از حجره تا مرورگر - مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارهای سنتی

از حجره تا مرورگر - مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارهای سنتی

در دهه‎های گذشته بازار کار آزاد و سنتی رونق بسیار زیادی حتی در مقایسه با مشاغل کارمندی داشت، افراد با راه‎اندازی تجارتی آزاد و بعد از مدتی تلاش، آینده‎ی درخشانی را برای خود تضمین می‎کردند. وجود مزایای بسیاری در کسب و کار آزاد باعث رونق گرفتن این نوع از تجارت شده بود؛ مزایایی از قبیل رقابت کم، انتظارات پایین مشتریان، پایین بودن هزینه‎ی داشتن ملک و نگهداری آن، پایین بودن نرخ مالیات، عوارض و سایر قبوض و ... . از طرفی تحولاتی نیز در سمت مشتریان و متقاضیان کالا و خدمات بوجود آمده بود که به رونق این بازار دامن میزد. تحولاتی مانند افزایش جمعیت، افزایش سطح درآمدی، فقدان تفریحات مناسب به غیر از گشت زدن در بازار و ... تمامی این عوامل میزان تقاضای محصولات و خدمات را بالا برده بودند که این موضوع باعث رونق بازار آزاد شده بود.

اما امروزه عوامل متعددی باعث تحول در رونق کسب و کار سنتی شده تا جاییکه این تجارت را به نابودی کشانده است. یکی از این عوامل گسترش دسترسی افراد به اینترنت و فضای مجازی است. در حال حاضر افراد تنها با یک کلیک می‎توانند جنس مورد نظر خود را درب منزل تحویل بگیرند، پس در اکثر موارد نیازی به صرف وقت و طی کردن مسافت‌های طولانی برای خرید جنس مورد نیاز خود نمی‎بینند و خرید خود را به صورت آنلاین و تنها با یک کلیک انجام می‎دهند. در ادامه به بررسی مزیت‎های راه‎اندازی فروشگاه اینترنتی می‎پردازیم.

مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

تجارت بر بستر اینترنت مزایای زیادی را چه برای خریداران و چه برای فروشندگان کالا با خود به همراه دارد و در وقت و هزینه‌های آنان صرفه جویی می‎کند.

مزایای راه‎اندازی فروشگاه اینترنتی برای خریداران کالا

  • صرفه جویی در زمان؛
  • عدم نیاز به طی کردن مسافت‎های طولانی؛
  • انجام فعالیت به صورت شبانه روزی؛
  • وجود گزینه‌های مختلف برای خرید و مقایسه‎ی گزینه ها با هم؛
  • دسترسی به نظرات سایر استفاده کنندگان و امکان گفتگو با آنها؛
  • وجود تخفیف و افزونه پیشنهادهای ویژه در فروشگاه اینترنتی؛
  • و ...

 

مراحل راه اندازی فروشگاه انلاین برای کسب و کار سنتی

 

مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی برای فروشندگان کالا

امروزه کسب و کارهای اینترنتی چه بصورت انتقال کسب کار سنتی به اینترنتی و چه به صورت شروع تجارت فقط با یک ایده در حال افزایش هستند. سوالی که در اینجا پیش می‎آید این است که چه جذابیت‎ها و مزایای در کسب و کارهای آنلاین برای صاحبان مشاغل وجود دارد که به این میزان مورد استقبال قرار گرفته‎اند. در ادامه به بررسی این مزایا می‎پردازیم.

  • امکان دستیابی به موفقیتی بزرگ بدلیل افزایش فروش و کسب درآمد زیاد؛
  • صرف زمانی کمتر از اداره‎ی مغازه برای فروشندگان و وجود آزادی عمل زیاد؛
  • مدیریت به مراتب ساده‎تر از لحاظ هزینه و زمان نسبت به راه‏‎اندازی فروشگاه واقعی؛
  • عدم وجود هزینه‎های سربار مانند هزینه ملک، مالیات، عوارض و ...؛
  • احداث فروشگاه شبانه روزی و ارائه‎ی خدمات و محصولات در سطح بین‎المللی؛
  • جذب مشتریان بیشتر؛
  • ساخت کاتالوگ محصولات بهمراه توضیحات و عکس‌های مختلف و عدم نیاز به توضیح شفاهی؛
  • کاهش هزینه های تبلیغات؛
  • و ...

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارهای سنتی

انواع فروشگاه‎های اینترنتی

فروشگاه‎های آنلاین در سطح اینترنت به دو بخش تجارت‎های بزرگ و خرده کسب و کارها تقسیم بندی می‎شوند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‎پردازیم.

تجارت‎های اینترنتی بزرگ

 

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارهای سنتی

در تجارت اینترنتی بزرگ 3 نوع مختلف از ارائه‎ی کالا و خدمات وجود دارد:

  1. فروش محصولات؛
  2. ارائه‎ی خدمتی خلاقانه؛
  3. ایجاد بستری تعاملی برای تجارت.

