تکنیک‌های ایمیل مارکتینگ و اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال

تکنیک‌های ایمیل مارکتینگ و اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال
  • ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟

در دنیای ارتباطات، بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing که یکی از زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است، تبدیل به ابزاری در کسب و کار شده است. بازار ایمیل مارکتینگ درچند سال گذشته در ایران روندی رو به رشد داشته و میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش پیدا کرده است. شرکت‌ها و استارتاپ‌های زیادی، هرساله هزینه‌ قابل توجهی برای این ابزار قدرتمند مارکتینگ و ارسال انبوه کمپین‌های تبلیغاتی انجام می‌دهند. بر اساس نتایج به دست آمده حدود ۵۰ هزار شرکت، سایت و بلاگ اینترنتی از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند.

ایمیل مارکتینگ که عنصری تأثیر گذار در ارتباط است، متاسفانه کمتر مورد استفاده صحیح توسط مدیران و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ قرار گرفته است. حضور 4 میلیارد کاربر ایمیلی، آشنایی با مفاهیم کلی و ارائه بهترین سرویس می‌تواند این ابزار را در لیست تأثیر گزارترین روش‌های بازاریابی اینترنتی قرار دهد. بنابرین، برای هر کسب و کار اینترنتی که قصد پیاده کردن یک برنامه منظم بازاریابی دیجیتال را دارد ضروری است که با ایمیل مارکتینگ آشنا شود.

افزایش استفاده از فضای مجازی در چندین سال اخیر فرصت‌های فراوانی برای تبدیل پتانسیل‌های موجود به فروش و عرضه خدمات ارائه داده است. هزینه و زمان کمتر نسبت به سایر روش‌های بازاریابی، بسیاری از صاحبان کسب و کار را به فکر استفاده از این روش انداخته است. ایمیل مارکتینگ باعث افزایش ترافیک لحظه‌ای سایت می‌شود که با افزایش آن ، رتبه و سئو سایت پیشرفت می‌کند.

  • بهترین امکانات، بدترین استفاده

مدیران و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ تصور می‌کنند که شخصی سازی ایمیل و استفاده از نام مخاطب می‌تواند در افراد احساس و اعتماد بیشتری ایجاد کند، متاسفانه استفاده از این روش در سالهای اخیر توسط برخی کلاه‌برداران و هکرهای فضای مجازی باعث به وجود آمدن نتیجه عکس و عدم اعتماد گیرنده ایمیل شده است. سوالاتی در این رابطه مطرح می‌شود که: آیا در اولین ایمیل ارسالی، گیرنده می‌تواند به آن اعتماد کند؟ آیا در اولین ایمیل جایز است که نام مخاطب درج شود؟

شخصی سازی ایمیل در زمانی مناسب و با روش اصولی باید انجام شود، تا خواننده ایمیل را جذب و ترغیب به استفاده از آن کند. همچنین، شناخت گیرنده و ارسال ایمیل مارتینگ در زمان مناسب, می‌تواند تأثیر مثبتی در دریافت کننده ایمیل داشته باشد.

  • رابطه بین افزایش نرخ باز شدن ایمیل با کوتاه یا بلند بودن محتوای متن

به طور اختصاصی نمی‌توان رابطه منطقی با کوتاه یا بلند بودن ایمیل و نرخ باز شدن آن بیان کرد. انتخاب طیفی مناسب از مطالب و گزینه‌های منحصر به فرد برای قالب بندی، ایمیل مارکتینگ را بسیار قابل تنظیم‌تر از سایر تبلیغات می‌کند و باعث افزایش اعتبار دامنه (DA) و اعتبار صفحات (PA) می‌شود.

ازسوی دیگر، ایمیل مارکتینگ می‌تواند به عنوان یک روش برای تست محتواهای مختلف استفاده کرد و از نتایج تست از طریق ایمیل مارکتینگ در کانال‌های دیگر بازاریابی بهره مند شد. متن ایمیل ارسالی به مخاطب نباید بیش از حد طولانی باشد بلکه باید معرفی کننده محصول و خدمات به طور خلاصه باشد و خواننده از ایمیل یک نکته مفید را دریافت‌کند.

  • CTA و افزایش بازدهی ایمیل مارکتیگ

CTA) Call To Actions) هر شکلی از دعوت در فضای مجازی است که منجرب به اقدام و عکس العمل افراد می‌شود. در واقع CTA این امکان را می‌دهد که کاربران علاقه مند از کاربران عادی و رهگذر جدا شود. هر چقدر در طراحی  CTA  از اصول و روش مناسب‌تر استفاده شود، درصد افراد منفعل از سایت کمتر می‌شود. مانند بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی، طراحی درست و اصولی CTA ارتباط مستقیمی با دانش دیجیتال مارکتینگ دارد.

استفاده از یک سرویس دهنده  ایمیل مارکتینگ، ساخت قالب ایمیل و ارسال انبوه به کاربران را در ساعاتی مشخص و متناسب با هدف فرستنده میسر می‌کند. طراحی ایمیل حرفه‌ای، قدرت ارسال بالا و همچنین ریسک بسیار پایین اسپم از مزایای استفاده از این ابزار تبلیغاتی هوشمند است. آی پی ‌های(IP) سرور طی یک بازه زمانی خاص و بر اساس روش‌های استاندارد به آی پی معتبر ارسال کننده ایمیل تبدیل شده  و ایمیل‌های ارسال شده از این آی پی بدون مشکل به Inbox ارسال می‌شود. این روش در حال حاظر تنها روش قانونی ارسال ایمیل‌های تجاری در سطح انبوه می‌باشد.

