برندسازی در اینستاگرام

برندسازی در اینستاگرام

  برند سازی یا برندینگ شامل مجموعه ای از اصول و قواعدی است که به هر کسب و کاری به تناسب ظرفیت هایش کمک می کند تا ارتقاء یابد و در نزد مخاطبان معتبر و شناخته شده شود. برند سازی در هر شغل و کسب و کاری در واقع به مشتریان یاری می‌رساند که چه انتظاراتی را از خدمات و محصولات داشته باشند و شخصیت آن کسب و کار را به درستی بشناسند.

در یک تعریف جامع و کامل تر می توان برندسازی را اینگونه تعریف نمود: برندسازی به فرایندی گفته می‌شود که در آن صاحب کسب و کار همه سعی خود را می نماید تا نام فروشگاه یا محصول مورد نظر خود را برای مشتریان معنا نموده و آن را به محبوبیت و شهرت حداکثری برساند که هدف از آن کسب اعتبار می‌باشد.

برندسازی انواع گوناگونی دارد و با روش های مختلفی صورت می گیرد. در این مقاله ما قصد داریم به طور خاص به برندسازی در برنامه محبوب و پرطرفدار اینستاگرام بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

چگونه در اینستاگرام برند شویم

 اینستاگرام یکی از انواع موفق شبکه‌ های اجتماعی مجازی می باشد که در سراسر جهان من جمله ایران افراد بسیاری را به خود جذب نموده است. از حدود هفت سال پیش که برای اولین بار این نرم افزار به بازار عرضه شده تاکنون تغییرات بسیار زیاد و کاربردی کرده که موجب محبوبیت بیشتر این برنامه شده است.

در ابتدا اینستاگرام صرفاً جنبه سرگرمی و به اشتراک گذاری تصاویر را داشت، اما با گذشت زمان ارتقا یافته و قابلیت‌ های جدیدی به آن افزوده شد. به طوری که امروزه علاوه بر محلی برای سرگرمی، به فضایی برای گفتمان های گروهی، آموزش، تجارت و برندسازی تبدیل شده است.

در این شبکه امروزه افراد بسیار زیادی با هر جنسیتی در سنین مختلف مشغول به فعالیت هستند و حتی کوچک ترین مشاغل نیز به کمک این برنامه توانستند برند سازی نموده و محصولات خود را به سایر افراد معرفی و عرضه نمایند.

برای برندسازی در اینستاگرام ابتدا لازم است مقدماتی را آماده کنید که برخی از این مقدمات عبارت اند از:

