ریدایرکت چیست؟ معرفی انواع ریدایرکت ها

ریدایرکت چیست؟ معرفی انواع ریدایرکت ها

اگر در زمینه سئو و طراحی سایت فعالیت کرده باشید، می دانید امتیازات صفحات وب و رتبه ای که در طولانی مدت کسب می کنند چقدر مهم هستند. حال فرض کنید فردی مجبور به تغییر صفحات خود به یک آدرس (URL) دیگر باشد، در این صورت هنگامی که صفحه وب مورد نظر جابجا شود تمام رتبه و ورودی آن از بین می رود که امری ناخوشایند است، به همین دلیل آشنایی با ریدایرکت برای هر وبمستری لازم است. عبارت Redirect، به معنی تغییر جهت می باشد و وظیفه آن انتقال صفحات وب سایت بدون از دست رفتن رتبه و کاربران آن می باشد. برای درک عمیق تری از این موضوع با ما همراه باشید.

ریدایرکت چیست؟

همانطور که به طور خلاصه توضیح دادیم، ریدایرکت به وبمستر ها کمک می کند صفحاتی از وب سایت که نیاز است URL آن ها تغییر کند به دامنه دیگری منتقل شوند اما کاربران و ریتینگ صفحات تغییری نکند. در واقع ریدایرکت به طور خودکار کاربران و موتور جستجوگر گوگل را به سوی آدرس جدید سایت هدایت کرده و با این کار از کاهش عملکرد سایت جلوگیری می کند. اما چرا صاحبان سایت URL صفحات خود را تغییر می دهند؟ دلایل گوناگونی وجود دارد که هر چقدر هم وبمستر ها علاقه به تغییر دامنه خود نداشته باشند، باز هم باعث می شود مدیر یک وبلاگ مجبور به انتقال صفحات وب سایت به یک URL یا دامنه جدید بشود. برای درک بهتر برخی از این دلایل تغییر دامنه وب سایت را در زیر شرح داده ایم:

  • لزوم به تغییر نام کسب و کار یک وب سایت
  • ادغام شدن دو وب سایت با یکدیگر
  • برای هدایت کاربران به سمت مطالب بروز شده
  • برای انتقال محتوا ها به دامنه جدید
  • انتقال محتوا های سایت از آدرس com به آدرس جدید newdomain.com

با استفاده از ریدایرکت، کاربران و موتور های جستجوگر گوگل، به طور خودکار به آدرس سایت جدید شما منتقل شده و دیگر نگرانی بابت از بین رفتن رتبه و ترافیک سایت وجود نخواهد داشت. ریدایرکت ها برای کسانی که می خواهند آدرس دامین خود را به domain.com/url2 تغییر دهند نیز بسیار کارآمد واقع می شود.

ریدایرکت چیست؟

انواع ریدایرکت

ریدایرکت انواع گوناگونی را شامل می شود که استفاده از آن ها بستگی به شرایط تغییر دامنه وب سایت شما دارد. در واقع کاربرد ریدایرکت ها هدف بندی می شود، تعیین نوع ریدایرکتی که انتخاب می شود به تعداد صفحاتی که می خواهند به دامنه جدید انتقال یابند بستگی دارد. اگر نیاز داشته باشید اکثر صفحات وب شما و یا تمامی آن ها به URL جدید انتقال یابند، باید آدرس تمام صفحات تغییر کنند که می توانید با یک دستور کلی تمام صفحات را به آدرس جدیدی که ساخته اید منتقل کنید. اما ممکن است به دلیل محدودیت Duplicate Content، نیاز باشد تمام آدرس ها را بر روی یک آدرس اصلی انتقال دهیم که در این حالت تنها آدرس برخی از صفحات تغییر می کنند و باید برای هر کدام از صفحات یک دستور مجزا صادر کنیم. در ادامه انواع ریدایرکت را نام برده ایم که بسته به شرایط طراحی قالب فروشگاه آنلاین
، کاربرد متفاوتی دارند.

ریدایرکت 301 یا دائمی

این نوع ریدایرکت برای انتقال دائمی یک صفحه وب مناسب می باشد. افرادی که از صفحات پر بازدید و با رتبه مناسب برخوردار هستند، در صورت انتقال صفحه مورد نظر به دامنه جدید، نیاز دارند امتیازات و کاربران خود را حفظ کنند. اینجاست که اهمیت ریدایرکت 301 مشخص می شود، این نوع ریدایرکت به وبمستر ها کمک می کند بدون آنکه رتبه و بازدید سایتشان تغییر کند صفحات خود را به دامنه های جدید به صورت دائمی منتقل کنند. ریدایرکت دائمی، عمل انتقال را به طور خود کار انجام می دهد و مستقیما کاربران و موتور های جستجو را به سوی آدرس جدید صفحات منتقل کرده به طوری که انگار آدرس قبلی وجود نداشته است. ریدایرکت 301 این فرآیند را از طریق ارسال نوعی کد Status Code به گوگل اطلاع می دهد که دامنه جدید سایت برای کاربران به نمایش گذاشته شود و موتور های جستوجوگر به آدرس جدید رتبه بدهند.

انواع ریدایرکت

ریدایرکت 302 یا موقت

برخی از مواقع مدیران وب سایت ها نمی خواهند صفحه ارزشمند خود را به طور دائم به آدرس جدید منتقل کنند، اما شرایط ایجاب می کند به طور موقت صفحه وب مورد نظر را از دسترس خارج کرده و یا برای مدتی به دامنه جدید منتقل کنند، در نتیجه نمی توانند از ریدایرکت دائمی یا 301 استفاده کنند، اگر هم صفحه را از دسترس خارج کنند ممکن است پس از مدت کوتاهی از دیتا بیس گوگل خارج شده و تمام رتبه خود را از دست بدهند. در این شرایط چه باید کرد که هم ارزش صفحه وب مورد نظر باقی بماند و هم برای مدتی به آدرس جدیدی انتقال یابد.

