چگونه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟ (چگونه آنلاین شاپ بزنیم؟)

چگونه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟ (چگونه آنلاین شاپ بزنیم؟)

در مطالب پیشین بارها و بارها این مسئله را تکرار کردیم که در حال حاضر بسیاری از معاملات و خرید و فروش ها به صورت برخط یا همان آنلاین انجام میشود. بنابراین توجه به این موضوع که فضای اینترنت درحال حاضر بخشی از بازار کسب و کارها به حساب می آید و در این فضا نیز رقابت وجود دارد ضروریست. برای شرکت در این فضای رقابتی و دست یابی به موفقیت در فروش و بازاریابی بدون شک به یک پلتفرم مناسب و قدرتمند نیاز داریم، یک سایت فروشگاهی که به وسیله آن آنلاین شاپ یا همان فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنیم.در این مقاله مراحل اجرا و راه اندازی یک سایت فروشگاهی مناسب و قدرتمند را توضیح خواهیم داد. پیش از این مطلبی درباره مقدمه راه اندازی فروشگاه ایترنتی با عنوان چگونه کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟ نوشته ایم و این مطلب نیز میتواند برای اصلاح وبهبود پیش فرض های افرادی که میخواهند کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند، مناسب باشد.

انتخاب دامنه مناسب برای سایت (Domain یا URL)

دامنه یا همان آدرس سایت در واقع نام و هویت سایت شماست که شما را از وبسایت های دیگر متمایز میکند. دامنه سایت همان عنوانی است که به محض ورود کاربران به وبسایت شما در قسمت بالایی مرورگر آنها نمایان میشود. در حال حاضر شما در قسمت بالایی مرورگر خود عنوان foroshgostar.com را مشاهده مینمایید. این عنوان همان دامنه سایت فروش گستر است. انتخاب دامنه مناسب یک قدم بسیار حساس و مهم است که هرگز نباید برای انجام آن عجله کنید؛ چراکه در دنیای امروز دامنه سایت شما صرفا یک اسم یا یک آدرس برای دسترسی به سایت شما نیست! این عنوان در واقع ویترین و هویت کسب و کار اینترنتی شما است و به علاوه بخشی از پتانسیل شما برای موفقیت در دنیای دیجیتال مارکتینگ را رقم میزند. بنابراین به نکات مهم و کلیدی ای که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد توجه کرده و بهترین تصمیم را بگیرید دامنه سایت از دو بخش پسوند دامنه و نام دامنه تشکیل میشود.

پسوند دامنه

پسوندها در واقع به دسته بندی موضوعی سایت ها در فضای اینترنت کمک میکنند و خود به دو دسته سطح بالای عمومی (gTLDs: Generic Top Level Domains)و پسوند کشوری (ccTLDs: Country Code Top Level Domains)  تقسیم بندی می‌ شوند. در ادامه به شما تعدادی از پسوندهای عمومی را معرفی میکنیم:

  • com. رایج ترین پسوند موجود در فضای وب است. این پسوند مخفف Commercial به معنای تجاری است. اما از آن جایی که بسیار از آن استقبال شده  در زمینه های دیگر نیز برای پسوند دامنه به کار میرود.
  • net. مخفف واژه Network است و برای وبسایت هایی که در زمینه اینترنت و شبکه خدمات ارائه میدهند به کار میرود.
  • org. مخفف  Organizations به معنای سازمان میباشد. این پسوند برای ارگان ها و سازمان های غیر انتفاعی به کار میرود.
  • ir. به طور کلی دسته ای از پسوندها وجود دارند که نشانگر منطقه جغرافیایی هستن. ir. نیز جز این دسته است و مخصوص وبسایت های ایرانی است.

پیشنهاد ما به شما برای انتخاب پسوند com.  است چراکه آشناترین پسوند برای کاربران است و این امر میتواند در بحث دیجیتال مارکتینگ و جذب مشتری برای شما تاثیر گذار باشد. ممکن است شما فکر کنید به دلیل منطقه فعالیتتان باید از ir. استفاده کنید که البته برای کاربران آشنا نیز هست؛ اما یکی از نکات موفقیت در کسب و کار افق دید گسترده است! به این فکر کنید که کسب و کار شما امکان رشد و توسعه دارد و ممکن از فراتراز مرزهای ایران برود. بنابراین از همین حالا زمینه این پیشرفت را فراهم کنید.