  • ایمیل تبلیغاتی اسپم

اسپم (spam) به معنای ارسال ایمیل بدون درخواست گیرنده و برای تعداد افراد بی‌شماری بدون رعایت اصول آن است. ایمیل مارکتینگ در صورت عدم وجود محتوای معتبرو ارسال به افراد اشتباه، توسط گیرنده به پوشه اسپم (Spam) فرستاده می‌شود، اما در صورت ارزشمندی ایمیل نه تنها آزاردهنده نیستند بلکه می‌توانند بسیار مفید باشند.

استفاده از کلیدواژه های تخصصی کسب و کار در متن ایمیل باعث می شود، ایمیل در صندوق اصلی (Inbox) قرار گیرد و کاربران از محتوای آن استقبال کنند. قانون CAN-SPAM که شامل یک سری قوانین برای محدود کردن انتقال اسپم در ایمیل مارکتینگ است، خط موضوعی غیر فریبنده است که مشترکین می‌توانند با استفاده از آن به راحتی از لیست ایمیل جدا شوند. درصورت پایبند بودن به الزامات قانون CAM-SPAM، نام و آدرس فرستنده، بدون اسپم در انتهای همه ایمیل‌ها قرار می‌گیرد.

  • قالب های اختصاصی HTML در ایمیل مارکتینگ

به کارگیری رنگ، فونت و چیدمان منحصر به فرد و متناسب با اهداف فرستنده و از سوی دیگر ایجاد تمپلیت های جذاب بر اساس الگوهای ذهنی در قالب‌های HTML، تأثیر زیادی در نرخ تبدیل بازاریابی ایمیلی دارد. امکان Drag & Drop، ویرایش و افزودن کد و شخصی سازی ایمیل‌ها در زمان مناسب یکی از موثرترین روش‌ها برای رسیدن به کاربران است.

بهترین پیشنهاد به مخاطبان دنیای امروز ارتباطات از طریق محتوایی رایگان و اصولی ارائه می‌شود. ایمیل از طریق یک ابزار خاص یا همان Template  به گیرنده ارسال و نرخ کلیک و بازگشت به سایت را تجربه می‌کند. رعایت پلتفرم‌های اصولی ارسال ایمیل، محتوایی ارزشمند همراه با طراحی جذاب و ایجاد محتوایی تعاملی تجربه بسیار خوبی در مخاطب ایجاد خواهد.

  • بهترین زمان ارسال ایمیل بازاریابی

افراد در هر کجای دنیا به عنوان کاربران اینترنتی بسیاری از کارهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند، بهترین زمان برای ارسال ایمیل‌ها و افزایش نرخ بازشدن توسط گیرنده ایمیل از جمله مباحثی است که همواره دغدغه صاحبان کسب و کارها است. اگر ایمیل در زمان اشتباه فرستاده شود، مقدار باز کردن آن ممکن است کاهش یابد، زمانبندی مناسب می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر کارایی کمپین‌ها داشته باشد.

تحلیل رفتار کاربران، تعیین قانونی کلی برای زمان و تعداد دفعات ارسال ایمیل می‌تواند امری مهم باشد، که امروزه با استفاده از تجربه افراد متخصص باعث بهود کسب و کارها می‌شود. تحلیل نتایج به‌دست آمده از کسب و کارهای B2B و B2C به عنوان مثال یشنهاد دهنده ساعات ۹ الی ۱۱ و  ۱۹ تا ۲۰ می‌باشد، همچنین تعداد دفعات ارسال ایمیل در ماه، هفته و حتی سال می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای زیادی مانند نوع و هدف کسب و کار باشد.

  • طراحی ریسپانسیو

طراحی ریسپانسیو (Responsive) نوعی از طراحی وب است که در آن صفحات وب سایت متناسب با ابزار مورد استفاده کاربر، که می‌تواند مرورگر پی‌سی، تبلت یا مرورگر گوشی باشد واکنش نشان می‌دهد و به این ترتیب، سایت با ساختاری متناسب و بدون نیاز به اسکرول دیده می‌شود. طراحی ریسپانسیو یا طراحی واکنش گرا، یکی از عوامل موفقیت در ایمیل مارکتینگ است، زیرا بسیاری از افراد ایمیل خود را با گوشی موبایل‌شان چک می‌کنند. وقتی ایمیل به صورت واکنش گرا طراحی شود، در دستگاه‌های دیگر مانند موبایل و تبلت نیز به خوبی نمایش داده می‌شود.

 

ایمیل مارکتینگ این امکان را دارد که پیغام و محتوایی هدفمند و هوشمند را برای افراد مختلف ارسال کند. به عنوان مثال اگر فردی قصد خرید و تهیه محصولی خاص از یک برند را دارد، بازاریاب از علاقه و نیاز به آن برند مطلع شده و می‌تواند یک ایمیل حاوی بن خرید و یا اخبار محصولات را برای او بفرستد. این در حالی است که بیشتر روش‌های بازاریابی، به صورت مکرر محتواهای تبلیغاتی را به افرادی ارسال می‌کنند که درصد بالایی از آنها، هیچ علاقه‌ای به محصول و خدمات پیشنهادی ندارند.

ایمیل مارکتیگ از جمله شیوهای تبلیغاتی ساده و کم هزینه است که در صورت استفاده درست از آن بازدهی خوبی را برای شرکت و کسب و کار خواهد داشت. با در اختیار داشتن یک پنل ایمیل مارکتینگ و استفاده از استراتژی‌های مناسب، توانایی تبلیغ هر نوع محصول یا خدماتی میسر خواهد شد.

 

نظر خود را بنویسید