الگوریتم پاندای گوگل چیست؟

الگوریتم پاندای گوگل چیست؟

 گوگل به عنوان یک ابر برنامه دارای الگوریتم های متعددی و کارآمدی می باشد که آنها را در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌دهد. این الگوریتم ها به عنوان شاخه هایی از گوگل هستند که کاربرها را به مسیرهای گوناگونی هدایت می‌کنند و در بازدید سایت و سیستم فروشگاه اینترنتی نیز نقش پررنگی را ایفا می کنند. اگر بخواهیم الگوریتم را به زبان ساده تعریف کنیم باید بگوییم که در واقع الگوریتم ها مجموعه‌ ای از فرمول ها و دستورالعمل هایی هستند که به گونه ای سازمان یافته اند و به صورت مرحله به مرحله اجرا و هدف خاصی را دنبال می کنند که شروع این هدف و پایان آن نیز به طور برنامه ریزی شده ای مشخص می باشد.

در گوگل نیز این الگوریتم ها برای بهینه سازی موتورهای جستجو و سئو مورد استفاده قرار می‌گیرند و اطلاعات را تجزیه و تحلیل و برای کاربران ذخیره و طبقه بندی می نمایند. در این مقاله ما به معرفی انواع الگوریتم های گوگل من جمله الگوریتم پاندا می پردازیم تا با این الگوریتم و کارایی آن آشنا شویم پس با ما در این مقاله همراه باشید.

انواع الگوریتم های گوگل:

  • الگوریتم پنگوئن: الگوریتم پنگوئن در واقع الگوریتمی است برای مقابله و مبارزه با لینک های اسپم و سایت هایی که برای بهتر شدن جایگاهشان بک لینک می‌خرند یا با استفاده از کلاه سیاه لینک سازی های غیر مجازی انجام می دهند تا در نتایج موتورهای جستجوی گوگل در رتبه های اول نمایش داده شوند. الگوریتم پاندا برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی عرضه شد و با توییتی از متن کاتس به این عنوان شناخته شد. پنگوئن گوگل در فواصل زمانی مختلف به سایت ها سر می زند و در صورتی که نشانه و علائمی از لینک سازی و اسپم مشاهده کند سایت مورد نظر را جریمه می نماید. به طور کلی هدف از استفاده الگوریتم پاندا مقابله با تکنیک های سئو کلاه سیاه و کنترل کردن اوضاع صفحات می باشد.
  • الگوریتم مرغ مگس خوار: در سال ۲۰۱۳ گوگل از الگوریتم جدید خود با عنوان مرغ مگس خوار رونمایی نمود. این الگوریتم با شناسایی سریع و دقیق مترادف کلمات جستجو شده نزدیک ترین نتایج را به کلمه مربوطه برایتان نشان می‌دهد و صفحاتی را که فقط از کلمات کلیدی استفاده نمودند و محتوای پوچ و توخالی یا به عبارتی محتواهای خوبی ندارند را مورد جریمه قرار می‌دهد. وجه تمایز الگوریتم مرغ مگس خوار نسبت به سایر الگوریتم ها سرعت بالا و دقت ای است که دارد. هدف گوگل از طراحی این الگوریتم در واقع نمایش دادن نتایج درست، واقعی و دقیق هنگام سرچ است. همچنین این سایت ها را ترغیب می نماید تا محتوای ارزشمند را ارائه دهند. به طور مثال اگر شما عبارت تعداد گل‌های مسی را سرچ کنید فقط نتایج مرتبط و دقیق با سرچ جهت آن را مشاهده می کنید و در بالای صفحه گوگل می بینید که تعداد گل های مسی را به صورت دقیق یعنی ۸۸ گل عنوان نموده است.
  • الگوریتم گورخر: الگوریتم گورخر به صورت لاتین الگوریتم zebra یکی از جدیدترین الگوریتم های گوگل به حساب می آید که با هدف پاکسازی فروشگاه های بی کیفیت آنلاین که تعدادشان رو به رشد و افزایش است در کنار سایر الگوریتم ها شروع به فعالیت نموده است. در واقع حکم مسئولیت نظارتی در سیستم فروشگاه اینترنتی و فروش را گوگل به گورخر داده. در واقع گورخر با دارا بودن خط های سیاه و سفید خود در دنیای واقعی اقدام به دور کردن حشرات موذی و آزاردهنده می نماید. این مسئولیت در فضای اینترنت نیز بر عهده گورخر گذاشته شده به این صورت که سایت های کلاهبردار و غیر مجاز فروشگاهی را از فضای گوگل پاکسازی و دور می نماید و سبب می شود تا کاربران یک خرید با کیفیت و ایمن را تجربه نمایند.
  • الگوریتم کبوتر گوگل: الگوریتم کبوتر دقیقا مشابه خصوصیاتی را که کبوتر در دنیای واقعی دارا می باشد را در فضای اینترنت پیاده می کند. به این ترتیب که این الگوریتم عبارت جستجو شده را مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر این عبارت به مکانی اشاره داشت نزدیکترین مکان مشابه را به شما پیشنهاد میکند. به طور مثال شما اگر در جاده به دنبال نزدیک ترین پمپ بنزین باشید، با سرچ آن کبوتر گوگل نزدیکترین جایگاههای پمپ بنزین را به شما معرفی می کند. در واقع این الگوریتم نیز به دنبال بهبود تجربه استفاده از گوگل و سرعت بخشیدن به کارها است.
الگوریتم پاندای گوگل

