مهم ترین فاکتورها در تولید محتوا

مهم ترین فاکتورها در تولید محتوا

تولید محتوایی که با الگوریتم های موتور جستجو همخوانی داشته باشد بسیار مهم است. یک محتوای عالی و با کیفیت می تواند رتبه شما در گوگل یا هر موتور جستجو دیگر را افزایش دهد. گوگل ۲۰۰ فاکتور را برای محتواهای موجود در نظر گرفته که برخی از آنها عبارتند از عنوان مناسب برای محتوا، استفاده از کلمات کلیدی مناسب، استفاده از تگ برای مطالب، استفاده از تصاویر و فیلم و حتی صوت، استفاده نکردن از مطالب کپی، رعایت اصول و قواعد نگارشی، توجه به تعداد کلمات، که باید به اندازه مورد قبول باشد و….

عنوان محتوا، کلمه کلیدی و تعداد کلمات محتوا از همه مهمتر هستند، عنوان بهتر است سوالی باشد و از کلمات کلیدی در آن بکار رفته باشد. کلمه کلیدی را در بخش‌های گوناگون به کار ببرید به عنوان مثال می‌توانید از کلمات کلیدی در توضیحات، در تصاویر، عنوان و… استفاده کنید، چرا که باعث افزایش بازدید سایت شما میشود. زیرا کاربران بیشتر کلمات کلیدی را در گوگل جستجو می کنند، که همین امر باعث افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو می شود. طول محتوا باید به قدری باشد که به تمام سوالات کاربر پاسخ داده شود و بهتر است بیشتر از ۱۰۰۰ کلمه باشد و باید بدانید که موتور های جستجو برای محتوای بیش از ۱۹۰۰ کلمه امتیازات ویژه ای در نظر گرفتند.

تولید محتوا چیست؟

محتوا شامل هر چیزی است که اطلاعات و خبری را به ما بدهد. همچون پیام بازرگانی در تلویزیون، اخبار، اینترنت و حتی صحبت های یک راننده تاکسی، که همه ما به طوری  با آن در ارتباط هستیم. یک محتوای با کیفیت باید آگاهی رسان باشد و به سوالات مخاطبان پاسخ دهد، به جذب مشتری کمک کند و سرگرم کننده باشد، شما می توانید در این مسیر از خلاقیت خود استفاده کرده و ایده‌های خود را در فرایند تولید محتوا اجرا کنید. محتوای که برای سایت های فروشگاهی تولید میشود، حتما باید اصول تولید محتوا برای سایت فروشگاهی رعایت شود و مرتبط با کسب و کار باشد.

محتوا می تواند برای پلتفرم های مختلف همچون اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و وبسایت‌ها تولید شود. شما می توانید محتوای خود را در قالب های مختلفی چون فیلم، عکس، متن، طراحی، پادکست و هر روش دیگری که فکر می کنید در فضای دیجیتال یا غیر دیجیتال تولید کنید. در ادامه به انواع پر کاربرد تولید محتوا می پردازیم:

محتوای متنی

در این روش از کلمات، عبارات، جمله ها و اصول نگارشی بهره می برند تا به سوالات مخاطب پاسخ داده شود. در متن می‌توانید جزئیات بیشتری را به مخاطب منتقل کنید، متنی که قرار است در سایت منتشر شود باید قوانین سئو را کاملاً رعایت کرده و استاندارد باشد. تولید محتوای متنی امروز یکی از روشهای کسب درآمد است و مخاطب با خواندن محتوای متنی شما باید متوجه شود که شما چه محصولی را ارائه می دهید؟ روش دسترسی به محصول چگونه است؟ و طرز استفاده از آن را در محتوای سایت فروشگاهی خود مشخص کنید. برای تولید محتوای متن مراحل زیر را طی کنید:

