چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد، بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها را بر آن داشته تا هرچه بیشتر به فکر مدیریت بهینه کسب و کار خود باشند. به فعالیت‌هایی که برای تبلیغ انواع محصولات و خدمات در بستر فضای مجازی و با استفاده از ابزار هوشمند صورت می گیرد، دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود.

امروزه حضور افراد در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نسبت به سالهای گذشته چندین برابر شده است، این همان نقطه‌ای است که دیجیتال مارکتینگ بیشتراز پیش اهمیت پیدا می‌کند. اما قبل از  هرچیز باید لایه‌ها و اصول آن را شناخته و سپس با در نظر گرفتن اهداف، مناسب‌ترین راه و روش را برای فعالیت در این فضای گسترده انتخاب کنیم.

  • تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی اینترنتی (Internet Marketing) دو اصطلاح پرکاربرد در کسب و کارهای مجازی می‌باشند. این دو عبارت همواره بسیاری از افراد را دچار سرگردانی می‌کند که تفاوت واژه‌های دیجیتال (digital) و آنلاین (online) در تبلیغات چیست؟ و روش مناسب برای رونق کسب و کار کدام است؟

در تعریف دیجیتال مارکتینگ می‌توان گفت به مجموعه‌ای از فرآیندهای بازاریابی که ظرفیت‌های دیجیتالی موجود را برای ارتقاء یک محصول، خدمات یا ایجاد یک برند که فقط محدود به استفاده از اینترنت نیست و بسیاری از تکنیک‌های بازاریابی اینترنتی را در زیر مجموعه خود پوشش دهد.

از سوی یگر، مشخصه اصلی بازاریابی آنلاین، اتصال به اینترنت برای انجام کار است. در واقع بازاریابی آنلاین زیر مجموعه‌ای از بازاریابی دیجیتال است که اکثر فعالیتهای آن  در مرزهای بازاریابی اینترنتی قرار دارد، به تعبیر ساده‌تر دیجیتال مارکتینگ استفاده از کلیه ظرفیتهای دستگاه‌های دیجیتال، سیستم عامل‌ها، شبکه‌های اجتماعی است و تنها به اینترنت و فضای مجازی محدود نمی‌شود، در صورتی که بازاریابی آنلاین منحصر به روش‌های بازاریابی و تبلیغاتی به صورت آنلاین و اتصال به اینترنت است. قدم اول برای ورود به این دنیا گسترده دیجیتال مارکتینگ شناخت اصولی استراتژی‌ها و ابزارهای آن است.

  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ

در دیجیتال مارکتینگ هدف‌مندی و تعیین سیاسیت‌های کاری گام اساسی است. تعیین اهداف کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت هر کسب و کار مقدمه‌ای برای تعیین یک استراتژی دیجیتال است. شناسایی ویژگی‌ها و خدمات مناسب کسب و کار، بررسی روش ورود به فضای رقابت و شناخت و آنالیز بازار و رقیبان نمونه‌هایی از اقداماتی هستند که پیش از ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ باید لحاظ شوند.

  • شناخت ویژگی‌های کسب و کار دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ مسیر مستقیم مشتری به کسب و کار است که مسیر موفقیت را هموار  می سازد. در بازاریابی، هیچ چیز مهم‌تر از بازگشت سرمایه و سود حاصل از آن نیست. حضور، عرضه و تحلیل سه مرحله در دیجیتال مارکتینگ است که برای رسیدن به موفقیت اجرا و تداوم این سه مرحله ضروری است.

نخست، هدف از انجام دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار، سپس اطلاع‌رسانی مناسب در مورد حضور آن در دنیای مارکتینگ و در نهایت تحلیل دقیق رفتار کاربران به‌منظور بهینه‌سازی است. گسترش و پیشرفت روز افزون تکنولوژی در فضای دیجیتال و اینترنت ضرورت وجود استراتژی و مدیریت فرآیند دیجیتال مارکتینگ را یش از پیش ضروری می‌کند که با عدم برخورداری از تجربه، هدف و برنامه ای کامل در حوزه دیجیتال مارکتینگ، هیچ ارتباط موثری بین صاحبان کسب و کار و مشتریان ایجاد نخواهد شد.