آشنایی با الگوریتم پاندا گوگل:

  گوگل برای مبارزه و مقابله با محتوا های کم ارزش و بی کیفیت الگوریتم پاندای گوگل را ایجاد نموده است، که با استفاده از این الگوریتم هنگام جستجوی محتواهای کم ارزش، بی ارزش و کم کیفیت را تا جای ممکن از رده جستجو خارج نموده و به جای آن محتوای با کیفیت، جذاب و پر ارزش را در نتایج جستجو نشان می دهد. این الگوریتم زمانی ایجاد شد که استفاده کنندگان گوگل از محتواهای توخالی بیهوده و کم ارزش کلافه شده و شکایت داشتند. پس از آن این الگوریتم برای طبقه بندی محتوا های با کیفیت، براساس میزان رضایت کاربران از سایت ها مورد استفاده واقع شد و خیلی سریع به یک عامل بسیار مهم در رده بندی سایت ها و نتایج تبدیل شد. با روی کار آمدن الگوریتم پاندا سایت‌هایی که به علت داشتن محتواهای بی‌کیفیت و زائد در معرض حذف و جریمه بودند تلاش نمودند تا با اصلاح و بالا بردن کیفیت مطالب و همچنین حذف مطالب بی کیفیت و زائد از این اتفاق جلوگیری نمایند. از آن پس کاربران نیز تجربه بهتری در استفاده از سایتها داشتند. به طور کلی وظیفه الگوریتم پاندای گوگل شناسایی مطالب کپی و حذف محتوا ها و مطالب بی کیفیت می باشد.

دلیل به وجود آمدن الگوریتم پاندا:

  موتور جستجوی گوگل پس از وفور و روند رو به رشد تولید محتوا های بی کیفیت و کم ارزش در سال ۲۰۱۰ دچار بحران و تزلزلی شد که میزان رضایت کاربران و مشتریان را تحت الشعاع قرار می داد، این بحران سبب ایجاد چالشی برای گوگل شد. این مشکل تا جایی پیش روی کرد که تیتر روزنامه ها نیز به این مسئله اختصاص یافت و موجب شد گوگل احساس خطر بیشتری نسبت به قبل کند و موقعیت خود را در حال فروپاشی ببیند، در نتیجه سرانجام در ۲۳ فوریه سال ۲۰۱۱ نخستین نسخه از الگوریتم پاندا ارائه شد و روز بعد نیز گوگل به توضیح این الگوریتم پرداخت،

 در آن مطلب منتشر شده الگوریتم آمده بود: این به روزرسانی در پی کاهش وبسایت های بی کیفیت است که محتواهای بی‌ارزش تولید می‌کند و محتواهای آنان هیچ چیز اضافه ای را به کاربران نمی افزایند. به طوری که اکثر مطالب آن یا کپی است و یا از کیفیت کافی برخوردار نیست و این الگوریتم سبب بهبود رتبه بندی سایت های با کیفیت خواهد شد. منظور سایت هایی است که محتوای منتشر شده توسط آنان اصیل، با کیفیت و با ارزش هستند.

