همه چیز درباره‎ رابطه‎ شبکه ‎های اجتماعی و فروشگاه‎های آنلاین

همه چیز درباره‎ رابطه‎ شبکه ‎های اجتماعی و فروشگاه‎های آنلاین

دیجیتال مارکتینگ نوعی از بازاریابی آنلاین است که توسط ابزارهای الکترونیکی مثل رایانه شخصی، تلفن هوشمند و ... به جذب مشتری از طریق وب‎سایت‎ها، پست الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی و ... پرداخته می‎شود. هدف اصلی از بازاریابی دیجیتال برند سازی است که از این طریق می‎توان به مشتریان بیشتری دست یافت و بر روی آنها تاثیر گذاشت. البته در این راستا ابتدا می‎بایست کسب و کارها وب‎سایتی اختصاصی برای خود راه اندازی کنند، چرا که با طراحی وب‎سایت، برای تجارت در فضای آنلاین هویت ساخته می‎شود و بعد از هویت سازی می‎توان اقدام تاثیرگذار در زمینه‎ی دیجیتال مارکتینگ انجام داد، چرا که در تبلیغات دیجیتال با ارجاع مشتریان به وب‎سایت، آنان به یک برند معتبر هدایت می‎شوند و اعتمادشان بیشتر جلب می‎گردد. البته برای اعتماد سازی و جذب بیشتر مشتریان نباید فقط به طراحی سایت بسنده کرد و می‎بایست در این طراحی نکات زیادی را در نظر گرفت، مواردی مانند:

  • طراحی سایت به صورت ریسپانسیو و سازگار با موبایل؛
  • طراحی صفحات زیاد در سایت به منظور محتوا گذاری بیشتر و بیشتر دیده شدن؛
  • تولید محتوای ارزشمند که با عنوان بازاریابی محتوا (Content Marketing) از آن یاد می شود؛
  • توجه به اصول سئوی سایت و بهینه سازی وبسایت در موتورهای جستجو (SEO) جهت بازدید بیشتر از سایت؛
  • و ...

 

تاثیر شبکه‎های اجتماعی بر روی فروش

امروزه مردم به صورت شبانه‎روزی، حضور گسترده‎ایی در شبکه‎های اجتماعی دارند. طبق آمارهای منتشر شده، بیش از 2.5 میلیارد نفر حداقل در یکی از شبکه‎های اجتماعی حضور دارند. این بازار پر تب و تاب، تجار را از سمت بازاریابی سنتی به سمت بازایابی اینترنتی سوق داده تا بتوانند از فرصت‎های بی نظیری که این نوع از تجارت در اختیار آن‎ها قرار می‎دهد استفاده کنند. چرا که "تاجران همان جایی می‎روند که مردم می‎روند و به تبعیت از آن ها، پول نیز آن‎ها را دنبال می‎کند."

برای نخستین بار در سال 2016 بود که صاحبان کسب و کار به صورت چشمگیر وارد حوزه‎ی تبلیغات دیجیتالی شدند و این روند به صورت فزاینده‎ای افزایش پیدا کرد. این آمارها نشان‎گر این موضوع است که راه‎اندازی یک تجارت در شبکه‎های اجتماعی به چه میزان می‎تواند سودده باشد و هر کسب و کار و فروشگاه آنلاینی باید به آن توجهی ویژه داشته باشد.

شبکه‎های اجتماعی محبوب برای فعالیت کسب و کارها

 

شبکههای اجتماعی

 

امروزه شبکه‎های اجتماعی دارای انواع مختلفی هستند که در سرتاسر جهان فراگیر شده‎اند، سایت‎ها و نرم‎افزارهایی از قبیل فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، اینستاگرام، تلگرام و ... . در این میان هر تجارت می‎بایست با بررسی و شناخت بازار هدف خود وارد یک و یا چند شبکه‎ی اجتماعی خاص گردد. در ادامه به معرفی این شبکه‎ها و مخاطبان آنها می‎پردازیم.