با استفاده از یک تیم دیجیتال مارکتینگ قوی و شناخت پتانسیل‌های بالقوه کسب و کار می‌توان یک استراتژی موفق در کسب کار را به وجود آورد که نشان دهنده این موضوع است که هرچه برنامه ریزی و هدف گذاری دقیق‌تر و تخصصی‌تری انجام شود، ترسیم آینده کسب و کار واضح‌تر و مشخص‌تر خواهد بود.

  • تدوین استراتژی روش ورود به فضای رقابت

تدوین استراتژی ورود به دیجیتال مارکتینگ با بررسی وضعیت حال حاضر کسب و کار انجام می‌شود. اهمیت بررسی وضعیت حال حاضر از این جهت است که مبدأ و شناخت درستی برای شروع حرکت به سوی نقطه مطلوب وجود داشته باشد، استراتژی حرکت از نقطه آغاز و کنونی به سمت نقطه ایده‌آل و صعودی است که از طریق ابزار و متخصصین دیجیتال مارکتینگ انجام می‌شود. بررسی وضعیت کنونی در دنیای دیجیتال مارکتینگ نیاز به تحلیل بر اساس مولفه‌های مختلف دارد.

به عنوان مثال با استفاده از ابزارهایی نظیرSWOT، نقاط ضعف و قوت، فرصت و تهدیدهای مشخص شده و با ابزاری نظیر PESTEL تغییرات مهم اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیک و تأثیر آن بر کسب‌وکار ارزیابی می‌شود. بررسی و ایجاد نوعی الگوی ارتباطی با مشتریان و نحوه معرفی به صورت گویا و در زمان مشخص از جمله این مورد است.

  • تحلیل و آنالیز رقبا در دنیای کسب و کار آنلاین

در گام نخست تجزیه و تحلیل بازار در جهت شناخت بیشتر رقبا امری ضروری است، پس از شناخت کامل و عملکرد آنها در فضای دیجیتال مارکتینگ، شروع به بررسی رفتار و تصمیم گیری برای جذب مشتری به سمت کسب و کار می‌کنیم. تحقیقات رقابتی در موفقیت کسب و کار و بررسی نیازهای بازار دارای اهمیت است، چرا که باعث آگاهی بیشتر نقاط ضعف رقبا و افزودن بر نقاط قوت و در نهایت جلب نظر مشتری می‌شود. طبقه بندی رقبا کمک خواهد کرد تا درک درستی از میزان اثرگذاری و جدیت آنها  در کسب و کار و در نتیجه تحلیل و آنالیز دقیق تری از آنها داشته باشیم.

در این طبقه بندی می‌توان رقبا را در سه دسته کلی جای داد، رقبای نوع اول: دارای تأثیر مستقیم و با اهدافی مشترک در کسب و کار مخاطبان و محصولات، رقبای نوع دوم: نسخه بالا یا پایین‌تر محصولات و خدمات با مخاطبان و اهدافی متفاوت و در نهایت رقبای نوع سوم: که از لحاظ مشتری نهایی، کیفیت محصولت و خدمات، بازار هدف و عملکردی تقریباً  مشابه دارند

آنالیز بازار و شناخت رقبا به معنای تحلیل و بررسی مداوم آنها نیست، بلکه استفاده از تجربیات شکست و یا موفقیت آنها است، همچنین با استفاده و تحلیل درست می‌توان یش بینی مقبول‌تری نسبت به رقبا در آبنده نیز داشته باشیم.

 

شروع و تداوم فعالیت در بازار رقابتی دیجیتال مارکتینگ از مباحث اولیه و مهم در این صنعت یک فعالیت کلیدی و اساسی است که تجزیه و تحلیل، امکان شناسایی فرصت‌ها‌ و تهدیدها را فراهم می‌کند

نظر خود را بنویسید