  • قدم اول: در خصوص موضوع مورد نظرتان به‌خوبی تحقیق کنید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید تا در محتوای خود آمار و اطلاعات درست ارائه دهید.
  • قدم دوم: انتخاب عنوان مناسب که مخاطب را ترغیب به خواندن ادامه محتوا کند و با موضوع مورد نظرتان مرتبط باشد.
  • قدم سوم: در بخش مقدمه از کلمات کلیدی استفاده نمایید و کلمات جذاب و جدید به کار ببرید.
  • قدم چهارم: هدفتان را مشخص کنید و متمرکز شوید، از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای اجتناب کنید تا بتوانید به بهترین شکل به هدف محتوا برسید، و مسائل را به ساده ترین شکل ممکن بیان کنید.
  • قدم پنجم: با اصولی نوشتن، محتوای خود را بهینه کنید، یعنی اصول نگارشی را رعایت کنید و استانداردهای را در نظر بگیرید.
  • قدم ششم: در آخر متن خود را ویرایش کرده و ایرادات آن را برطرف کنید.
مهم ترین فاکتورها در تولید محتوا

محتوای تصویری یا عکس

قرار دادن عکس مناسب و مرتبط با مطالب بسیار مهم است. وجود عکس در محتوا، لپ مطلب را به خوبی به مخاطب میرساند، زیرا تصاویر به خوبی در حافظه افراد ثبت می شود، چرا که یک عکس می تواند دنیایی از مطالب را در خود جای دهد. در این روش تولید محتوا بسیار مهم است که تصویر با کیفیت، خوانا و قابل دانلود باشد.

  تجربه نشان داده که وجود عکس در محتوا ۹۴ درصد بازدید را افزایش می‌دهد. برای این کار بهتر است از تصاویر تکراری و موجود در سایت های دیگر استفاده نکنید و با صرف کمی هزینه و وقت، عکس مناسب سایت خود را طراحی کنید. در این راستا برنامه هایی هستند که می توانید از آنها برای تولید محتوای تصویری خود استفاده نمایید. این برنامه ها همچون: برنامه ی  کانوا conva، برنامه ی استنسیل stencil، برنامه بی فانکی befunky، پیک مانکی picmonkey.

 محتوای ویدیوئی

با روی کار آمدن برنامه های کارآمدی همچون اینستاگرام یا یوتیوب ضرورت استفاده از محتوای ویدیویی بیشتر از هر زمان دیگری احساس شد، صاحبان مشاغل و افراد می‌توانند با استفاده از این برنامه ها و تولید محتوای ویدیویی به معرفی خود و حرفه شان بپردازند. در یک محتوای ویدیویی می توان هزاران کلمه و پیام را در مدت زمان کوتاهی بگنجانید و به مخاطب و کاربران ارائه نمایید. برتری محتوای ویدیویی نسبت به سایر محتواها مانند متن یا عکس به صورت کاملا مشهودی قابل مشاهده است، زیرا در متن شما با محدودیت هایی مواجه هستید و اگر بیش از حد آن را کشت دهید فقط حوصله کاربران را سر برده اید.

همچنین عکس، اگر عکس ها و تصاویر به درستی گرفته نشده باشند نمی توانند پیام مورد نظر را به مخاطبین برسانند یا مسئله دیگری که در محتوای تصویری وجود دارد گنجاندن تعداد پیام کمتری است اما در ویدیو با ادغام شدن صداها، تصاویر، متن، موسیقی و بسیاری موارد دیگر شما می توانید در کمترین زمان به بهترین شکل پیام و هدف خود را به بیننده ویدیو برسانید. از طرفی نیز اگر خلاقیت را چاشنی ویدیوهای تان کنید می‌توانید علاوه بر رساندن پیام در ذهن بیننده ماندگار شوید و به سرگرم شدن شان نیز کمک کنید.

مهم ترین فاکتورها در تولید محتوا

ویدیو های محتوایی را می توان به چند دسته تقسیم نمود:

محتواهای آموزشی

این نوع محتواها خود به ‌پنج دسته مجزا قابل تقسیم هستند که به اختصار به هر کدام از آنها می پردازیم.