   تغییری که پس از رونمایی از این الگوریتم در گوگل ایجاد شد نابود شدن مزرعه های محتوای بی ارزش بود که توسط مدیران و سر گردانندگان وب سایت ها در تعداد بسیار بالایی ایجاد شده بود.

جریمه الگوریتم پاندای گوگل

به‌روزرسانی‌های الگوریتم پاندا گوگل:

  برای اولین بار پاندای گوگل در ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ به صورت بی نام شروع به فعالیت نمود و حدود ۱۲ درصد از سایت های فاقد کیفیت و فاقد معیارهای رضایت کاربران را از دسترس خارج کرد سپس در ۱۱ آوریل ۲۰۱۱ اولین به روزرسانی الگوریتم پاندای گوگل عرضه شد، در این به روز رسانی بیشتر به شناسایی کاربرانی که بلاک شده بودند پرداخته شده بود. در ۹ می ۲۰۱۱ نیز نسخه به روزرسانی شده دیگری توسط گوگل معرفی شد به نام نسخه ۳.۰ که هدف از این به‌ روزرسانی بازیابی اطلاعات عنوان شده بود. در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۱ به روز رسانی نسخه ۲.۲ اعلام شد و در ۲۳ ژوئیه نیز نسخه ۲.۳ روی کار آمد. در ۱۲ آگوست ۲۰۱۱ نسخه به روز رسانی شده ۲.۴ جهت استفاده در کشورهای انگلیسی زبان و کشورهای دیگر به جز کشور چین و کشور ژاپن روی کار آمد و در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۱ به خاطر اختلالاتی که در این الگوریتم رخ داده بود شرکت گوگل اعلام نمود که تغییراتی در این الگوریتم یعنی الگوریتم پاندا ایجاد خواهد کرد و سرانجام در تاریخ ۱۳ اکتبر نسخه به روز رسانی شده ۲.۵ را معرفی نمود.

در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۱ نسخه ۰. از سوی گوگل معرفی شد که با استفاده از آن تاثیر بسزایی را بر روی وب سایت های زیادی اعمال نمودند.

این به روز رسانی ها تقریبا هر ساله به طور مداوم ایجاد و توسط شرکت گوگل معرفی و عرضه شد که تعداد آنها بسیار زیاد است. یعنی حدود ۳۰ بروزرسانی از سال ۲۰۱۱ میلادی تا سال ۲۰۱۵ میلادی توسط شرکت گوگل عرضه شده است. در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۵ میلادی گوگل در آخرین بروزرسانی الگوریتم پاندا یعنی نسخه ۴.۲ اعلام نمود قرار است الگوریتم پاندا به‌ روزرسانی دیگری را نیز داشته باشد که این به‌ روزرسانی زمان زیادی طول خواهد کشید.

چگونگی رفع جریمه الگوریتم پاندا:

