تاثیر سرعت سایت فروشگاهی بر نرخ فروش

تاثیر سرعت سایت فروشگاهی بر نرخ فروش

امروه با ماشینی شدن زندگی بشر کارها خیلی سریعتر از قبل انجام می‎پزیرند، به همین دلیل است که انسان امروزی به سرعت در انجام امورش عادت کرده و هر آنچه سرعت رسیدن او به خواسته‎هایش را مختل کند، نادیده می‎گیرد. در دنیای اینترنت هم داستان به همین منوال است اگر کاربران با سایتی مواجه شوند که حتی در حد ثانیه پاسخ کلیک‎های آنها را دیر دهد، سریعا وب‎سایت را ترک گفته و به رقیب آن سایت مراجعه می‎کنند. از همین رو سرعت سایت تاثیر زیادی بر نرخ فروش سایت‎های فروشگاهی می‎گذارد چرا که سرعت مناسب سایت باعث ماندگاری کاربران در فروشگاه می‎شود و همین ماندگاری ممکن است منجر به خرید کاربر از سایت شود و او را تبدیل به مشتری کند.

از سوی دیگر طبق اعلام گوگل، سرعت بارگذاری صفحات سایت در الگوریتم‎های رتبه بندی گوگل گنجانده شده و سرعت سایت تاثیر زیادی بر سئوی وب‎سایت و رتبه‎ی آن در موتورهای جستجوگر می‎گذارد و اگر سایت فروشگاهی سرعت بالایی داشته باشد در جستجوها زودتر از رقیبان خود دیده می‌شود که این دیده شدن منجر به فروش بالای فروشگاه می‎گردد؛ بنابراین سرعت سایت تاثیر زیادی بر روی فروش خواهد گذاشت. در ادامه به بررسی راهکارهایی در طراحی سایت جهت افزایش سرعت وب‎سایت می‎پردازیم. البته قبل از هر اقدامی برای بالا بردن سرعت وب‎سایت، ابتدا باید بدانیم سرعت سایت به چه میزان است. برای چک کردن سرعت وب‎سایت از ابزارهایی مانند Pingdom وPage Speed و Web Page Test استفاده می‎شود. توسط این ابزارها می‎توان گزارش کاملی از سرعت لود شدن بخش‎های مختلف سایت به همراه راه حل‌هایی برای بهبود آنها اتخاذ کرد.  روش کار با این وب‎سایت بدین صورت است که در ابتدا آدرس سایت هدف در قسمت تعبیه شده وارد می‎شود و بعد از گذشت مدتی مشخص گزارشات کاملی از سرعت لود شدن سایت، تعداد درخواست ارسالی به سرور سایت، حجم صفحه‎های سایت و ... مشاهده می‌شود که می‎توان برای بهبود آن اقدام کرد.

روش‎های بهبود سرعت وب‎سایت

با اعلام گوگل در سال های اخیر که سرعت صفحه یکی از عوامل اصلی در رتبه بندی نتایج جستجو است، بیش از هر زمان دیگری بر بهینه سازی عملکرد وب سایت تأکید شده است. چندین ابزار آنلاین وجود دارد که می تواند عملکرد بهبود سرعت وب سایت به شما نشان دهد در اینجا، ما GTMetrix و اینکه چگونه می تواند به تجارت شما کمک کند را بررسی خواهیم کرد.

GTmetrix سایتی است که یک سری ابزار آنلاین و پر طرفدار برای مدیران سایت دارد که به راحتی می توانند با آن وب سایت خودشان را ارزیابی (آنالیز) کنند. جالب است بدانید که بیشترین ترافیک سایت جی تی متریکس در تاریخ ۲۰۱۷ از سمت ایران بوده است. زیرا این سایت کار آمد جهت ارزیابی و آنالیز سرعت لود (Load) وب سایت ها بکار می رود و می توان با آن پارامتر های مختلفی که در سرعت وب سایت تاثیر دارد را مورد بررسی قرار داد و سعی در بهبود سرعت سایت کرد. حال می توان گفت سایت جی تی متریکس یکی از شناخته شده ترین و بهترین سایت های تست سرعت وب سایت می باشد، و پس از ارزیابی کامل، نتیجه را به صورت امتیاز بیان می کند. همچنین می توانید مطلع شوید که سایت شما چرا سرعتش پایین یا متوسط است و به راحتی می توانید آن را اصلاح کنید. یکی از ویژگی های عالی GTMetrix امکان مشاهده آمار تاریخی وب سایت شما است. این سابقه را می توانید هر بار که از وب سایت خود تجزیه و تحلیل می کنید و همچنین در زمان های برنامه ریزی شده به روز کنید، بنابراین می توانید به صورت دوره ای از عملکرد وب سایت خود به روز شوید. برای اطمینان از نظارت مستمر بر عملکرد وب سایت، می توان به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه ردیابی برنامه ریزی شده را تنظیم کرد. شایان ذکر است که تستهای سرعت یکبار مصرف همه خوب هستند، اما فقط در مواقعی که چندین تست سرعت داریم و می توانیم تفاوتها را مقایسه کنیم.

یکی از جذابیت های اصلی GTMetrix امکان دسترسی سریع و آسان به شاخص های اصلی عملکرد است. هنگامی که تجزیه و تحلیل کامل شد ، زمان بارگذاری کامل به ما ارائه می شود، بنابراین می توانیم مدت زمان بارگیری وب سایت را در چند ثانیه ببینیم. با ارائه این اطلاعات مفید به ما می توانیم با استفاده از GTMetrix درک درستی از عملکرد وب سایت خود داشته باشیم.

