در خرید اینترنتی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

در خرید اینترنتی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

امروزه فروش اینترنتی با توجه به راحتی در خرید و قیمت های مناسب تر، نسبت به فروش حضوری پیشی گرفته و از طرفداران بیشتری برخوردار شده است. به نظر می رسد فروشگاه های آنلاین خدمات به صرفه تری نسبت به مغازه داران ارائه می دهند و همین امر در گسترش کسب و کار های آنلاین تاثیر بسزایی داشته است. اما با این حال مانند هر اقدام دیگری، در خرید آنلاین نیز باید نکاتی را برسی کنید تا خرید مطلوب و دلخواهتان را تجربه کنید.

البته با توسعه کسب و کار های آنلاین، برخی از افراد سودجو با هدف کلاهبرداری در این عرصه فعالیت می کنند که در این مقاله می خواهیم راه های جلوگیری از به دام افتادن این شیادان را به شما عزیزان آموزش دهیم.

توصیه برای یک خرید خوب اینترنتی

بیایید ابتدا به موارد دلچسب و مثبت خرید و فروش اینترنتی بپردازیم. راحتی در خرید، بهترین مزیت آنلاین شاپ ها است، این کسب و کار های مجازی خرید آنلاین را برای افرادی که وقت، انرژی و روحیه بازدید از مراکز خرید را ندارند مناسب می سازد. اما با رعایت 6 نکته می توانید خرید آنلاین خود را به یکی از بهترین تجربه های زندگی تان تبدیل کنید:

  • همیشه جزئیات محصول را برسی کنید
  • هزینه های حمل و نقل را در نظر بگیرید
  • قیمت را با محصولات مشابه مقایسه کنید
  • نظرات و کامنت های مربوط به محصول را بخوانید
  • چیزی که نیاز دارید را خریداری کنید نه چیزی که فکر می کنید خوب است
  • مراقب کلاهبرداری های فروشگاه های آنلاین باشید.

این 6 نکته که در بالا نام بردیم به شما کمک می کند محصولی که به صورت آنلاین خریداری می کنید از همیشه برای شما کاربردی تر عمل کند.

نکات کلیدی در خرید آنلاین

کمی قبل در مورد مواردی که در بهتر شدن خرید های آنلاین نقش ایفا می کردند را شرح دادیم، اما در این بخش می خواهیم از نکات اصلی و کلیدی معاملات آنلاین صحبت کنیم که رعایت آن ها از واجبات یک خرید آنلاین محسوب می شوند. در تمام مراحل زندگی ما افراد سود جو که به کلاهبرداری از اشخاص دیگر می پردازند یافت می شوند و لذت معاملات را از بین می برند، اما اگر از چگونگی شناسایی این پروژه ها آگاه باشید دیگر ترسی از خرید و فروش ندارید.

نکات مهم در خرید آنلاین

داشتن نماد اعتماد الکترونیکی آنلاین شاپ ها

یکی از روش هایی که نشان می دهد که فروشگاه اینترنتی معتبر است یا خیر، برسی نماد الکترونیکی آن است. این نماد که از سازمان توسعه تجارت الکترونیکی به وب سایت های آنلاین تعلق می گیرد مهر ایمن بودن فروشگاه های آنلاین را تایید می کند. این نماد هر یک سال یکبار تمدید شده و معمولا در آخر وب سایت ها قرار می گیرد.

به پیشوند URL سایت توجه کنید

آدرس دامنه سایت فروشگاهی می تواند بسیار کارآمد باشد و از طریق آن اعتبار و امنیت سایت را شناسایی کرد. سایت هایی که آدرس شان با https شروع نمی شود به احتمال 90 درصد کلاهبرداری هستند و یا از امنیت پایینی برخوردار هستند. معمولا سایت های اینترنتی که از این دامنه برخوردار نیستند اطلاعات کارت شما را هک کرده و دارایی تان را به سرقت می برند. پس حتما توجه داشته باشید وب سایتی که قصد خرید از آن را دارید حتما از آدرس https استفاده کرده باشد. اگر به کسب دانش در مورد تفاوت https با آدرس های دیگر علاقه مند هستید، به مقاله تفاوت http و https چیست؟ مراجعه نمایید.

همچنین درگاه هایی که از نماد شاپرک برخوردار هستند درگاه های پرداخت امنی برای وارد کردن اطلاعات کارت های بانکی می باشند.

محصول های گارانتی دار را انتخاب کنید

گارانتی یکی از ویژگی های مناسب برای مطمئن شدن از کیفیت محصول است که طبق آن اگر محصول مورد نظر از کیفیت و کارکرد ذکر شده برخوردار نباشد فروشنده موظف است کالا را پس گرفته و کالای با کیفیت تری به مشتری خود ارائه بدهد. اما نکته حائز اهمیت این است که بررسی جزئیات گارانتی نیز جزو نکاتی است که باید در خرید اینترنتی مورد توجه قرار گیرد.