همانطور که گفته شد الگوریتم پاندا معیارهایی را برای جریمه سایت ها مدنظر دارد و اگر سایت‌هایی را که مورد بررسی قرار می‌دهند این معیارها را رعایت نکرده باشند شامل جریمه خواهند شد. اگر می خواهید از جریمه پاندا در امان باشید بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  1. از مزرعه محتوا دوری کنید:حجم محتواهای بی کیفیت را کم کنید و به جای آن محتواهای پر ارزش، پر مفهوم و با کیفیت را در سایتتان نشر دهید. اگر شما در حال حاضر از شیوه مزرعه محتوا استفاده می کنید بهتر است تا قبل از متوجه شدن پاندای گوگل آنها را حذف نمایید.
  2. بالا بردن کیفیت محتواهای سایت: بالا بردن کیفیت محتوا موجب رضایت و خشنودی کاربران خواهد شد، علاوه بر آن شما با این کار دل پاندا را نیز به دست آورده اید و سایتتان را از خطر جریمه حفظ نموده اید.
  3. هماهنگ کردن محتوای داخل سایت با عنوان و کلمه سرچ شده: از نوشتن مطالبی که با عنوان سایت و کلمه سرچ شده سنخیتی ندارد به شدت بپرهیزید و به جای آن از محتواهای مرتبط استفاده کنید.
  4. کم کردن قابل توجه تبلیغات: بهتر است به جای تبلیغات آزاردهنده محتواهای با کیفیت را بیشتر کنید.
  5. حذف محتوای تکراری: محتوای تکراری عامل درد سر سازی برای سایت شما محسوب می‌شوند، پس دست از کپی کردن بردارید و مطالب تکراری را نیز سریعا حذف کنید.
  6. در تکرار کلمات زیاده روی نکنید: نیازی نیست که کلمه ای را بطور مداوم تکرار کنید، این کار محتوای شما را بی کیفیت جلوه می‌دهد و موجب حساس شدن پاندا نسبت به سایت شما میشود.
  7. غلط های املایی را اصلاح کنید: اگر محتواهای سایتتان دچار غلط املایی است دست به ویرایش آن بزنید.
  8. طراحی کاربر پسند: سایتتان را از نظر بصری و چه به لحاظ فنی طوری طراحی کنید که کاربران را بیشتر از پیش شیفته خود سازد تا از شما رضایت کافی را داشته باشند.
الگوریتم پاندای گوگل

با رعایت این نکات شما در نهایت موفق می شوید سایتی قانون‌مند داشته باشید و دیگر لزومی نیست از پاندای گوگل بترسید با انجام این اقدامات شما در واقع به سایت خود لطف نموده اید. اما اگر سایت شما دچار خشم و جریمه پاندای گوگل شد برطرف کردن آن دشوار خواهد بود و بهتر است از همان ابتدا این نکات را رعایت کنید. پاندا می تواند فقط یک صفحه از سایت شما را نامناسب تشخیص بدهد و یا ممکن است اکثر صفحات را به علت دور زدن قوانین و یا خارج از دسته معیارها بودن از رده خارج کند. اگر سایت شما دچار چنین جریمه‌ هایی شد برای رفع آن باید فکر کنید که آیا این سایت ارزش هزینه و صرف زمان را برای رفع جریمه و بازیابی دارد یا نه؟ چرا که فرآیند طولانی را باید جهت بازگرداندن صفحات طی کنید تا دوباره اعتماد پاندا را کسب نمایید.

سخن آخر:

  همه این الگوریتم های یاد شده من جمله الگوریتم پاندای گوگل برای این طراحی شده‌اند که به کاربران تجربه بهتری را در جستجو و استفاده از محتوا اینترنتی بدهند و مطالب با کیفیتی را در اختیار افراد بگذارند. اگر شما نیز حساسیت های پاندای گوگل را بشناسید می توانید با استفاده از آن به بهبود جایگاه خود در سرچ گوگل کمک شایانی نماید و جزء رتبه‌های اول صفحه جستجو شوید. چرا که کیفیت امروز در هر جایی حرف اول را میزند، چه در فضای اینترنت و چه در فضای حقیقی. پاندا نیز با خط مشق قرار دادن کیفیت سعی دارد به شما کمک کند تا به محتوا های با کیفیت و مفید دسترسی داشته باشید.اگر شما صاحب سایتی هستید و می خواهید پاندا را خشمگین نکنید در این راه پیشنهاد ما به شما این است که از سئوی کلاه سفید کمک بگیرید و ازاستفاده  سئو کلاه سیاه به شدت دوری کنید.

نظر خود را بنویسید