک لینک نشدن از طرف سایتی که شما آن را بک لینک کرده اید.

نظر خود را بنویسید