ویژگی های سایت Gtmetrix

  • برای همه رایگان است، حتی نیاز به ساختن حساب کاربری هم ندارید.
  • با جزئیات دقیق، فاکتور هایی که جلوی سرعت وب سایتتان را می گیرد به شما ارائه می دهد.
  • تاثیر سرعت سایت بر روی رنکینگ

بهینه سازی کدنویسی وب‎سایت

فایل‎های html کدهای تکراری زیادی دارند که می‎بایست برای بهبود سرعت سایت حجم این کدها توسط الگوریتم‎های بهینه سازی در سایت کم شود، بدین صورت حافظه‌ی کمی توسط کدها اشغال شده و کدها سریعتر اجرا می‎شوند.

بهره‎ گیری از سیستم کش برای وب‎سایت

با استفاده از سیستم کش، صفحات بازدید شده توسط کاربران در زمان‎های خاصی ذخیره می‎گردند و اگر کاربر در همان زمان دوباره درخواست بارگذاری آن صفحه را کند، صفحه دوباره لود نمی‎شود و نسخه‎ی قبلی نمایش داده می‎شود، بدین طریق CPU و RAM سرور کمتر درگیر شده و برای مشاهده‎ی وب‎سایت بهنای باند کمی مصرف می‌شود که این خود عاملی برای بهبود سرعت سایت می‎باشد.

بهینه کردن و فشرده سازی محتوای صفحات

در صورت فشرده‎سازی محتوای سایت و به تبع آن کدهای html و css، در مقابل درخواست‎های کاربر پهنای باند کمتری از سرور سایت مصرف می‎شود و این خود باعث بهبود سرعت سایت می‎گردد.

بهینه سازی تصاویر وب‎سایت

قبل از بارگذاری تصاویر در وب‎سایت باید آنها را بهینه سازی کرد، چرا که تصاویر در سرعت بارگذاری سایت موثرند. برای کاهش حجم تصاویر و بهینه سازی آنها روش‎های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از نرم افزار فتوشاپ و ذخیره سازی تصویر با گزینه save for web می‎باشد.

فرمت تصاویر سایت نیز در سرعت سایت بسیار حائز اهمیت می‎باشد و هر فرمت برای استفاده‎ی خاص خود مناسب است. برای مثال فرمت GIF برای تصاویر با چند رنگ محدود، فرمت JPEG برای تصاویر با تعداد رنگ‎های بالا، فرمت PNG برای تصاویر با کیفیت بالا و پس زمینه شفاف مناسب هستند.

استفاده از هاست اختصاصی و یا مجازی

برای راه‏‎اندازی یک وب‎سایت قابل قبول باید به شرکت ارائه دهنده‎ی هاست توجه ویژه کرد، چرا که هاست سایت به طور مستقیم بر روی سرعت بارگذاری سایت تأثیرگذار است. برای افزایش سرعت بارگذاری وب‎سایت می‎بایست از هاست مجازی و یا اختصاصی استفاده کرد، چرا که هاست‎های معمولی به دلیل مشترک بودن منابع CPU و RAM سرور بین تعداد زیادی وب سایت، سرعت پایینی دارند. از سوی دیگر یک سرور خوب باید همیشه در دسترس باشد و خدمات پس از فروش مناسبی را به مشتریان خود ارائه دهد.

استفاده کردن منابع CDN

با استفاده از منابع CDN  سرعت سایت به طور قابل ملاحظه‎ایی افزایش می‎یابد، چرا که این سورس‎ها به گونه‎ایی عمل می‎کنند که زمانی کاربر وارد وب‎سایتی می‎شود با توجه به موقعیت جغرافیایی او، از نزدیک‎ترین سرور برای بار گذاری درخواستش استفاده می‎کنند.

فعال سازی فرمت فشرده سازی GZip

GZip یک متد فشرده‌سازی فایل‌ می باشد که از طریق انجام تنظیماتی در وب سرور انجام می شود. از فشرده سازی برای سرعت بخشیدن در نقل و انتقال‎های شبکه استفاده می‎شود؛ چرا که عمل فشرده سازی باعث می‎شود وب‎سرور سایت فایل‎های کوچکتری را در اختیار کاربران قرار دهد و در نتیجه سرعت بارگذاری سایت بیشتر گردد.

کاهش ریدایرکت‎ها

ریدارکت به معنای هدایت دوباره مرورگر از یک آدرس به آدرسی دیگر می‎باشد. کاربرد ریدایرکت برای بیان کردن موقعیت جدید بک لینک، دنبال کردن کلیک‌ها، متصل کردن بخش‌های یک سایت به یکدیگر و یا رزرو کردن چندین دامنه با هم و ... می‎باشد، اما نکته‎ی اساسی در رابطه با ریدایرکت‎ها این است که فقط در مواردی باید استفاده شوند که راه دیگری وجود ندارد؛ چرا که ریدایرکت‌ها درخواست‌های HTTP را افزایش می‎دهند که این خود باعث کاهش سرعت لود شدن سایت می‌شود.

تعمیر لینک‎های شکسته

منظور از لینک‎های شکسته همان صفحات 404 هستند که می‎توان آنها را در گوگل وبمستر ردیابی کرد و بعد از شناسایی این صفحات و رفع ایراد آن در همان پنل گوگل وبمستر می‎بایست گزینه‎ی فیکس را انتخاب کرد تا دوباره صفحات ایندکس شوند. در کنار تمامی موارد ذکر شده برای افزایش سرعت سایت می‏بایست در ساخت سایت به سرعت کاربران نیز توجه داشت و تا حد امکان سایت به گونه‎ایی طراحی گردد که با سرعت‎های پایین اینترنت نیز سازگاری داشته باشد و در دسترس این نوع از کاربرانی با سرعت پایین اینترنت نیز قرار گیرد.

نظر خود را بنویسید