  1. انتخاب تصویر مناسب برای صفحه اینستاگرام: از اولین مواردی که در برندسازی بسیار اهمیت دارد انتخاب تصویری مناسب و درخور فعالیت تان برای صفحه اینستاگرام تان است، چرا که تصویر نمایه و پروفایل جزو اولین چیزهایی است که به چشم مخاطب می‌آید. برای برندسازی پیج های کاری بهتر است لوگوی را طراحی نموده و تصویر آن را در پروفایل صفحه کسب و کارتان قرار دهید. این کار حس حرفه ای بودن، مسئولیت‌پذیری و با تجربه بودن را به مخاطب القا می‌نماید و باعث جذب بیشتر مشتریان می‌شود. تصویر را به گونه ای انتخاب کنید که بتوان مدت طولانی ای از آن استفاده نمود. استفاده طولانی مدت از یک پروفایل پرمحتوا و به خصوص، خود در ماندگار شدن در ذهن مخاطب بسیار موثر است.
  2. تعیین و تعریف هدف از برندسازی در اینستاگرام: تعیین و تعریف هدفی مشخص عاملی است برای متمایز ساختن برند ها از یکدیگر. همواره دقت نمایید هدف انتخاب شده باید جدید، خلاقانه، متناسب با کسب و کار و خاص باشد و نباید کپی شده از برند دیگری به نظر برسد.
  3. اقناع کارکنان برای مشارکت در برندسازی: اگر در پی ساخت برندی قوی و ماندگار هستید در ابتدا لازم است در بین کارکنان تان حس همدلی و یکپارچگی را ایجاد نمایید. در اینجا بسیار اهمیت دارد که کارمندان از نحوه ایجاد ارتباط مناسب و حفظ این ارتباط آگاهی‌های لازم را داشته باشند و خود را شریک این موفقیت بدانند نه ابزاری برای بالا رفتن شما.
  4. تدوین استراتژی های موفق در بازاریابی: داشتن یک برنامه مدون، منظم و نقشه راه صحیح و درست می تواند شما را گام به گام به هدف نزدیک تر نماید و به شکل خوبی شما و کسب و کارتان را به مخاطبان و کاربران معرفی کند. برای این کار ابتدا نیاز است فضا های اینستاگرامی و ظرفیت های منحصر به فرد آن را به خوبی شناسایی کنیم و سپس به نقاط ضعف و قوت مان بپردازیم. تمرکز بر روی نقاط  قوت و کم‌ رنگ نمودن نقاط ضعف خود به مرور باعث افزایش بازخورد های مثبت نسبت به برند شما می شود.
  5. کمک گرفتن از افراد ماهر و متخصص در برندسازی: در ابتدای راه شاید شما اطلاعات و یا مهارت کافی را درباره نحوه برندسازی و یا چگونگی برنامه ریزی برای برندینگ نداشته باشید و دچار سردرگمی هایی شوید. پس بهتر است از افرادی کمک بگیرید که در این امر صاحب تجربه و مهارت هستند. این افراد می توانند با توجه به دانش و تخصصی که دارند صفحه اینستاگرامی شما را به سمت برنده شدن هدایت نمایند.
  6. درج شرحی از کار و محصولات تان در پروفایل اینستاگرام: با درج توضیحاتی درباره محصولاتی که عرضه می کنید و درباره اهداف تان دنبال کنندگان و مشتریان جدید می توانند قبل از خرید با شما و محصولات تان بیشتر و بهتر آشنا شوند. توجه داشته باشید که در اینجا مطالب را به صورت گزینشی و خلاصه ارائه دهید، زیرا اگر مطالب بیش از حد زیاد و طولانی باشد کسی به آن توجه نخواهد کرد و برای افراد حوصله سر بر است. سعی نمایید خود و کسب و کارتان را با چند جمله کوتاه و موثر توصیف کنید و یک سری اطلاعات ضروری نظیر نوع فعالیت، راه ارتباطی، شماره های تماس و ... در بیو قرار دهید.
  7. تبدیل اکانت معمولی و شخصی به اکانت تجاری: برای برندسازی در اینستاگرام نیاز است اینستاگرام خود را از حالت شخصی به حالت تجاری تغییر دهید. با این کار صفحه شما از سایر صفحات متمایز شده و می توانید از مزایا و امکاناتی که برنامه ی اینستاگرام برای برای اکانت های تجاری در نظر گرفته است استفاده کنید. در اکانت تجاری قادر خواهید بود بازخورد های مشتریان و میزان توجه شان را به طور دقیق تری بررسی کنید و بدانید که کدام یک از محتوا های تولید شده توسط شما بیشتر مورد توجه کاربران واقع شده.

    اهمیت برندسازی در اینستاگرام

    در دنیای امروزی تمام کارها به دنیای دیجیتال و اینترنت گره خورده است و اکثر مردم بیشتر زمان خود را در فضا های اینترنتی و شبکه‌ های اجتماعی به خصوص اینستاگرام سپری می کنند و سرگرم هستند. همین امر یک مزیت بسیار مهم برای امور تجاری، تبلیغات کسب و کارها و فروش محصولات و برند سازی به حساب می آید. اپلیکیشن اینستاگرام با مزیت های بخصوص و ویژه‌ ای که دارد مانند رایگان و عمومی بودن، می‌تواند فضای تعاملی و دو طرفه ای را برای افراد به وجود بیاورد و امکان دسترسی به مخاطبان نامحدود را به فروشندگان و سایر افرادی که به دنبال برندینگ کالا و محصولاتشان هستند بدهد. در واقع اینستاگرام همچون بازاری است که در هر ساعت از شبانه روز و در هر نقطه ی دنیا افراد در آن حضور دارند و مشغول فعالیت هستند. پس اگر صاحبان کسب و کار هوشمندانه عمل کنند می‌توانند از این سفره ی رایگانی که پهن شده است بهره ی فراوانی ببرند.