  1. ویدیوهای توضیح محصولات: این دسته از ویدیوها هدفشان در واقع توضیح مشخصات محصولی است که ارائه می شود. در این ویدیوها تولید کننده محتوا سعی دارد به بررسی مشخصات محصول و مقایسه کردن آنها با موارد مشابه دیگر در بازار بپردازد تا بتواند آن محصول را به‌ طور کامل و از تمام جوانب به کاربران و مخاطبینش معرفی نماید و کاربران می توانند با آگاهی کامل محصول را خریداری نمایند.
  2. ویدیوهای پرسشی و پاسخی: در این دسته از ویدئوهای محتوایی تولید کننده محتوا سعی می‌کند تعدادی سوال رایج را درباره محصول یا هر چیز دیگری مطرح و به آن پاسخ کامل و واضح بدهد. بنابراین با این کار می‌توان دست به تولید محتوای زد که موجب پاسخ به بسیاری از سوالات و در نتیجه موجب افزایش دنبال کنندگان شود.
  3. ویدیو های تور محصولات: این مورد برای نشان دادن محصولات جدید بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و تولیدکننده محتوا با برگزاری این تور می تواند به معرفی محصولات بپردازد.
  4. توضیح محصولات به صورت زنده ( Live): بسیاری از شرکت‌ها و تولیدکنندگان محصولات بزرگ برای معرفی محصولات خود یک جلسه مجازی به صورت زنده ترتیب می دهند که بسیار هم کارآمد و کاربردی می باشد و دنبال کنندگان می توانند به صورت هم‌زمان سوالات خود را بپرسند.
  5. ویدیوهای پرسشی و پاسخی به شیوه دو جانبه: در این گونه از ویدیو های محتوایی حداقل دو نفر حضور دارند که یک نفر پرسشگر است و دیگری پاسخ دهنده.
ویدئوهای مناسب شبکه های اجتماعی

ویدیوهای رایج در شبکه‌های اجتماعی هستند، که ذهن مخاطب را به خود مشغول می‌کند این نوع ویدیوها عبارتند از:

  1. ویدیو های طنز آمیز: معمولاً کاربران در شبکه های اجتماعی از ویدیو هایی که دارای محتوای خنده دار است استقبال زیادی می کنند، به همین علت این مورد می تواند گزینه مناسبی برای تبلیغ و بازاریابی نیز باشد.
  2. ویدیو برای بلاگ ها: در این گونه تولید محتوا معمولاً افراد محبوب و اینفلوئنسر هایی که دنبال کننده بسیاری دارند رو به دوربین قرار گرفته و راجع به موضوع خاصی شروع به صحبت می کنند که معمولا افراد زیادی مشتاق هستند در مورد آن موضوع خاص بدانند.
  3. ارسال ویدیو به ایمیل افراد و کاربران: برای معرفی محصولات و خدمات تولید کنندگان می توانند ویدیوی کوتاه تهیه و به ایمیل افراد ارسال نمایند، این کار باعث می شود صاحبان ایمیل کنجکاو شوند تا از محتوای درون فیلم سر در بیاورند.
مهم ترین فاکتورها در تولید محتوا

از مزایای تولید محتوای ویدیویی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • محبوبیت نسبت به سایر روش ها
  • بهترین گزینه برای آموزش و یادگیری
  • ایجاد ارتباط عمیق تر و قابل فهم تر
  • تحلیل ساده تر
  • اهمیت بیشتری که موتورهای جستجو به آنها می‌دهند
  • تاثیرگذاری بالاتر
  • امکان ذخیره سازی، اشتراک‌ گذاری و دیدن دوباره
  • جذب افراد بیشتر
  • مانور دهی و امکان پیاده‌سازی خلاقیت بیشتر
  • امکان استفاده همزمان از سایر روش های تولید محتوا در آن ،مانند استفاده از متن، موسیقی، تصاویر و…

محتوای صوتی

به محتوای که اطلاعات را از راه شنیدن به مخاطب انتقال میدهد محتوای صوتی می گویند. هر نوع موضوعی را می‌توان به صورت صوت و پادکست ارائه داد مثل داستان، کتاب، مقاله و‌‌… حال صوت و پادکست چه تفاوتی باهم دارند؟ منظور از پادکست فایلی است که از طریق شبکه های اجتماعی و وبسایت ها به اشتراک گذاشته می شود اما صوت نیاز به اشتراک گذاری ندارد و با یک صورت میتوان بازاریابی کرد.

