لینک سازی PBN

لینک سازی PBN

اگر شما نیز یکی از فعالان حوزه طراحی و سئو وب سایت هستید، به احتمال زیاد با مبحث لینک سازی PBN مواجه شده اید. افزایش اعتبار یا ریتینگ وب سایت یکی از مهم ترین مسائل تاثیر گذار در ارزشمندی یک سایت اینترنتی است که از کاربردی ترین روش های آن لینک سازی پی بی ان به شمار می رود. کلمه PBN مخفف شده عبارت private blog networks است که به معنی مجموعه ای از وبلاگ های خصوصی می باشد و از ابزار های مفید برای افزایش رتبه بندی صفحات مجازی در گوگل محسوب می شود. با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره لینک سازی پی بی ان را به شما عزیزان آموزش دهیم.

مفهوم لینک سازی پی بی ان

لینک سازی پی بی ان شامل شبکه ای از وبلاگ ها می باشد که برای افزایش رتبه، یک یا چند وب سایت از آن ها استفاده می شود. به زبان ساده تر، بک لینک پی بی ان مجموعه ای از وب سایت ها است که برای تقویت یک وبلاگ اصلی مورد استفاده قرار می گیرند. اما لینک سازی پی بی ان چه کاربردی دارد؟ این بک لینک ها با برقراری اتصال میان یک وب سایت واحد و چند وبلاگ دیگر باعث کسب امتیاز بیشتر از سوی موتور های گوگل می شوند. موتور های گوگل به سیستمی گفته می شود که تعیین می کنند وب سایت شما چقدر معتبر و دارای چه رتبه ای است، در نتیجه تمام فعالیت سئو کاران مربوط به دیده شدن توسط ربات های جستوجوگر گوگل و کسب امتیاز بالاتر از آن ها می باشد. حال یکی از بهترین روش ها برای کسب این امتیازات استفاده از لینک سازی شبکه ای یا PBN است که در ادامه نحوه فعالیت آن را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

چرا باید از لینک های پی بی ان استفاده کنیم؟

تا این لحظه از مقاله با مفهوم لینک سازی شبکه ای آشنا شدید، حال می خواهیم بدانیم لینک سازی پی بی ان چقدر در افزایش ریتینگ گوگل (رتبه بندی) تاثیر گذار است؟ هرچه لینک های بیشتری به یک صفحه وب سایت خاص پیوند خورده باشند و هر چقدر کیفیت لینک ها بالاتر باشد، رتبه صفحه وب مورد نظر بهتر خواهد بود در این خصوص بجز لینک سازی PBN روش های دیگری هم برای ایجاد بک لینک وجود دارد که می توانید به مقاله ایجاد انجمن، چگونه به فروشگاه آنلاین کمک میکند؟ رفته و با روش های دیگر لینک سازی آشنا شوید. مانند تمام ابزار های دیگر، پی بی ان ها نیز تکامل یافته اند زیرا گوگل هوشمند تر از گذشته به فعالیت می پردازد.

لینک سازی PBN

در گذشته الگوریتم گوگل ساده تر از حال حاضر بود و وبمستر های (مدیران وب سایت ها) زیادی از روش لینک سازی شبکه ای شروع به کسب درآمد کردند، اما پس از گذشت زمان طولانی ای مزرعه های لینک مملو از پی بی ان ها شدند و گوگل دیگر مثل قدیم به لینک های پی بی ان اهمیت نمی دهد. از دلایلی که کارشناسان سئو به استفاده پی بی ان روی می آورند می توان به کنترل دقیق بر منابع لینک سازی، استفاده از دامنه های معتبر و آزاد شده، تعامل با مدیران وب سایت های گوناگون و نظارت ساده لینک ها اشاره نمود.

با این حال استفاده از بک لینک های پی بی ان تاثیر گذار است اما همانقدر که ارزشمند است ممکن است به وب سایت شما آسیب نیز برساند، زیرا امروزه استفاده غلط از PBN ها نه تنها وبلاگ را به سمت صعود حرکت نمی دهد بلکه سبب جریمه شدن از سوی گوگل نیز می شود. اما روش استفاده درست از لینک سازی شبکه ای چیست؟ با ما همراه باشید تا در قسمت بعد به این مسئله بپردازیم.

آیا لینک سازی پی بی ان سئو کلاه سیاه است؟

با آنکه بک لینک ها در کسب امتیاز از موتور های گوگل موفق هستند اما اگر گوگل متوجه این قضیه بشود وب سایت شما را به دلیل نقض قوانین و استفاده از سئو کلاه سیاه جریمه می کند. به طور خلاصه سئو کلاه سیاه به روش هایی گفته می شود که مدیران وب سایت بدون تلاش برای کیفیت وبلاگ خود با استفاده از روش های غیر طبیعی ربات های گوگل را گول می زنند و از آن ها رتبه بالا دریافت می کنند. اما سوال بسیاری از طراحان وب سایت این است که آیا لینک سازی پی بی ان سئو کلاه سیاه می باشد؟ باید بگوییم بله متاسفانه استفاده از بک لینک هایی که با هدف تقلب و بهره وری از لینک سازی شبکه ای به وجود آمده اند جزو سئو کلاه سیاه هستند و شامل جریمه گوگل می شوند. به همین دلیل برخی از لینک های مخرب را برای شما در زیر دسته بندی کرده ایم:

  • لینک اعلامیه های مطبوعاتی یا Press Release Links
  • لینک های انجمن های گفتگو یا Discussion Forum Links
  • تعداد زیادی لینک نو فالوی رندوم یا Many Random NoFollow Links
  • شبکه ی خصوصی وبلاگ ها یا Private Blog Networks
  • لینک های تبلیغ خدمات ارزان یا Links From Fiverr or Other Cheap Link Services