Facebook

فیس بوک وب‎سایتی برای اشتراک گذاری اخبار، رویدادها، تصاویر و وبلاگ است از این رو محیطی عالی برای نشان دادن اطلاعات مربوط به تجارت‎ها در مکانی عمومی می‎باشد. مخاطبان این شبکه‎ی اجتماعی عموما افراد 18 تا 24 سال هستند و این سیستم به کسب و کارهای مختلف اجازه می دهد تا با این افراد در سطح شخصی ارتباط برقرار کنند و از طریق اشتراک گذاری اطلاعات و عکس‎ها به تبلیغ خود بپردازند.

Twitter

توییتر در ایران بین کاربران عادی از مقبولیت کمتری نسبت به فیس بوک برخوردار است و اکثرا تجارت‎ها و افراد عالی مقام دارای اکانت توییتر در ایران هستند، بنابراین سبک پست‎هایی که در ایران در توییتر Share می‎شود میبایست رسمی و مطابق با سلیقه‎ی این نوع از مخاطبان باشد.

کاربرد توییتر بیشتر برای بروزرسانی‎ها و پرسش و پاسخ‎های سریع می‎باشد. برخی شرکت‎ها از توییتر برای پاسخ به سؤالات، ارتباط با مشتریان و همچنین به اشتراک گذاشتن اخبار درباره‎ی شرکتشان استفاده می‎کنند.

Linkedin

کاربران فعال در شبکه‌ی لینکداین افراد متخصص در سراسر دنیا می‌باشند. بنابراین این شبکه فرصتی را برای ارتباط با مشتریان، شرکا و همکاران در سطح کسب و کارها مهیا می‎سازد و در سطح افراد عادی فرصتی برای به اشتراک گذاری رزومه جهت دیده شدن توسط کارفرمایان می‎باشد.

Instagram

اکثر کاربران اینترنتی از متخصص گرفته تا کاربر عادی در این شبکه‎ی اجتماعی حضور دارند، پس می‎توان از اینستاگرام همه منظوره استفاده کرد، چرا که پست‎های به اشتراک گذاشته شده را همه‌ی افراد می‎توانند مشاهده کنند. بنابراین بهتر است در این شبکه‎ی اجتماعی پست‎ها در عین رساندن منظور، کمی خودمانی‎تر باشند.

Youtube

طبق آمار بیش از ۱ میلیارد نفر به طور متوسط ۳ ساعت از وقت خود را در طول ماه صرف مشاهده‎ی ویدیو‎های یوتیوپ می‎کنند، بنابراین کسب و کارها برای بهتر دیده شده می‎توانند ویدیو‎یی جذاب از تجارت خود تهیه کنند و در این شبکه‎ی اجتماعی بارگذاری کنند. البته با توجه به فیلتر بودن این سایت در ایران بهتر است جهت اطمینان بیشتر، این ویدیوها در آپارات هم به اشتراک گذاشته شوند.

جذب ترافیک فروشگاه آنلاین از طریق شبکه‎های اجتماعی

 

آنلاین مارکتینگ

 

برای افزایش ورود مشتریان به وب‎سایت فروشگاهی راهکارهای مختلفی اعم از بهبود سئوی سایت از طرق مختلف، تبلیغ فروشگاه در سایت‎های دیگر و ... وجود دارد. یکی از این روش‎ها استفاده از شبکه‎های اجتماعی برای معرفی و لینک دهی به سایت فروشگاهی است که برای نتیجه‎گیری از این فضا باید استراتژی‎ها و تاکتیک‎های مناسبی را بکار بست که در ادامه به معرفی این تاکتیک‎ها می‎پردازیم.

استمرار و وقت شناسی در ارسال محتوا

تشخیص زمان ارسال پست در هر یک از شبکه‎های اجتماعی به بیشتر دیده شدن محتوای تولید شده کمک شایان توجهی می‎کند. فرض کنید متن بسیار خوبی را تولید کنید و موقعی متن را در شبکه‎های اجتماعی در معرض نمایش قرار دهید که افرادی کمی در آن زمان در آن فضا حضور دارند، به این صورت عملا محتوا بلا استفاده و بی نتیجه خواهد ماند.