    مراحل برندینگ در اینستاگرام:

     پس از آن که مراحل ابتدایی برندینگ نظیر انتخاب پروفایلی مناسب، مشخص نمودن هدف برندسازی، درج توضیحات در بیو، تبدیل اکانت شخصی به کانتی تجاری و... را طی نمودیم نیاز است قدمی فراتر بگذاریم و مراحل به‌خصوص دیگری را انجام دهیم. این مراحل عبارت اند از:

    • تولید محتوای جذاب و مخاطب پسند در اینستاگرام: تولید محتوا در حوزه برندینگ اصلی اساسی و مهم به شمار می‌آید. هر قدر این محتوا ها غنی و کارآمد ساخته شده باشد، باعث می‌شود افراد بیشتری جذب محصولات شوند و شما را بشناسند. در نظر داشته باشید در تولید محتوا، محتوا هایی را تولید نمایید که به خواست مخاطبان نزدیک‌ تر باشد و نیاز بیشتری را از آن ها برطرف نمایند. در تولید محتوا تنوع و خلاقیت به خرج دهید و تنها به تولید محتوای تصویری اکتفا نکنید‌. همانطور که می دانید امروز تولید‌ محتوا انواع مختلفی را نظیر ساخت ویدیو، پادکست، متن و... شامل می شود، که می‌ توان همه انواع آن را بر حسب نیاز به کار گرفت.
    • هشتگ سازی در اینستاگرام: شبکه های اجتماعی امروزه پر شده است از انواع هشتگ هایی که به دسترسی سریع تر و بهتر افراد به محتوا هایی که مورد نیازشان کمک می کند . استفاده از هشتگ ها این امکان را ایجاد می نماید که افرادی فراتر از دنبال کنندگان تان به محتوا هایی که منتشر کرده اید از طریق هشتگ ها دسترسی پیدا کنند. این دسترسی می تواند تنها از طریق سرچ یک هشتگ پربازدید اتفاق بیفتد. در مرحله هشتگ سازی شما باید جستجو و تحقیق نمایید که کدام هشتگ ها ارتباط بیشتری با حوزه کاری تان دارد. همچنین می توانید در هشتگ هایی سازی تان از موضوعات داغ روز نیز استفاده کنید. پس از انتخاب هشتگ مورد نظر آن را در زیر پست مورد نظر اینستاگرام درج کنید و تاثیر آن را بر روی جذب مخاطبان بیشتر و بالا بردن بازخورد ها ببینید. همچنین در برند سازی شما می‌توانید هشتگ اختصاصی و مختص خود را ساخته و به کار ببری.د در اینجا یک سری نکات را همواره در نظر بگیرید:

     

    • کلمات کلیدی متناسب با حوزه ی کاری تان را پیدا کنید.
    • جستجو کنید و مطمئن شوید که پیش از شما شخص یا پیج دیگری این هشتگ را مورد استفاده قرار نداده باشد.
    • از هشتگ های جذاب و کوتاه و در عین حال با محتوا و رسا استفاده کنید.
    • در تمام پست های تان هشتگ اختصاصی ای را که ساخته اید به کار ببرید.
    • پس از بولد شدن هشتگ اختصاصی و استفاده کاربران بیشتر از آن شما موظف هستید از کاربرانی که از این هشتگ اختصاصی استفاده نموده اند تشکر نمایید. زیرا آن ها نقش بسزایی در گسترش و ترویج هشتگ اختصاصی و ابداعی شما و همچنین برند سازی موفق تان داشته اند.