نام دامنه 

انتخاب نام دامنه بسیار مهم است. نام دامنه باید به گونه ای باشد که برای شما برندسازی کند. نام دامنه میتواند بر روی افزایش چشمگیر فروش شما تاثیرگذار باشد و شما را در دنیای بازاریابی دیجیتال از رقیبانتان جدا کند. از این جهت باید نامی را انتخاب کنید که علاوه بر این که در ذهن مخاطب باقی بماند، باعث ایجاد حس کنجکاوی و در نهایت تمایل آنها به خرید از وبسایت شما شود. به علاوه این نام باید به گونه ای انتخاب شود که هر زمانی که شما اراده کنید پتانسیل فعالیت در فضای بین الملل را داشته باشید. برای رسیدن به این اهداف میتوانید از راه حل های زیر استفاده کنید:

  • نام کوتاه برای دامنه خود انتخاب کنید تا با احتمال بیشتری در ذهن باقی بماند.
  • سعی کنید نامی که برای دامنه خود انتخاب کردید پیچیدگی زیادی نداشته باشد و به سادگی قابل تایپ کردن و بخاطر سپردن باشد.
  • نامی را برای دامنه خود انتخاب کنید که تلفظ آن آسان باشد.
  • سعی کنید تلفظ نام دامنه با نوشتار آن یکسان باشد. اینگونه احتمال اینکه مخاطبان شما به صفحه اشتباهی جز سایت شما هدایت شوند کمتر میشود و راحت تر به وبسایت شما دست پیدا میکنند.

به کارگیری این ویژگی ها باعث میشود که شما از ساختار ذهن مخاطب که به صورت طبیعی تمایل به بخاطر سپاری نام هایی با این ویژگی ها را دارد بهره گیری مناسب را در جهت برندیگ خود داشته باشید.

انتخاب سرویس هاست مناسب

برای راه اندازی یک سایت شما نیاز به فضایی دارید که تمامی اطلاعات وبسایت اعم از کدها، عکس ها و... بر روی آن ذخیره شود و در هر زمانی قابل دسترس باشد.  Host در زبان انگلیسی به معنی میزبان است.  هاست یا فضای میزبانی قسمتی از یک کامپیوتر سرور است که توسط شرکت های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد می شود و آن ها این فضا را به صورت یک پنل مدیریتی با نام کاربری و رمز ورود در اختیار مشتریان قرار میدهند تا اطلاعاتشان را روی آن ذخیره کنند و در فضای اینترنت به نمایش بگذارند. اما این تمام ماجرا نیست. سرویس میزبانی یا همان هاست نیز دارای رده ها و کیفیت های مختلف است و البته با کیفیت بودن این سرویس یکی از پر اهمیت ترین نکاتی است که باید در راه اندازی آنلاین شاپ به آن دقت شود. سرویس هاست در موفقیت کسب و کار شما نقش کلیدی دارد چراکه کیفیت عملکرد و سرعت سایت کاملا بستگی به سرویس هاست شما دارد. از این رو باید سعی کنید سرویس هاستی که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود انتخاب میکنید، دارای کیفیت کافی باشد.

در ادامه به چهار ویژگی مهم یک سرویس هاست  مطمئن  اشاره مینماییم :

  1. پایداری: یک هاست خوب هرگز نباید دچار قطعی شود و یا اختلالی در عملکرد سایت به وجود آورد. به این ویژگی هاست پایداری میگویند.
  2. سرعت: یک هاست خوب باید از سرعت بالایی برخوردار باشد چراکه سرعت هاست ارتباط مستقیمی با سرعت بارگزاری وبسایت و در نتیجه سئوی وبسایت دارد.
  3. امنیت: ممکن است یک هاست سرعت خوب و بالایی داشته باشد اما امنیت کافی نداشته باشد و این امر به هیچ وجه مطلوب نیست هاست خوب و مطمئن هاستی است که هیچ راه نفوذی به آن وجود نداشته باشد. 
  4. بک آپ: یک هاست خوب مرتبا از اطلاعات شما بکاپ گرفته و برای شما نسخه پشتیبان تهیه و نگهداری میکند. این کار موجب حفاظت اطلاعات شما و جلوگیری از از دست رفتن آنها در صورت بروز مشکل میشود.

انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا (CMS: Content Management System) 

سیستم مدیریت محتوا یک سیستم نرم افزاری است که محتوا به کمک آن مدیریت میشود. محتوای مدیریت شده با استفاه از این نرم افزارها الزاما محتوای مربوط به فضای وب نیست اما در کشور ما به دلیل فراگیر شدن موضوع مدیریت محتوای وب، سیستم مدیریت محتوا به نرم افزارهایی اطلاق میشود که به وسیله آن محتوای وبسایت خود را مدیریت میکنیم.

سیستم های مدیریت محتوا در واقع به افرادی که تخصصی در زمینه وب و طراحی سایت ندارند کمک میکند تا وبسایت خود را به صورت حرفه ای و تخصصی مدیریت نمایند. این سیستم ها توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب به شکل یک نرم افزار، پلتفرمی را به وجود می آورند که هر کسب و کاری بتواند برای راه اندازی وبسایت خود از آن استفاده کند. با یک سیستم مدیریت محتوای آماده، کارفرمایان میتوانند در یک مدت زمان کوتاه به یک وبسایت با ظاهر دلخواه و امکانات مورد نیاز خود دست پیدا کنند.