فروش محصولات

این نوع از تجارت‎ها کسب و کارهای بزرگی هستند که محصولات مختلفی را از برندهای گوناگون در اینترنت بوسیله‎ی سایت فروشگاهیشان در معرض نمایش خریداران قرار می‎دهند، تا کاربران بعد از مشاهده‎ی جنس و بررسی ویژگی‎های آن اقدام به ثبت سفارش کنند. هزینه‎ی این نوع از سفارشات به صورت آنلاین یا نقدی پرداخت می‎شود و پس از بررسی و تأیید نهایی، آن اجناس توسط پیک موتوری و یا پست به آدرس سفارش‌دهنده ارسال می‌شوند.

بر خلاف فروشگاه‎های واقعی، فروشگاه‎های اینترنتی حتی از نوع بزرگ آنها نیازی به فضای فیزیکی وسیع جهت نمایش محصولات خود ندارند، بنابراین هزینه‎ی سربار ملک از این نوع از تجارت حذف می‌شود و هزینه‎ی ملک تنها مربوط به انبار اجناس آنها می‎شود، بنابراین در هزینه‌های سربار به میزان زیادی صرفه جویی می‎گردد.

از نمونه‌های موفق فروشگاه‎های آنلاین در سطح جهانی می‎توان به آمازون، والمارت، eBay و... اشاره کرد. فروشگاه‎هایی مانند دیچی کالا، زنبیل، بامیلو نیز از موفق ترین نمونه های فروشگاه‌های آنلاین ایرانی می باشند.

ارائه‎ی خدمت

نوع دیگری از کسب و کارهای آنلاین بر مبنای ارائه‎ی خدمت می‎باشد، که معمولا با ایده‎ایی خلاقانه راه‌اندازی می‎شوند؛ کسب و کارهایی مانند تاکسی‎های اینترنتی مانند اسنپ، تپسی و.. و یا رستورانهای اینترنتی مانند زود فود، چنگال و ... از این گونه تجارت‎ها می باشند.

ایجاد بستری تعاملی

یکسری از کسب و کارهای اینترنتی نیز با ایجاد بسترهای تعاملی برای ارتباط، خودیاری و کمک مردم به یکدیگر در حوزه‎های مشخص شکل گرفته‎اند. سایت‎هایی مانند دیوار، شیبور و ... از این دسته از کسب و کارها می‎باشند.

خرده کسب و کارهای اینترنتی

 

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارهای سنتی

امروزه با فراگیر شدن خرید اینترنتی و کسب اطمینان از این نوع از خرید، افراد زیادی با مراجعه به اینترنت و شبکه‎های اجتماعی اقدام به خرید کالاهای مورد نظر خود می‎کنند. به تبع آن هر شخص نیز با دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند می‎تواند فروشگاه اینترنتی خود را راه‎اندازی کند و محصولاتش از لباس و کفش گرفته تا دکوراسیون و اسباب منزل را با قیمتی پائین‎تر از فروشگاه‎ها بفروش رساند، چراکه در این نوع از کسب و کار هزینه‎های مغازه، انواع عوارض، قبوض، بیمه، مالیات و ... حذف می‎شود.

در این میان، با توجه به مقبولیت دو نرم افزار تلگرام و اینستاگرام در بین مردم، استفاده از این دو شبکه‎ی اجتماعی برای فروش کالا و یا ارائه‎ی خدمات متداول شده است، البته در این راستا ابتدا می‎بایست کسب و کارها وب‎سایتی اختصاصی برای خود راه اندازی کنند، چرا که با طراحی وب‎سایت، برای تجارت در فضای آنلاین هویت ساخته می‎شود و با ارجاع مشتریان به وب‎سایت، آنان به یک برند معتبر هدایت می‎شوند و اعتمادشان بیشتر جلب می‎گردد و احتمال خریدیشان بیشتر می‎گردد.

در این راستا، فروش گستر با تکیه بر تجربه و دانش بالای طراحان و برنامه نویسان اقدام به طراحی فروشگاه آنلاین برای صاحبان مشاغل هم در سطح عمده و هم در سطح خرد کرده است و با استفاده از تکنولوژی‎های روز جهان کیفیت، سرعت، امنیت و زیبایی فروشگاه‎های طراحی شده‎اش آن را تضمین می نماید.

 

 

نظر خود را بنویسید

نظرات 1

avatar
چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و... رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. سوال اینه که میشه به همه اطلاعاتی که توی نت پیدا میشه اعتماد کرد؟ بهرحال بعضی چیزا مثل سلامت، موضوعات مهمیه..
۱۴۰۰/۸/۱۶