محتوای صوتی را می توان از سه روش تولید کرد:

  • به وسیله ضبط صوت با صدای افراد
  • تبدیل متن نوشتاری به کلمه گفتاری به وسیله پردازش زبان (NLP)
  • تولید محتوای صوتی به وسیله بلندگو های هوشمند

برای تولید این نوع محتوا به تجهیزات مناسب، محیطی آرام بدون سروصدا و در آخر به گوینده ای با صدای رسا و تاثیرگذار نیاز دارید. محتوای صوتی را می توان با یک بار دانلود به صورت دائمی استفاده کرد و برای استفاده از آن نیازی نیست که هر بار از اینترنت استفاده کنید‌، همچنین از تمامی دستگاه های دیجیتال و غیر دیجیتال قابل پخش هستند.

برای تولید هر کدام از این نوع محتوا ها لازم است از قوانین سئو کلاه سفید و سئو کلاه خاکستری استفاده نمایید تا رتبه سایت شما در موتورهای جستجو افزایش یابد و از سوی این موتورها پنالتی نشوید.

مهم ترین فاکتورها در تولید محتوا

اصول اولیه تولید محتوا

 تولید محتوا همانند هر حرفه و شغل دیگری دارای قواعدی است که با رعایت آنها نتیجه مطلوب حاصل می شود. اصول تولید محتوا برای سایت و دیگر پلتفرم ها عبارتند از:

  1. هدف خود را از تولید محتوا مشخص کنید.
  2. موضوع مورد نظر را با عنوان مناسب و گیرا انتخاب کنید که با متن اصلی همخوانی داشته باشد.
  3. کلمات کلیدی را لیست کنید و در متن به کار ببرید.
  4. محتواهای رقیبان خود را مطالعه نمایید.
  5. اطلاعات خود را در زمینه مورد نظر را افزایش دهید.
  6. برای وب سایت خود محتوای آموزشی تولید کنید.
  7. قالب محتوای خود را به روز نگه دارید.
  8. محتوای سایت را بر اساس به روزترین الگوریتم ها آپدیت کنید.
  9. به نکات نگارشی دقت کنید.
  10. محتوا را در تعداد کلمات زیاد تولید کنید (بیش از 1000 کلمه).
  11. از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده نکنید.
  12. قالب مناسب برای محتوای خود انتخاب کنید.
  13. از لینک های بین صفحات وب سایت استفاده کنید.
  14. محتوای تولید شده شما باید از طریق انواع لوازم دیجیتال قابل نمایش باشد.
  15. سایز فونت را خوانا انتخاب کنید.
  16. از تصویر و کارهای گرافیکی استفاده کنید.
مهم ترین فاکتورها در تولید محتوا

تاثیر تولید محتوای اصولی

  رعایت اصول محتوا در سایت ها و دیگر صفحات شبکه‌های اجتماعی در جذب مخاطب تاثیر بسزایی دارد. با محتوا می توانید کسب و کار خود را معرفی کنید. همچنین از این راه می توانید کسب درآمد کنید. با رعایت اصول تولید محتوا شما فردی حرفه‌ای در کارتان به نظر می رسید که علاوه بر این ها مخاطب مشکل پسند را نیز به محتوای خود جذب می نماید. این کار می‌تواند رونق و سود بسزایی نصیب شما و کسب و کارتان کند و موجب شود تا بیشتر در بین مخاطبان شناخته شوید. به عنوان مثال تولید کننده لوازم سفالی و سرامیکی بدون داشتن محتوا و بازاریابی صحیح در وب سایت ها و انواع شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام در فروش با شکست مواجه خواهد شد، چرا که رقبای شما از روشهای اصولی برای جذب مخاطب استفاده می کنند.

سخن آخر:

 شما نیز با کسب مهارت در این زمینه می توانید محتوایی اصولی و جذاب تهیه کنید‌ که در امر بازاریابی و جذب مخاطب شما را به موفقیت برساند. در این راه پیشنهاد ما به شما این است از اصولی که در بالا از آنها یاد شده استفاده کنید و از رقبا پیشی بگیرید. فراموش نکنید که در هنگام تولید محتوا قوانین و قواعد سئو کلاه سفید و سئو کلاه خاکستری را بشناسید و از آنها برای افزایش رتبه سایت خود بهره ببرید، همچنین از قواعد سئو کلاه سیاه به هیچ عنوان استفاده نکنید، چرا که موتورهای جستجو بسیار باهوش هستند و در صورت متوجه شدن، شما را جریمه می‌کنند.

نظر خود را بنویسید