در حال حاضر سیستم های مدیریت محتوای زیادی وجود دارد که افراد به فراخور نیاز و همچنین منابع دردسترس خود به سراغ آن میروند. سیستم های مدیریت محتوای رایگان نیز وجود دارند که به طبع میدانیم پاسخگوی نیاز کسب و کارهای بزرگ نبوده و قابلیت پیشرفت و توسعه را ندارند. اما در حال حاضر یکی از مهم ترین محصولاتی که سازمان های تولید نرم افزار بر روی آن متمرکز هستند، نرم افزارهای مدیریت محتوایی است که توسط برنامه نویسان و کارشناسان خودشان طراحی و تولید میشود.

امکانات اولیه یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای 

امکانات اولیه  یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای عبارت اند از:

  • سئو بیس بودن ( توجه به قوانین سئو در برنامه نویسی و نگارش سایت)
  • بدون باگ و اختلال بوده و امکان دیباگنگ داشته باشد.
  • امکان ورود جزییات محصولات اعم از رنگ، سایز، تعداد، وزن، ویژگی و تعیین قیمت بر اساس آن وجود داشته باشد.
  • امکان تعریف محصولات به صورت ناحدود
  • امکان تعریف پنل مشتریان به صورت نامحدود
  • امکان تعریف تخفیف های مختلف 
  • امکان مدیریت سفارشات
  • امکان مدیریت مشتریان
  • امکان مدیریت موجودی
  • امکان مدیریت تخفیف ها
  • و...

زبان برنامه نویسی سیستم های مدیریت محتوا

در حال حاضر معمولا برای نوشتن نرم افزار سیستم های مدیریت محتوا از دو زبان php و asp.net استفاده میشود. اگرچه تاکنون سیستم های مدیریت محتوای باکیفیتی با استفاده از زبان php نوشته شده است. اما asp.net دارای ویژگی هایی است که آن را نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی دارای برتری نموده است. درباره asp.net پیش از این توضیح داده ایم. برخی از مزایای نگارش سیستم مدیریت محتوا با استفاده از asp.net عبارت است از:

  • سرعت بالا
  • امکان بوجود آوردن امنیت بالا و بستن اکثریت کانال های نفوذ بدافزارها و هکرها
  • عدم نياز به تفسير در زمان اجرا ( برنامه فقط يکبار کامپايل شده و در زمان اجرا به سرعت اجرا مي‎شود)
  • امکان Debugging
  • محيط توسعه‏‎ی قوي (Visual studio.Net)
  • کامپايل شدن صفحات
  • امکان استفاده از قابليت ‎هاي قدرتمند microsoft .net framewok
  • پشتيباني از چند زبان مختلف

 سیستم مدیریت محتوای فروش گستر نیز توسط تیم متخصص و با تجربه برنامه نویسان فروش گستر با استفاده از زبان asp.net نگارش شده است. این سیستم حرفه ای، اختصاصی و سئو بیس بوده و همواره قابلیت ارتقا و پیشرفت دارد. نسخه بروزرسانی شده این نرم افزار هر چند وقت یک بار توسط تیم  فروش گستر ارائه شده و امکان ارتقای تمامی وبسایت هایی که با استفاده از فروش گستر ران شده اند در اختیارشان قرار داده میشود. این سیستم ماژولار بوده و تمامی امکانات مورد نیاز یک سایت فروشگاهی حرفه ای را دارا میباشد. به علاوه تیم فروش گستر مدام در حال طراحی و اضافه نمودن امکانات بیشتر به این سیستم فروش آنلاین می باشند.

فراهم نمودن پشتیبانی برای فروشگاه اینترنتی

آخرین و البته مهمترین گام برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی پس طی تمامی مراحل قبلی، فراهم نمودن یک پشتیبانی قدرتمند برای سایت فروشگاهی میباشد. تیم پشتیبانی تنها وظیفه رفع مشکلات و اختلال های به وجود آمدن در سایت را ندارند. دو .ظیفه مهم دیگر تیم پشتیبانی عبارت است از:

  1. ساخت ماژول های سفارشی برای مشتریانی که برای سایت فروشگاهی خود به امکانات ویژه ای نیاز دارند
  2. مشاوره و راهنمایی مشتریان برای سئو سایت 

از این رو یک تیم پشتیبانی قوی باید شامل افراد زیر باشد:

  1. طراح
  2. برنامه نویس
  3. محتواگذار
  4. بازاریاب دیجیتال (دیجیتال مارکتر)

برای ایجاد یک پشتیبانی قدرتمند برای سایت فروشگاهی خود میتوانید این افراد را استخدام کرده و تیم پشتیبانی خود را تشکیل دهید و یا اینکه از یک شرکت متخصص در زمینه پشتیبانی امور وب و طراحی سایت در این زمینه کمک بگیرید.

تیم مشاوره فروش گستر همواره آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان جهت راه اندازی فروشگاه اینرنتی و دیجیتال مارکتینگ میباشد.

نظر خود را بنویسید