باید بگوییم ریدایرکت 302 دقیقا مختص به همین شرایط است، این نوع انتقال صفحه به شما کمک می کند برای مدت کوتاهی دامنه صفحه وب مورد نظر را تغییر داده اما نه با ارور 404 مواجه شود و نه از ارزش صفحه وب کم شود. در واقع ریدایرکت 302 به موتور های جستجوگر گوگل کدی با مظمون Moved Temporarily ارسال می کند که گوگل متوجه شود این صفحه به طور موقت جابجا شده و دوباره به آدرس قبلی خود باز می گردد. به همین ترتیب صفحه وب شما برای مدتی به دامنه دیگری منتقل شده و به راحتی می توانید دوباره دامنه آن را تغییر دهید و هیچ مشکلی برای سایت شما ایجاد نشود.

نکته: مدت استفاده از این روش محدود است و اگر صفحات وب به صورت مستمر و برای مدت طولانی در دامنه جدید بمانند، ریدایرکت 301 جایگزین شده و صفحه وب مورد نظر به طور دائمی در آدرس جدید می ماند.

ریدایرکت 307 (HTTP 1.1 Only)

این نوع ریدایرکت کاربردی مشابه با ریدایرکت 302 دارد و برای انتقال صفحات وب به طور موقت مورد استفاده مدیران وب سایت ها قرار می گیرد. اما تفاوت های کوچکی با ریدایرکت 302 دارد، عملکرد ریدایرکت 307 قوی تر از نوع 302 است زیرا از هر دو ورژن 1.0 و 1.1 که مربوط به پروتکل HTTP

اینترنت هستند پشتیبانی می کند. در واقع ریدایرکت نوع 307 همان عملکرد انتقال صفحه به صورت موقت را ایفا می کند اما بسیار پیشرفته تر از ریدایرکت 307. اگر بخواهیم به طور کامل تری موضوع را شرح دهیم، ریدایرکت 307 به جای یک پیغام به گوگل، دو پیغام اصلی می فرستد. اولی پیغام Moved Temporarily است که به گوگل می گوید صفحه به طور موقت جابجا شده و دومین پیغام Found( یافت شده) است که به گوکل می فهماند صفحه مورد نظر برای کاربر به نمایش گذاشته شود.

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت Meta Refresh

این نوع ریدایرکت کاربردی متفاوت با ریدایرکت های قبلی دارد و معمولا برای صفحاتی استفاده می شود که از ارزش کمی برخوردار بوده و زیاد مهم نیستند، زیرا ریدایرکت Meta Refresh تمامی رتبه و ترافیک سایت را به خوبی منتقل نمی کند. Meta Refresh نوعی سئو کلاه سیاه است که برای بهینه سازی سایت مضر بوده و استفاده از آن زیاد پیشنهاد نمی شود، اما این نوع ریدایرکت چگونه کار می کند؟ تا حالا با صفحه وبی مواجه شده اید که پس از ورود، پیغام " اگر تا 5 ثانیه دیگر به طور خودکار منتقل نشدید، ابنجا را کلیک کنید" را مشاهده می کنید. این روش، ریدایرکت Meta Refresh است که بر خلاف ریدایرکت های قبلی، دامنه جدید صفحه وب را به طور خودکار برای کاربر به نمایش نمی گذارد بلکه از کاربر می خواهد به آدرس جدید برود.

ریدایرکت Rel=Canonical

این نوع ریدایرکت مخصوص شرایطی است که مدیران وب سایت می خواهند هر دو دامنه صفحاتشان( جدید و قدیمی) به نمایش گذاشته شود، مثلا فرض کنید سایت شما شامل برخی محتوا های تکراری یا صفحاتی که دو نسخه از آن ها در سایت تان موجود است می باشد. در این حالت می توانید از تگ rel=canonical استفاده کنید که البته گوگل اهمیت چندانی به آن نمی دهد. این نوع ریدایرکت بیشتر برای صفحاتی مناسب است که ارزش چندانی ندارند، اما به هر حال تیری در تاریکی برای این نوع صفحات محسوب می شود.

کاربرد ریدایرکت ها

مزایای استفاده از ریدایرکت

برخی از مزایای اصلی ریدایرکت به شرح زیر می باشد:

  1. بهبود صفحات حذف شده یا غیر قابل دسترس
  2. ایجاد تجربه کاربری بهتر
  3. بهبود سئو سایت
  4. از بین نرفتن امتیازات صفحات وب
  5. ارائه راهکار برای تغییر دامنه صفحات وب بدون کاهش ترافیک

نتیجه گیری

ریدایرکت به انتقال صفحات وب، بدون کسر امتیاز و ترافیک آن ها می گویند که کمک می کند در صورت لزوم، وب مستر ها به صورت دائمی یا موقت دامنه صفحات وب خود را تغییر دهند. ریدایرکت در انواع گوناگونی موجود است که بهترین آن ها به ریدایرکت های 300 تا 307 بر می گردد و کاربرد این نوع ریدایرکت ها از سایر انواع آن ها بهتر است. با استفاده از ریدایرکت می توانید بدون نگرانی صفحات وب خود را به URL جدید انتقال داده و رتبه آن ها را نیز حفظ کنید. ریدایرکت ها به طور خودکار کاربران و موتور های جستجوگر را به دامنه جدید منتقل می کنند و از این طریق به حفظ ترافیک سایت و دیده شدن صفحات با دامنه جدید از سوی گوگل می پردازند.


نظر خود را بنویسید