     

    • سبک مخصوص خود را در پیج و صفحه ی اینستاگرامی تان ابداع کنید: به کار گرفتن سبکی مخصوص و خاص که پیش تر کسی آن را مورد استفاده قرار نداده باشد در برند سازی مانند امضای است که با دیدن آن امضا همه شما را به یاد خواهند آورد، پس سبکی را انتخاب کنید که تازگی داشته باشد و ضمن چشم نواز بودن در آن ایده هایی جدید و خلاقانه به کار رفته است. توجه داشته باشید فرم و سبکی را که انتخاب می کنید در تمام اجزای اینستاگرام به کار ببرید. در انتخاب قالب، فونت ها، تصاویر و... همواره تناسب را در نظر بگیرید. همه این ها باعث می‌شود شما در ذهن مخاطبان جایی گیر تر شوید و صفحه تان خاص تر به نظر برسد.
    • تبلیغات موثر و کارآمد در اینستاگرام: برای اتصال به افراد بیشتر و همچنین شناخته شدن نیاز است تبلیغات را نیز به مراحل برندسازی تان اضافه کنید. تبلیغ در اینستاگرام همواره روشی پربازده می باشد که باعث دیده شدن هرچه زیادتر صفحه شما خواهد شد و در نتیجه افراد بیشتری از از نقاط مختلف با صفحه تان آشنا می شوند. در تبلیغات اینستاگرامی سعی نمایید خلاق باشید و ایده‌های جدیدی را ارائه کنید. امروزه استفاده از ویدیو های طنز آمیز در تبلیغات بیشتر از سایر تبلیغات می تواند شما را به هدف نزدیک نمایند.
    • کمک گرفتن از لینک های سایت فروشگاهی: در برند سازی صفحه اینستاگرامی می توانید از سایت فروشگاهی نیز کمک بگیرید. با ساخت فروشگاه آنلاین و درج لینک آن در بیو اینستاگرام قادر خواهید بود ارتباط موثری را با مشتریان ایجاد و آن ها را بطور مستقیم به سایت خرید هدایت نمایید.
    • افزودن لوگوی اختصاصی به محتوا های تولید شده در اینستاگرام: افزودن واترمارک یا همان لوگوی اختصاصی پیج به هر محتوا باعث انسجام صفحه اینستاگرامی می شود. این امر به مخاطبان نیز کمک می‌کند تا در بین محتوا های بی شماری که هر روزه در اینستاگرام تولید و منتشر می شود محتوای را که توسط شما تولید شده را با وجود لوگوی مختص پیج شما بشناسند. علاوه بر این ها استفاده از لوگوی اختصاصی در محتوا ها جلوگیری می نماید از خطر کپی شدن توسط سایر افراد، سایت ها و صفحات مجازی .
    • برقراری تعامل با مخاطبان: زمینه هایی را برای برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبان و مشتریان ایجاد کنید. مثلاً در استوری های به خصوصی باکس های سوال و جواب قرار دهید و از این طریق به سوالاتی که از شما پرسیده می شود پاسخ دهید. یا اینکه در زیر محتوا ها اگر مخاطبی سوالی را مطرح نموده است مطمئن شوید که به طور دقیق و واضح پاسخ داده اید‌. این کار علاوه بر روشنگری کمک می نماید تا رابطه تان با مشتریان و مخاطبان به طور مداوم و طولانی مدت برقرار باشد.
    • کمک گرفتن از پلتفرم های مدیریتی: برنامه‌ها و پلتفرم های مدیریتی کمک می کند تا صفحه و پست هایی را که منتشر کرده اید سروسامان داده و با نظم و زمان بندی مناسبی محتوا ها جدید را منتشر کنید. این پلتفرم ها در مواقع ای که شما بسیار سرتان شلوغ است می تواند کمک کننده باشد و مانند دستیاری ماهر صفحه تان را سازمان دهد.

     

    مراحل یاد شده در بالا صرفا بخشی از مراحل موثر در برندسازی در اینستاگرام می باشد و شما با استفاده از آن‌ ها می توانید قدم هایی را به سمت برندینگ بردارید. به یاد داشته باشید خلاقیت و مهارت در این راه حرف اول را می‌ زند، پس ماهرانه و خلاقانه عمل کنید.

نظر خود را بنویسید