برای مثال برخی از فروشندگان کلاهبردار بسیاری از مشکلات محصول را در خدمات گارانتی ذکر نمی کنند و فقط بعضی از موارد سطحی را پوشش می دهند که در صورت لزوم هیچ مسئولیتی در برابر کالای خراب نداشته باشند.

در خرید اینترنتی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

از فاکتور های خرید اسکرین شات بگیرید

در خرید آنلاین همیشه فاکتور خرید محصول را تا زمان رسیدن آن و رضایت از محصول نگه دارید تا در صورت بروز هر مشکلی شناسه خرید را به فروشنده نشان دهید. موارد زیادی در خرید های آنلاین پیش آمده است که محصول اشتباه ارسال شده، به همین دلیل تا زمانی که محصول را در دستانتان لمس نکرده و از درست بودن آن اطمینان حاصل نکرده اید اسکرین شات فاکتور خود را پاک نکنید.

ارسال عکس از مشخصات کارت بانکی ممنوع

به هیچ عنوان عکس کارت های اعتباری خود را برای فروشندگان ارسال نکنید، زیرا ممکن است فروشنده از طریق برداشت اطلاعات شخصی ( مثلا شماره حساب) شما حساب بانکی تان را هک کند. حتی رمز دوم یا رمز های یکبار مصرفی که از سوی بانک تان برای شما ارسال می شود را در اختیار آنلاین شاپ ها قرار ندهید چون فرصتی برای هک کارت تان فراهم می شود. در نتیجه رمز دوم خود را فقط در درگاه های پرداخت سایت وارد کنید که کمی قبل روش های مطمئن شدن از امنیت آن ها را نام بردیم.

از رمز یکبار مصرف استفاده کنید

حتی اگر رمز دوم کارت شما هنوز فعال است از رمز های یکبار مصرف بانک ها استفاده کنید، زیرا بانک ها به دلیل افزایش روز افزون درگاه های تقلبی رمز های یکبار مصرف را به افراد جامعه ارائه داده اند. توسط این رمز ها حتی اگر در معرض یک درگاه کلاهبرداری قرار بگیرید از به دام افتادن آن ها جلوگیری می شود. به همین ترتیب استفاده از رمز یکبار مصرف یا به اصطلاح رمز پویا، از موارد کاربردی است که نقشه افراد سودجو برای کلاهبرداری از شما را نقشه بر آب می کند.

مهم ترین نکات در خصوص خرید اینترنتی

پرداخت درب منزل را در نظر بگیرید

وب سایت هایی که از مرجوعیت کالا در صورت راضی نبودن مشتری برخوردار هستند نسبت به آنلاین شاپ های دیگر مطمئن تر بوده و گزینه بهتری برای خرید محسوب می شوند. در صورت برخورداری از این امکان، شما می توانید هنگامی که محصول را تحویل می گیرید آن را چک کرده و در صورت خرابی یا کالای اشتباه ارسال شده، محصول را مجددا بازگردانید.

البته وب سایت هایی وجود دارند که از روش پیش پرداخت استفاده می کنند تا حسن نیت خود را به مشتری نشان دهند، این وب سایت ها نیز گزینه خوبی برای خرید آنلاین می باشند.

از فروشگاه های محبوب و معتبر خرید کنید

فروشگاه های آنلاینی که نام شان آوازه شهر است نیاز به حساسیت کمتری دارند. وب سایت های معتبر که طراحی آن ها بسیار دقیق بوده و از محتواهای عالی برخوردار است نسبت به دیگر آنلاین شاپ ها الویت خرید داشته و می توانید با خیال راحت تری به دریافت محصول بپردازید.

نکته: با این حال باز هم پیشنهاد می شود عکس از کارت یا اطلاعات حساب تان برای وب سایت های معروف و ثابت شده نیز نفرستید.

سخن آخر

این روز ها خرید اینترنتی تبدیل به یکی از رایج ترین روش های خرید شده است که بسیار آسان و بدون دردسر نیاز مردم را رفع می کند. اما همانقدر که کسب و کار های آنلاین مورد قبول مشتریان واقع شده اند، کلاهبرداری از سوی افراد شیاد نیز بسیار زیاد شده است. به همین دلیل راه اندازی کسب و کار با طراحی وب سایت فروشگاهی معتبر برای صاحبان کسب و کار و رعایت برخی موارد که در این مقاله ذکر شد برای مشتریان، کمک می کنند تا فروش آنلاین توسعه یابد.


نظر خود را بنویسید