مثال های نام برده در بالا چند مورد از لینک هایی هستند که قانونی نبوده و گوگل به محض فهمیدن و شناسایی این بک لینک ها وب سایت شما را از فهرست google حذف کرده یا به اصطلاح وب سایت شما پنالتی می شود. علت قانونی نبودن لینک های پی بی ان و غیر مجاز بودن آن ها اقدامات جعلی است که وبمستر ها انجام می دهند تا محتوا های بی کیفیت صفحاتشان با گول زدن موتور های گوگل از امتیازات بالا برخوردار شوند. به همین ترتیب عملا ارشد های سایت تلاشی برای بهبود محتوا های صفحاتشان نمی کنند بلکه فقط به یک وبلاگ مشهور هزینه پرداخت می کنند تا به واسطه اعتبار وبلاگ مورد نظر ورودی وب سایت خود را بالا ببرند و این روش از نظر گوگل نامناسب تلقی می شود.

بک لینک پی بی ان

استفاده از لینک سازی پی بی ان بدون پنالتی شدن

همانطور که گفته شد لینک سازی پی بی ان از نظر گوگل غیر قانونی است و در صورت متوجه شدن موتور های جستوجوگر وب سایت شما از فهرست سایت های مورد نظر حذف شده و عملا website بدون استفاده می شود، به این مسئله اصطلاحا پنالتی شدن می گویند. با آنکه پی بی ان ها سئو کلاه سیاه هستند و بهره گیری از آن ها غیر مجاز است اما همیشه راه های دور زدن قانون وجود دارد! با توجه به ریسک استفاده از بک لینک ها توصیه نمی شود از این روش استفاده کنید اما در صورت تمایل، ما به شما کمک می کنیم به طور ظریف تری از این روش استفاده کنید تا گوگل متوجه نشود وب سایت شما از لینک های شبکه ای کمک گرفته است. با انجام مراحل زیر شما بک لینک هایتان را به صورت سئو کلاه خاکستری( در این مدل سئو شما سعی خود را می کنید قوانین را دور زده و گوگل متوجه فعالیت غیر قانونی نشود) می سازید و در واقع پی بی ان ها را در قالب قانونی بودن به گوگل نشان می دهید.

دامنه ها به نام یک شخص نباشند

یکی از شیوه هایی که گوگل متوجه پی بی ان های یک وب سایت می شود مالکیت دامنه های آن است، برای آن که از مشکوک شدن موتور های جستوجوگر گوگل به صفحات خود جلوگیری کنید باید دامنه ها را به اسم اشخاص مختلف ثبت کنید تا گوگل از کنترل شما بر روی پی بی ان ها با خبر نشود و شما به لینک سازی شبکه ای خود ادامه دهید. البته روال دیگری که برخی سئوکاران پیش می گیرند مخفی کردن اطلاعات Whois صفحاتشان است که پیشنهاد می شود از این روش استفاده نکنید زیرا در برخی موارد به مشکوک شدن بیشتر موتور های جست و جو ختم می شود.

افزایش تعداد هاست وب سایت

گوگل با شناسایی هاست (IP یک وب سایت) یا شرکت ارائه دهنده آن از فعالیت های شما با خبر می شود. از این روی کسانی که می خواهند از لینک های پی بی ان برای کسب امتیاز سایت استفاده کنند نباید لینک های خود را با یک آی پی به ثبت برسانند چون گوگل در نهایت ارائه دهنده خدمات هاست یک وب سایت را پیدا می کند. از سوی دیگر اگر قرار بر استفاده از هاست های مختلف باشد هزینه وبمستر ها بالا می رود، پس برای بهره وری همزمان کاهش هزینه و جلوگیری از شناسایی شدن توسط ربات های گوگل می توانید از سرویس های CDN استفاده کنید تا اطلاعات هاست وب سایت مخفی شود.

تکنیک های لینک سازی PBN

بروزرسانی محتوای وب سایت

پس از استفاده از لینک های پی بی ان نباید از فعالیت در شبکه های اجتماعی باز بمانید، زیرا این کار باعث مشکوک شدن هر چه بیشتر گوگل می شود. درست است لینک سازی شبکه ای بدون تغییر کیفیت محتوای وب سایت اعتبار آن را افزایش می دهد اما پس از استفاده از لینک سازی PBN حتما چند وقت یکبار محتوا ها را بروزرسانی کنید تا گوگل متوجه عمل غیر طبیعی شما نشود. همچنین از کپی کردن محتوا ها از وبلاگ های مشهور و الحاق آن در وب سایت خود جدا خود داری کنید چون احتمال پنالتی شدن سایتتان بالا می رود.

نتیجه گیری

لینک سازی PBN یا بک لینک پی بی ان، به مجموعه ای از وبلاگ ها گفته می شود که برای ارتقا یک وب سایت مرجع به فعالیت می پردازند، به این شکل که توسط یک لینک وبلاگ را به صفحات دیگر پیوند می زنیم. لینک سازی شبکه ای از راه حل های سئو است که به افزایش ریتینگ صفحات وب کمک شایانی دارد و اصلا مهم نیست که سایت شما سیستم مدیریت فروشگاه باشد و یا سایت معرفی خدمات. با آنکه پی بی ان جزو دسته سئو کلاه سیاه قرار دارد اما روش هایی وجود دارد تا آن را به سئو کلاه خاکستری تبدیل کرده و از پنالتی شدن وب سایتمان جلوگیری کنیم که به طور کامل در این مقاله برای شما عزیزان بازگو کردیم.


نظر خود را بنویسید

نظرات 1 نظر
avatar
بسیار عالی و مفید بود.