نظم در ارسال محتوا

محتوای تولید شده باید به صورت ثابت و منظم و به تعداد مشخص در شبکه‎های اجتماعی انتشار یابد. حداقل تعداد پست در روز برای فیسبوک 1 عدد و در توییتر 4 عدد می‎باشد و در شبکه‌های دیگر نظیر لینکدین یا گوگل پلاس این توالی متفاوت است. البته دو ابزار Buffer و Hoote Suite برای خودکار سازی این فرآیند وجود دارد که کمک شایان توجهی به توالی و نظم در ارسال پست‎ها می‎کند.

استفاده از تصاویر در پست‎های به اشتراک گذاشته شده

اگر از شبکه‎ی اجتماعی مثل فیس بوک استفاده می‎کنید که امکان بارگذاری عکس در پست‎های آن وجود دارد حتما از این قابلیت استفاده کنید، چرا که اضافه کردن تصویر به متن احتمال کلیک روی پست را بالا می‎برد و به این طریق بیشتر دیده می‎شوید.

قرار دادن دکمه‎ی اشتراک گذاری در انتهای مقالات وب‎سایت

حتما تا به حال با مقالاتی مواجه شدید که در انتهای مقاله امکان به اشتراک گذاری آن در شبکه‎های اجتماعی مرسوم وجود دارد. بدین طریق اگر محتوای خوب تولید کنید احتمال دیده شدن مقاله بوسیله‎ی اشتراک گذاری آن در شبکه‎های اجتماعی بالا می‎رود.

محل‎هایی در وب‎سایت که می‎توان دکمه‎ی اشتراک گذاری را در آنجا تعبیه کرد به قرار زیر است:

  • فوتر وبلاگ؛
  • هدر وبلاگ؛
  • در خبرنامه؛
  • در ایمیل؛
  • در پایین پست‌ها؛
  • در جای مناسبی از محصول؛

تولید محتوای صوتی

با توجه به رشد فزاینده‎ی محتواهای کوتاه تولید شده در شبکه‎های اجتماعی، افراد در مقابل خواندن متون بلند از خود مقاومت نشان می‎دهند؛ چرا که به خواندن مطالب کوتاه عادت داده شده‎اند. پس سعی کنید محتوای تولید شده برای پست‎ها تا جای ممکن کوتاه باشد و اگر امکان آن وجود نداشت از محتوای صوتی استفاده کنید.

راه اندازی پرسش و پاسخ در زیر پست‎ها

بوسیله‌ی تعامل مدوام و پیوسته می‎توان فضای مجازی را تا حد زیادی به فضای واقعی نزدیک کرد. از همین رو سعی کنید زیر پست‎های خود پرسش و پاسخی خلاقانه راه بیندازید و در این راه از کارمندان خود نیز بهره بگیرید، به طوریکه کاربران عادی به شرکت در مباحثه ترغیب شوند.

استفاده از تیترهای جذاب

برای انتخاب تیتر بطوریکه مخاطب را جذب کند باید نکاتی را مد نظر قرار داد، این نکات شامل موارد زیر می‎باشند:

  • استفاده از زبان عامیانه در عنوان؛
  • کوتاه بودن تیتر؛
  • بکار بردن نکات روانشناسی در تیتر بطوریکه مخاطب جذب شود مثل یک خبر فوری؛
  • استفاده از فعلهای منفی مانند اینکه چطور چاق نشوید؛
  • و ...

پیشنهاد تخفیف در روزهای خاص و تعطیل مثل جمعه ها

تمامی افراد از حراج استقبال می‎کنند پس برای جذب مشتری بیشتر، بهتر است روزهای مشخصی از هفته را به حراج اختصاص دهید، چه بهتر که آن روز، روز تعطیلی مانند جمعه باشد که همه‎ی با فراغ بال بتوانند وقت خود را صرف خرید کنند.

نظر خود را بنویسید